A vinyl az audió lejátszás leginkább időálló formátuma
Az első hangfelvételek készítésének idején a dolgok rendkívül egyszerűnek tűntek. A korai mechanikus hangrögzítők legfeljebb egy énekes és az őt kísérő zongora hangját tudták a tölcséren át a szerkezetbe vezetni. Az első felvétel, amiről sokan hallottak, csak egyetlen személy hangját volt képes rögzíteni. Edison készítette 1877-ben Mary Had A Little Lamb címmel. Kevesen tudják, hogy a legelső ismert hangfelvételt 1860-ban készítette a martinville-i Éduard-Léon Scott.
OK, Scott rendszerét akkoriban még „phonautogram” néven emlegették és a berendezés papír hordozót használt. Ám a készüléken még mindig le lehet játszani az Au Clair de La Lune című felvételt, amit a First Sounds jóvoltából akár most is meghallgathat a https://www.firstsounds.org/sounds/Scott-Feaster-No-36.mp3 honlapon. Szóval minden egy hanggal kezdődött. Bár a felvételi eljárások egyre ambiciózusabbak, és jobbak lettek, arra a korai felvételek úttörői a legmerészebb álmaikban sem mertek gondolni, hogy egy nagyzenekar teljes dinamikáját valaha is képesek lesznek rögzíteni. A kor technológiájával ez lehetetlennek tűnt. Aztán később persze sikerült – nem is akármilyen minőségben.
Napjainkban természetes, hogy hatalmas dinamika tartományt rögzítünk digitális médián, és az is, hogy a stúdiókban az összes digitális komponenst egy mester felvétellé lehet keverni kiváló hangminőségben.
A probléma ott kezdődik, amikor a felvételt otthonában szeretné meghallgatni olyan berendezéseken, amelyek minősége változó, gyakran meg sem közelíti a stúdióban alkalmazott hardver és szoftver komponensek minőségét.Emellett sokféle digitális rendszer létezik, sőt a formátumok jönnek-mennek. Jó példa erre a nem túl régi Digital Audio Tape (DAT), amelyet feltalálásakor a jövő formátumának tartottak. Ebben a videó rekorderekhez hasonló módon forgó fej rögzítette szalagra a hangot. Hová jutott napjainkra ez a felvétel mód? Mostanra hosszabb felvételi időtartam van DAT szalagra rögzítve, mint aminek lejátszását a rendelkezésre álló még működőképes forgófejek szerviz élettartama lehetővé tesz. Ez annyit jelent, hogy rengeteg felvételt soha többé nem lehet majd lejátszani, mert egyszerűen nem lesz hozzá működőképes lejátszó.
És mi a helyzet az analóg felvételekkel? Amióta a hanglemez megjelent, mindig is volt és lesz olyan lejátszó, amely a mester felvételhez a lehető legközelebbi minőségben képes a hangot megszólaltatni. Tökéletesen érzékelhető az, amit a hangmérnök be akart mutatni.
Honnan tudjuk mindezt? Mivel a Vertere együtt dolgozik a hangmérnökökkel, hozzáférnek olyan acetát lemezekhez, amelyekre a mester vágások készülnek. Tisztában vannak a vágás munka menetével, és kiváló tervező mérnököket alkalmaznak arra, hogy a lejátszott hang minőségét folyamatosan javítsák a legújabb technológiák felhasználásával. Emellett stúdiók számára is fejlesztenek kábeleket, és készülékeket. Miles Showell a vinyl mastering guruja, az Abbey Road Studios munkatársa, például Vertere összekötő és tápkábeleket használ. A Beatles újrakevert lemezének teszt lejátszásakor Giles Martin –Sir George fia – például a Vertere MG-1 lemezjátszót használta SG-1 karral, a Phono-1 előerősítővel. Ezek a tények önmagukért beszélnek.
Szóval a lemezjátszóik tervezése és építése során hatalmas mennyiségű referenciához és tapasztalathoz jutnak, amit mindaddig használni fognak, amíg az analóg lejátszás létezik.
Forrás:[https://www.vertereacoustics.com]