Amit a hangszedőről tudni érdemes. 3. rész
A hangszedő beállítása:
Azzal biztosan tisztában van, hogy a hangszedő beállítása kritikus dolog. A tű és a barázda kapcsolata viszont szabad szemmel nem látható, ezért eszközöket kell használni. A hangszedő által a lemez felületén rajzolt íven mindössze két pont van, ahol megegyezik a lejátszó tű és a vágó tű tangenciális szöge. A többi érintkezési ponton pedig a lehető legjobb kompromisszumot kell beállítani, hogy minimális legyen a torzítás, illetve a kiolvasási hiba. Erik Lofgren 1938-ban a Thales kör tétel alapján megalkotott egy ábrát, amely pontosan meghatározza a hangszedő koordinátákat a lemez egyes pontjain, hogy a lehető leg alacsonyabb nyomkövetési hiba és torzítás beállítható legyen. A tányér középpontjának és a hangkar forgás pontjának figyelembe vételével a túlnyúlás, és az eltolás szöge beállítható. Az ideális ívtől való eltérés hatványozott hibákat okozhat, ezért rendkívül pontosan be kell állítani a szöget, ahogy a headshell-be rögzíti a hangszedő házat, emellett ügyelni kell a túlnyúlás pontos értékére is. Ennek a háromszögelés rendszernek hátránya, hogy néhány kar pozícióban pontatlan tud lenni. Persze léteznek más beállító eszközök, amelyek jobban figyelembe veszik a kar aktuális helyzetét, és két ponton teszik lehetővé a beállítást. Az ábra megfelelő pontjára kell a tűt ráengedni, és ellenőrizni kell a hangszedő ház oldalának párhuzamosságát az ábra rácsvonalaihoz. Addig kell finomítani a szöget, amíg mindkét ábrán tökéletes nem lesz. Időigényes feladat lehet, de mindenképpen megéri. Léteznek olyan beállító ábrák, min Baerwald, Stevenson, Seagrave, Kessler és Pisha. Alapvetően ezek is ugyanazt a matematikát alkalmazzák mint Lofgren, de a nullpontjuk máshol van.
Egyéb hangszedő beállítások:
Ha a hangszedőt a megfelelő módon berögzítette, még nem végzett mindennel. Van még néhány más mechanikus beállítás, ami befolyásolja a hangzást.
Tűnyomás:
A megfelelő tűnyomás beállításának kettős célja van. Egyrészt biztosítja a tű, barázdával való stabil kapcsolatát, másrészt optimalizálja a tűszár túlsó végének generátorban való elhelyezkedését. A hangszedő gyártók egy tartományt adnak meg, amely megfelelő leszorító erőt képez. A hangszedő felépítésétől függően nem biztos, hogy a megadott tartományon belül lineáris lesz a változás, mivel a mágnes és a tekercsek formája befolyásolja a fluxus tér alakját. Elképzelhető, hogy annak ellenére, hogy megegyező szélső értékekkel gyártott hangszedők eltérő tűnyomással mutatják a legjobb hangjukat. Akár 0,75 gramm eltérés is megengedett, érdemes többféle beállítást kipróbálni a határokon belül.
VTA és SRA:
A vertikális magasság és a tű támadási szög a magasság beállítás kétféle megközelítés módja. A VTA a tűszár relatív szöge a lemez felületéhez képest, az SRA pedig a tű támadási szögét jelenti. Nagyon sok eltérő vélemény, és vita van az SRA beállítás helyes módjával kapcsolatosan. Egy biztos, a lakk lemezen a barázdát nem egy szabványos szöggel vágják. A lakklemez anyaga, a vágófej típusa, a lemez vastagsága és a zenei anyag figyelembe vételével a mérnök olyan vágási szöget állít be, amely tiszta és egyenletes barázda követés módot fog biztosítani. A lemez vastagsága határozza meg a kar szükséges magasságát, és az SRA szöget is.
Azimuth:
Az Azimuth a hangszedő két oldalának egymáshoz viszonyított magassága. Cél az, hogy a tű a barázda mindkét oldalába egyformán feküdjön be. Befolyásolja a headshell dőlése, az anti skating, és a kerületi sebesség. Egyrészt be kell állítani a faj dőlését, amit néha csak a teljes hangkar elforgatásával lehet módosítani, de figyelembe kell venni az anti skating beállítását. Az egy forgáspontú hangkarok esetében például az anti skating jelentősen befolyásolja. A fix csapágyazást alkalmazó hangkarokban könnyebb beállítani, ott az alkalmazott anti skating erő hatása nem bír ekkora befolyással. A beállítást legkönnyebben teszthanggal lehet elvégezni, és a cél, hogy a bal és jobb oldal megegyező módon szóljon. A pontos Azimuth beállítás alapvetően meghatározza a bemutató hangminőségét, ezért fordítson rá nagy figyelmet.
Anti skating:
Az anti skating kompenzálja azt az erőt, amely a tűt a lemez forgás középpontja felé húzza. A kompenzáció mértéke a tű aktuális helyzetétől függ. A szükséges ellenerő mértékét a hangkar és a tű tömegének, a barázda szélességének, a kerületi sebességnek és a hangszedő engedékenységnek figyelembe vételével kell beállítani. Legjobb módja a beállítás ellenőrzésének az, ha többféle zenei stílust, a lemez több pontján meghallgat.
Záró gondolatként vegye figyelembe azt, hogy ha valamelyik paraméter beállításon módosít, akkor a többivel követnie kell. Például hangszedő csere esetén a headshellbe való pontos beszerelés nem elegendő, minden más fent felsorolt beállítást újra kell ellenőrizni. Sajnos nincs más módja az egyenletes jó teljesítmény elérésének. Viszont, ha mindent jól beállított, a jutalom az lesz, hogy a hangszedő a tőle telhető legjobb bemutatóval kényezteti. Kellemes zenehallgatást!