Van Den Hul DDT-II Special hangszedő – Hangzásvilág

Mint minden hangszedő a VDH esetében, a DDT-II Special is egy mikroszkóp alatt, kézzel készített mozgó tekercses „gyártmány”. Az első DDT modell megjelenése 1983-ra datálható, ez volt A.J. Van den Hul második hangszedője, de az első a saját neve alatt. A három betű jelölése a mélység: Depth, a részlet: Detail és a hangszín: Tone angol rövidítésén alapszik. A típusnévben kiemelt „Special” megjelölés is mutatja a fontos javulást az előző verzióhoz képest. Ha rajtam múlik, soha nem használnám ezt a három betűt egy hangszedő típusához, mert a DDT-re sokan egy rovarirtóra asszociálnak, amit már minden civilizált ország törvényei betiltottak. Tehát a DDT nem rovarölő, de pestiesen szólva „döglesztő”.

A DDT-II Special a VDH gyártmányskála belépő szintű modellje, ami relatív, hiszen megvásárlása magyar értékítélet szerint „zsebbenyúlást” igényel. Pedig az ötvözet testű hangszedő exkluzív megjelenésű, fából készült dobozban – a mért műszaki paraméterek kézírással a doboz fedelén – a kivitelezéshez szükséges idő, kézi összeszerelés, mind-mind igazolja a kért árat. A Mester kézjegye csak hab a tortán!

Ez a hangszedő az évek során különböző frissítéseken esett át. A mágnes-szerkezete precízebben formázott első pólust és jobb „lengéscsillapítókat”, felfüggesztést kapott. Az alkalmazott huzal átmérője csökkent és A.J.Van den Hul úr egy extra minőségű, nagy fluxussal rendelkező mágnest épített be. A különleges jelölés (Special) azt jelenti, hogy fel van szerelve egy 85×1,5 mikron geometriájú tűvel, amely a sokkal drágább, High-End modell, a Colibri sajátja. A gyémánt tűprofil oktaéder (Van den Hul line-contact stylus profil), amely gondosan méretezett és szabályos alakú, ellentétben a szintetikus gyémántokkal, amelyek formája ettől valamelyest eltérő. Ezen kívül fel van szerelve egy boron tűszárral a jobb barázdakövetés érdekében. A tekercsek egykristály szerkezetű ezüst huzalból készültek. A DDT-II Special közepes kimenetű (0.65mV) mozgó-tekercses hangszedő.

Az első generációs DDT-II is elég jellegzetes hangot adott, tonális egyensúlyt és egyenletes frekvencia átvitelt mutatott, ezzel természetes magas hangok társultak. De a belső barázdákban a magas hangok kis mennyiségű vesztesége 10kHz felett arra elég volt, hogy tompítsa a hangot. Mivel a függőleges követési szög nagyon magas volt, több mint 30 fok, ezért függőleges moduláció esetén a torzítás magas volt, majdnem 6,5%. Az oldalirányú torzulás alacsony volt, mérési eredmények szerint 1.1%. Ezzel szemben a DDT-II Special kimeneti adatai ésszerűek, megfelelnek a legtöbb phono-elektronika bemeneti érzékenységének. A DDT-II Special már más hangszedő, kiválóan egyenletes, precíz frekvencia átvitele jól hangzik. Figyelemfelkeltő az alacsony 1.4gramm tűnyomás. Az impedancia 100 Ohm és 200 Ohm közötti, Van den Hul úr a 200 Ohm-ot tartja optimálisnak.

Meghallgatás

A beállítás néhány procedúrájának elvégeztével a DDT-II Special harcra-kész állapotában azonnal mutatta a nagy-felbontású részleteket.
Ludvig van Beethoven 5. szimfóniájának (Wiener Philharmoniker/Sir George Solti. Decca 1959) felvételét hallgatva úgy éreztem, holografikus alakja van a hangszereknek. Megtapasztalható az igazi könnyedség és a zene áramlása, a különböző hangszínek ábrázolása nagyban segítették a kifejezést. A lemez korát meghazudtoló módon – alig volt kopás a lemezen – szinte eszköztelenül szólt, úgy éreztem, a DDT-II Special többet merít a hangokból. A hangszínpad ívelt, megfelelően arányosak a térben elhelyezett hangszerek, mégis a legjobb erénye a dinamikus felbontóképessége és a kristálytiszta átláthatóság a teljes frekvencia-spektrumban. Még a jóval drágább hangszedőkkel szemben is igazolható, hogy nagyszerű ebben a tekintetben. És milyen könnyedén, átláthatóan játszik, ez ritkaság.

A dinamika az egyetlen mód arra, hogy kifejezzük a muzsika drámai és megérintő feszültségét. A VDH DDT-II meglepett azzal, hogy csodálatosan dinamikus. Régebben azt gondoltam, hogy mivel a lemezre fizikai paramétereit tekintve csak 65 dB dinamika vágható – több dinamika elérése érdekében átszakadna a lemez vagy olyan vastag lemezt kellene préselni, mint a malomkő – szolid a dinamikai megjelenítés. Ma erre sok hangszedő rácáfol.
A mikrobarázdás (LP) hanglemezeken 1 kHz-es, 80 mm/s vágási sebességű barázdamodulációnál –60 dB zajszintet lehet mérni szelektív mérés útján. A DIN szabvány normája szerint (súlyozatlan) 500 Hz alatt 40 dB/dekád meredekséggel vágó felül-áteresztő szűrővel a lemez anyagának és a préselés jóságának függvényében –40…–50 dB zajszint mérhető. Mégis van dinamika.

Egy kis rock. Rush együttes. Alaposan elmerülhetünk a hallgatni valóban, Niel Peart parádézik 36 részes dobfelszerelésén és mindenféle ütni-valóján, társai zenekari háttérként veszik körül, anélkül hogy felborítanák a hangzási egyensúlyt. A szólógitár nem lép előre, talán túl finom is egy rock-os megszólaláshoz.
A Van den Hul DDT-II Special erős vokálisban, ez tetten érhető Janis Joplin in Concert (CBS 67241/1968-70) c. lemezén. J.J. ének-tudományát ez a hangszedő higgadtsággal kezeli, mintha mindenki szívéhez szólna az a kis extra érzelem. Annak ellenére, hogy jó neveltséggel játssza a klasszikus hangokat, úgy tűnt tud kemény lenni, ha a műfaj úgy kívánja. A hangzástér tér tele volt lendületes, könnyed zajokkal és hatásosak az éneket kísérő mély hangok.
A következőkben Eberhard Weber – Orchestra c. lemezén (ECM 1374) a gyönyörűen felvett elektromos basszus kiváló gyorsasága, abszolút mélysége és gazdag hangszínei reálisak. Amennyiben úgy ítéljük, hogy Eberhard Weber új értelmet adott az elektromos nagybőgőnek akkor a DDT-II kvalitásait úgy értékeljük, ehhez új dimenziókat nyújtott. Bizonyítást nyer, hogy ez nem tehetetlen hangszedő, még akkor sem, ha a „pálya” tele van buktatókkal, a felvétel tele van elektronikus beavatkozásokkal. A reprodukció a térbeli illúziót értékelhetően vázolja, szinte tökéletesen fókuszál, a kontúrtok élesek.

Ezek után Bartók – A kékszakállú herceg vára c. műve (Decca set311, 1966.) következett. Ezen a régi nyomaton Kertész István vezényli a London Symphony Orchestra muzsikusait. Christa Ludwig és Walter Berry tört magyarsággal előadott, mégis drámai előadása a zenekar hatalmas basszusfutamaival kísérve igazán magával ragadó. Megállapítható, hogy a DDT-II akusztikus hangszereken tudja igazán megmutatni magát.

A DDT-II mindezzel együtt nagyon modern hangzású hangszedő. A régi hangszedők előnyben részesítik a meleg, de részletes textúrájú közép-hangtartományt és megpróbálnak nagy mély-hangokat kicsiholni a barázdákból. A VDH DDT-II Special, mint a legjobb ár/érték arányos hangszedők döntögetik a szoprán énekhang csúcsait, torzítás nélkül képezik le a zöngés hangokat és megmutatják a cintányérok méretét. A VDH DDT-II Special esetében a hangzás annyira nyitott, egyértelmű és világos, hogy a csúcskategóriás drágábbakkal vetekszik. A tonalitás? Alapvetően nem más, mint mindenütt jelen lévő hang-energia, „magas-feszültség”. És a VDH cég ezt szánja belépő szintnek az MC-hangszedők világába! Mi lehet még!?
Ez a hangszedő nagyon erősen érzékeny a VTA (függőleges követés) beállításaira, valamint a különböző step-up transzformátorok és előerősítő elektronikák kissé megváltoztatják a játékát, erre mindenképpen figyelemmel kell lennünk.

Konklúzió

Mint kiderült, a DDT-II Special esetében valóban megállja a helyét a név a „mélység, részlet, és a hangszín” kifejezés. A hallottak alapján meg lehet állapítani, nincs igazi hiányossága. A DDT-II speciális változata egyszerűen csak több zenét szolgáltat, gazdagon, de reálisan színes hangzást, páratlanul csendességet adva az üres barázdákban. Napokig használtam a VDH hangszedőjét és játszottam a lemezeket újra és újra, éjjel kettőkor is alig bírtam abbahagyni. Talán ez a legnagyobb dicséret egy hangszedő esetében, különösen, ha a „megfizethető” árkategóriába sorolható. A DDT-II Special valóban „különleges”, egy lemezjátszófej, amely elválasztja a hallgatóság lelkes csoportját a hanglemezt gyászoló tömegektől. Nem tudom elképzelni azt a hifi-rajongót, aki meghallgatás után azt mondja, nem kérem.

Zeneiség: 85%
Térleképzés: 90%
Dinamika: 90%
Kivitel: 90%
Szerelés minosége: 100%
Kezelhetoség: 90%
Összesen: 91%

Pro
+ Dús, felhangokban gazdag hangzás
+ Jól kézben tartott mély-hang tartomány
+ Érzékelhető hangszínpad

Kontra
Kissé magas ár
Nincs tűvédő

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció