Audio Research Reference 160M monoblokk végerősítő

Audio Research Reference 160M monoblokk végerősítő

Az Audio Research egy pár új elektroncsöves végerősítőt konstruált a Reference Series forrás-készülék és előerősítő modelljeihez, ami 25 kg súlyával maga a tömör teljesítmény. A REF160M típusú készülék nemcsak az abszolút hangminőség, a kényelem, a megbízhatóság és a gondtalan működés követelményeit teljesíti, hanem tovább öregbíti a márka, mára közel ötven éves hírnevét. Kétéves fejlesztés után létrejött egy új mérce a végfokok sorában. A 160M a már kialakított új stílusnak megfelelően illeszkedik be a komponensek, elsősorban a REF6 előerősítő kiegészítőjeként. Így teljes egy High-End komponens sor a szakma krémjétől.

Az utóbbi időben egyesek által vitatott, szerintünk hagyománytisztelő kivitelt, sikerült egy szembetűnő ötlettel még jobban feldobni. A tipikusan „olasz lágyságú”, de mégis az amerikai ARC-stílus tiszteletben tartásával rajzolt körvonalakat egy új depréz-műszerrel tupírozták fel, így nem is annyira műszerdoboz hatású a megjelenés. Egy áttetsző előlapi ablak lehetővé teszi az izzó KT150 kimeneti csövek megtekintését. A kivezérlésjelző műszer helye egy frappáns, innovatív, kettős rétegű konstrukció. A klasszikusan hagyományos műszer nem is akárhogyan van megoldva, fehér színű, maratott jelölésekkel mutatva teljesítménymérőt hoz létre. A teljesítménymérő kimeneti szintjelzései rejtett LED-ekkel megvilágítva önkéntelenül is viszik a szemet, látványt nyújtanak.

A teljesítménygyárat félvezetős szűrésű, nagy pontosságú tápegység szolgálja ki. Hatalmas tároló kapacitás garantálja a nagy áramot. A tápegység lelkében a legújabb fejlesztésű High Energy Capacity Transformer üzemel, amely kisebb szórt mágneses térrel és alacsonyabb működési zajjal járult hozzá a magasfokú hangminőség állandó szinten tartásához. Az ARC előnyben részesíti az E-core transzformátorokat, toroid transzformátorokat csak az előerősítőikben, az R- és az E-magos transzformátorokkal együtt alkalmaznak. A saját tervezésű transzformátorok házon belül készülnek. Tapasztalataik szerint a tényleges teljesítmény a hálózati feszültségtől és a megteremtett környezeti „feltételektől” függ. Mindenképpen zavarmentes hálózati áram és kiváló minőségű kábelezettség szükséges! A félvezetős teljesítményszabályozást és az energiatárolást úgy oldották meg, hogy nagyobb hatékonyságot, stabilitást és megbízhatóságot nyújtson.

Az áramköri topológia négyrétegű áramköri lapon került kialakításra. Teljesen természetes a lehető, legrövidebb jel-út. Ehhez társul a lehető legkevesebb áramköri elem. Ezek az összetevők nemcsak a legjobb minőségűek, de legtöbbjük kizárólag az Audio Research számára készül. A speciális 4 rétegű áramköri-lap (PCB) egy olyan tervezés, amelyet korábban az ARC referencia osztályú előerősítőihez használtak. Az eredményt, a hangminőséget és a zajszint soha nem hallott szintre csökkentését szolgálja minden alkatrész és megoldás, egy új mércét jelent a zenei minőségben a hangminőség minden kritériumában.

Audio Research Reference 160M monoblokk végerősítő elektroncső készlete tartalmaz 2 pár, párba válogatott KT150 végcsövet, amelyeket 2 db 6H30 meghajtócső vezérel. Ezek a csövek meglehetősen gyakoriak és gyakran fellelhetők az Audio Research referenciaszintű erősítőiben. A legtöbb audiofil a legjobb megoldásnak tartja. A 90-es években bevezetett katonai csövet, jó okból, „Super Tube”-nak is nevezték. Mivel viszonylag alacsony impedanciája van, egy 6H30 cső hatékonyabban tudja erősíteni a jelet, mint a többi ide illő, gyakorta alkalmazott elektroncső. A válogatott 6H30-asok „ARC Select” néven szerepelnek. Ennek a besorolási fokozatnak négy megkülönböztető jellemzője van: a mérések a lehető legszigorúbbak, a két cső közötti belső egyensúly a lehető legszűkebb, 10% -on belüli, a mikrofónia és a zajtényező csak az abszolút legalacsonyabb lehet. Mindezek csak a leghosszabb élettartamú csövet eredményezhetik. A védőkörben minden kimeneti csőhöz különálló, minőségi biztosítékok vannak.

A KT150 hangzása megdöbbentő. A basszus feszes, teljes és pontos, semleges középtartomány csúcsminőségű átláthatósággal. A dinamika nem hasonlítható semmihez, amit korábban hallottunk. A KT150 valójában a tetródák Tyrannosaurus Rex-e. A 70 Watt masszív disszipáció révén a KT150 a leghatékonyabb sugár-tetroda, amelyet valaha gyártottak. A KT150 üvegburája speciálisan kialakított, tojás alakú, melyet a hőelvezetés javítása érdekében fejlesztettek ki. Tény, hogy az üveg buboréknak nincsenek sík oldalai, a KT150-nek nincs semmi problémája a mikrofóniával.

A REF160M egy sajátos, szabadalmaztatott, automatikus előfeszítő áramkört is tartalmaz, amely a beszerelt KT150 mellett a különféle típusú (6550, KT88 és KT120) csövek használatát is lehetővé teszi. Csőcsere esetén ellenőrzésre vagy módosítására nincs szükség, csak az alapvető szabályokat kell betartani. Az erősítési üzemmód átkapcsolható, Ultralinear és Triode üzemmód választható, a kimeneti cső-monitoring és védelem szintén automatikusan működik. Az REF160M Ultralinear módban 150 Watt teljesítmény leadására képes, Trióda üzemmódban 75 Watt lehetséges. A műszaki paraméterek tekintetében a működéshez szükséges áramok és feszültség értékek akár nagy tartalékkal is teljesülnek. A negatív visszacsatolás mértéke 14 dB, a meredekség 13 V/msec, az újraéledési idő 2,0 msec. A REF160M beépített ventilátort tartalmaz, amely a csőfűtések által keltett magas hőmérséklet elvezetésére szolgál. A beépített csőélettartam-számláló óra lehetővé teszi a végcsövek használati idejének ellenőrzését.

A bemeneteket tekintve rendelkezésre áll a szokásos RCA csatlakozó pár, de szimmetrikus (XLR) csatolás is lehetséges, hogy minden hangrendszerben könnyen csatlakoztatható legyen. Az erősítőnek egy RS-232 bemenete és egy 12V-os trigger-je van, amely lehetővé teszi a REF160M távoli indítását/kikapcsolását. A hangszsugárzó csatlakozás kemény aranyozású, villás csatoló és banándugó fogadására alkalmas, de használhatunk csupasz végű kábeleket is.

Meghallgatás

Amikor az első példány elkészült és meghallgatásra került, Warren Gehl, az Audio Research hangzás-értékelő, minőségellenőr mérnöke a következőket mondta: …”A REFERENCE 160M az eddigi legizgalmasabb zenei realizmust tárja elénk.”…
Tavasz óta várjuk, hogy végre, számunkra is eljöjjön az alkalom a meghallgatásra! Egy vérbeli ARC referencia hangrendszert tudtunk összeállítani, hiszen rendelkezésre állt az Audio Research REF CD9 cd-játszó, a REF6 előerősítő, ezután következtek a 160M végfokok és mindez egy pár Sonus faber Stradivari hangsugárzón szólalt meg. Annak érdekében, hogy az analóg jeleket tökéletesen megőrizzük, a forrástól az erősítőig, a Vertere Pulse-HB kézzel épített kábeleit kapcsoltuk a jelátvitelbe. Felkészülten ültünk a készülékek elé, ettünk, ittunk, még a légkondit is kikapcsoltuk, hogy semmi ne zavarja a „meghitt együttlétet”. Elővettük az összes „berendezés-nyúzó” felvételünket (csak viccelek).

Az analóg felvétlek 20 bit A/D konverterrel és a JVC K2 interface-el előállított XRCD korongokon napvilágot látott kiadványai közül válogattunk. Grofé két évig íródott, örökbecsű műve a Grand Canyon Suite, Erich Kunzel és a Cincinnati Pops Orchestra előadásában (VICJ–0550285, Telarc felvétel) öt tételében szinte mindent reprezentál egy hanglánc tudományából. Az egészen halk hangoktól a 120 tagú szimfonikus zenekar kristálycsillár leszaggató energiájáig minden apró részlet megfog. Hangrendszerünk rámutat az egy hangszer és több hangszer energia viszonyaira. Hallhatjuk, hogy egy fuvola, a harmadik sorban mekkora hangterjedelemmel szól, ellentettje a nagybőgők sora mennyire telt, tömör, mélyre menő, mégis dallamos egységet tud képezni. Gyakorlatilag a fa- és rézfúvós, pengetős és vonós hangszerek rájuk jellemző auráját, játékosságát és az üstdobok valamint a nagydob hangerejét semmivel össze nem téveszthető tonalitását kapjuk meg. Nem kell spekulálnunk, hogy most vajon angol kürtöt, oboát vagy szaxofont hallunk. A valódi vihar effektusokkal tűzdelt Cloudburst tétel löketei levernek a székről. Aztán minden kitisztul és égig emel a harmónia gazdagság. Ezeken kívül, a nagyzenekar klasszikus felállásának, térbeli elhelyezkedésének bemutatása példaértékű.

Bill Evans Trio 1962-es remeke a Waltz for Debby az együttes egyik, „legendás szereposztásával” Bill Evans – zongora, Scott LaFaro – nagybőgő és Paul Motian – dob közreműködésével lett rögzítve 1961 június 25-én (VICJ-60008). A hangszeresek egyenként is világnagyságok, hát még így együtt! Nem ma volt az biztos, de mivel a digitális technika az analógból táplálkozik, az ilyen felvételekből lehet XRCD-t vagy SACD-t készíteni. Teljesen más atmoszféra, mint a koncertterem, ez egy klub, a bensőségesség helysége, az érzelmekre és a lélekre hatás többi formájának esszenciális képző helye. Ha az előadást kell jellemezni, akkor azt mondhatjuk: ez a felvétel a zenészek érzelmi kölcsönhatása, amely bizonyos pontokon modellként szolgált a későbbi zongora-trió játékhoz. Ha felvételt kell kritizálni, kissé két oldalas sztereó – mégis, milyen legyen három szereplővel(?) – de ez nem vesz el az élvezetből semmit sem. Rendszerünk a jobb oldalon lévő zongorát igyekszik térben kiteljesíteni, a bal oldalra került a dob és a nagybőgő, a szólóktól függően, mikor melyik a hangsúlyosabb. A tér állandóan hallatszik – még egy kávét kérek(!) és azt meg is keverem/kavarom, közben röhögcsélek egyet – a cintányér és dobseprő hangzása többször a kiskanál fémességével dacol. Ja kérem, ez New York legrégibb és legelismertebb jazz-klubja a Village Vanguard! Legalább hallhatjuk! Viszont így remek a hatás, még szerencse, hogy a hangszeres tudás mindent felül ír. Amennyiben zavar a nyüzsgő légkör, erről a lemezről meghallgathatjuk három szám olyan felvételét is, amelyen kevesebb a közönség hangja. (nem tudom hogyan történt, lehet lecsillapodtak – mindegy) Részünkre a lényeg, hogy az Audio Research Reference 160M csak erősíti a jelet, nem avatkozik be az elkészített hangzásba.

Charly Antolini Knock Out. Kiüt, de ki ám! Fantasztikus ütések egy dobszakértő mestertől. Az 1979-ben kiadott eredeti Knock Out (létezik egy Super Knock Out, és egy Knock Out 2000 változat is) a Jeton Musikverlag GmbH kiadó egyedülálló, Direct-To-Disc eljárással készült lemezének XRCD változata. A Jeton híres volt a Direct-to-Disc technológia alkalmazásáról a ’70 -es évek végén / a ’80 -as évek elején. A Direct-to-Disc eljárásnál a felvételt közvetlenül a vágófejre küldik, létrehozva a master-t, soha nem látott dinamikatartományt tapasztalni. Az eredeti „mester-lemezek” átdolgozott felvételei mindent purista módon megőriznek. Fantasztikus hang hallható a Neumann VMS80 vágógéppel Frankfurtban gyártott egyedi darabokról.

A Direct-to-Disc eljárásnál a lemez rögzítéséhez a hangjeleket közvetlenül a mikrofonról rézfóliára vágják. Ez a módszer a folyamatból kiiktatja a szokásos analóg vagy digitális „mester szalagot”. A fólia rögzítési adathordozóként szolgál a későbbi vinyl lp elkészítéséhez. Előnye a rövid jelút és az ebből eredő további hibaforrások kiküszöbölése. A módszer hátránya, hogy nem érinti a felvételt, a közben fellépő műszaki vagy zenei hibák később nem javíthatók.

Ideális a tranziens válasz, a mély-hang kiemelés, az időzítés és a rendszerintegritás. A lényeg, hogy hallgasd túl hangosan, mert „kivisz” az ablakon.

Konklúzió

Az új REF160M, sport zsargonnal fogalmazva, hangzásban és esztétikumban újszerűen tör ki a High-End startvonaltól és rajt-cél győzelemmel szakítja át a célszalagot. Ezt minden elfogultság nélkül állíthatjuk.
Minden teljesítménycső más, ugyanúgy karaktere van, mint a hangsugárzóknak, csak nem olyan dominánsan. Ez különösen érvényes az EL34, 6550, KT88 végcsövekre. A KT-150 a hangzás új szintre emelése. Az Audio Research eddig is kiváló elektronikái mellé most egy olyan modell került, ami megjelenésekor legenda lett. Az egész a kreativitás dinamizmusáról és az emberi törekvésről szól. A felszabaduló makro és mikro-energiák, az összhatás és a hangszerek teremtette atmoszféra ami meghatározó és egyben feltöltő zenei élmény.

Pro
+ rövid jel út, kevés alkatrész
+ kiforrott gyártás-technológia
+ lélekkel teli hangzás
+ kiváló térleképezés

Kontra
nincs

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció: