Maxima Amator bemutató The Ear

Maxima Amator bemutató The Ear

Az olasz hangfal gyártók mindig is szerették a tömör diófát, mert erős, merev kabinetet lehet belőle építeni, ami gyönyörű megjelenéssel bír. Ám rendszerint csak állványos mérethez alkalmazták. A Sonus faber hosszú történelme során most először épített tömör diófából álló hangfalat. Miért? A válasz egyszerű. Az idő múlásával a diófa deformálódik, az MDF és a rétegelt lemez pedig nem, ezért az utóbbiak felhasználásával stabilabb szekrény építhető. A modern szárítás technológiáknak köszönhetően a deformálódás elkerülhető. Megfelelő belső merevítő keretekkel, és rugalmas ragasztó anyag használatával ez a gyönyörű anyag manapság már nagyobb kabinet építésre is alkalmazhatóvá vált. A tömör fát nagy pontosságú CNC gépekkel munkálják meg, így alakítják ki a lágy hajlatokat, és az illesztéseket.

A végeredmény az egyik leg látványosabb és leg elegánsabb hangfal, amelyet valaha alkalmam volt használni. Nem a diófa az egyetlen látvány elem. A francia Port Saint Laurent márvány bázis, a réz hézagoló ami körbefut az alján, valamint a bőr elő és hátlap is hozzájárul az összhatáshoz. Minden Sonus faber hangfal luxus kivitelű, és ez alól a Maxima Amator sem lehet kivétel. Szépsége mellett két-utas kialakítású, ami meglepő lehet ebben az árkategóriában, de higgye el, ennek is megvannak az előnyei. Első és legfontosabb előnye a két utas rendszernek a többihez képest az időzítés. A Sonus faber legtöbb álló hangfala három utas kialakítású, ez nem.

A modell a gyártó által Interactive Fusion Filtering szűrés módot alkalmazó keresztváltót tartalmaz, amelynek keresztezési frekvenciája 2,1 kHz. Ez alacsonyabb érték annál, amit általában alkalmaznak a két-utas rendszerekben, de a csipogó lehetővé teszi. Jobb átmenetet biztosít a kritikus középtartományon, ahol minden hiba meg hallható. Nem elsőrendű, 6 dB/oktávos, hanem harmadik rendű 18 dB/oktávos szűrést használtak, amely csökkenti a tartományok közötti átfedést. A keresztváltót átlátszó ablak mögé építették be a kabinet hátsó részébe. Ilyen megoldást még soha nem láttam. A matt arany színű bemenetek azt sugallják, hogy egyedi tervezésről van szó.

A driver készlet egy 28 mm-es Damped Apex Dome neodímium mágneses magas sugárzóból, amely luc kamrába van építve, és egy szintén természetes anyagú mélyközép membránból áll. A cellulóz pépbe természetes rostokat kevertek, és ezt egy öntött alumínium kosárba helyezték. A készlet megegyezik azzal, amit a korábbi Electa Amator III-ban használtak. A tüskék réz foglalatokba csavarhatók, amelyek a márvány bázisba vannak süllyesztve. Tartozék a fém korong, hogy a tüskék ne sértsék fel a padló felületét.

A hang:

A drága hangfalak esetében hajlamos a hallgató azonnali nagy durranást, vagy drámai leleplezést várni. Ez a hangfal más, sokkal kifinomultabb dolog, eltart egy kis ideig, amíg a benne rejlő értékek nyilvánvalóvá válnak. Az mondjuk nem tartott sokáig, hogy feltűnjön a stabil tonalitás, a finom részletek ábrázolási képessége, és az elkötelezett zeneiség. Különösen vonzó a Maxima Amator tonalitása. Talán a tömör fa teszi, de ilyesmi hatást általában csak csöves erősítőkkel lehet elérni. Én Moor Amps Angel 6 erősítőt használtam, amelynek simulékony a hangja, de néhány hangfallal párosítva sovány lehet a tonalitás érzése. Itt erről szó sincs.

A kiváltó ok leggyakrabban maga a hangfal lehet, amelynek szép meleg kerek hangja van, de nem eléggé gyors ahhoz, hogy lépést tartson a dinamikus, gyors tempójú muzsikákkal. A Sonus fabernek ilyen problémája nincs. Ha elegendő távolság van a hangfal és a hátsó fal között (a reflex nyílás a kabinet hátlapon felül található), a teljes sávon kiváló a ritmika, és pontos az ütem. Kiváló példa erre a Chumberland Blues (Europe ’72) Grateful Dead élő előadása. A negyedes ritmusok tisztán érzékelhetők, minden hangszer jól azonosítható, és olyan halk részletek is megjelennek, amelyek gyakran nem is hallhatók más hangfalak bemutatójában. A basszus különösen vonzó. Úgy tűnhet az elején, mintha kicsit visszafogott lenne, de hamar kiderül, hogy nincs belőlük hiány, amikor a zene felpörög.

A sokkal modernebb felvételen Arve Henriksen (Cartography) trombitáját elektronikus hangszerek veszik körül, és a Maxima Amator előadása telve volt érzelemmel, ami nem gyakran tapasztalható más hangfalakon. A szerzemény lassan vezeti fel a crescendo extra energiáit a végkifejletben. Joni Mitchell Pork Pie Hat verziójában az apró részletek is kidolgozottak, a legmagasabb hangok, amelyeken a legtöbb hangfal elveszti a nyugalmát, itt stressz nélkül hallgathatók. A dalban minden érzelem benne van, amit csak tolmácsolni lehet a rasszizmus ellen a zenei iparban. Radiohead Decks Dark. Ezt a felvételt szinte minden bemutatómban használom. A Maxima Amator metronóm pontosságával mutatta be a dobkészlet hangját, de nem feledkezett meg a visszaverődésekről, és az effektekről sem. A zongora hangja kiváló, a futamai megfelelő távolságban vannak a dobtól. Ennek a számnak eddig ez volt az általam hallott egyik legjobb ritmikájú bemutatója.

Később kipróbáltam Lumen Drones debütáló albumán is. Ez egy szokatlan együttes. Hegedű, dob és gitár poszt-rock háttérrel. Ami kiemelkedő az ECM felvételében az, amilyen fenséges az előadás módja. Valóban gyönyörű. Ez aztán arra inspirált, hogy a skandináv Bugge Wesseltoft és Henrik Schwarz Duo berlini élő előadását betegyem. Szinte kozmikus volt a hatás, ahogy a billentyűs hangja szétáradt a szobában. Teljes elmélyülés élményt adott, amit már jó ideje nem tapasztaltam.

A Sonus faber egy remek hangfalat alkotott a Maxima Amator személyében. Gyönyörűen kivitelezett, és minden szempontból tökéletesen kidolgozottak a részletek. Talán ennél is fontosabb az a képessége, hogy a hallgató testét lelkét bevonja a zenei élménybe. Igaz, hogy nem olcsó, mint két-utas hangfal, de hamar kiderül, hogy az értéke minden szempontból meghaladja az árát.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://the-ear.net]