T und A DAC8 DSD és AMP8 bemutató Fidelity International I. rész

T und A DAC8 DSD és AMP8 bemutató Fidelity International I. rész

Tényleg nincs jelentős különbség a konverterek generációi között? Javaslom, hogy hallgassa meg a T+A DAC8 DSD-t, és megváltozik a véleménye.

Az analóg Hi-Fi világának egyik pletykája az, hogy a konzumer elektronikák az utóbbi néhány évtizedben már elérték a teljesítményük csúcsát. A másik pletyka pedig az, hogy a digitális berendezések esetében nagyon nehéz különbséget tenni az előző és az új generáció hangja között. A professzionális berendezések azok, amelyek leginkább rávilágítanak a különbségekre. Ám nincs olyan stúdió, amely csak azért vásárolna magának előerősítőt, vagy konvertert, hogy ellenőrizze a munkáját. Pedig az új fejlesztések azok, amelyek ötletekkel szolgálhatnának a stúdióknak, hogy milyen dolgokra lenne érdemes több figyelmet fordítaniuk. Teljesen más a helyzet például a szóló énekeseknél. Legtöbbjük repesve várja egy új trendi mikrofon állvány piaci megjelenését, hogy a korábban alkalmazottal összehasonlítsa, melyik nyújt jobb tonális teljesítményt (tranzisztoros mikrofonok esetében ez teljes őrültség)

Visszatérve az előerősítőkre, és a konverterekre, mindkét kategória népszerű a piacon, ezért rendszeresen új modellek jelennek meg. Ezek viszont gyakran régi borok új üvegben, nem igazán érik meg az új befektetést. A legújabb Merging DAC bírálatának – utólag be kell vallanom – én is hasonló félelemmel néztem szembe. De miután tudatosult bennem az a hatalmas mennyiségű munka, amit végeztek vele, visszaszívtam az előítéletemet ezzel a drága készülékkel szemben. A Merging egyébként egy kis svájci cég, amely felemelkedőben van. Mivel kiforrott termékcsoportról beszélünk, az újdonságok megvásárlásának támogatására nem csak azokat az érveket lehet felhozni, hogy „Tetszik, ezért megveszem” vagy „több az előnye, mint a hátránya”, gyakran ennél többről van szó.

A Merging konverterével szerzett tapasztalataim betekintést adtak a stúdió mastering munkájába. Ennek az élménynek az eleven emlékével próbáltam ki a T+A DAC 8 DSD-t a rendszeremben. (a Merging több mint háromszor annyiba kerül, mint a T+A – fordító megjegyzése) A tapasztalataimat röviden úgy fogalmazhatnám meg, hogy új szintre emelkedtek a dolgok. A legapróbb vágási hiba, a gyengén felépített visszhang, de még az átfedések is hallhatóvá váltak, és ehhez még a hangerőt sem kellett feltekernem, illetve nem kellett fejhallgatót használnom. (a legtöbb készüléken csak fejhallgatóval fedezhetők fel ezek az apróságok). Csak gratulálni tudok! A DAC 8 DSD komolyan helytállt a rendszeremben. A készülék amúgy a jól ismert előd modell, a DAC 8 továbbfejlesztett verziója. Lothar Wiemann a T+A vezető fejlesztője elmagyarázta, hogy nem csak ráncfelvarrásról van benne szó, hanem jelentős extrákat tartalmaz a 900 eurós többlet költség. Itt van például a DSD támogatás. Az utód modell a PCM mellett már ezt is képes lejátszani 24,6 MHz mintavételezésig, és a hangja is tisztább, mint a versenytársaké. Az 1-bites DSD anyagokat sok készülék először multibit adattá konvertálja, mert ilyen módon könnyebb megoldani a hangerő szabályzást, és a szűréseket. Ám ez a módszer Wiemann szerint nem eléggé természetes, és precíz. Ezért a T+A saját DSD dekódert fejlesztett, amely 1-biten dolgozik a jelfeldolgozás teljes folyamata alatt, és a szabályzásokat az analóg szekció végzi. Mivel nincs formátum átalakítás, ami szennyezné az analóg jelet, és kisméretű SMD alkatrészeket használnak a dekóder végén, a hangminőség javul. Úgy kell ezeket elképzelni, mint mini transzformátorokat, amelyek galvanikus leválasztást biztosítanak. Ez lehet tehát a T+A jó hangjának egyik titka!

A PCM oldalon nem sok minden változott. Még mindig nyolc darab 32 bites Burr-Brown szigma delta konvertert használnak. A Dupla Differenciál Négyszeres Konverter felépítésének köszönhetően minden fázishibát és zajt kiszűr, ennek köszönhető a rendkívül alacsony háttérzaj. Hogy a jitter torzítás se okozzon gondot, két fokozat fogadja a bejövő jeleket, amelyek minden szükséges szinkronizációt elvégeznek. Akár azt is mondhatnám, hogy azok az audiofil zene rajongók, akik megelégednek a PCM formátummal, nyugodtan válasszák csak a jelentősen olcsóbb, DSD nélküli verziót, ám nem teszem, mert van itt még más is.

 

A DSD funkció mellé a gyártó beépítette az új modellbe a saját király kategóriájuk, a HV széria hangerő szabályzás rendszerét is. Ez olyan plusz, ami felett nem szabad csak úgy elsiklani. A szabályzás teljesen analóg a jelek szempontjából. Tartalmaz egy a hangjelektől galvanikusan leválasztott digitális vezérlő áramkört, amely SMD ellenállásokból kiépített hálózatot vezérel. A nagy áramú osztó 64 lépésben, teljesen szimmetrikus felépítéssel küldi a jeleket a diszkrét kimeneti fokozatokra.

Hogy teljes legyen a kép, vessünk egy pillantást a DAC 8 DSD előlapjára, és hátlapjára is. A kijelzőn a bejövő jel formátuma jelenik meg. Az alatta elhelyezkedő gombok bemenet választás, szűrő vezérlés és hangerő szabályzásra adnak lehetőséget. A front panelen elhelyezkedő fejhallgató kimenet nem csak dekoráció. Minden fejhallgató típussal amit csak csatlakoztattam, kiváló hangminőséget produkált.

A hátlapot elnézve látható, hogy a gyártó nagyon odatette magát. Analóg RCA és XLR kimenetek mellett még kapcsolót is találok, amely a jel útból teljesen kiiktatja a hangerő szabályzó áramkört. Ez kiváló lehetőség azok számára, akik nem akarják a hangerő szabályzás funkciót alkalmazni. SPDIF digitális kimenete is van. Négy SPDIF digitális bemenet, amelyek mellett AES/EBU Toslink, BNC és USB csatlakozást is lehetővé tesz. Ha mindenképpen bele akarnék kötni a csatlakozó kínálatba, egy analóg bemenettel lehetett volna mindent elsöprővé tenni, de az csak hab lehetne a tortán.

Ahogy azt vártam, a T+A DAC 8 DSD tényleg egy kiváló analóg konverter, amelynek hangját két szóval lehet jellemezni. Felbontás és természetesség. Olyan részleteket mutat meg, amelyek ebben az árkategóriában még nem szokás. A hangszerek egyedi ábrázolása, a hangok extrém pontos reprodukciója mellett a terem mérete is meghatározható. Ez egy jó minőségű felvétel esetében csodálatos jelenlét érzetet kelt. Más konverterekkel összehasonlítva a T+A lehetőséget ad arra, hogy a zene nagy egészében akár az azt felépítő egyedi események is kivehetők legyenek. Belátom, hogy ez egy kicsit homályos megfogalmazás, de biztos vagyok abban, hogy értik mire gondolok.

Patricia Kopathinskaja új felvétele, a Death and the Maiden (Alpha Hi-Res letöltés) tökéletes példa lehet erre. Augustus Nörmiger Totentanz című szerzeményében az ütősök a nagyzenekar mögött elszórtan helyezkednek el, és az általuk vert ritmus beszűrődik a zenekar hangjába, ami gyönyörűen kiegészíti a szólisták játékát. A harangok és a csörgők nem tolakodnak, szépen a háttérben maradnak, kiváló háromdimenziós keretbe foglalva a többi muzsikust. A DAC 8 DSD négyféle szűrésmódja kézzelfogható módon befolyásolja a hangzást. Miután mindegyiket kipróbáltam, ezek közül kétféle vált a kedvencemmé. A FIR1 hangja nagyon precíz, különösebb karakter nélküli, pontosan azt hallja, amit hallania kell. A másik a Bezier 2 (csökkenti a digitális elő-belengést), ennek hangzása természetes, folyékony, szinte végtelen térérzettel. A FIR 1-gyel összehasonlítva, amely egy precíz mérnök, ez inkább az élvezetekről szól, ami megteremti a DSD igazi jelenlét érzését.

Van szükség bárminemű összefoglalóra? Szerintem felesleges, véleményem szerint a T+A DAC 8 DSD árkategóriától függetlenül bármely más konverter mellett megállja a helyét. A bevezetőben feltett kérdésre a válaszom a következő: Igen, ez a dekóder előre lépést jelent a digitális technológiák folyamatosan fejlődő világában. A fejlődés mértékét pedig mindenkinek magának kell meghatároznia, mégpedig úgy, hogy meghallgatja. Nyugodtan hallgassa csak meg, nem fog csalódni!

Műszaki adatok:

Folytatás itt………