Hol lebzsel a legtöbbet?

Hol lebzsel a legtöbbet?

Gondolatok a hangfal vízszintes és függőleges irányszögéről

Az otthonmaradásra kényszerített zenerajongók ideális esetben a tökéletes hallgatási pozícióban lebzselnek a legtöbbet. Az aktuális intézkedések miatt viszont előfordulhat, hogy a család többi tagjának is kedve szottyan a zenehallgatásra. Igen okos gondolat, hogy a többiek is csatlakoznak, de jó kérdés, hogy mindenkinek ugyanolyan hallgatási élmény jut? Ebben az írásban kicsit körbejárjuk a hangfalak vízszintes és függőleges sugárzási iránykarakterisztikáját, hogy kiderüljön, egyszerre hányan élvezhetik a hifi-rendszer által biztosított lehető legjobb hangzást. Sajnos elkerülhetetlen lesz a decibelekkel való dobálózás, és némi matematika, ám ezt gyönyörű színes mérési ábrákkal fogjuk ellensúlyozni! Segítünk értelmezni a látottakat, hogy utána jól hallható előnyökre válthassa az itt tanultakat.

A példához az Elac egyik újdonságát, a Debut Reference B6 (kódneve DBR-62) belépő kategóriás állványos hangfalat pécéztük ki, mert ehez „hivatalból” rendelkezésre állnak részletes mérési eredmények. Szó sem lesz a hangjáról, csak a hitelesség miatt említettük meg a típust. Az itt leírt bölcsességek általánosan igazak, de azt majd az Ön othoni hangsugárzója fogja meghatározni, hogy milyen mértékben tud velük élni. Még az is előfordulhat, hogy megoszthatja, esetleg ráragaszthatja szenvedélyét a család többi tagjára is!

Annak érdekében, hogy a felvételeken rögzített hangszínpad ábrázolása lakószobánkban is megfelelően létre jöjjön, fontos figyelembe venni a hangfal vízszintes, és függőleges iránykarakterisztikáját. A vízszintesről sokan hallottak és ez fogja alapvetően meghatározni, hogy hányan ülhetnek egymás mellé. A függőleges irányszög inkább a csábítás első pillanataiban játszik nagy szerepet. Ezzel kezdünk, hogy tökéletes legyen a csalogató stratégia felépítése.

Nem sok élvezet van abban, ha a feleség, vagy a gyermek csak rövid látogatást tesz a zene szobában, és belehallgatást kap Ön mögött állva a műsorból. Enyhén szólva garantált, hogy egy csomó hatásról lemarad, ezért nem fogja érteni, mit lehet ezen ennyire szeretni? El kell érnie, hogy leüljenek. Miért? Mert a hangfalak magas sugárzójának függőleges irányszögébe nem fér bele egy álló helyzetben, túl magasan hordott fül.

Egy audiofil zenehallgató számára természetes, hogy a hangsugárzó magas-hangszórója a fülmagasságában foglal helyet, de a laikusoknak ez ennyire nem egyértelmű. Ők ácsorogva próbálnának meg kedvet kapni a zene hallgatásához, de ez nem fog menni. A fenti mérési ábrán jól látható, hogy milyen hatalmas hangerősség eltérés van néhány fokos hallgatási szög-eltérés után. Leegyszerűsítve, aki áll, a direkt sugárzott magas tartományt csak sokkal halkabban, vagy egyáltalán nem hallja, ám ez elengedhetetlen a színpad ábrázolás szempontjából. Úgy is mondhatnánk, hogy nem „látja” a zenekart, csak valamennyit hall belőle, és ez joggal veszi el a kedvét az egésztől. Szóval az első stratégiai lépés, a leültetés kivesézve, megoldottnak tekintve! Most jön a neheze, hogy hányan ülhetnek egymás mellé?

Ehhez nyújt segítséget a vízszintes sugárzási karakterisztika ismerete

Amint az a fenti ábrán jól látható – vagy ha nem, hát higgye el a műszernek – ez a terítési tartomány sokkal szélesebb, jelen esetben közel 80 fokos. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akár többen is egymás mellé ülhetnek, mindenkinek meglesz a térélmény. OK, elismerjük, hogy az Elac legendásan széles vízszintes sugárzási karakterisztikával gyártja a hangfalait, de szándékosan normál dóm-csipogóval épített belépő kategóriát választottunk a példához, mert a JET mindent elsöprő 160 fokos irányszöge gyakorlatilag mindent, még ezt is messze maga mögé utasít. Meg aztán más hangfalgyártó is képes szuper hullámterelőt alkotni, ami megkönnyíti az elfogadható kompromisszum megtalálását.

És mi a helyzet akkor, ha nem áll rendelkezésére professzionális mérési eredmény? Ebben az esetben szükség lesz az Ön hallgatási gyakorlatára, és annak felhasználásával fogjuk közösen megoldani! Szóval helyezzen el először annyi széket az ideális hallgatási pozíciója mellé szimmetrikus elrendezésben két oldalra, ahány családtagot meg akar győzni a zenehallgatás csodájáról. Tegyen be egy jó minőségű felvételt, amelyben jól hallható a színpad elrendezése. Üljön be a legszélső székbe, és vesse össze a tapasztalt hangot azzal, amit középen hall. Fordítson kifelé kicsit a hangfalakon, hogy szélesítse a bemutatót. Játszadozzon addig a hangfal beállításán, amíg mindenhol a lehető legjobb színpadkép lesz hallható. Arra nagyon ügyeljen, hogy rossz elrendezés (túlságosan kifelé fordított) esetén nem válik le a hang a hangfalakról, és ez tönkre teszi az egészet. Még az is előfordulhat, hogy egymás mögé kell két sorban elrendezni a székeket. Szándékosan írtunk széket, mert ezek szélessége kisebb, mint a foteleké, így könnyebb lesz a hangzást mindenhol optimalizálni.

És igen, még az is előfordulhat, hogy minden erőfeszítése ellenére lesz olyan pozíció, ahol nem sikerül majd tutira beállítani. Ha elfogad egy javaslatot, oda üljön Ön, a többieknek hagyja meg a legjobb helyeket. Ilyen módon, ha csorbul is a zenei élménye, busásan kárpótolja majd érte a többiek arcán látható mosoly.

Az ábrákért köszönet az AudioScienceReview.com – nak