/
/
Elac háziverseny – BS403 állványos hangsugárzó
2016. 06. 30.

Elac háziverseny – BS403 állványos hangsugárzó

Történt ugyanis, hogy az Elac egyik kiváló hangzásáról és eleganciájáról egész Európában 2013-óta híres gyártmánysorozatát újabb kiadásban jelentette meg. Az Elac 400-as típusai Oiled Walnut kivitelben nem MKII modellek és nem-is ráncfelvarrással újragondolt változatok, hanem a „király új ruhában”! A kíváncsiság és az alkalom szüli tehát az összehasonlítást, egy eddigi Elac BS403 Silk Matt Black (selyemfényű matt fekete) és az új Elac BS403 Oiled Walnut (olajos dió) hangsugárzó változatok között.

Azt már régen megtapasztaltuk, hogy a fekete változat kiváló hangminősége hová helyezi az Elac BS 403 modellt a nemzetközi mezőnybe. Egy tavaly készült angliai teszt eredményeként 12 hasonló árban kínált hangsugárzó fölé – az angol hifi-sajtó hozzáértő tesztelői akkor nem akartak hinni a fülüknek!

Az Elac esetében a hangsugárzógyártás a gyártócég filozófiájának és a kreatív szabadságnak köszönhetően tele van technikai újításokkal újabb lépéssel közelebb a tökéletességhez. Mindez magas színvonalon, luxus kivitelben, gondos megépítéssel párosul.

Az Elac BS403 mindkét kivitelét tekintve robusztus szerkezetű MDF kabinet alsó basszus-reflex rendszerű, amit a lefelé sugárzó reflexnyílás mellett egy alsó talp is biztosít. A viszonylag keskeny és mély hangdoboz négy kisméretű, krómfényű lábbal kapcsolódik egy alsó talphoz, így az elhelyezést és a kialakuló hangzást a falak vagy a polchatárolók közelsége kevésbé befolyásolja.

A két-utas, két hangszórós hangsugárzó hangszórókészlete a gyártó által kifejlesztett speciális JET 5 magas egy 150 mm membránátmérőjű AS-XR alumínium/papír, szendvics szerkezetű membránnal rendelkező mély/közép hangszóróból áll. A keresztváltó légmagos tekercseket és különleges minőségű válogatott alkatrészeket tartalmaz, a váltási pont 2 500 Hz.

A hangszóróselyem egy műanyagkeretre feszítve látványos és hasznos megoldással mágnesesen rögzített az előlaphoz, sehol egy csavar vagy csúnya kiálló dugó. A hátlapon aránylag egyszerű csavarszorítós banánaljzat, illetve spade-villát és csupasz vezetéket is fogadni tudó csatlakozó szerelvény található.

Az eddig is kivételes teljesítőképesség mellett most a hangsúly a hangsugárzó-kabinet új, valódi faburkolatán van. Az Elac BS 403 modell eddig is az elegancia egyik példaképe volt, de nagyon jól néz ki olajozott dió furnér felülettel, egyből szembetűnő, remek, kézzel épített német minőség. Az MDF-bázisú kabinet fala kívül és belül dupla vastagságú valódi diófaburkolata akusztikusan is kiváló adottságokkal rendelkezik, ez az adottság kiváltképpen meghallható olyan akusztikus hangszerek hangjának leképezésekor amelyek szintén fából készültek.

Meghallgatás

Mindkét szereplőnek ugyanazon hangrendszeren, ugyanazokon a teszt-muzsikákon kellett teljesíteni, hiszen így igazságos. A hangrendszer elmei: Primare CD32 CD-játszó, Primare I32 integrált erősítő, Vertere összekötő és hangsugárzókábelek. (a Vertere Pulse-Xmini hangsugárzókábel tesztje is kész, hamarosan olvasható) A tesztre felhasznált albumok: Sara K. – Play on Words (Chesky JD105). Vivaldi – 4 Double Concertos (Columbia 88697689612). Roger Waters – Amused to Death (Columbia 468761-2). A teszthez nem használtunk áramszűrőt, semmiféle különleges hókuszpókuszt, csak a két hangsugárzó által leközvetített hangzást kívántuk összehasonlítani ami egy „jól-képzett” állványon elhelyezve egy normál lakószobában is létrejön.

A jazz-hez közeli hangulatú, világzenei besorolású album Sara K. korai sikereit tartalmazza, a Chesky kiadó kiváló hangmérnöki munkája. A JET 5 magas-hangszóró felel az érzékletesség legfelső regisztereiért, ami valljuk be annyira jól sikerül, hogy Sara négyhúros gitárjának minden rezdülését megszólaltatja. Hiába a kontragitár melankolikus alaphangzásának itt akkor sincs semmi elkenve, homályosságba szorítva. Minden hangszer (mert vannak rétfúvósok is) magasabb felhangja kifinomultan szólal meg. Szerepe van ebben a 2 500 Hz váltási frekvenciának, ami itt nagyon jól eltalált. A mély/közép hangszóró első és leglényegesebb tulajdonsága, hogy ezekbe a dobozokba szerelten nem akar túltenni, de még csak nem is a kar hasonlítani egy álló hangsugárzóhoz, így bátran kijelenthetjük, hogy jobban hasonlít egy monitor hangsugárzóra. Eddig az Oiled Walnut verzió erényei.

A fekete selyemfényű változat természetes és nemes egyszerűséggel szórakoztat, mindent bemutatva, ami a felvételen történik. A basszus megjelenítése bő energiák és jó mélységek lekövetése mellett a hangszerre jellemző hangszínt adja, nem valami brummogást, jól megkülönböztethetők a nagybőgő és a kontragitár dallamai, nincs kiemelkedő frekvenciacsúcs vagy túlzásba vitt rezonancia, tiszta hangok hallhatók. A hangszínpad terének kihasználtsága példaértékű, mert az egymás melletti hangszerek mélységi teret is képeznek kísérve a sztárelőadót, nem kicsinyítve annak szerepét holmi előretolakodással.

A világ egyik legnépszerűbb klasszikus-zenei művét követve a mesterhangszereken játszó előadók (Isaac Stern, Anshel Brusilow és David Oistrakh) professzionális hangszeres tudásában, virtuóz előadásban részesülhetünk. A Jet 5 tweetert a mesterhegedűnek találták ki! Hangközvetítése azzal a páratlan részletességgel szól, ami csak a legjobb mikrofonok által készített felvételeken található. Ha kell lágyan, ha kell erőteljesen szólal meg, impulzus teljesítménye megbirkózik a zenekar dinamikai repertoárjával. A hangzáskép összességében könnyed és levegős, de élvezhető a nagyzenekarok tömegének megjelenítése is. Bár nem erre a feladatra találták ki, a csellók és nagybőgők által keltett hangtömegből is tud kiválóra értékelhető (kezeljünk mindent a helyén!) bemutatót tartani. A hangversenyterem akusztikájából kevesebbet hallhatunk, de kiválóan érzékelhetők a hangszerekre jellemző, különböző hosszúságú, összességében rövid lecsengési idők. Mindez jótékonyan hat a megítélésre és a zenei élvezetekre. A klasszikus zenét kedvelők jobban örülhetnek az Oil Walnut változatnak.

Mindegyikünk lemezgyűjteményében többségben vannak a pop/rock és igényes könnyűzenei felvételek amikből cseppet sem könnyű jót készíteni, néha melléválaszt az ember. Azért itt is akadnak kivételes minőségű felvételek amik kapaszkodók a hifi-berendezések megítélésében, pl.: egy zseni, Roger Waters és egy hangmérnök-mester, Doug Sax etalonértékű munkája. Akármennyire is várjuk a The Wall vagy a (szerintem folytatása) a The Final Cut robajait, jó értelembe vett hangorgiáit ez az album a hallgató elgondolkodtatásával operál. Talán ezért is az enyhén visszafogott megszólalás, a temérdek apró részlet, bár abból az eddigiekben sem volt hiány. Az Elac BS 403 basszusmenetei bírják a „basszer” és temérdek pedállal vezérelt effektus adta hajtást, a ritmusban nem vész el a dinamika. Mindez főleg a fekete selyemfényű változatnak megy jobban. Ez az aránylag kisebb méretű hangdoboz a dinamikai csúcsoktól és a nagyobb hangerőtő – természetesen ésszerű határokon belül – nem jön zavarba. Könnyed, gyors és pontos karaktere a gitárokat hitelesen ábrázolja. A rengeteg, természetből vett hangminta hátborzongató hatása sokáig magával ragadja az embert. A mesterien kialakított (a stúdióban ezt is lehet) hangszínpad levegősségében és térleképzésben monitorként viselkedik, megszólalása kiegyensúlyozott.

Konklúzió

Bejött a papírforma – mondaná egy foci-kommentátor – pontosan az, hogy számítottunk a különbségekre és azok rendre hallhatók voltak. Cikkünk „meghallgatás” részében tárgyaltakból lehet nem tűnik ki minden részletében mikor mi volt a különbség.
Vannak tényezők amiben különbséget érezni: pl.: a hangdoboz lecsengésének hossza, ami tulajdonképpen milliszekundumokban lenne mérhető megfelelő műszerezettséggel. A kimutatható differencián kívül ez beleszól a hangkarakterbe, ami a fekete változatnál a jó hallással és kellő meghallgatási gyakorlattal rendelkezők esetében érzékelhető közép és közép/mély fölényt hoz. Míg a valódi fafurnérozott változatnál a hangszerek rövidebb után-zengési ideje a precizitás, a nyíltság és derűsség érzetét növeli. Mindenből egy nagyon kicsi az eltérés – van aki észre sem veszi – kifinomult készülékek és fül kell hozzá.
A mára más szinte megszámlálhatatlan teszt lebonyolítása után azt is hallhattuk milyen egy valódi fából, milyen egy MDF-ből vagy pozdorjából és farostlemezből készült kabinet „saját hangja”. Mindegyikünknek megvan a kedvence a gyártmányok kategóriájától és kivitelétől függetlenül, természetesen szabad utat engedve a zenei palettának, valamint a személyes ízlésnek.
Tehát a nappali bútorzatának színvilága után egy hangzáskarakteri választás elé is állítja a vásárlót. Biztosíthatjuk, hogy egyik BS403-mal sem fog mellé, szabadon engedve a személyes értékítéletet és a műfaji, hangzásbéli ízlést.

Zeneiség: 95%
Térleképzés: 85%
Dinamika: 85%
Kivitel: 95%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 95%
Összesen: 92%

Pro
+ a hangzásban nincs semmi elkenve, homályosságba szorítva
+ páratlan részletességgel szól
+ bírja a hajtást

Kontra
hangversenyterem akusztikájából kevesebbet mutat

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció

hírek & tesztek

AUDIOPHILE TANÁCSADÓ

JANCSA ATTILA

Ma már hazánkban is egyre többen adnak arra, hogy szépség és kifinomult elegancia tegye teljessé életüket. Kevesen tudják azonban, hogy ez a tökéletesség az otthoni zenehallgatás világában is elérhető. Az Audiophyl Kft. küldetése, hogy változtasson ezen és megnyissa az utat a valódi minőség irányába.

Több száz terméket felölelő audio-vizuális portfóliónkat úgy állítottuk össze, hogy az maradéktalanul kiszolgálja a csúcsminőségű, prémium termékek vásárlóit.