Sonus Faber Electa Amator III hangsugárzó teszt

Sonus Faber Electa Amator III hangsugárzó teszt

Az Electa Amator III hangsugárzó, mint az 1987-ben bemutatott eredeti Electa Amator harmadik változata, az olasz hangsugárzó gyártó fennállásának 35. évfordulóján mutatkozott be és így már örökre beírta magát a Sonus Faber dicsőséges történetébe.

A jeles eseményre egyébként az Egyesült Államok egyik legnagyobb high-end vásárán és kiállításán, a Rocky Mountain Audio Festen került sor, ahol a vadonatúj Electa Amator III végre bemutatkozott a nagyközönségnek. Az eredeti Electa Amator még a gyártó működésének első éveiben, egészen pontosan 1987-ben jelent meg és a kis „ékszerdoboz” egyből látványos sikereket hozott a vicenzai manufaktúra számára. Nem véletlenül, hiszen a valódi fából készült, minőségi bőrbevonattal rendelkező monitorsugárzó lényegében mindent megtestesített, amit a Sonus faber képviselt és képvisel természetesen mind a mai napig. Ahogy ők maguk is megfogalmazták, filozófiájuk alapja a hagyomány, a szakértelem, a fejlődés és a szépség tisztelete. Ennek köszönhetően egy Sonus faber hangsugárzó mindig jóval több, mint egy szimpla audio eszköz, ami megszólaltatja a zenét, hanem egy valóságos műalkotás, amely vizuálisan is óriási örömöt okoz tulajdonosának.

Az Electa Amator második változata 1997-ben követte az elsőt, a harmadikra viszont több mint húsz évet kellett várni. A hosszadalmas és nagyon alapos tervezői és fejlesztői munka után megszületett legújabb változat az ikonikus sorozatnál alkalmazott különleges anyagokat, a világhírű olasz kézimunkát és a legújabb technológiai eredményeket ötvözi, hogy a végeredmény minden szempontból méltó legyen a híres elődökhöz. A Sonus faber hangsugárzók dobozainak legfőbb kulcselemi a valódi fa és a gondosan kiválasztott és feldolgozott finom tapintású bőr, vagyis a szellemiségükhöz leginkább illő természetes anyagok, amelyek mellé az Electa Amator III esetében harmadikként megjelent a márvány is, mégpedig a leghíresebb carrarai fajta, amelyből annak idején Itália leghíresebb szobrászai alkottak, élükön Micheangelóval. A fa, bőr és márvány kombinációjú hangsugárzó megjelenése klasszikus és elegáns; egy alapvetően retró hatású konstrukció, ahol a funkcióval teljesen egyenértékű az esztétika is, így okozva komplex örömöt a hallgatónak és szemlélőnek.

A valóban műalkotás szépségű és minden porcikájában tökéletes kidolgozású két-utas bassz-reflex rendszerű hangsugárzó háromrétegű, 25 mm vastag tömör diófa kabinetjének alsó része rézből készült hézagoló anyaggal csatlakozik a 30 mm vastag carrarai márvány talapzathoz, és a tökéletes harmónia jegyében a dobozhoz tervezett állvány lapjai is márványból készültek.

A hangszórókészlet a legújabb Damped Apex Dome™ és a Paracross topology™ technológiákkal felvértezett 28 mm-es H28 XTR-04 DAD selyem dómból és egy MW18XTR-04 típusjelű mély/középsugárzóból áll, melynek 180 mm átmérőjű levegőn szárított cellulóz pép membránjába még kapok, kenaf és egyéb más természetes szálakat kevertek.

Ahogy azt legutóbb a Guarneri Tradition hangsugárzó kapcsán már leírtam, egy efféle vizuálisan is rendkívül erős hangsugárzó-műalkotás esetében a hallgatónak meglehetősen nehéz kivonnia magát a látvány hatása alól, így a hang és a „kép” igazából együtt nyújt egy komplex és harmonikus élményt. Ettől persze a hangzás milyensége még ugyanolyan fontos szempont, mivel valószínűleg senki sem csak látványelemként költene el a hangsugárzóra több mint 3M forintot; bár egyesek akár egy bélyegért is megadnak ennyit, de ez a műfaj mégiscsak a zenéről szól. Így hát próbáljuk meg, bármilyen nehéz is, kikapcsolni a többi érzékelést, ne hagyjuk, hogy a sok szépség bármiben is befolyásoljon minket, és koncentráljunk kizárólag a hifisztikai paraméterekre…
A múltkori alkalomhoz hasonlóan ismét Vivaldi Négy Évszakával kezdek, mégpedig a talán leginkább ismert „Tavasz” tétellel. A hegedűk sima és kifinomult hangjai szinte simogatják és cirógatják a füleimet, hiszen az SF hagyományokhoz hűen nincsen semmiféle kozmetika és technikai íz, hanem „csak” a zene van, a maga letisztult és természetes módján. A tökéletesen rezgésmentesített kabinet konstrukciónak köszönhetően a különféle torzításokat és elszíneződéseket okozó rezonanciáknak lényegében semmi esélyük sincs, többek között ettől lehet a megszólalás olyan végtelenül kiegyensúlyozott, nyugodt és valósággal anti-stressz hatású. A könnyed, tavasziasan üde hegedűfutamok pedig szinte a fizikai valójukban is érezhető hullámokban érkeznek. A kissé tömzsi hatású Amator III emellett testességben és basszusban is kivételesen jó, így például a hegedűk, brácsák és csellók fa testét is érzékletesen ábrázolja, ügyesen elhitetve a hallgatóval, hogy nem lélektelen gépeket, hanem valódi hangszereket hallgat. És valójában pont ez a paraméter az, ami valósággal megfizethetetlen benne, nem pusztán a jó basszus, vagy a lágy magasak, meg az eredendő természetesség – hanem az illúzió, hogy a konzerv zene mégsem az.


Kisdoboztól jókora teljesítményként az Amator III még egy komplex nagyzenekar esetében is nagyon hatásos atmoszférát teremt és a szokásos módon a hangulati elemekben is rendkívül erős. Egyenletes átvitelével különféle kiemelési trükkök nélkül is egységes, arányos és testes megszólalású nagyon jó ritmikával és mélydinamikával. Alapvető jellemzőinek köszönhetően, ahogy azt a márkától megszokhattuk, még a digitális műsoranyagokból is sok tekintetben analóg hangulatút varázsol sima, természetes és koherens hangzással. A felvételek jól ismert apró részletei mind megjelennek, mégsem azt érezni, hogy a hangsugárzó különösebben precízkedő lenne, ezek a momentumok inkább „csak” a hangzás-csomagjának szerves részét képezik. A klasszikus blokk után némi jazz muzsika következik, amit a doboz szintén a rá jellemző kifinomultsággal és természetességgel szólaltat meg. Erőteljes, telt és energikus dobok indítják be szinte azonnal a lábakat, a ritmusszekció egészen nagydobozos hatású és kellően hangsúlyos, a zene mindvégig biztos alapokon áll. A klarinét és az egyéb fúvós hangszerek levegősen, sokszínűen, árnyaltan és nagyon kellemes hangszínekkel szólalnak meg, spontánul valóságos hatású karakterrel. A hangszerekből kiáramló levegő érzete szintén nagy élményt jelent, míg a könnyed vibrafon dallamoknál főleg a játékosság és a bensőségesség érdekes keveréke nyűgöz le. A többi akusztikus hangszer megjelenítéséhez hasonlóan nagyon tetszik az oldott hangulatú könnyed természetesség, amire azt hiszem, igazából születni kell, ha egy hangsugárzó esetében, lehet ezt így mondani. A zongora-szaxofon duó játéka valami egészen hihetetlen jelenlétérzettel és sok-sok levegővel szólal meg, hirtelen nem is tudom, melyikre koncentráljak közülük, mert önmagában mindegyik megér egy misét. Az előbb említett bizonyos „konzerv” most is kiszabadul a dobozából és életre kel, rendkívül kellemes érzeteket eredményezve ez által. A latin amerikai ének-gitár dallamok lazán elszakadva a dobozoktól, nyíltan és sokszínűen szólalnak meg, az énekesek nagyon valóságosnak tűnnek; az akusztikus zenélés fogalma valósággal új értelmet nyer. A gazdag zenei repertoár húzósabb és erőteljesebb darabjai sem jelentenek semmiféle problémát, a doboz a dinamikus, falrengető tutikkal ugyanolyan jól elboldogul, mint a pop és rock zenékkel. Az ércesebb és szikárabb hangokat persze némileg megszelídíti és a valóságosnál egy picivel talán kifinomultabban és kulturáltabban szólaltatja meg, mert a szépség mindenekfölött való. Dinamikailag és erőnlétileg kitűnő, így a basszusára sem lehet panasz; számára ideális terekben, józan elvárások esetén, e téren is teljes értékű élményt nyújt.

Ajánlás

A 100%-osan hozzáillő állványával együtt a szemeket és füleket egyaránt gyönyörködtető Amator III olyan kifinomult, természetes és nem utolsósorban testes megszólalással rendelkezik, amely tényleg a valóságosság illúzióját kínálja. Ez a hangsugárzó cseppet sem túlozva egy műalkotás, ami a zenéket is műalkotás formában jelenti meg, tökéletes harmóniát teremtve a látvány és a hangzás között. Pozitívumai messze túlmutatnak a hifizés témakörén, így vásárlói egy igazi élmény-csomagot vihetnek haza.

Műszaki adatok:

Forrás:[www.hifipiac.hu]