Luxman L-505uX II integrált erősítő teszt

Luxman L-505uX II integrált erősítő teszt

A Luxman készülékekkel való megismerkedést a múltkori DAC/fejhallgató erősítő után a gyártó sikeres „X” erősítő családjának egyik legújabb tagjával, az L-505uX II sztereó integrált erősítővel folytatjuk, amely többek között remélhetőleg azt is elárulja nekünk, vajon mitől is olyan népszerűek ezek a japán berendezések már oly sok éve.

Luxman-L505uX2-sztereo-erosito-front

Ha már japán, nagy, komoly, igényes felépítésű és még világító, retró hatású teljesítménymérői is vannak a készüléknek, megkerülhetetlenül adódik a párhuzam az Accuphase elektronikákkal, amelyek ugyan sok tekintetben más utat járnak, számos tekintetben azonban mégis hasonlóak, ezért egyáltalán nem meglepő, ha az L-505 uX-et elnézve sokaknak az a márka ugrik be róla. A Luxman halvány ezüstszíne persze diszkrétebb és nagyon jól illik a műszerek kék színéhez, ettől függetlenül a látvány majdnem ugyanolyan jól beazonosítható és megjegyezhető, mint az Accuphase összetéveszthetetlen és jóval színesebb dizájnja, a kivitelre pedig ugyanaz a maximalizmus jellemző, ami a japán hozzáállás szerves részét képezi.

Maga az L-505uX II modell a hat évig „hadrendben” lévő L-505uX továbbfejlesztett új változata nagyobb teljesítménnyel. A sok kezelőszervével a régi idők erősítőire emlékeztető, ezzel némi nosztalgikus hatást keltő készülék egy klasszikus analóg modell, amelyben nem találunk manapság divatos digitális bemeneteket vagy USB portokat, egyéb, az analóg jelerősítés szempontjából érdektelen funkciókat pedig főleg nem. Ez a készülék az ami: egy sztereó analóg integrált erősítő, olyan, mint amilyenek az elődei a műfaj hőskorában voltak. Akinek pedig DA konverter kell, vegyen egyet hozzá, bőven van miből választania.

8 Ohmos terhelésen mérhető csatornánkénti 100 W teljesítményével a készülék egy széles körben, akár nagyobb terekben vagy kevésbé érzékeny hangsugárzókkal is jól használható modell. Az érték nem kiemelkedő, viszont ideális és jól kihasználható, hiszen a többnyire mindössze néhány wattal történő otthoni zenehallgatáshoz a gyakorlatban nem is kell több, sőt, a kihasználatlanság miatt felesleges és nem is ideális. A készülék előlapján üres területet nemigen találunk, ettől függetlenül könnyen el lehet igazodni rajta, főleg mivel a legfőbb funkciók kezelőszervei a leginkább megszokott helyükön vannak, például a hangerőszabályzó gomb jobb oldalon, a bemenetválasztó pedig a balon.

Luxman-L505uX2-sztereo-erosito-back

A sorozat „ősatyjának” tekinthető L-505s még 1996-ban jelent meg, míg a mostani verzió egy több mint 20 éves időszakot felölelő fejlődés eredménye, amely során a legelső modellnek már három változata is volt. Közvetlen elődjéhez képest a bipoláris tranzisztorokból felépített paralell push-pull topológiájú L-505uX II megkapta a gyártó egyedi ODNF (Only Distortion Negative Feedback) nevű megoldását, ami az erősítő fokozat visszacsatolásában alkalmazott különleges áramkört jelent, amely fokozza az erősítő fokozat meredekségét, csökkenti a torzítást, emellett megnöveli a sávszélességet is. Az ODNF 4.0 legújabb verziója emellett csökkenti a kimeneti impedanciát is, ezáltal tovább javul a fokozat teljesítménye. A diszkrét buffer áramkör megegyezik a C-900u felső kategóriás előerősítőben alkalmazott verzióval, és természetesen a különleges Lecua elektronikus vezérlésű hangerő leosztás rendszer is beépítésre került. A teljes körű megújulás értelemszerűen a végerősítő fokozatokat sem hagyta érintetlenül, a csillapítási tényező például a korábbi 180-as értékről 210-re nőtt. A Luxman L-505uX II emellett már a gyártó legújabb „BeeLine” építés módjával készült, amely az audio jeleket a legoptimálisabb, vagyis a legrövidebb útvonalon vezeti. A belső kábelezéshez harisnya szövéssel árnyékolt OFC kábelezést alkalmaztak, a kifinomultan működő bemenet választó fokozatok pedig szintén a C-900u zászlóshajó modellből származnak. A készülék áramköreinek táplálásáról precízen szabályozott jókora transzformátorból és nagy kapacitású kondenzátorokból álló nagy tehetetlenségű tápegység gondoskodik.

Bemenetek terén, ha már a készülék klasszikus hangulatú, kapunk MM/MC phono fokozatokat, valamint egy szimmetrikus és négy aszimmetrikus line bemenetet, melyek mellé egy fix jelű record kimenet is jár. A Separate Switch funkciónak köszönhetően a készülék önálló elő,- vagy végerősítőként is alkalmazható, utóbbiként akár minőségi AV rendszerekben is. A hangsugárzó terminálok a szimmetrikus belső felépítést jelző módon a hátlap bal és jobb széleire kerültek, az A és B jelű szettek közül az előlapi kapcsolóval választhatjuk ki, hogy melyiket vagy melyikeket kívánjuk használni. A szolgáltatások között balance és magas illetve mély hangszínszabályzókat is találunk, melyeket, ha nincs rá igény, egy line kapcsolóval kiiktathatunk a jelek ezáltal még optimálisabbá tehető útjából. Digitális bemenetekhez hasonlóan az erősítőhöz appok sem járnak, ezért a távirányítása a klasszikus módon, azaz a hozzá mellékelt távvezérlővel oldható meg.

Luxman-L505uX2-sztereo-erosito-inside

A DA-150-el való múltkori találkozás után a hozzá képest óriási méretű integrált erősítő hangzása már nem okozott túl nagy meglepetést, tekintve, hogy a jelek alapján a két készülék teljesen azonos szellemiség és hangzásvilág idea alapján született meg. Az erősítő műfajtól függetlenül ugyanúgy nyílt, világos, részletező, levegős és transzparens megszólalással rendelkezik. Harsányság, keménység vagy sarkosság egyáltalán nincs a hangjában, és a hifista körökben csak „Sztereófilnek” is becézett készülék gyors, tiszta, könnyed és oldott stílusban zenél. Az előző hónapban három különféle hangsugárzót is teszteltem, melyek mindegyikét meghallgattam a Luxman erősítővel is, ami újabb érdekes tapasztalatokkal gazdagított, példának okáért tökéletesen megerősített abban, hogy a készülék a zenébe a lehető legkevesebb mértékben beavatkozó, a jeleket lényegében csak magán átengedő fajtába tartozik. Ennek okán csöves-szerű melegségre vagy kerekségre sem számíthatunk tőle, de a klinikai sterilség és távolságtartás sem jellemző rá. A legjobb jelző a semlegessé lenne a hangjára, de ahogy egyre többet hallgattam, úgy éreztem, inkább a semlegesség melegség felőli oldalán helyezkedik el. A transzparenciája nagyon meggyőző, akusztikus műfajoknál például pedig nagyon szép betekintést nyújt a hangszerek és a szólamok közé. A kiegyensúlyozottsága ugyancsak nagyon imponáló, csakúgy, mint a nyílt, világos és természetes színvilága. Az egyenletesen magas minőségből a felsőközép tartomány és a magasak alsóbb regiszterei külön kiemelhetők, ezeken a területeken felvételtől függően sokszor borzongatóan gyönyörű hangokat szólaltatott meg. A készülék másik kiemelkedő területe a basszus, ami még a teljesítménye alapján elvártat is jócskán meghaladja, temérdek erejét azonban okosan és kontrolláltan használja, így mindenféle zavaró effektusok nélkül produkál dinamikus, testes és erőteljes mélyeket. Az egyik nap megnéztem a Szárnyas fejvadász 2049-et, amiben az álomszerű zenék mellett rengeteg döngés-szerű, szinte a semmiből érkező brutális hangeffektus is van, amiket az erősítő valósággal falrengető módon adott vissza, és közben persze teljesen torzítatlan és tiszta hangzású maradt. Teljesítményének és erejének köszönhetően a problémásabb hangsugárzók kezelése sem okoz gondot számára, úgy tűnik, a hat ökörig bezárólag mindent kényelmesen meghajt. A nagy volumenű, látványos jellemzők mellett természetesen a finom részletek visszaadásában is jeleskedik, így a DAC-hoz hasonlóan a különféle akusztikus hangszerek tónusának, apró rezdüléseinek és részleteinek ábrázolása is a példaértékű tulajdonságai közé tartozik. A Los Chalcakis dalánál például olyan élethűen és részletezően zizegő húrú gitárokat szólaltatott meg, hogy a már számtalanszor hallott felvétel egészen újszerűnek tűnt és az első pillanatokban megesküdtem volna, hogy eggyel több gitáros van a csapatban, mint korábban.

Ajánlás

A belépő Luxman integrált erősítő levegős, nyílt, dinamikus, transzparens, nagyon erőteljes és részletező hangzással rendelkezik, alapvetően semleges és eszköztelen karaktere, valamint rengeteg energiája pedig valóban all-round típussá teszik. Fentiek mellett a különféle érzelmi és hangulati elemeket szintén odafigyelő módon ábrázolja, így nem csak a látványos makró, hanem mikró szinten is kényelmesen le tudja nyűgözni hallgatóját, aki emellett teljesen szabadon válogathat lemez vagy fájlgyűjteménye darabjai közül.

Specifikáció:

Forrás:[www.hifipiac.hu]