Lecseréltük a korábbi referenciánkat, innentől a Sonus faber Olympica Nova III a mérce.
Úgy is mondhatnám, hogy déja vu érzésem volt. Korábban is megtörtént velem már valami hasonló. Ha jól emlékszem 2014-ben írtam bemutatót az előd, Olympica III hangfalról, ami miután hónapokat töltött nálam, a kategória egyik referenciája lett.
És most itt áll előttem az utód. A színe más, de a hangszóró konfiguráció megegyezik. Alul két mélysugárzó, felette a közép és a magas. A név is szinte megegyezik, csak a Nova az új a megnevezésében.
Nos, ez messze nem igaz! Az előd sötét fa furnérral burkolt háza is szép volt, de az utód diófa megjelenése egyenesen gyönyörű, még soha nem láttam ilyet ennyiért. Csak ültem a hallgatási pozícióban, a zene nem is szólt, csak bámultam őket. Nagyon illett a nappalimhoz, és ugyebár egy hangfal máshol sem szól mindig. Néha nem is kell megszólalnia ahhoz, hogy jól érezzem magam velük. Sokáig csak nézegettem őket.
Az Olympica Nova a korábbi Olympica sorozatot váltotta le, de személy szerint én messze jobb hangfalnak tartom a Novát. Nem kicsit, hanem sokkal. Az előd hangminőségét és konstrukcióját is felülmúlja az új. Nem is tudom, talán feleslegesnek érzem az Olympica elnevezést előtte, elég lehetett volna a Nova, csak így önmagában.
A teljes széria megújult, a legkisebbtől a legnagyobbig, és még azon túl is. A Nova I, Nova II, a bemutatóban szereplő Nova III a normál sorozat megújult elemei, de bemutatták a Nova V hangfalat mint a széria zászlóshajóját, amely már három mélysugárzót tartalmaz.
A Nova széria több rokon vonást mutat a Sonus faber Tradition sorozatával, mint az előd modellek. A fa rétegekből álló kabinetet olasz asztalos műhelyben készítik, ami mostanra már a gyártó tulajdona. Nyolc réteg vékony fa lapot helyeznek egymásra, amit formára préselnek. Merevítőket is beépítenek, amik egyben kamrákra is osztják a szekrényt.
A hajlított oldal panelek hátsó részét a szabadalmaztatott Stealth Ultraflex zárja le, ami egy extrudált alumínium profil. Ez a kicsatolás rendszer csökkenti a turbulanciát alacsony frekvenciákon. Az alsó és felső alumínium fedelek teszik masszívvá a felépítést. A felsőbe fa furnér formát illesztenek.
Gyönyörűnek és drágának tűnik, ahogy a tartozék tüskéken és alátéteken áll.
28 mm-es Damped Apex Dome magas sugárzója ugyanazt a technológiát tartalmazza, mint a magasabb kategória. A középsugárzó 150 mm-es, a membránja cellulóz. A cellulóz rétegbe természetes rostokat kevernek. Elegáns SF logo van a közepén. A két mélysugárzó szendvics membránt kapott. A két cellulóz réteget egy szintetikus habanyag rögzíti egymáshoz. A Sonus faber Paracross technológiának nevezi a keresztváltót. Ez az elrendezés egyedi gyártású kondenzátorokat és tekercseket tartalmaz, és csökkenti a rádiófrekvenciás zavarokat is. A keresztezési frekvencia 250 Hz és 2500 Hz, a hangfal érzékenysége 90 dB, az impedancia 4 ohm. Ez elvileg azt mutatja, hogy könnyű meghajtani, de a tesztelés során azt tapasztaltam, hogy meghálálja, ha az erősítő kellően izmos.
A versenytársak:
Hasonló az árkategóriából választottam kihívókat. A KEF Reference 5 ugyan néhány ezerrel drágább, és hasonló mélytartomány ábrázolása van, mint a Nova III-nak, meggyőző dinamikával és sávszélességgel. Az Audio Physic Virgo III mélyben erőteljesebb, de nem olyan szép levegős a magas tartománya, ám egy kicsit olcsóbb.
Mindkét kihívónak fejet kell hajtania az Olympica Nova III előtt, mert ez a hangfal nem csak az árkategória legjobb hangját mutatta, de a leg univerzálisabban használható, mindegyik közül. Süllyedt már bele tüskéje a hallgató szobánk szőnyegébe több olyan sokkal drágább hangfalnak, amik válogatósnak bizonyultak. A Nova III sem olcsó, és emiatt az elvárások magasak, biztos, hogy lehet valamit írni a rövid értékelés mínusz rovatába.
Be kell vallanom, sokat küzdöttem azzal, hogy negatívumot találjak. Igen, az elődmodellhez képest sokkal drágább, de a név hasonlóság ellenére ez egy teljesen más hangfal. A kidolgozása mindkettőnek kifogástalan, a Nova talán szebb. Fizikailag valamivel nagyobb, de leginkább a hangja az, amit ki kell emelnem az eltérések közül.
A jobb és bal oldalra kötött 1080 W erősítéssel disznó nagy hangerőig el tudtam kergetni, de amikor a fülem már izzott, abbahagytam, a hangerőt tovább bírta, mint én. A Rotel új Michi sorozatos erősítőjének semmi gondot nem okozott a hangszórók feletti uralom. A basszus a szőnyeg alá ment, legalább fél oktávot rávert a régi Olympica hangfalra. A hangzás élmény elképesztő volt a Rotellel, de az erősítő ára enyhe túlzás hozzájuk. A jó öreg 2007-es McIntosh MA7000 árban passzolna hozzá, és jó is, ha kedveli a nagy és mély hangképet, sok melegség tonalitással.
Kandace Springs és David Sanborn I Put A Spell On You című régi klasszikusán a Mac és a hangfal szédületes bemutatót tartottak. Az ének organikus és meleg, rengeteg részlettel. Sanborn alt szaxofonja pedig úgy szállt mint egy meleg nyári fuvallat. Ám a Mac nem a végső szó a színpad fókusz terén, ezért a Hegel H590-et is kipróbáltam. A hangfal hangja kicsit tolósabb lett, a színpad mélysége pedig csökkent. A részlet gazdagság javult, a basszus pedig mintha szárazabb, pontosabb lenne.
A Pat Metheny Group Phase Dance 1978-as albumán a hangfal igazán megmutatta, hogy mire is képes. A dinamikus kontraszt egy szinten van a Virgo III-mal, de itt jóval több levegő van a magas tartományban, és a gitárhang természetesebb.
Csak a szórakozás kedvéért rákötöttem egy Hegel Röst erősítőt is. Nem kellett volna, a hang összeomlott, a dinamika elfogyott. A legjobb tanácsom az, hogy ne spóroljon a Nova III-at hajtó erősítőn.
Az előd Olympica hangfallal való összehasonlítás megmutatta, hogy mennyivel jobb a Nova. Eltűnt az enyhén legato jellegű kontraszt a dinamikából, és csökkent a meleg ragyogás, ám ez mélyebb betekintést ad a zenébe, könnyebben fókuszálhat a részletekre, és még több levegőt ad a magas tartománynak.
Sondre Bratland éneke az O, Du herlige-ben, amit a betlehemi Church of the Nativity templomban rögzítettek csodálatos természetességgel szólalt meg. Igen, a Sonus faber hangfalak mindig parádés énekhang ábrázolásra képesek. A templom falairól visszaverődő énekhang, a háttérben játszó orgona mintha nagyobbá tette volna a hallgató szobát. A hirtelen megjelenő ütő hangszerek hangja olyan valósághű, hogy csak pislogtam a székben. A templom erőteljes hatását képes volt megszólaltatni a szobában.
Következtetés:
Nem megy annyira mélyre, mint néhány álló hangfal, de a hangzás rétegek szépek, a magas tartomány szellős, és enyhén felfelé ívelő. A vonós felvételeken ez érzékelhető. Mindezekkel együtt ki ne hagyja a Sonus faber Olympica Nova III meghallgatását. A hangfal egy technológiai diadal, ami Paolo Tezzon és Livio Cucuzza érdeme. Ők ketten állnak ugyanis az új Olympica Nova számos fejlesztése mögött. Annyival jobb lett mint az előd, hogy az erőteljes árnövekedés ellenére is azt mondom, hogy ha a legjobbra vágyik, akkor megéri az árát.
Rövid értékelés az eredeti nyelven:
Írta: Lasse Svendsen
Forrás és képek: LB Tech Reviews és Sonus faber
Műszaki adatok: Sonus faber Olympica Nova III