Nagyon sok rajongó úgy gondolja, hogy a külön épített elő- és végerősítő az audio technika egyfajta legfelsőbb osztályát jelenti. Sőt, hisznek abban, ha minél több van belőlük annál magasabb rendű a hangrendszer. Sok igazsága van ennek a hitnek, azzal a megjegyzéssel, hogy lehet ám integrált erősítőből is nagyon jót csinálni. Addig is, amíg a gondolatok ébrednek, hiszen mi is így szeretjük, mutassuk be találkozásunkat a ma leginkább hozzáférhető, kiváló minőséget képviselő McIntosh előerősítő és végfokozati komponensekkel!
A csomagolás nagyon szilárd, úgy tűnik, minden körülmények között megvédi a készülékeket az esetleges szállítási károktól. Kicsomagoláskor szükség lehet egy kis segítségre a súly és az egyenletlen tömegeloszlás miatt. A készülékek, a dobozokon belül, erős rétegelt lemezre vannak felcsavarozva, ezért azt fejre fordítva kell kicsavarozni. A dupla doboz (tengerentúli csomagolás) mindenképpen megvédi tartalmát a tengeri hajóút pára és hőmérséklet ingadozásától, valamint a levegő sótartalmától.
A McIntosh C50 előerősítő és MC301 mono végerősítő része a gyártónál régóta bevezetett összetéveszthetetlenül egyedi megjelenésű, időtlen kivitelnek, ami jó okkal marad változatlanul. A szemmel láthatólag az örökkévalóságnak épített berendezések kiállják az idő próbáját, rendkívül népszerűek az egész világon.
A C50 félvezetős előerősítő beltartalmát tárgyalva a leltárba beletartozik egy kiváló képességű MC és MM hangszedők jelét fogadó phono RIAA korrekciós phono-fokozat, az izgalmas hangváltoztatásokra képes a 8-sávos equalizer, amely sávosan +/-12 dB erősítésre és vágásra van kalibrálva. Ezzel a képességgel bánni is kell tudni! (pár dB vágás 2,5 kHz-en és egy kis kiemelés 100 Hz-nél látványosabbá teszi a hangzásképet – a szerk.) A készülékházban benne foglaltatik egy dedikált USB bemenettel is rendelkező, teljes komplementer áramkört használó DAC egység. Ez az előerősítő egység a ma kapható forráskészülékek minden jelével foglalkozik.
Az univerális felhasználás jegyében tartalmaz analóg bemeneteket, három pár szimmetrikus XLR és négy pár RCA bemenetet. Analóg kimenetei a végerősítők táplálásához három pár szimmetrikus és három pár nagyszintű, szabályozható kimenet. Az analóg műsorrögzítés számára egy pár állandó jelszintű vonal-kimenet áll rendelkezésre. A szabványos, 6,3 mm csatlakozással ellátott fejhallgató kimenet az egész előerősítő-rész kvalitásait használja, nem egy silány IC-s áramkör.
A McIntosh C50 előerősítő többféle digitális bemenettel, beleértve az USB A-B csatolót is, rendelkezik. A beépített DAC 32 bit 192 kHz (96 kHz) interfész egységgel rendelkezik.
Lehetőség van már meglévő házi-mozi rendszerbe való beintegrálásra is, a Home Theater Pass Through funkció rugalmasságot biztosít a megfelelő processzor beillesztésére.
Az MC301 végerősítő egy húzott acél alvázra épített elektronika a jellegzetes fekete üveg előlappal, ami hihetetlenül jól néz ki. Az MC301 kivitele fennen hirdeti a klasszikus fekete McIntosh front panel és a nagyméretű, könnyen leolvasható kéken világító műszer csábító hatását.
A kék megvilágítású mérőműszer (VU-meter) a készülék központi helyét foglalja el és csak a két alumínium oldal-profilhoz közel eső oldalán találunk egy-egy nyomógombot. A klasszikus megjelenésű kimeneti teljesítménymérő műszer a cég elismert védjegye, mindenkiben megerősíti azt a fennkölt érzést, amit csak egy McIntosh erősítő tehet hozzá az audio-élményhez. Ahelyett, hogy a szokásos kezelőgombok lennének, van két fekete gomb. A jobb oldali bekapcsolja a készüléket és a bal oldalival lehet a műszer világítást be- illetve kikapcsolni. Egyszerű és nagyszerű. Mindezek és a zöld színű márkajelzés maga az eszköz, maga a McIntosh.
A hátsó panelen található a IEC port lehetőséget nyújt magas minőségű hálózati kábelek használatára, itt találunk szimmetrikus és aszimmetrikus bemeneteket a vezérléshez, valamint a kimeneti helyeket a (2, 4 és 8 Ohm) impedanciaértékű hangsugárzókhoz.
Az MC301 erősítő fel van szerelve kimeneti transzformátorokkal és használja a „Quad Balanced” technológiát. A 300 Watt teljesítmény 2 , 4 vagy 8 Ohm kimeneten egyaránt kinyerhető. Az MC301-es végfok szimmetrikus és aszimmetrikus kimeneti csatlakozásokat kínál a kettős erősítés rendszer kiépítéséhez. Monoblokk konfigurációban minden hangsugárzó külön végerősítővel van meghajtva, így garantált a maximális csatorna szétválasztás. A McIntosh saját fejlesztésű Autoformer erősítés-technológiája (kimenő trafós végerősítő – Output Autoformers®), független a pillanatnyi impedanciától, a hangsugárzó rendelkezésére bocsátja a végfok teljes képességét. A különleges Quad Balaced technológia alkalmazása az erősítés minden saját zaját megszünteti. A speciálisan kiképzett Power Guard biztonsági áramkör megóvja a hangsugárzókat a túlvezérléstől és a zárlattól.
A végfokok magukra vonják az audiofil figyelmet, a gyenge jelszintből előállítva hatalmas energiákat küldnek a hangsugárzók felé. A McIntosh „gépek” összképe csodálatos, hangjukkal kapcsolatos élményünket a következőkben osztjuk meg olvasóinkkal.
Meghallgatás
Itt az ideje, hogy merítsünk a High-End élményből! A McIntosh erősítőkkel produkált hang az egyszerű stabilitás mintapéldája. Ehhez hozzájárul a végtelennek tűnő magabiztosság, ahogyan a zenében előforduló buktatókat oldja meg. A McIntosh következő sajátos képessége a zene „lerajzolása”, ami valljuk be, a kevésbé avatottakat is zeneileg műveltebbé teszi.
Mindhárom aspektusból mintákat kaphatunk egy-egy kiállítási CD-lemez meghallgatásakor. Ilyeneket a CES, a müncheni High-End Show és a távol-keleti kiállítások alkalmával vásárolhat az érdeklődő nagyérdemű. Minden helyszínnek megvan a maga „évjárata”. Ilyeneket általában a Stockfisch és az Inakustic cég felvételeiből rendelésre készíttetett sok nagy készülékgyártó is. Ezek kitenyésztettnek hatnak, de kiváló készülék-együttesek meghallgatásakor rájövünk, mennyire mások a sorlemezek. Igen ám, de vannak azok a mesterfelvételek, amikre más cikkeinkben is hivatkozunk, mint a Carmina Burana vagy Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódiájának nagyzenekari változata, ezek meghallgatásakor beigazolódik minden ami a High-End ismérve, a zenei zsenialitás találkozik az elektronikai tervezői és gyártói zsenialitással.
A szimfonikus nagy-zenekarok dinamikusan hömpölygő hangszer-csoportjainak bemutatása nagy feladat. Ezek megszólaltatása és az összhatás kellemes hangszíneinek természetessége amiben a McIntos jelenlegi összeállítása tud nagyot alkotni. Valóságosak a hangszínek, főleg a hegedűk remek ábrázolásában gyönyörködhetünk. A fúvós hangszerek egészen életszerű, jól érezhető hangtömeggel és rájuk jellemző ércességgel mutatják be szólamaikat. Az erősítő összeállítás hallani engedi a játék közben kiáramló levegőt is. A tesztlemezekről előzőkben leírtakhoz képest nincs un. „kihegyezettségre” törekvés, itt és most nyugodtan elvonatkoztathatunk attól, hogy most készülékeket, elektronikákat hallgatunk. Jelentkezik a gyártó legnagyobb modelljeire jellemző karakter, az az érzés, hogy bármi jöhet a zenében ez az összeállítás azt is le tudja képezni. Mindezekkel együtt a hangszínpad területének levegőssége és a természetesség nyűgöz le.
A C50 és MC301 összeállítás fő erősítési funkciója mellett DAC is egyben. Mivel a klasszikus digitális audio komponensek mellett USB bemeneten is fogad jeleket mindenképpen ajánlott fájlok lejátszásának erősítésére. Az előerősítő nemcsak a CD-lejátszók méltó partnere lehet, de a ma divatos nagy-felbontású fájlokba rejtett zene megszólaltatója.
A Beatles – Abbey Road című albuma (24bit remastered fájl-verzió) eddig még fel nem tűnt részletekkel szolgál. Az ének és a korabeli elektronikus hangszerek összhangja, a keverés szabad és foglalt színpadterületének bemutatása remek. A stúdióban fellelhető, szintén az elektrotechnika első korszakából való effektek alkalmazása tiszta és világos. (ezeket miért nem hallottuk eddig?)
Egy régebbi kiállítási lemezről (Audiophile Vol.8. – Acoustic Magic) az első számot, Rebecca Pidgeon – Primitive Man c. számát meghallgatva tapasztalhatjuk, hogy finom akusztikus gitárakkordok vegyülnek kézi-dobok hangjával. Az ének tiszta és gördülékeny megszólalású, a ritmus nem veri szét a dalt, a gitárok egymástól jól megkülönböztethetők. Figyelhetünk bármelyik hangszerre, annyira elkülönülnek egymástól, és ez a hatás megmarad kis hangerőnél is. Carla Lother – Geordie c. számában a kisebb méretű harang külön teret képez magának az ének helye mellett, természetesen mindent a maga méretezésében kialakítva. Friend’n Fellow – Fly like an Eagle c. számában az erősítő nagy teljesítménytartalékai ellenére mégsem a nagy hangerővel operál, a tranziensek bemutatása kisebb és nagyobb hangerőnél koncentráltan jelen van. Az energiák tömör együtt hatása kellemes mégis racionális. Magyarul: belecsap a húrokba, ha éppen az kell. A hangzás lelép a hangsugárzókról, egy színpadot érzékelünk, ami a közel-mikrofonozott felvételek esetén előttünk helyezkedik el.
Ezzel a koncepcióval ellenkezően van elkészítve Sara K. albuma, amelyről a Turned My Upside Down c. felvételben lévő dob kihasználja a háttér egy bizonyos, az ének centrális irányától egy kicsit balra eső területét. Az ének kontúrosan középről hallatszik, a többi hangszer arányosan, síkban helyezkedik el. A részletek maguktól értetődő módon érkeznek, de itt a kiforrott mérnöki munka maga elé engedi a muzsikát. Susan McKeown & The Chanting House – I know c. számában a basszusmenetekbe vegyült cselló és a díszítést játszó furulya kiváló harmóniája érzékelhető.
Konklúzió
A McIntosh a C52 és MC301 erősítő összeállítással új piacok felé nyitott egy kicsit. A karcsúbb kialakítás és az egy kicsit feszesebb design a kevesebb az több jelszavával potenciálisan többre sikerült, és ez még mindig az utánozhatatlan McIntosh. A McIntosh előerősítőjében a maximalizmust, végfokozatában viszont megelőlegezi az audio minimalizmust. Véleményünk szerint a McIntosh akkor is piacvezető lesz, amikor a minimalizmus már ki megy a divatból. A McIntosh rendkívül népszerű, mert ami igazán számít az a hang. Annak ellenére, hogy a végerősítő a megszokottnál kisebb forma, hangra nem lehet összetéveszteni mással. Ez azért van így, mert a McIntosh „libabőr” garantált!
Akár kevés hangszeres, akár komplex hangszereléssel készült az előadás a McIntosh triumvirátus legnagyobb erőssége a tonalitás. Minden hangszer és énekhang a maga teljességében tündököl. Természetesen egy pár mindent megmutató hangsugárzó szüksége, ekkor nagyon elégedett szintű a McIntosh termékek hozta hitelesség, a zenei élmény.
Ha szeretnénk egy olyan rendszert, amely ösztönzi a zenehallgatást és finom hangokkal kényeztet ez az összeállítás erősen ajánlott.
Pro
+ nyugalmat és magabiztosságot együtt árasztó hangzás
+ részletes dinamikai képességekkel rendelkező és erőteljes hang
+ minden igényt kielégítő kezelhetőség
+ analóg és digitális felhasználásra egyaránt kiváló
+ értékálló készülékek
Kontra
– a sok készülékhez sok, jól megválasztott, kábel szükséges
Specifikáció: McIntosh C50, McIntosh MC301
Forrás:[www.hangzasvilag.hu]