Sonus faber Electa Amator III HiFi News bemutató
Sonus faber Electa Amator: A hang ünnepe stílusosan
A Sonus faber 35 évvel a megalapítása után újjáélesztette a hangzást, ami a megalapításkor jellemezte. Az elmúlt hónapban két bemutatót írtam két kisméretű monitor hangfalról, amelyek komoly nyomot hagytak a HiFi történelmében. Mindkét 2-utast imádtam, és szinte tudathasadásos állapotba hozott. Az egyik a Falcon Acoustic LS3/5a polc hangfala, a másik az Electa Amator III volt. Ez a bemutató a Sonus faber újdonságáról szól.
Több mint 30 éve rajongója vagyok a Sonus faber hangfalak hangjának azzal együtt, hogy az utóbbi években az érdeklődésem kissé alább hagyott. Ebben az esetben valami azt súgta nekem, hogy a cég ismét visszatalált a régi ösvényre, és ennek a stílusnak az Electa Amator III a szószólója. Ahogy a neve is sugallja, volt már két előd modell. Mindkettő a maga korában kiváló értékekkel bírt. A III-as verzió az eredeti 1997-es előd újra értelmezése, ám felfedezhető benne néhány az új tervezési elvekből. Szakítottak például az Extrema rear-firing rendszerével, de megtartották a párhuzamos oldalfalakat, és hatalmas méretű hátsó kicsatoló csővel építették. 9000 Fontos árában a dedikált állvány benne van. Tökéletesen illeszkedik a hangfal régi/új megjelenéséhez a márvány talapzattal és a réz színű berakással.
A famunka:
Régies, a szó jó értelmében. Remek példája az olasz fa megmunkálás minőségére, amely a megalapításkor jellemezte a céget. Franco Serblin stílusában épültek az oldal panelek, ám Livio Cucuzza, és Paolo Tezzon vitt bele egy kis csavart. Carrara márványból készítették a hangfal alsó részét, és stílusosan az állvány bázisát is. Tudnia kell, hogy a Serblin éra kis méretű hangfalai nem csak elektronikai eszközök, de műalkotások is voltak. Igazi gyönyörű bútordarab ez is a különleges formájú porvédővel, és a bőr bevonatú front panellel.
Méretek és a hangszóró készlet:
Kompakt 375x235x360 mm a hangfal, az állvány pedig 720 mm magas. A 300×350 mm márvány talapzat stabilan tartja a 14,6 kilós hangfalat, sőt 9,2 kilós tömegével hozzá is járul az összsúlyhoz. A hátlapon található 100 mm átmérőjű kicsatoló csőbe majdnem belefér a kéz. Ez alatt találhatók a gyönyörű réz színű táblára felszerelt csatlakozók. Kettős kábelezés, vagy akár kettős erősítés meghajtás mód is alkalmazható. A csatlakozók kényelmesen meghúzhatók akár kézzel is, köszönhetően a szárnyas kialakításnak. Én a bemutató során egy kábeles meghajtást alkalmaztam.
A porvédő alatt egy H28 XTR-04 DAD selyem dóm magas található. Ez egy 28 mm-es Arrow Point D.A.D típus (Damped Apex Dome). A mélyközép egy darab MW18 XTR-04 180 mm átmérőjű levegőn, préselés nélkül szárított cellulóz pép membránt alkalmaz, amelybe kapok, kenaf és más természetes rostokat kevertek. Igazi vegán keverék, tele természetes anyagokkal. Ennek köszönhetően a hangja is természetes. Ezt a membrán keveréket alkalmazták a Guarneri Tradition hangfalukban is, igaz annak lant forma az oldala, és 150 mm-es a mélyközepe. A keresztezési frekvencia 2500 Hz. A keresztváltóban a Clarity Cap PP bipoláris kondenzátorokat és az alacsony ellenállású Jantzen tekercseket használták. A drivereket bőr bevonatú előlapba süllyesztették. A kabinet merev három rétegű szendvics szerkezet. Mikor megpróbálja odébb tenni, majd megtapasztalja, milyen érzés. A kabinet fő része 25 mm-es lapokból áll, amelyet 30 mm-es Carrara márvány alapra építettek rá. Bronz csík beépítésével szemrevaló átmenetet képeztek a két anyag között. Ugyanez a szín megtalálható az állvány alaplapon is, így harmonikus a látvány. Az előd modellekkel szerzett tapasztalataimra hagyatkozva tudtam, hogy trükkös módon kell meghajtani őket, ezért a D’Agostino Momentum Stereo erősítőhöz csatlakoztattam, amely könnyedén uralta, ráadásul azonnal kihozta belőle a legjobbat.
Az Amator történelme:
Mit írhatnék a Sonus faber történelméről, amit még nem hallott? A márkanév valamikor az 1983-as években indult, amikor az olasz HiFi ipar néhány erősítő gyártóra korlátozódott. Olyan módon robbant be mint Elvis, vagy a The Beatles, vagy akár a Citroen DS. Forradalmat csinált. Akkoriban a hangfalakra az ipari megjelenés volt jellemző, amelyre minden háziasszony azt mondta, hogy „ezt aztán be nem hozhatod a lakásba!”. Franco Selbin volt az, aki a diófa kabinetnek olyan formát adott, ami elfogadottá tette a HiFi hangfalakat mint lakberendezési tárgy. Lekerekítette az éleket, és válogatott faanyagot használt. Ráadásul ugyanolyan jól szóltak, mint ahogy kinéztek. Ez a család férfi és nő tagjait is boldoggá tette. Ennyit a történelemről, most vissza a bemutatóhoz.
Beszéljünk a hangról:
Képzelje el, hogy eddig együtt élt egy masztiffal, amit hirtelen csivavára cserél, vagy átül az 1967-es amerikai izomautójából egy Fiat Topolino-ba. Hasonló félelmeim voltak, mikor a csöppséget az erősítőhöz csatlakoztattam. A mindennapjaimat ugyanis egy Wilson Sasha hangfalpárral élem, ezért tartottam az első megszólalástól. Alaposan meglepődtem, mikor egy Fiat Topolino méretű hangfal hasonlót mutatott, mint az én Nascar tuning szintű berendezésem. Azonnal minden ellenérzésem elmúlt. Úgy a színpad ábrázolása, mint a részletek bemutatása nagyon meggyőző volt. Fantasztikus hangja volt, csak persze kicsit kisebb méretben. Hiba volt lebecsülni.
Kodo CD Warabe (Sony Records SRLC4671) dob játéka volt az első komoly próbatétel. A színpad és a hangzás alsó traktusa megdöbbentett. Ki gondolta volna, hogy erre képes egy csöppség, amely mindössze akkora, mint a Sasha felső része? Itt álljunk meg egy pillanatra, úgy érzem, hogy magyarázattal tartozok. Természetesen semmiféle lehetetlenséget nem akarok állítani. Az Electa Amator nem versenytársa a Wilson Sasha hangfalnak. Nem csak méretében, de árában is csak negyede annak, ráadásul a Sasha wooferei sokkal méretesebbek, stb, stb. ÁM a hang amit hallottam olyan nyílt, meggyőző és hatalmas volt, hogy alig hittem a fülemnek. A legjobb hasonlat az érzéseimről talán az, hogy egy 20 fontos bortól hasonló ízeket kaptam, mintha 80 fontos árkategóriát kóstoltam volna. Kodo dobjainak mély hangjai, a méretük, és más hangszerektől ábrázolt távolságuk elképesztő volt. Természetesen az alsó regiszter nem tudott olyan mélyre lemenni mint a Sasha, de ettől függetlenül nem éreztem hiányát a dübörgésüknek. A színpad ábrázolás magassága is rendben volt.
Lou Rawls At Last (Blue Note CJ32-5050) visszahozta a Sonus faber Serblin éra érzéseit. A hangfal ugyan azokat a hangzásbeli érzéseket keltette bennem, mint a régi dobozok. Franco anno azt mondta nekem, hogy a hangfalaknak nem elegendő pontszerűen ábrázolni a forrásokat, szélességet és mélységet is kell adni azoknak. Ennek megfelelően Rawl és Dianne Reeces lemezének első számában mindkét zenésznek saját aurát adott, és a hangszerek megfelelően jelentek meg a színpadon, a hangfal teljesen eltűnt, csak az élmény maradt. Igen kifinomult részletekkel ábrázolt mindent az átvitel felső harmadában.
A vokál bajnoka
Ahogy azt a fentiek alapján feltételezheti, a hangfal nem csak az átvitel szélességében, és a színpad ábrázolásában remekelt, de az énekhang igazi mesterének is nevezhető. Rawls és Reeves együtt éneklése minden esetben szerepel a tesztprogramomban. A részletek megjelenítése, a textúrák közötti különbség bemutatása meleg és valósághű, olyannak tűnt, mintha nem is a D’Agostino Momentum Stereo-val, hanem egy elektroncsöves erősítővel hajtottam volna.
Keb’ Mo Peace Back By Popular Demand (Okeh/Epic EK92687) az üvegnyakú gitár és a zongora aláfestése során az Electa Amator szinte dalolt. Mivel a dalok annyira élethűen szólaltak meg minden nap hajnali háromig hallgattam a muzsikát, hogy a gyűjteményem lehető legtöbb darabját újra élvezhessem.
Hi-Fi News ítélet:
A Sonus faber évtizedes fel-le hullámzása után az Electa Amator III megtervezésével olyan hangfalat épített, amely ugyanúgy melengette a szívemet, mint ahogy azt a Franco Serblin éra első generációs Guarneri állványosa. Megtartották a mester által fontosnak tartott értékeket, ezért a muzsikát nagyon meggyőző módon ábrázolja. Bravissimo!
Mérési eredmények:
Az egyenes oldalfalak és a lekerekített élek által maximalizált kabinet űrtartalom az érzékenység és a mélyhang átvitel lehető legjobb kombinációját teszik lehetővé a kompakt méretben. E két jellemző az, ami ennyire sikeressé teszi. A Sonus faber 88 dB SPL értéket ad meg 1M/2,83V bemeneten. A rózsazajjal végzett mérés során mi 87,7 dB érzékenységet mértünk, ami dicséretes pontosság. A gyár 4 ohmos névleges impedanciát ad meg. Mi az átlagos minimumnak 3,3 ohmot mértünk. Az EDPR minimuma 1,6 ohmon volt 116 Hz-en, és volt még egy 1,9 ohmos letörés 610 Hz-en, ami azt jelenti, hogy az Electa Amator III viszonylag könnyen hajtható hangfal.
A frekvencia átvitelt tengely irányban, 1 méter távolságból mértük. A magas tartomány kismértékű kiemelése könnyedén kompenzálható a hangfal csekély mértékű elforgatásával, ha a hangzást túl fényesnek ítéli.
A hangfalak párba válogatása példa értékű, sehol nem haladja meg az 1,2 dB eltérést, és az átvitel jól hallható részén +/- 0,4 dB, ami tökéletes együtt-futásnak nevezhető. A közeli méréssel meghatározott alsó határfrekvencia 42 Hz (-6dB 200 Hz), ami a nagyon jó érzékenység adatra vezethető vissza.
A kabinet vízesés grafikonja csekély mértékű rezonanciát mutat a magas tartomány alsó részén. Ez relatív magas kiemelést okoz, amely látható is az átviteli tartomány grafikonján, de a hangzást jelentősen nem befolyásolja
Egyéb mérési eredmények:
- Érzékenység SPL/1m/2,83V átlag/IEC/zenei: 90,0/87,7/86,6 dB
- Impedancia modulus minimum/maximum teljes sáv: 3,3 ohm@213 Hz /28,5 ohm@83 Hz
- Impedancia fázis minimum/maximum: -63 fok@94 Hz/49 fok@30 Hz
- LF/HF átvitel (-6dB ref 200Hz/10 kHz): 42 Hz/38,0kHz/37,5 kHz
- THD 100Hz/1kHz/10kHz (90 dB SPL/1m): 0,6%/0,5%/0,2%
- Méretek: 375x235x360 mm, 14,6 kg /db
Műszaki adatok:
2019 Július .Írta: Ken Kessler
Mérés: Keith Howard
Forrás:[Hifi-News]