Luxman M-200 végerősítő

Luxman M-200 végerősítő

Az előző tesztünkben, a Luxman DA-150 DAC-fejhallgató erősítő tárgyalásánál, már jeleztük, hogy van a készüléknek egy kategória-testvére, egy végerősítő, amit a gyártó speciális igények kielégítésére egy meghatározott fogyasztói csoportnak készített. A Luxman M-200 végerősítő lehetséges felhasználásának természetes módja a szokásos előerősítő és végerősítő kombó. Minket most jobban érdekel egy, a DA-150 DAC-hoz használatos funkciója, miszerint a hangerőszint szabályzójával és annak finom beállítási lehetőségével a számítógépes zenehallgatást is tudja szolgálni.

Ne tévesszen meg senkit a méret, ez a Luxman végfokozat teljes értékű! Ebben az új termékben testesül meg az a mérnökök által felismert lehetőség, hogy van egy kis hézag a választékban, amire, ha kitöltik lesz bőven vásárló. Így mesteri módon kiviteleztek egy asztali felhasználásra szánt végerősítőt kis méretben. Világos eleganciájú, szilárd építésű szinte mondatja velünk: ez, a Japán minőség, európai stílusban – ez a holnap hangja!

Az előlapon egy pár univerzális LED-kijelző piros színű információi láthatók, két ablak jelzi a teljesítményt és egyúttal bizonyos beállítási lehetőségeket is. A kijelző valós időben feldolgozott értékeket mutat, gyorsan tudja követni a jelek változásait, hihető a kijelzett érték. Ezen kívül tájékoztat a kimenet állapotával összefüggő aktuális hangsugárzó-impedanciáról és a kivezérlési csúcsokról. A fentiek mindegyike vizuálisan informatív közlés, kellemes a hifi-hobbis léléknek miközben élvezzük a zenét. Amennyiben zavaró, a háttér világítás erősségének szintje szabályozható vagy kikapcsolható. A hangerőszabályozás 70 fokozatú. A hangerőszabályzó megkerülhető, amikor végfokunk külső elő-erősítőtől kapja a vezérlést.

Az M-200 erősítő áramkörei több helyen rezonancia-mentesített, föld-hurok nélküli, húzott acél házszerkezetbe kerültek beszerelésre. Építési minősége irigylésre méltó. Logikus iker-mono belső kialakítással, ahol kell egymáson lévő nyomtatott áramköri lapokon kivitelezett topológiával készült.

A nagyokhoz képest könnyű, mindössze 6.3 kg súlyú, ennek ellenére ez az erősítő egy klasszikus – hagyományos tápegységgel és erősítő technológiával rendelkezik. Az áramellátásról egy méretes EI-magos transzformátorral elkezdő, kiváló minőségű tápegység gondoskodik. Itt bizonyítottságot nyer, hogy volt és van élet a toroid-trafókon kívül. A tápegységben automatikus szabályozású erőátalakító és nagy tárolókapacitású kondenzátorok (2 X 5,2000uF) kombinációja található, valamint a japán Inter cégtől származó, alacsony kapcsolási zajú és a nagy DC változójú frekvencia-jellemzővel rendelkező Schottky Barrier diódák szerepelnek.

A készülék belsejében kiforrott technológiák kerültek beépítésre, amelyek messze túlmutatnak egy „másodlagos rendszer” beskatulyázó meghatározásán. A Luxman saját szabadalmú, úgynevezett „kerekpályás” nyomtatott áramköri lapján, ahol a nyomvonal nem sarkos, válogatott alkatrészek, az alapegységek között speciális szigetelő-burkolattal védett kábelezés került beszerelésre.

A Luxman M-200 végerősítő bemenetei közül kiválaszthatjuk az aszimmetrikus (RCA), illetve a szimmetrikus (XLR) csatlakozókat. Az erősítési lehetőség kiválasztható az állandó szintű vagy változó kimeneti jelekhez. Rendelkezésre áll egy fázis-inverzió kapcsoló a kiegyensúlyozott bemenetek számára, figyelembe véve, hogy Japánban és az USA-ban különböző lábkiosztású az XLR csatlakozó. A Bridged Mono-mód lehetővé teszi az erősítő két csatornájának összekapcsolását, így a teljesítmény megkétszerezését, kettő darab végerősítő használatát. Tehát egy forrás fogadására kész erősítőként vagy sztereó vagy mono konfigurációban is használható.

A bal és jobb hangcsatorna áramköre párhuzamosan kialakított, a jel ráengedése alacsony impedanciájú hangszóró relével megoldott. Magas hatékonyságú teljesítmény-tranzisztorok nagyfokú hangszóró vezetési képességet biztosítanak. A végtranzisztorok hűtőbordája stratégiailag az erőátvitel és az erősítő áramköre közé került, így nincs interferencia.

Meghallgatás

A Luxman M-200 végerősítő hangzása érezhetően sima és gazdag, de azt gondolom, hogy csak egy megrögzött audiofil mondaná ezt így, összpontosítva a hangminőségre, nem pedig a mennyiségre. Inkább vegyük úgy, ez egy újító szellemű hangzás – az ínyencek „étlapján” úgy szerepelne: „hangzás gazdagon”.

Meglepő dolgok hallhatók a Beatles együttes Abbey Road című albumáról. Amint a stúdió elkészítette a 24/192 kHz mintavételezéssel készült változatot bekerült tesztanyagaink közé. A több-ezerszer hallott analóg-felvétel magas mintavételezési rátával készült remaster változata tart meglepetéseket! Először is energikusabb basszusban, mint amit hanglemezről hallhatunk, és ennek az erősítőnek egyik erénye, hogy a hangsugárzó gyakori negatív visszahatását nagyon jól kezeli. Meggyőző az energiák áramlása, nem kevés a teljesítmény, képes kiszolgálni álló hangsugárzókat is. A Come Together című számban határozottabb lábdob meglepetése kápráztatott el. Ezen kívül megmutatja a hangszer érintés finomságát és az első hangok hatékonyságát, nagyon világosan, temérdek részlet bemutatásával zenél. A hangok szuper tisztasága mellett, fiatalos lendület és ritmustartás jellemzi.

Nincs gond az energikus hatással szimfonikus-zenekar bemutatása esetén sem. A legjobb példa erre, a Scsedrin által, Bizet – Carmen című operájából készített balett-szvitjének felvétele, amelynél a nagyzenekari tuttik bizony, határozottan, keményen kicsengenek. A Royal Opera House Orchestra előadása Alexander Gibson vezényletével a zenekari összhangzat, a hangszercsoportok „egymás elleni hadakozása” vagy inkább egymás kiegészítése szintén energikusan hallható. Szinte láthatóvá válik a démoni nő, a femme fatale alaptípusa, megtartva az opera eredeti főszereplői és konfliktusai. A szvit ének nélküli, ezért ismerni kell az alapművet. A megjelenítés a klasszikus felállású nagyzenekar hangszercsoportjait mutatja naturalisztikus eszközökkel, exotikus zenei hatásokkal, spanyolos ízzel. Ügyesen hintázik az energiákkal határozottan elszabadítva a hangszerek hangját. A két csatorna közötti energiaegyensúly még a leghallkabb részeknél is példás.

A Gary Karr vezette London Double Bass Sound 9 tagú nagybőgő-együttes műsora és előadása világklasszis. Itt teljes basszus-mámort kapunk, de nem túlzóan, inkább testes közép-tartományban és végtelenül finom magasságban, csodálatos helyinformációval és elég dinamikával – amitől felderül a mosoly az arcunkon.
A Luxman M-200 szigorúan semleges hangzású teljesítményerősítő, ahol a semlegesség közérthetően jelentheti a megváltoztathatatlant. Ez az erősítő nem robbantja fel a hangszórókat, de nem is olyan, mint egy korsó langy-meleg sör. Természetesen a teljes transzparencia nem létezik, csak a reklámokban, de az M-200 tökéletes partnerként bizonyítja a dallamok és a ritmus hiánytalan átadását.

Konklúzió

A Luxman 1925-óta az egyik legmagasabb rangú, még mindig a kutatásban élen járó, High-End audio cég. Mérnökeik akkor kezdték a fejlesztéseket, amikor a Yamaha még csak zongorákat és nád-fúvós hangszereket készített, a Quad, a McIntosh és a Marantz még az álomvilágban sem volt.
A mai számítógép alapú hanglejátszás terén is egyedit alkotnak, áramköri konstrukcióik a tradicionális kapcsolásteshnikák továbbfejlesztésén folytonos kutatásokon keresztül alakulnak. Minőségi bizonyosságát adják a szerelésnek és a hangminőségnek. A beépített előerősítőt aktiválhatjuk, ezzel diszkrét előerősítést adhatunk hangrendszerünkhöz, így az M-200 sokféle alkalmazásban rendkívül sokoldalú lehet. Ami nagyon fontos és meghallatszik, az az alacsony zajszint, a nem létező torzítás, a nem eufórikusan édeskés hangzás, a meglepő mennyiségű felhangdús teljesítmény.
Összességében nagyon örülök ennek a kombinációnak. Mindkét komponens, a DA-150 DAC-fejhallgató erősítő és az M-200 végerősítő kiválóan teljesíti a használat követelményeit, szép megjelenésű és nagyformátumú hangzással rendelkezik.

Pro
+ egységes koncepció a cég többi gyártmányával
+ átgondolt konstrukció, ragyogó kivitelezésben
+ részletező hangzása ablak a muzsikára

Kontra
kevesebb a teljesítmény-tartalék

Specifikáció:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]