Audio Research Reference 80S bemutató HiFi News

Audio Research Reference 80S bemutató HiFi News

A tavalyi évben a vezetősége kivásárolta az Audio Research márkanevet, és azóta gőzerővel dolgoznak a jövőbeli modelleken. Az Audio Research Reference 80S csak az első lépés az úton.

Ha az élet utazás, nem pedig úti cél, akkor néhány márkanév – beleértve az Audio Research-öt is – mögött sokkal több mérföld van, mint a többieknek. A butik jellegű audiofil üzlettől a kockázati tőke befektetésig mindent végigjárva most visszatérnek a gyökereikhez. Ez egy igazán nagy múltú márka, amely mindig tudja, mit miért csinál, és most ismét egy olyan csapat tervezi a készülékeket, amely régóta szenvedélyesen szolgálja az audiofil közösség életét.

Az Audio Research elsősorban nagyon kifinomult hangú elektroncsöves erősítőket gyárt. Bár a márka alaposan körbejárta a világot, az erősítőik saját útjukon, saját fejlesztési útvonalakon jártak. A bemutatóban szereplő REF80S bár újdonságnak számít, és a csúcskategóriás berendezések piacán igencsak megfizethető belépő az Audio Research világába, ez koránt sem valami friss kísérlet. Érett, jó bornak számít, és nem házi sör.

DNS vérvonal:

Az ipari formatervezése, amelyet az akrilra vésett GhostMeters” ural, önmagában is mestermunka. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy a REF80S homlokzatának megjelenése egyértelműen a nagyobb teljesítményű REF160M és REF160S épül. Az elektroncsöves erősítők piacának oroszlánjai ugyanúgy 6H30 kettős triódát használnak a KT150 végfok csövek meghajtására, csak éppen kétszer annyit, mint a REF80S. Bennük is megtalálható az Ultralinear és Triode átkapcsoló, ami vélhetően a kistestvért is népszerűvé teszi majd.

Más technológiákat is örökölt, mint például a négyrétegű nyomtatott áramköri lap, ami szintén a nagyobb elődökben debütált. Nekem úgy tűnik viszont, hogy a REF80S hangját meghatározó áramköri megoldások inkább a korábbi VT80 erősítőre hajaznak, ami a 6H30 mellett KT120-as csöveket használt. Ez az előd nem csak abban volt első, hogy auto bias rendszere volt, de a kimenő trafója is egyedi építésű volt, amelyhez nagyon hasonló nehezíti a REF80S hátsó részét.

Az Audio Research transzformátorait Észak-Amerikában gyártják már vagy negyven éve. Egy harmadik fél, akivel nagyon hosszú partner kapcsolatot ápolnak. Hagyományos az is, hogy a modern négyrétegű áramköri lapokat kézzel, és nem géppel forrasztják. A kábelezéstől kezdve az építés minden fázisán át igazi kézimunka. A kivásárlás óta szinte a teljes tartozék gyártás házon belül történik, kezdve a lézer gravírozott műszertől a burkolati elemek festéséig. Több olyan munkatársuk, aki távozott az évek során, most visszatért, ami a cég ambícióit komolyan növelte.

A következő lépcső:

A REF80S a magasabb osztályban játszik, de egyéb tagokkal is bővülni fog a család. Az Audio Research az 50 éves fennállásának megünneplésére az I-50 integrált erősítőt jelentette be, amit majd az év vége előtt még valószínűleg követni fog a P-50 előerősítő, és az A-50 végfok is. Meglátásom szerint ez ugyanaz a jól bevált stratégia lesz, ami kiválóan működött korábban az SP-17 előerősítő, a VS60 végfok, és a VSi60 integrált erősítővel úgy 7-8 évvel ez előtt.

Vissza a mához, és a REF80S „szelleméhez”. Korábban szóvá tettem a pontosságot. Az old-school műszerek, amit például a REF75-be építettek, illetve a GS150-ben lévők elfogadható módon használhatók voltak, ám a GhostMeter amit a REF160M-be szereltek inkább csak dekorációnak használható, mert nagyon pontatlan. Lehetséges, hogy a cég dolgozói is olvasták a bemutatómat, mert a REF160S műszereit már pontosabbra kalibrálták, és ez igaz a REF80S-re is.

Persze azért ez sem tökéletes. A nagyon kis, és nagyon nagy teljesítmény kijelzés alul kalibrált, így a 0,75W/8 ohm kimeneti szint 0,075-ként jelenik meg a Pentode skálán, míg a 75 W/8 ohm közvetlenül a torzítás előtt valahol 7,5-75W közé esik. A 7,5 W 8 ohm kimenet szokványosnak nevezhető a mindennapi használat során, és a mutató itt legalább mocorog.

Koppanásmentes indulás:

Nincs semmiféle bekapcsolás utáni anomália a kimeneteken, mivel a REF80S némít addig, amíg a tápegység, és a KT150 csövek el nem érik a megfelelő bias és hőmérséklet értékeket. A hátlap 16, 8, és 4 ohmos csatlakozási pontjainak bekötése a mérések szerint inkább csak támpontok. Trióda módban a 4 ohmos kimenetein kb. 40 W jelenik meg, de ez nem biztos, hogy a legjobb választás Ultralinear beállításban. Mivel ekkor a KT150 gyorsító rácsa a kicsatoló trafó egyik leágazására van kötve, hogy csökkentsék a torzítást. A visszacsatolás miatt a REF80S nagyobb energiát szállít (kb. 80W) a 8 ohmos kimenetein, mint a 4 ohmoson trióda módban, ahol 45W körüli értéket mértem.

Hasonló tapasztalataimról korábban már beszámoltam a VT80 esetében. Hangfalként a referencia B and W 800 D3 párat csatlakoztattam. Nagyon szerettem volna a REF80 képességeit tesztelni egy nagy impedanciájú, és nagy érzékenységű DeVore Fidelity 0/96s hangfalon is mint alternatíva, de sajnos úgy az erősítő, mint a nevezett hangfal úgy siklott ki a hallgató szobámból mint a hajók a kikötőből, egyszerűen nem volt rá idő.

Ennek ellenére a REF80S bőven elegendő jelenlét érzetet és fenségességet adott Wagner Ring Cycle [Duisburger Phil/Jonathan Darlington; Acousence ACO21309, 192kHz/24-bit]. Nem semmi, ahogy a 105 zenész – vendég muzsikusokkal együtt – megjelent egy gyönyörű széles és mély színpadon.

A hangszerek a hegedűktől az oboákon át a hárfáig mind szépen kirajzolódnak. Ne úgy képzelje el, mint egy fekete-fehér vázlatot, hanem úgy, mint egy gazdag színes festményt. Harangok, és ütős hangszerek játszanak Nibelung ‘Forging’ szerzeményében. A fémes csengés valódi érzése csodálatosan fokozza a nagyzenekar drámaiságát. Ha a zene érzelmi mondanivalójára kíváncsi, a REF80S igazi mentőhajó.

Képes az intim bemutatás módra is. Chip Taylor és Carrie Rodriguez ‘Sweet Tequila Blues’ [Let’s Leave This Town; Train Wreck Records TW019]. Az érzéki muzsika a fülemet simogatja, ahogy a fiatalos lendületű hegedű az énekes mellett játszik. Az ember önkéntelenül dobol az ujjaival, vagy a combján üti a ritmust, miközben elmerül ebbe a nagyon őszinte, közel mikrofonozott, lecsupaszított felvétel akusztikájába.

Szóljon a rock!

Vajon képes a REF80S a rock bemutatására? Nyugodtan fogadhat rá! Érzem a nyers erő áramlását Lifeson nyitó riffjén a The Spirit of Radio 96kHz-es remixén [Permanent Waves 40th Anniversary; Mercury Records]. Peart dobja, és a háttér szekvenszer minden energiája és hatása kiválóan hallható volt egy nagy Constellation erősítőből. Ehhez a korábbi bemutatóban értékelt monoblokkhoz hasonlítanám leginkább a REF80S lendületét. Gazdag, textúrált és gyors basszus, amiben nincs megtorpanás, vagy mázolás ami a hagyományos csöves erősítők esetében általános.

Csövek vagy tranzisztorok?

Ahogy az idő folyamatosan múlik, a REF80S-sel szerzett pozitív tapasztalatok emlékeket idéznek fel bennem. John Bamford kollégámnál volt alkalmam meghallgatni egy KR Audio Kronzilla DX erősítőt. A direkt fűtésű T-1610 dupla triódák hangja elvarázsolt. A REF80S ugyan ezt az élményt nyújtja, de kiegészíti olyan pontossággal, definiált hanggal, ami már szinte a tranzisztoros készülékekre jellemző. Igen, a REF80S erősítő a 21. század elektroncsöves hangja.

Hi-Fi News ítélet:

Ha az Audio Research célja ezzel a készülékkel a mindennapi audiofil élmény felkarolása volt, hát sikerült nekik. A közelgő I-sorozat valószínűleg csak egy jegy lesz a REF80S által képviselt világba, amit a Reference sorozat nyújt. Ugyan nem nevezhető sörpénznek az ára, de ez valószínűleg háttérbe szorul majd, ha az erősítő hangját meghallgatja. Mindenképpen hallania kell, hogy elhiggye.

Mérési eredmények:

Hol foglal helyet a REF80S az Audio Research ranglétráján? Messze csendesebb, mint a GSi75, ami ugyanezt az elektroncső készletet használta. A GSi +33 dB erősítése mellett 76,8 dB A-súlyozott jel/zaj viszonyra volt képes. A REF80S 24,7 dB gain mellett már 98,0 dB jel/zaj viszonyt produkált, ami elképesztő. Csak érdekességnek említem, hogy a VT80 a 6H30 és KT120 kombinációjával 24,8 dB erősítéssel 97,8 dB jel/zaj viszonyt tudott 80 dB feletti sztereó áthallás csillapítással. Mindhárom említett modell nagyon hasonló kimeneti trafót használt, amely 1,0-1,3 ohm kimeneti impedanciás stabilitást tett lehetővé, így a hangfal impedancia változás nem befolyásolta jelentősen a működést.

Az ohmikus terhelések 8 és 4 ohmos értékeinél a REF80S átvitele nagyon hasonlít a REF75, a VT80, és a REF160S legkeményebb testvéréhez is. Triode módban emelkedik a frekvencia függvényében -0,5 dB 20 kHz, és -9,6 dB 100 kHz(8 ohm). A torzítás értékek is hagyományosan alacsonynak tekinthetők. 0,017-0,095% 1W, 0,095-0,88% 10W (ultralinear 20 Hz – 20 kHz), illetve Triode módban ennek töredéke 0,011-0,08% 1W az alábbi ábra szerint.

A torzítás finoman emelkedő tendenciát mutat, ahogy nő a kimeneti teljesítmény, ami a kimeneti trafó vasmag telítődének tudható be, és természetes jelenség. Az erősítő itt is előre látható mintát követ. A REF80S elvileg 2x80W teljesítményre képes 8 és 4 ohmon (2x38W Triode módban), kicsivel többre a valóságban – 85W a mérés szerint, illetve 140W-ra 2 ohmon dinamikus terhelésen. Az elméleti terhelés határ 9,6A-nál van, ami 92W 1 ohmon az alábbi grafikonok szerint.

 

 

Fekete: dinamikus kimeneti teljesítmény 8 ohm

Piros: dinamikus kimeneti teljesítmény 4 ohm

Kék: dinamikus kimeneti teljesítmény 2 ohm

Zöld: dinamikus kimeneti teljesítmény 1 ohm

Egyéb mérési adatok:

Teljesítmény THD 1% alatt, 8/4 ohm: 79W (38W)/80W (38W)

Dinamikus teljesítmény THD 2% alatt, 8/4/2/1 ohm: 85W/85W/140W/92W

Kimeneti impedancia 20 Hz-20 kHz/60 kHz: 1,04-1,3 ohm/2,06 ohm

Frekvencia átvitel 20 Hz-20 kHz/100 kHz: +0,0 és -0,3dB/-4 dB

Bemeneti érzékenység 0dBW/70W: 165 mV/1395 mV (szimmetrikus)

A-súlyozott jel/zaj viszony 0 dBW/70W: 98 dB/116,5 dB

Torzítás 20 Hz – 20 kHz 10W/8ohm: 0,095-é0,88%

Teljesítmény felvétel idle/max: 211W/400W

Méretek: 470x260x470 mm 28 kg

Ár: 14.998 Font

Műszaki adatok:

Írta Paul Miller

  1. június 3

Forrás:[https://www.hifinews.com]

Tisztelt Látogató!

 

A mai napon technikai okok miatt Szalonunk 17:00-kor bezár!

Nyitás, holnap 10:00-kor.

 

Megértésüket köszönjük.

 

Audiophile Szalon Csapata