Aurender N20 bemutató Theabsolutesound

N20 bemutató Theabsolutesound

A legutóbbi évtizedben új műsorforrás típus jelent meg a High-End világában, a szerver-streamer. Egy készülékbe integrálja a számítógép, a zene szerver, a media bridge, az internet kapcsolat funkciókat, és lehetővé teszi a fájl alapú lejátszást szerverről, vagy a streaming zenei szolgáltatók kínálatából. Az Aurender egyike a piaci szegmens vezető és fejlesztő cégeinek, és ahogy a bemutatóból kiderül az N20 egyike a legújabb, legrugalmasabb, és leginnovatívabb készülékük.

Általános bemutatás:

Az Aurender N20 igazi all-in-one eszköz, amely a szerver és a streaming funkciót is biztosítja. Elegendő betenni a hi-fi állványba, csatlakoztatni a LAN kábelt, az összekötő kábelt és a lejátszás már indulhat is. Az N20 hatalmas kontrasztot alkot az általam használt rendszerrel. Én a szervereimet és az optikai média konverteremet egy másik szobából, hosszú üvegszálas kábelen vezetem át az Uptone EtherRegen és SOtM média hidamig, ami a hallgató szobámban van. Mindegyik berendezésemnek külön analóg tápja van, amelyeket Sunyata NR hálózati kábelekkel látok el tápfeszültséggel, ehhez adódik hozzá az Ethernet kábel rengetegem. Mire minden összeállt, az bizony nem volt egyszerű, sőt nyugodtan nevezhetem bonyolultnak.

A Linn Klimax DSM/3-hoz képest, amely nem tud beépített merevlemez tárolókat magába fogadni, az N20 kettőre is ad lehetőséget. Beépített nincs, mindenki szabadon választhat, de ahhoz, hogy streameljen, nem kell bele semmi. Aki úgy dönt, hogy szerverré alakítja, annak 16 TB is rendelkezésére állhat két SSD beépítése után.

Az Aurender N20 kulcsfontosságú technológiája az ADPLL, a digitális jeleket fázis zárt hurokkal, FPGA programozott egységekkel alakítja analógra. Az órajelet az OCXO rendkívül pontos oszcillátor állítja elő, így a jitter hiba minimális. Ez az oszcillátor sokkal pontosabb azoknál a hagyományos kristály oszcillátoroknál, amiket a számítógépekben használnak, ezért a zenei reprodukció kimagasló élmény. Az aszinkronizált USB móddal ellentétben, ami közben a külső DAC kéri le az információ csomagokat a forrásból, az OCXO oszcillátor precíziós órajelét adja ki a megfelelő időpillanatban a lejátszó, így éri el a hangminőség javulást. Az N20 négymagos Intel processzora nagyon széles támogatás listát kínál natív DSD512-ig. Fontos, hogy minden formátum verziót dedikált processzor dolgoz fel.

Többfajta DAC csak az USB csatlakozáson keresztül képes a DSD támogatásra. Hogy rugalmasabb lehessen, az N20 képes a DSD-PCM konverzióra az FPGA egységével, így 88,2, vagy 176,4 kHz mintavételezésre le tudja keverni, és a külső DAC pedig fel tudja dolgozni. A gain hat lépésben állítható, és felül áteresztőt is konfigurálhat 24, 30, 40, vagy 50 Hz beállítással.

Az Aurender N20 MQA támogatást tartalmaz. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a 88,2, vagy 96 kHz-es MQA fájlokon az első kicsomagolás műveletet végre tudja hajtani. A kimeneten 48 kHz mintavételezéssel lép ki a digitális folyam. MQA képes DAC csatlakoztatása esetén a DAC hajtja végre a következő kicsomagolás műveletet, így érhető el a forrásfájl 88,2 vagy 96 kHz-es felbontása. Ha nem használ Tidal streaminget, bármilyen külső DAC csatlakoztatható.

Az N20 SPDIF digitális kimenetei transzformátorral leválasztott földelést alkalmaznak, amely a zajszintet szuper alacsonyan tartja. Ez a technológia ami az Aurender az USB 2.0 kimenetén kiváló jitter és zajszintet garantál. Ha professzionális rendszerbe építi be, az N20 kínál word clock bemenet is. Ez szintén jelentősen javítja a hangzás minőséget a digitális rendszerekben. A kettős szigetelt RJ45 csatlakozós Ethernet bemenete leválasztó trafón keresztül csatolja a jelet, ami szintén zajcsökkentő hatású.

Még egy dolog, ami az N20 különlegessége, a szünetmentes tápellátás. A hálózati feszültség megszakadása esetén elegendő energiát tárol ahhoz, hogy a számítógép – mert ez bizony az – biztonságosan le tudjon állni, így nem sérül a tárolt adat.

A rendszerbe építés:

Az Aurender N20 rendszerbe építése rettenetesen egyszerű és gyors. Kicsomagolás után csak felhelyezi az állványra, minden csatlakozást elvégez, és letölti a Conductor alkalmazást a mobil eszközre. Ahogy ez megtörtént, készen áll az egység a lejátszásra. Nekem mindez nyolc percig tartott, és az eredmény elképesztő volt.

A Conductor több olyan könnyen használható funkciót tartalmaz, ami jelentősen egyszerűsíti a streaming használatát. Ha sok rippelt CD lemezt tartalmaz a gyűjteménye, érdemes lehet beépíteni az N20-ba egy vagy két tárhelyet, és abba átmásolni a gyűjteményt.

A front panel 8,8 inches kijelzőjén a színes album borítók mellett más adatok is megjelennek. Könnyen olvasható a szobából bárhonnan.

A Conductor használat közben:

Valószínű, hogy a legtöbben okos telefonról, vagy táblagépről fogják használni az Aurender Conductor-t. Mivel az új M1 Mac gépek támogatják a natív iOS alkalmazásokat, és a 2021-es MacBook Pro laptopomon futtattam az iPad verzióját. Jobban szeretem nagyobb képernyőn látni a dolgokat, és az alkalmazás rengeteg keresési szempontot kínál fel. A belső tárhelytől (ami jelen pillanatban nincs), a külső lehetőségek teljes tárháza áll rendelkezésre. Szűrni lehet DSD, nagy felbontású PCM, vagy kedvenc tartalmakra, de a keresés mezőt is jól lehet használni a jobb felső sarokban. Nagyon sokféle rendezési és megjelenítési módot lehet használni, mindenki könnyen talál neki tetszőt a lehetőségek között.

Hosszú ideje használom a Roon alkalmazását, ezért a kezelés módja semmi problémát nem okozott, nagyon hasonló, igaz nem annyira intuitív.

A meghallgatás:

A bekapcsolás pillanatától meggyőző volt a hangminőség. Kivételes áttekinthetőség, felbontás, tisztaság, fókusz, és kiváló tonalitás jellemezte. A zene apró részletei fekete háttérből szólalnak meg, a hangszerek és az énekhang soha nem volt harsány, és elmaradt belőle a digitális íz, meg a kásás hangzás. Az Aurender által beépített különleges technológiák miatt nincs jitter torzítás, és a zajszint minden forrásról nagyon alacsony. El sem merem képzelni, meddig javulhat akkor, ha tudnám a word clock bemenetét is. Minden esetre éjszakába nyúlóan hallgattam, annyira tetszett.

A Ray Brown Trio Soular Energy (Analogue Productiions 268) című számában Gene Harris csodálatos zongora játéka elbűvölt. A zongora hangja nyugodt, természetes, és harmonikus. A Cry Me a River című számban a zongora gőzerővel dolgozik, és a dinamika meg a tempó elképesztő. A stúdió méretét is meg tudtam állapítani. Brown nagybőgője csodálatosan textúrált, és pontosan követi Harris zongoráját. Annak ellenére, hogy a két zenész együtt játszik, szépen külön választhatók az ábrázolt képben.

Az N20 kiemelkedő tulajdonsága, ahogy a hang sűrűségét ábrázolja. Megadja a hangszereknek és az énekesnek a testet, de nem feledkezik meg a súlyról sem. Chris Jones gitárja a Set ‘Em Up, Joe [ Closer to the Music , Vol. 1 , Stockfisch Records SFR357.2903.0] című számban, vagy Oscar Peterson zongorája, és az, ahogy Ben Webster szaxofonján együtt játszik Petersonnal a Set ‘Em Up, Joe” [ Closer to the Music , Vol. 1 , Stockfisch Records SFR357.2903.0] felvételen nagyon kifinomult időzítést ritmikát, és együttfutást mutatott. Csak ültem a hallgató székemben, és élveztem a bemutatót.

Kipróbáltam a Critical Listening Mode beállítást. Ez mivel kikapcsolja a kijelzést elvileg tovább javít a helyzeten. Nem történtek hatalmas dolgok, talán annyi, hogy a színpad ábrázolás még kifinomultabb lett, tovább javult az egyes elemek megjelenítés módja. Tonalitás változás nem történt. Komolyzenei felvételeken javul a legnagyobb mértékben a bemutató azzal, hogy pontosabban érzékelhető a környezet. J. S. Bach’s Violin Concerto No.1 in A Minor [Bach: Violin Concertos, Philips 420 700-2] hallgatása során, illetve Arthur Grumiaux and Les Soloistes Romands a dinamika csodálatos. Apropó! Tudták azt, hogy a hegedű szélesebb dinamika tartományra képes, mint a zongora? Kapcsolják csak be a kritikus hallgatás módot, és élvezzék az N20 bemutatóját.

Kenny Dorham Round Midnight at the Café Bohemia [Blue Note BLP 1524] 1956-os legendás albuma a jazz klub minden intim érzését árasztja magából. A legapróbb részletek is érzékelhetők. Arthur Edgehill seprűzése a cintányéron, Dorham trombita játékának édessége csábító, megunhatatlan, és soha nem harsány. Az Aurender N20 a teret és a hangulatot is tökéletesen mutatta be erről a csodálatos felvételről.

Mindent összefoglalva imádtam a zenéim újra felfedezését az N20 közreműködésével. Nagyon pontos, és a korábbi rendszeremmel összehasonlítva rengeteg lóerő költözött a dinamikába, és megjelent az énekhang, valamint a hangszerek finom ábrázolásának egy új szintje. Kivételesen élvezetes a színezetlen, tonálisan pontos bemutatója, ami tele van apró részletekkel a háromdimenziós térben. A sötét háttérnek köszönhetően nagyon pontos a tér leképezése, hatalmas a színpad ábrázolás. A hangzás nyugodt, gyönyörűen kidolgozott.

Ha hazaviszi az Aurender N20-at, tulajdonosává válhat az egyik legjobban megtervezett, legmagasabb szinten integrált, és ami a legfontosabb, legszebb hangú audió berendezésnek, amit valaha hallottam. Kiváló felhasználói élményt biztosít, valódi mérföldkövet jelent a high-end digitális szerver/streamer kategóriában. A legmagasabb szintű ajánlásomat adom neki, az Aurender N20 igazi hazafutás.

Írta: Stephen Scharf

20220 Május 20

Forrás: Theabsolutesound.com

Műszaki adatok: Aurender N20