A hangfal bemutatása, a rendszer, és az általános hangzás benyomások
Érzéki megjelenésű és hangú hangfal díszítette egy ideig az otthonomat a Sonus faber kézműves munkájának köszönhetően. Én így mondok köszönetet érte.
A Sonus faber Olympica Nova I a sorozat legkisebb tagja, amit a gyártó sajtótájékoztatón mutatott be. Annak ellenére, hogy a csoport csecsemője, ugyanolyan gondossággal, és a részletekre való odafigyeléssel épült mint a nagyobb testvérei. Ez az egyik legszebb hangfal amivel valaha találkoztam, és bevallom a hangja is lenyűgözött. Elnézést a berozsdásodott olaszomért, de „Che Bellezza!”
Általános benyomások:
- Gyönyörű megjelenés, hagyományos olasz kézimunka
- Tökéletes illesztések, hibátlan kivitelezés
- Gazdag hangzás, tapintható jelenlét, élethűség
- Hatalmas hangzástér ábrázolás – a tengelyen kívüli hallgatása is élvezetes
- Kiváló mélytartomány a méretéhez képest. Teljesen lenyűgözött
A bevezetés:
Ó, Olaszország – milyen gyönyörű vidék. Ezt a tényt személyesen is tanúsíthatom, mivel számos alkalommal jártam ott. A családom innen származik – egészen pontosan Szicíliából. A hely iránt érzett személyes vonzalmamon túl ez egy olyan ország, amelynek történelmét és hagyományait mélyen átitatja a művészet. A kreativitás és a szenvedély kulcs elemei az olasz kultúrának. A reneszánsz elképesztő művészeti és tudományos vívmányaitól kezdve a klasszikus zenén, a divaton, az iparon át az autógyártásig, sőt az élelmiszerig mindenben megnyilvánul. Ha egy ország imázsát egyetlen szóval kellene jellemezni, én Franciaországot a szerelem, Németországot a precizitás, Olaszországot pedig a szenvedély szóval írnám le.
Az olaszos szenvedély vizuális és akusztikus megjelenés módja tetten érhető a Sonus faber hangfalakban, így a bemutatóban szereplő Olympica Nova I-ben is. A Sonus faber már több mint 36 éve működik, és székhelye Arcugnano városa. Ez az észak-keleti Veneto régióban található. A cég a McIntosh Group része, amely a McIntosh, Audio Research és a Sumiko márkaneveket is birtokolja.
A hét tagú széria egyetlen állványos tagja az Olympica Nova I. Először a sajtó bemutatón láttam és hallottam. A demó amin részt vettem nagyon tetszett, sokkal jobb volt mint egy kiállítás. Rövid ízelítőt kaptunk a hangzásból, de az esemény sztárjai az álló hangfalak voltak, elsősorban a Nova V. A My Secrets munkatársa Tyler Stripko írta róla a bemutatót.
Személyes tapasztalatom az volt a Sonus faber hangfalaival kapcsolatosan, hogy figyelemre méltó tudtak grandiózus hangzást előállítani kisebb méretű állványosokkal. Az én szobám elég nagy, és igencsak kíváncsi voltam, mire lesznek képesek a csinos két-utasok ebben a nagy hallgatási térben. Az Olympica Nova I nem olcsó darab a 6500 dolláros árával, amibe még nincs beleszámítva az állvány. Végső soron temperamentumos díváknak bizonyulnak, ahogy azt elvárnám tőlük vagy csak csiripelnek? Derítsük ki!
A felépítés:
A Sonus faber Olympica Nova I két-utas, hátrafelé szellőztetett állványos monitor. Annak ellenére, hogy ez a felsorolás műszakilag pontos, koránt sem képes leírni a megjelenését. Azzal kezdeném, hogy a kabinet nem a hagyományos MDF, amelyre fa furnért ragasztanak. Az oldal lapjai 8 rétegű nyírfa, amit egymásra merőleges szálirányba rendezett lapokból ragasztanak össze, és nagy nyomással formáznak. A belső merevítésekhez HDF nagy sűrűségű bordát használnak. A front panel tömör fa. Az alsó és felső alumínium fedelek zárják le a dobozt. A hátlap teljes magasságában végigfutó alumínium gerinc tartalmazza a kicsatoló nyílást. A hagyományos csövekkel ellentétben amelyek hajlamosak a turbulens hangra, itt a nyílás teljes méretű, és szerves része a felépítménynek, így nincs turbulens levegő hang. Az eredmény egy nagyon stabil és merev kabinet. A lakkozás selyem fényű.
A keresztváltó négy csatlakozási pontja függőlegesen van elrendezve. Nagyon elegáns megoldás. A különleges formájú anyákat könnyű meghúzni. Hogy mekkora figyelmet fordítottak az apró részletekre is, jól mutatja a monogramos, fém hátlap, a bemart feliratokkal. A fedő lap a márkanévvel, a hangszóró szerelő lap körüli pontos illesztések, és a bőrözés egyértelműen olasz luxus minőség.
A rácsok is teljesen szokatlanok. Szó nincs a szokásos műanyag keretre felfeszített rugalmas szövet anyagról. Helyette több mint 50 rugalmas szálból álló húr van kifeszítve két alumínium keret közé. Mint megtudtam, ez a hangszer húrokat szimbolizálja. Feldobja a megjelenést, és mivel akusztikusan semmi hatásuk nincs, fent hagytam rajtuk.
A felülvizsgálati minta az amúgy külön megvásárolható állványával együtt érkezett. Fekete felületkezelt alumínium, amelynek 28 inch magasságú oszlopa hátul nyitott, hogy el lehessen benne rejteni a hangszóró kábelt. Négy nagy méretű, állítható magasságú tüskén állnak, amely fentről fixáló csavarral rögzíthető. Tartozék tüske alátétek óvják a padlót. A hangfal kabinet két csavarral rögzíthető az állványhoz. Egyszerű, és elegáns megoldás.
Lássuk a driver készletet. A Sonus faber egyedi 1 inches selyem dóm magas sugárzót használ, amit Steampunk díszítő elemnek beillő keret vesz körbe. Ők ezt DAD-nak, azaz Damped Apex Dome technológiának nevezik. Ha jól értettem a működési elvét, a kupola csúcsát csillapítják, hogy a fázis hibákat megszüntessék. A függőleges rész pedig abban segít, hogy szélesebb legyen az irányszög, és a színpad ábrázolás több helyről is pontos lehessen. Az 5,5 inches mélyközép pép membránját levegőn szárítják. Szövet anyagú a kúp, és a lengő cséve hosszú löketű, ami a mély átvitelt javítja. Mindkét sugárzó egy bőrrel bevont keretbe van beépítve, amelyet alumínium kerettel süllyesztettek be az előlapba. A keresztezési frekvencia 2500 Hz. A mélyközép felé első rendű a szűrés, a magas felé pedig negyedik rendű a vágás meredeksége.
A setup:
A Sonus faber Olympica Nova I elhelyezése a következő volt a szobámban. Egymástól 9 lábnyira voltak enyhe 10 fokos szögben befelé fordítva. A hallgatási pozícióm mindkét hangfaltól 9 lábnyira volt.Az elsődleges audio forrás egy Oppo BDP-105 lejátszó volt, amely az Elac Discovery Serverről játszott le zenéket a Roon alkalmazással. NAD C658, D-osztályú Audio SDA-470C erősítő voltak a további rendszer elemek. A vinyl forrás a KAB Electroacoustic által módosított Technics SL1200 MK6 volt Audio Technica OC9ML/II MC hangszedővel. A lemezjátszó előerősítő Pass Labs XP-25. A hangszóró és az összekötő kábelek Blue Jeans gyártmányok.
Egyáltalán nem voltam biztos abban, hogy mit várhatok a Nova I-től a hallgató szobámban. A kínálat legnagyobb tagját hallottam legutoljára a sajtótájékoztatón ekkora méretű helyiségben. A méretben sokkal kisebb, de nem kevésbé lenyűgöző Electa Amator III-at pedig egy korábbi bemutatón, így tisztában voltam azzal, hogy a Sonus faber mérnökök tudnak valami akusztikus vudu varázslatot a kis dobozaikba is építeni. Ám jelen esetben az lenne a feladat, hogy egy két-utas nagy méretű alagsori helyiséget kell feltölteni hanggal. Nem kis kihívás.
Felesleges volt aggódnom. Miután elhelyeztem a Nova I-et, és elindítottam a lejátszást, beragyogták a szobát. Ezek a kis olasz szépségek váratlanul nagy és tágas hangzást produkáltak, ami messze meghaladta a méretüket. Szinte mindent amit lejátszottam rajtuk minden irányban meghaladta az elvárásaimat. Előre, hátra, oldalra meg főleg. A hangfal általános karaktere buja és gazdag tónusú. A magas tartomány szikrázik, de nem fáraszt még hosszú hallgatás után sem. Amikor az ideális hallgatási pozícióban ültem, a Nova I ott igazán megmutatta az élő előadásmódját. Talán túlzásnak tűnik a kijelentés, de nem az.
A szobámban a hasznos basszus átvitel valahol 50 Hz környékén kezdett csökkenni. Ez nem rossz eredmény figyelembe véve azt, hogy milyen nagyon távol voltak elhelyezve a falaktól, megfosztva ezzel őket az akusztikus támogatástól. Ettől függetlenül nem igényelt aktív basszus támogatást. A mélytartomány dallamos, ütős, és elegendő volt. a közepek, különösen a vokál nagyszerű jelenlét és test érzetet adott. Mind a férfi, mind pedig a női énekhang sötétebb háttérből szólaltak meg, mint a saját hangfalaimon. De ez csak egy részét adta az Olympica hangjának. A súly, és a kézzelfoghatóság felerősítette az élethűséget. Az igazat megvallva szinte kísérteties volt a jelenlét.
Az szinte természetes, hogy a Nova I jól szólt a hallgatási pozícióban, a magas sugárzók célkeresztjében. Ám az már nem annyira természetes, hogy a hang kiváló maradt akkor is, amikor nem ott tartózkodtam. Máshonnan is nagynak és jól dimenzionáltnak hallottam őket, például a rajz asztalom mellől. Igaz, a tengelyen jelentősen kívül eső pozícióban csillogóbbá vált, de az egyes részletek nem homályosodtak el. A hangzás még mindig elég élénk volt ahhoz, hogy rajzolás közben is fenntartsa az érdeklődésemet. El nem tudom képzelni hogyan csinálták, de ezúton küldöm a Sonus faber tervező csapatának a legnagyobb elismerésemet.
Folytatás: A hangzás részletes ismertetése, mérési eredmények, és értékelés