Meggyőző háttér történettel, kifogástalan mérnöki munkával, és elképesztő megjelenésükkel ezek az „ötödik generációs” olasz hangfalak sokat ígérnek – és vajon betartják? Certo!
A Sonus faber Amati G5 a négy tagból álló Homage kollekció csúcsát foglalja el. Az olasz Cremona városának hangszer gyártás múltja előtt tisztelegnek vele. Nem csak a nevében, de az alapanyagok kiválasztásában és a lant formával is ezt hangsúlyozzák.
Harminc év telt el azóta, hogy az első generációs Guarneri állványos megjelent a gyártó kínálatában. Azóta az árak is követték az aktuális trendet. A legújabb Guarneri 13.000 font, és a dedikált állványa további 3.200 font. A Serafino G2 22.000 font, az Amati G5 pedig 30.000 font. A széria center sugárzója a Vox G3 14.000 fontért fog hamarosan a piacra kerülni. A kollekció vörös, wenge és grafit színekben választható.
Az asztalosmunka megkoronázása:
Azt el kell ismerni, hogy a kivitel jelen esetben komolyan különbözik az általánosan kapható MDF házra felragasztott vékony furnér verzióktól. A Sonus faber több réteg fa lapot ragaszt össze és formáz meg a kabinet építésekor. A technológia az utóbbi években egyre több hangfal típusukban van jelen, mióta 2021-ben megvásárolták a Di Santi fafeldolgozó üzemet, ami 35 éve beszállítójuk volt. Logikus befektetés ez a Sonus faber részéről, ha figyelembe vesszük, mennyi gyönyörű valódi fából épített modellt kínálnak, amelyek között akad tömör fa kabinet is.
Az Amati G5 íves formájának megépítéséhez nem lehet tömör fát használni. Kilenc rétegű fa furnér az oldal panel, amit egy darabban formáznak meg, és gondos kézimunkával igazítanak pontos méretre a festés és lakkozás előtt. A belső merevítők stabilizálják a formát, amit alul felül alumínium profilok zárnak le. A rezonancia csökkentése és a merevség növelése miatt már nem volt szükség az Amati Traditionban használt TMD (Tuned Mass Damper) csillapító beépítésére.
Az új Amati 117,5 cm magas, és 55,5 kiló darabonként. Újdonság a grafitszürke felületkezelés a fém részeken. A 3,5-utas design magas és közép sugárzói külön hangolt kamrában foglalnak helyet. A rendszert Intono-nak nevezi a Sonus. A keresztváltó az új fejlesztésű „semi-balanced Paracross”, amit szimulációs és hallgatási teszteken fejlesztettek úgy, hogy az idő és fázis együttfutást beállíthassák. Felül a 28 mm-es Arrow Point DAD magas sugárzó foglal helyet.
Csillapítások és fázis kúpok:
Az Amati G5 magas és közép sugárzójának kialakítása kulcsfontosságú fejlesztés. A hangfal nagy és összetett design. A DAD magas 2,2 kHz felett dolgozik, a közép sugárzó 270 Hz-ig, ahol átadják a terepet két darab 220 mm-es mélynek. Ezek közül az egyik a 200 Hz alatti tartományban további löketet ad az átvitelnek. Okos ötlet, mert ilyen módon tisztább hangzás érhető el, és jobb a közép/magas tartomány integráció. A 150 mm-es közép gomba formájú Phase Plug betétje különleges darab. Rengeteg számítógépes szimuláció előzte meg a prototípus legyártását. Lényege az, hogy optimalizálja a hanghullámok terjedését, és széles terítési szögben koherens hangzást biztosítson. Ezt aztán az Intono hangolt üreggel teljesen leválasztották a mélysugárzók által megmozgatott hatalmas mennyiségű levegőtől, aminek eredménye a tiszta közép átvitel lett. A G5 két mélysugárzója ultrakönnyű CCAW lengő tekercset kapott.
Az Amati mélysugárzója teljesen átalakult ahhoz képest, amit a Tradition sorozatban láttunk. A Stealth Ultraflex rendszerrel kombinálták, amit először a Liliumban mutattak be. A Helmholz rezonancia pont beállításához a kicsatoló csőben lévő levegő tömeget kell nagyon pontosan beállítani ahhoz, hogy a rezonancia frekvencián túl ne legyen torzítás. Ez a rendszer 24 dB/oktáv csillapítással erre tényleg képes elméletileg, de a Sonus faber tovább ment, és para-aperiodikus megközelítést alkalmazott a levegő tömeggel kapcsolatos számítások során. Ez pedig szintén elméletileg fokozza az érzékenységet és a hangerőt a mélytartományon, azaz alacsonyabb alsó határfrekvencia elérését teszi lehetővé. Hogy miként sikerült a gyakorlatban megvalósítani a dolgot, az kiderül a mérésekből. Paul Miller.
A névadó:
Az Amati G5 a XVII. századi hegedűkészítő dinasztiáról kapta a nevét. A család leghíresebb tagja Nicolo Amati volt, ám az Ő nagyapja, Andrea volt az, aki a máig használt hegedű és cselló formát kialakította. Nicolo ezt fejlesztette tökélyre. Olyannyira elismert volt a hangszer készítésben, hogy Andrea Guarneri, és nagy valószínűséggel Antonio Stradivari is tanítványa volt (ez utóbbi vitatott kérdés, nincs rá egyértelmű történelmi bizonyíték)
A néven kívül a front panel előtt kifeszített rugalmas szálak emlékeztetnek a hangszerre. Két fém keret közé vannak kifeszítve, és csak nagyon csekély mértékben befolyásolják a hangzást. Akár fent is lehet őket hagyni a hangfalon. Vele is, de nélküle is gyönyörű a látvány.
A hang:
Paul hallgató szobájában állítottuk fel a hangfalat. Impozáns látványt nyújtottak ezt el kell ismerni, de csak diszkréten uralták a látványt. A szemünk természetesen azonnal megakadt rajtuk, de az elhelyezés tekintetében nem volt különösen nagy igényük. A mérési eredményeket figyelembe vettük, és megfelelően izmos Constellation Inspiration monoblokk erősítőket választottunk a meghajtásra. A forrás Aurender W20 SE volt, amit a dCS Vivaldi One APEX alakított analógra.
A meghallgatást az általunk jól ismert Dire Straits debütáló albummal kezdtük (MFSL UDSACD2184). Jó példa arra, hogy az Amati mennyire képes a közvetlen kommunikációra. A kiegyensúlyozott átvitelnek köszönhetően nagyon könnyű volt élvezettel hallgatni. Ugyanilyen letisztultan szólalt meg Rick Wakeman Henry Suite című szerzeménye a Six Wives Of Henry VIII albumról, vagy a The Other Side Of… zongora szóló album (Classic Media Group DVD5037X). ez utóbbi az átvitel szélesség és a tonalitás nagyszerű kombinációja. Érzékelhető az élő előadás intim hangulata.
A nyílt kiegyensúlyozott előadás mód megfelelő súllyal párosul a két mélysugárzónak köszönhetően. John Challenger Salisbury Meditation (AJM96 kHz/24bit letöltés) csodálatos atmoszférát teremt. Az Amati G5 a hangszer és a katedrális minden részletét a maga valójában mutatta meg. A futamok lebegnek a térben, a vastag sípok hatalmas energiája visszaverődik a falakról. Kiváló a folyékony, levegős magas tartomány és tapintható a környezet. Többet nem is kívánhatnánk.
A hangfal képes követni a gyors basszusokat is, erre bizonyíték Bonobo Otomo szerzeménye a Fragments (Ninja Tune ZENDNL279 44,1 kHz 24 bit) albumról. Gyors, réteges, és a basszus rétegek pontosan követik a ritmust. A hangzás amellett, hogy valódi hangjukon szólaltatja meg a hangszereket, dús, fókuszált, és megfelelő súllyal ábrázolja a színpad szereplőit. Különösen jól szólalnak meg a húros hangszerek, de a rézfúvósok is megkapják a kellő figyelmet. A Tredegar Town Band Vaughan Williams On Brass (Albian Records ALBC052), és a Henry V zenéje jó példa arra, hogy lehet a drámaiságot és a hangulatot magasra fokozni.
A nagyzenekar bemutatás módját Eiji Oue/Minnesota Rachmaninoff Symphonic Dances (Reference Recordings RR-96CD) teszteltük. Itt a fókusz minden esetben az éppen szólózó hangszereken van, amelyek valósághű tonalitással emelkednek ki a háttérből. A ritmus a lassú hömpölygéstől a valcerig változik. Egy ilyen szintű bemutatóhoz elengedhetetlen a jó erősítő. A hangfal akkor tud szárnyalni, ha mindent megkap, amire szüksége van. A bemutatóban használt Constellation monoblokkok nem szabtak határt a dinamikának és folyamatos kontrol alatt tartották a basszus ábrázolás módját.
Az édesség a nyíltság és a közvetlenség csodálatos élménnyé tette Joyce DiDanato Eden (Erato 0190296465154) énekhangját, és Rachel Portman The First Morning Of the World előadását. A valósághű bemutató Joyce hangját minden érzelmi rezdülésével mutatta be. Noel Gallagher High Flight Birds Council Skies (Sour Mash records 44,1 kHz 24 bit letöltés) a korábbi tapasztalatok mellé a nosztalgikus hangulatot is mellé tette. Visszarepített minket a hetvenes évek közepére.
A gazdag hangszer ábrázolás és az énekhang természetessége egybefüggő egészet alkot a bemutatóban. Az I’m Not Giving Up Tonight csúcsai, a Dead To The World húros hangszer ábrázolása és az Easy Now élő előadása koronázta meg az esténket.
Rövid időre visszatértünk a húrokhoz, hogy élvezzük a Sonus faber forte stílusú előadását. Quartet San Francisco Frederico II A QSF Journey (Reference Recordings RR-143) kristálytiszta pendülései és pontos ritmusa kényeztetett minket. Ezt követően Bach és Shostakovich szerzemények sora következett, hogy alaposan feltérképezhessük a hangfal hangolás módját.
Amellett, hogy tökéletesnek nem lehet nevezni minden zenei műfajon, azt is be kell vallani, hogy az egyik általunk hallott leginkább univerzális hangfal az árkategóriájában. Nagyon jól áll neki Sophie Ellis-Bextor énekhangja a Tokyo (Hana Cooking Vinyl letöltés) című szerzeményében, amit a Japánban tett látogatása után írt 2020-ban még a pandémia előtt. Csodálatos romantikus és keser-édes hangulatú a bemutató. Aztán ott van Bill Charlap Not A Care In The World (Notes from New York, Impulse! 96 kHz/24 bit) száma, ami ugyanolyan nagy és monumentális, mint Alison Goldfrapp Fever (Special Request Club Mix). Bach Brandenburghs-tól Armin van Buuren A State Of Trance 2023 mix (Armada ARMA482) klub felvételéig mindegyiken ragyogott. Nagyon fontos, hogy megtalálja a hozzá illő erősítőt, ami kontrol alatt tartja, mert csak akkor tudja megmutatni, mire képes.
Hi-Fi News ítélet:
Nagy, telt, erőteljes és csodálatosan kidolgozott a hangja. A Sonus faber Amati G5 tényleg méltó arra, hogy a Homage széria új zászlóshajója legyen. A húrok legapróbb rezdülésétől a nagyzenekar energiájáig bármit képes tolmácsolni. Ha a meghajtó erősítő megfelelő teljesítményre képes, még a padlót megrengető mélytartományt is meg tud szólaltatni. Mély betekintést ad a zenébe, és a keverés módjába. Mindezek együtt adják a varázsát.
Írta: Andrew Everard és Paul Miller
Mérés: Paul Miller
Forrás és képek: HiFi News
2023 Augusztus fizikális lapkiadvány
Műszaki adatok: Sonus faber Amati G5
Ugrás a második részre. Mérési eredmények és Livio Cucuzza interjú