Vertere Mystic MC hangszedő és Phono 1 bemutató Parttime audiophile

Vertere Mystic MC hangszedő és Phono 1 bemutató Parttime audiophile

Korábban bemutatót írtam a Vertere MG-1/SG-1 lemezjátszó/hangkar kombinációról. Most azért ragadtam tollat, hogy a Vertere Mystic mozgó mágneses hangszedőről (2.699 dollár), és a Phono-1 MKII előerősítőről (1.395 dollár) írjam meg a véleményem.

Előre bocsátom, hogy mindkettő kiválóan szerepelt. A Phono-1 különösen lenyűgözött, aktuálisan a High-End hangzás egyik legjobb ajánlatának tartom. A Vertere Mystic hangszedő sem sorolandó a „futottak még” kategóriába, és bár az áráért kivételes képességeket mutat, egy hangszedő mindig rendszer függő. Attól függően, hogy milyen karra és futóműre szereli, könnyen lehet, hogy ebben megtalálja majd az Audio Nirvánába vezető út hiányzó láncszemét.

Az összehasonlítás élvezete:

Közhelynek hangozhat, de ha valaki audiofil, és ez a hobbija is, az igenis élvezi az összehasonlítást. Ha csak a jó hangot keresi, de nehezen mond ítéletet, mások véleményére hagyatkozik. Ilyen módon nehezebb igazságot tenni, de valakinek ezt a melót is el kell végeznie. Minden bemutatóra igaz, hogy másvalaki hallgatja, más a szoba, és a rendszer, de valamin csak meg kell szólaltatni az eszközöket. Majd igyekszem annyira pártatlannak maradni, amennyire csak lehetséges, még ha ez nehezemre esik is.

A lemezhallgatás egyik kapcsolódó élvezeti forrása a lemezvásárlás. Egy igazi audiofil időről időre késztetést érez erre. Elsőként a Vertere Mystic hangszedőről írok, mert erre érzek késztetést.

Merüljünk bele a misztikumba:

Az előző bekezdésben írtam a késztetésről. A Mystic bemutatójához négy lemezt is vásároltam nagy izgalmamban. Az összehasonlításhoz egy Rega P10 Charisma Audio Signature One hangszedővel és egy Vertere MG-1 lemezjátszót SG-1 karral használtam, amibe a Mytic hangszedőt szereltem be. Mindkét setup megszólaltatásakor a Vertere Phono-1 előerősítőt használtam. A hangszintek ellenőrzéséhez a 24 bit 96 kHz digitalizált fájlokat alkalmaztam.

Mikor a két hangszedőt egy lemezjátszóba szereltem be, a következő benyomásokat szereztem. Függetlenül az alváztól a Mystic nagyszerűen szólt, kiváló példát mutatott arra, mit lehet kihozni a mozgó tekercses rendszerből. A hangzás jellemzői az artikuláltság, a részletes felső tartomány, és az, hogy kerüli az éles hangokat. A közepek tiszták, gazdagok, de nem túl színezettek. A basszus feszes és lineáris, nem éreztem sem túl száraznak, sem túl csillapítottnak, inkább természetesnek. Amikor az AnalogMagik mérést végeztem rajta, az átvitele gyakorlatilag nyílegyenes volt.

A Mystic mikro elliptikus gyémánt tűt tartalmaz, amely alumínium cső tűszárra van ragasztva. A tűszár réz kereszt tekercseket mozgat a samarium-kobalt mágnesekkel körbevett térben. A hangszedő felső része három rögzítés ponttal szerelhető. A gyártó szerint ez javítja a rezonancia kordában tartását. Nincs információm arról, hogy ki gyártja a hangszedőt, csak annyit tudok, hogy nem európai, és Touraj Moghaddam alaposan kivette részét a tervezéséből.

A Vertere adatai szerint a kimeneti jelszint 0,5 mV, a javasolt lezárás pedig 220-470 pF. A balansz 1 dB értéken belül van, az átvitel 10 Hz – 40 kHz közötti. 2 gramm a javasolt tűnyomás. Lehetséges, hogy az oldalon elírták a specifikációkat, mert egy mozgó tekercses hangszedő esetén inkább a lezáró ellenállás értékét szokták megadni. Én minden esetre 100 ohm lezárást alkalmaztam.

Megtaláltam az adatok között a tracking értéket is, ami a második legfontosabb adat. Minden esetre elég információ állt rendelkezésemre, hogy a Mystic kimenetét megfelelő hangerősségre tudjam erősíteni a lehető legalacsonyabb háttérzaj mellett. Meg is lepődtem azon, hogy a hangszedő milyen jó mérési értéket mutatott a Phono-1 használata mellett.

Rövid kitérő:

Ebben a széljegyzetben el szeretném magyarázni az előerősítés megfelelő értékének fontosságát. Mi kell tehát ahhoz, hogy a több egymás után kötött erősítő a lehető legjobb teljesítményét nyújtsa?

Ha egy rendszer több komponensből áll, a bemeneti érzékenység fontos szemponttá válik. A headroom egy olyan dolog, ami meghatározza, hogy mekkora a zajszint feletti és a túlvezérlés alatti tartomány. A phono előerősítő feszültség erősítése hatással van az utána kötött előerősítő vagy integrált erősítő vonal bemenetére. Én általában szeretem kicsit alacsonyabb erősítésre állítani a lemezjátszó gain beállítását (ha van rá lehetőségem) és magasabb hangerősséget választok az előerősítőmön. Véleményem szerint ez gyakran jobb eredményt hoz a mozgó tekercses hangszedők esetében, mint például a Mystic.

Emellett azt is megtapasztaltam már többször, hogy milyen keskeny a határvonal a jó és rossz beállítás között. Túl alacsony beállításban a háttérzaj ugyan csökken, de a zene száraz, élettelen lesz. Ha pedig túl magas az érték a bemutató zajos, és torz lesz a hangos részleteken. Tényleg nagyon keskeny a határvonal. Emellett sok phono előerősítőn a gain fix érték, pont mint az én referenciaként használt VAC előerősítőmön. Ám erről tudni kell, hogy olyan csendes, mint az osztályterem az első irodalom órán, amikor a tanár azt kérdezi a diákoktól, hogy ki melyen könyvet olvasott a nyáron.

A Signature One hangszedőm egyébként a Mystichez képest több középtartományt, nagyobb színpad szélességet és mélységet mutatott. Ám ez a hangszedő kb. 1000 dollárral drágább, ezt is figyelembe kell venni. A fent felsorolt jellemzők még határozottabbnak tűntek a Rega alvázon. Amikor a hangszedőket a Vertere MG-1/RG-1 kombóban hasonlítottam össze, a különbség érzet csökkent. Ez azt jelzi, hogy a Mystic remekül képes a saját alvázban teljesíteni. Talán nem is annyira meglepő, ha figyelembe veszem a származását. Végül győztesnek nálam a jóval drágább Charisma lett kikiáltva, de nem sokon múlott. Vajon érezném-e bárminek hiányát, ha csak a Mystic lenne a birtokomban? Nem igazán.

Phono-1:

Ahogy azt a bemutató elején is elmondtam, a Vertere Phono-1 folyamatosan használatban volt a rendszeremben. Hosszabb ideig hallgattam rajta keresztül a MG-1/SG-1 setup-ba szerelt Mystic hangszedőt, és rengeteg órányi élvezetet jelentett. Bár a bemutatóban egyesével értékeltem a Vertere eszközöket, és külön-külön is jól szerepeltek, ám a Phono-1 kiemelkedett közülük. Közhelynek érezheti, de kimagasló ár-érték arányt képvisel.

A sokféle bemeneti lezárás érték, és a többféle beállítható erősítés érték mellett a rendszer tökéletesen finom hangolható vele. Nem utolsó sorban a hangja is kiváló. Tetszett a háromállású földelés kapcsoló, amivel bármely installációs módban búgás mentes hang állítható be.

 

A Vertere Phono-1 minden részletet és dinamikus kontrasztot jól megmutatott, szépen ábrázolta a színpadot minden vinyl kedvencemen. A hangjában semmi kivetni valót nem találtam. Többször azon kaptam magam, hogy csak úgy a zene élvezetéért hallgatom a rendszert, és megfeledkeztem a hangzás értékeléséről. Természetes, és nem önkényeskedik. Nem megbocsátó vagy unalmas jellegű a hangja.

Az évek folyamán sokféle félvezetős lemezjátszó előerősítőt hallgattam már a 3000 dollár alatti árkategóriában. Számomra általában két táborra bontható volt a hangjuk. Az egyik csoport szépen ábrázol részleteket, de a magas tartományban szemcsézettséget érzékelek. A másik lágy és édes, gördülékeny előadás módú. A Phono-1 egyikbe sem sorolható.

Úgy a Mystic, mint a Signature One hangszedővel használva rengeteg részlet jelent meg, de bántó él soha nem volt, elmaradt a tükröződés, és a hang torlódás érzet. A mély dobok, a basszusgitárok vagy más hangszerek hangjában mindig elegendő volt a kontrol, és a tekintély. Ugyan nem adta meg azokat a nehezen megfogalmazható ízt az átvitel szélénél mint a VAC, de vegyük figyelembe, hogy a Phono-1 csak 1395 dollárba kerül. Igen, a VAC színpada drámaibb mélységet mutatott, és a harmonikus hús is vastagabb az ábrázolt képben. Ám amikor a Phono-1-en keresztül hallgattam a lemezeket, soha nem volt hiányérzetem.

Szóljon úgy, ahogy azt felvették:

Megtudtam, hogy Moghaddam úr egyik tervezési elve azon a meggyőződésen alapul, hogy a design lánc csak annyira erős, mint annak leggyengébb láncszeme. Az MG-1/SG-1/Mystic/Phono-1 tökéletes példa erre. A rendszer minden eleme egyenként is kiváló, együtt pedig ragyogó.

Akik a vinyl lejátszást fel szeretnék javítani otthonukban, de nincs idejük végtelen mennyiségű variációt kipróbálni, amíg eljutnak a PVC boldogsághoz, ezt a rendszert javaslom. Nem, ez nem nevezhető a legolcsóbb megoldásnak, de rengeteg időt és pénzt takaríthat meg vele. Ha még ezt is tovább szeretné fokozni, Dough White, aki egy Vertere kereskedő a hazámban, további ötletekkel szolgált. Egy jó csillapítású állvánnyal tovább javítható az MG-1 teljesítménye, emellett a kar kábel cseréjével is javulás érhető el. OK, abbahagyom, mert a bemutatóban szereplő setup így is a legtöbb rajongó számára a végállomást jelentheti, annak ellenére, hogy az egyes elemek teljesítménye tényleg fokozható.

Az MG-1 alváz és az SG-1 kar fantasztikusan szólt a Signature One hangszedőmmel, de biztos vagyok benne, hogy sok más típussal is jól szerepelhet. A Mystic fejlesztés pedig semleges csúcsminőségű hangzásra képes, de sokkal megfizethetőbb, mint az egzotikus ultra kategóriás patron. Végül a Phono-1 olyan öldöklő áron kínál top kategóriás hangot, ami megkérdőjelezi a gyártó józan eszét.

Nagyon ajánlott

Műszaki adatok:

Írta: Dave McNair

  1. 04.04.

Forrás:[https://parttimeaudiophile.com]