Audio-Technica AT-LP5 analóg lemezjátszó – Hangzasvilág

Az új AT-LP5 lemezjátszó megjelenése és tesztelése kapcsán néhány személyes gondolat foglalkoztat, amit szeretnék megosztani olvasóinkkal! Természetesen örülök a technika újbóli felélesztésének, köztudatba kerülésének és a lemezezés iránti érdeklődés fokozódásának. Annak kevésbé, hogy az elmúlt évtizedek során legalább két generáció maradt ki (kivétel a DJ-k és közönségük) az otthoni analóg hangzás élményéből. Nagyon kár, hogy egyes gyártók ledegradálták a lemezjátszózást nagyon gyenge minőségű műanyagokból, deszkalapokból készült gyártmányokkal, mondván „belépő kategória”. Ezzel inkább elvették a kedvet a dologtól, mintsem segítették volna megőrizni a lemezekbe préselt kultúrkincs otthoni ápolását.

Az Audio-Technica már alapításakor az 1962-ben megkonstruált első hangszedőjével bizonyította mit tud letenni az asztalra. A 60-as és 70-es évek zenei forradalmának tevékeny segítői hatalmas tapasztalatot szereztek a hangszedő-fejlesztés és a lemezjátszó-gyártás során, így most is olyan készüléket jelentettek meg amire alapozni lehet egy lemezgyűjteményt, vagy legalábbis elkezdeni az érdeklődést egy nagyon szép hobbi iránt. Mindezeket előrebocsátva tekintsünk úgy az AT-LP5 modellre, hogy ez nem belépő kategória, gyártástechnológiában és gyártás optimalizációban el kell tudni jutni erre az eggyel magasabb szintre!

Az AT-LP5 kivitelezése modern, vonalvezetése egyszerű, minden nappali szobához illeszkedő, amennyiben saját hifi-szobával rendelkezünk jól illik a készülékgyűjteményünkbe. A gyártó igyekezett egyensúlyt teremteni az alkalmazott technológia, a felhasznált modern alapanyagok és az elegáns, ám egyszerű kivitelezés terén.

AT-LP5 front

Miközben végig vesszük az AT-LP5 lemezjátszó tulajdonságait, jellemzőit, gondoljunk az Audio-Technica gazdag analóg örökségére! A közvetlen, a motor tengelyéről való meghajtás, évtizedek óta az Audio-Technica sajátja, kifejlesztése és gyártása rengeteg tapasztalat hordozója. Ismert és népszerű típusaiban mind ilyen hajtást alkalmaztak, ezzel a Direct Drive meghajtással készült készülékeket főleg a rádió-stúdiók használták. Gyorsan indul és fékezve áll meg a tányér, maximális terhelést és igénybevételt bír – talán soha nem megy tönkre.

Merev vázas sasszi, már a motor tengelyén jelentkezik egy nem csekély lendítőtömeg, ami segíti a fordulatszám egyenletességét. A lemezeket egy alumínium öntvény tálcára és egy vastag, jó rezonancia csillapítással rendelkező matt felületű gumilap együttesére tehetjük. Az így kialakított mechanikai rendszer és lendítő tömeg biztosítja a megfelelő fordulatszámot és a motor rezonanciájának csökkentését, a káros rezgések elszigetelődését. (direkt hajtás esetén a lendítőtömegből nem kell több – a szerk.) Egy stabil szabályzó-elektronika biztosítja a folyamatos fordulatszám-tartást, a lejátszást mind 33 1/3, mind 45 RPM fordulatszámú lemezek esetében. Az indító nyomaték kisebb, mint 1.6 kgf/cm, tehát a tányér gyorsan felveszi a névleges fordulatszámot. A szintén gyors fékezésről elektronikus rendszer gondoskodik.

A J-alakú hangkar saját tömege és csapágyazása minimalizálja követési szöghibát. Tervezése visszanyúlik az 1960-as és 70-es évek tapasztalataira. Az AT-LP5 könnyű karja fel van szerelve az AT-HS10 hangszedőtartóval (shell). A gyár egy exkluzív, csak ebben a modellben tartozékként adott hangszedővel (AT95Ex) használatra készen szállítja lemezjátszóját. Az AT95Ex kettős, mozgó mágnes hangszedő (VM Design Stereo Dual Moving Magnet) a már jól ismert 95-ös („óriásölő”) továbbfejlesztett változata, a cég hangszedő választékában külön nem kapható. Mivel a karbak emelése csak szakember által, egy kis furfanggal és megfelelő szerszámmal, valamint alátétekkel végezhető, nevezhetjük ezt hiányosságnak.

Az Audio-Technica beépített ki/be kapcsolható lemezjátszó-előerősítővel látta el AT-LP5 készülékét, mert az utóbbi évtizedekben számos integrált erősítő úgy készült, hogy nem volt bennük ez az elengedhetetlenen elektronika. Az AT-LP5 modellt egyszerűen az erősítőnk nagy-szintű AUX-in bemenetre csatlakoztatva célt érünk. Bekapcsolt phono-előerősítő esetén a kimeneti szint 150 mV/1 kHz/5 cm/sec., alapállásban (a beépített phono nélkül) 4 mV/1 kHz/5 cm/sec. a szabványoknak megfelelő. A cég mérnökei figyelmet fordítottak az apró részletekre, akár az analóg jel útját tekintjük át akár a csekélynek látszó, ámde nagyon fontosakat, mint pl.: aranyozott kimeneti (RCA) csatlakozók vagy a shell kábelek.

Mivel az előrehaladott világ igényei a digitalizálás felé fordultak az Audio-Technica mérnökei az AT-LP5-ben lehetővé tették a lemezek digitalizálását. Egy A/D átalakító beszerelve és a működéshez szükséges Audacity szoftver tartozékként jár a készülékhez. Akár Mac vagy akár PC lesz a lemezek digitalizálásának végcélja egy USB A-B kábel segítségével létrejöhet a kis „házi másolda”. Az USB A/D konverter 16 bit 44.1 kHz vagy 48 kHz-re kapcsolható mintavételezésre képes. A beépített interfész USB 1.1 kivitel, Windows XP, Vista vagy MAC OS X kompatibilis.

A meghallgatást több lépcsőben végezve az alábbiakra jutottam. Először is az üzembe helyezés egyszerű és gyorsan elvégezhető, lemezjátszónk néhány perc elteltével, a tűnyomás és az antiskating pontos beállítása után, már foroghat is.

A gyárilag mellékel hangszedő (AT95Ex) alkalmas mindannyiunk zenei gyűjteményében fellehető rock, pop, jazz és jazz-rock, elektronikus és alternatív műfajú lemezek élvezetes lejátszásához. Jó beállítás és a tű bekoptatása (10-20 lemez) után egyenletes hangzási balansz, jó hangszerhangok hallhatók, egyöntetű, együtt álló megszólalással, nem „eget-rengető”, de kellemes dinamikai csúcsokkal. Szórakoztató, nem végletekben túlzóan részletező előadás. Mindezt egészséges, valósághűnek mondható hangszínpaddal produkálja. Színpadmélységből is ad egy keveset, a szólók nem jönnek egészen előre – legalább nem kiabál az arcunkba. Picik a korlátok, de elég nagyok ahhoz, hogy önmagát ne tudja megugrani.

Amennyiben a részletező képességből és a dinamikából többet szeretnénk, szóba jöhet egy hangszedőcsere. Az AT-F2 mozgótekercses változatát próbáltam, de ekkor ki kellett kapcsolni a beépített előerősítőt, mert az csak MM hangszedők jelének fogadására képes és külső elektronikára (Primare R32) bízni az illesztést. Az AT-F2 MC-hangszedő a bejáratás alatt érdekesen viselkedett. Leginkább rajzban lehet érzékeltetni a haladást, de megpróbálom elmesélni a meccset. Míg kezdetben egy hanggombócot kaptam középre és oldalt a két hangsugárzóból szólt a két csatorna információjának 50%-a, a koptatás ideje alatt a gombóc ellipszissé nyúlt a két hangsugárzó közötti térben és betöltötte azt. A kétoldaliságból is sok eltűnt és megjelentek olyan apró részletek amik addig nem. Mindez azt sugallja, érdemes ésszerű határokon belüli hangszedőcserében gondolkodni, persze akkor, ha sok lemez beszerzésén törjük a fejünket.

A hanglemez-archiválás sem bonyolult, a mellékelt szoftver könnyen telepíthető, használata logikus. Legalább olyan egyszerű mint kazettás magnót kezelni (régen volt benne részünk bőven). No, az Audacity szoftver minden házi stúdió-igényt kielégít, lehetőségeinek ismertetése külön cikket érdemel. A hanglemez anyagának átvétele szempontjából külön dicséretet érdemel egy nagyon fontos szolgáltatása a pattogások és sercegések utólagos ütemben való eltüntetése. Az elkészített zenei fájlokkal elkápráztathatjuk hallgatóságunkat, hifi-barátainkat.

Konklúzió

Az Audio-Technica ezzel a modellel akár megfordíthatja a hozzáállást a valódi hifi-lejátszás és archiválás vonatkozásában, megfizethető áron. Olyan a múltszázadban népszerű és tisztességben megöregedett néplemezjátszókat válthat ki, mint a Taya DP–510, Akai AP-D33C, Pioneer PL–200, NC440 és sorolhatnám. Ezekre annak idején több havi fizetést (+csúszópénzt) kellett odaadni. Ha összeszámoljuk az öt jó tulajdonságát és a beépített szolgáltatásokat ezen az áron nem találunk ma vetélytársat. Az archiválás lehetőségével újra „magnózhatunk”, végig élve a lemez házi másolásának minden szépségét.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 80%
Dinamika: 80%
Kivitel: 95%
Szerelés minosége: 90%
Kezelhetoség: 80%
Összesen: 85%

Pro
+ elegáns kivitel
+ szolgáltatásokkal rendkívüli mértékben felszerelt készülék
+ az apró mechanikai részletek kidolgozása jó
+ híd az analóg és a digitális világ között

Kontra
nem lehet könnyen karmagasságot (VTA) állítani
csak külső elektronika közbeiktatásával lehet MC hangszedőt használni
sajnos opcionális egy fontos kiegészítő, az AT-LP5DT plexi, porvédő tető

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció