Sumiko hangszedők bemutató Witchdoctor

Sumiko hangszedők bemutató Witchdoctor

Lépcső a Sumiko mozgó mágneses Mennyországáig? A felkérés azonnal megtetszett, ahogy meghallottam. Vásárolhat egy pénztárca barát Rainiert, és tűcserékkel fejleszthet az Olympiára, majd a Moonstone-ra. Egyforma a testfelépítésük, és a generátor rész, a konzol formája, és a tűprofil felelős az ár és a bemutató minősége közötti különbségért. Csak az Amethyst esetében kell komplett új hangszedőbe fektetnie, ha a legmagasabb lépcsőfokra szeretne fellépni.

Húsz évvel ezelőtt egy Bluepoint No. 2 hangszedőt használtam a Linn Sondek lemezjátszómban, és nagyon szerettem. Mostanában egy régi Pearl hangszedővel játszom a lemezeimet, amit egy Jico SAS Stylus 1 tűvel frissítettem, és ha lehet, most még jobban tetszik. Súlyt, mélységet, részleteket ábrázol a Wand Plus karba szerelve, ami egy Wand 14.4 Design Build Listen alvázra van felépítve. A Jico tű beépítése az eredeti Pearl helyett tulajdonképpen mentőakció volt, mégis első hallásra meglepő, sőt izgalmas eredményt mutatott, hogy milyen jól szól a korábbi belépő szintű hangszedőm ebben a kombinációban. A Stylus 1 SAS/B mélységet, mozgó mágnesre jellemző hangtömeget, és kiegyensúlyozottságot hozott a bemutatóba. Rögtön újrahallgattam vele néhány kedvenc lemezemet. Bár a Pearl egy belépő szintű hangszedő, a Jico sokat dobott rajta. Mindenesetre ez a dolog felidézte bennem, hogy a Sumiko hangszedők miért is ilyen jó hírűek. Nagyon szívesen fogadtam el a felkérést, hogy hallgassam meg az újabb modelleket.

2018-ban a Sumiko új kvartettel frissítette az Oyster sorozatát. Hogy felzárkózzak az aktuális hangzásvilághoz, meghallgattam a Rainier, az Olympia, a Moonstone és az Amethyst hangszedőket. A termékek csomagolása azonnal hatással van az érzékszervekre. A kis fa dobozok természetes erezete és pontos illesztése olyan, mintha elegáns ékszerdoboz lenne.

A négy dobozt magam elé téve azon töprengtem, hogy mivel is van itt dolgom. A hangszedők ugyanúgy néznek ki, csak a tű tartó rész színben térnek el. Árak tekintetében valahol a Pearl és a Bluepoint No. 2 között vannak, míg az Amethyst rangidősként felettük tartózkodik. Megvizsgáltam, hogy miben különböznek egymástól elektromos és mechanikus paramétereikben, valamint elolvastam, a Sumiko hozzájuk tartozó ajánlásait. Elsőként álljon itt egy rövid kivonat a gyártó ajánlásából.

„A Rainier onnan indul, ahol a Pearl abbahagyta. Megtartja a szabályos sima természetességet. Teljesen megújult test és generátor, amely jól csillapítja a belső rezonanciákat.”

„Az Olympia akusztikusan kifinomultabb, új szintre emeli a hangzást a továbbfejlesztett tűvel és konzollal. Dinamikusabb, jobb frekvencia átvitelt tesz lehetővé. Az Olympia jobb nyomkövetési képessége kiváló megtérülést jelent a Rainierhez képest, sőt tovább fejleszthető a Moonstone tűre való cserével.”

„A Moonstone egy megfizethető árú nagy teljesítményű MM hangszedő, amely a lejátszásnak extra lendületet és meggyőző élethűséget ad. Kivételesen kiegyensúlyozott részlet gazdag dinamikus hangja összehasonlítható, sőt néhány esetben felül is múlja az árkategóriája mozgó tekercses verzióit anélkül, hogy másik előerősítőt kéne vásárolnia.”

„Az eddigi leg ambiciózusabb mozgó mágneses hangszedőnk az Amethyst, amely Line-Contact tűvel, és továbbfejlesztett generátor egységgel épül. Ez rendkívül alacsony zajszintet, elképesztő dinamikát, és kiváló barázda követést eredményezett. Egyedülálló elrendezése ugyanazokat az alapelveket használja ki, amelyek csak az MM hangszedőkre jellemzők, és rendkívül pontosan adja vissza a felvétel eredeti hangját. Az Amethyst a kézenfekvő választás, ha a lehető legnagyobb teljesítményt és a sokoldalúságot keresi. A piac szinte bármely phono előerősítőjével használható.”

„Az Amethyst az MM hangszedő kínálatunk zászlóshajója. Egyedi tervezésű generátor és test kialakítása az u.n. Nude Line Contact tűhöz van optimalizálva. Felbontásban és részlet gazdagságban néhány mozgó tekercses hangszedőt is felülmúl, új mércét állít a cserélhető tűvel épített MM patronok kategóriájában.”

Mi a közös ebben a négyfős csapatban? Mindegyik mozgó mágneses generátoros, fekete a test, a tömegük 6,5 gramm, az engedékenység pedig 12 x 10 -6 cm/dyne (kivéve a Rainiert, amely 10 x 10 -6 cm/dyne), ajánlott tűnyomásuk 2 gramm, 47 kiloohmos lezárás mellett. A tű elliptikus (kivéve az Amethyst, amely Nude Line Contact), a csatorna áthallás csillapítás 30 dB (kivéve a Rainiert, amelynek 25 dB). Ám a tűszár az, amiben eltérnek egymástól. A Rainier és az Olympia alumínium cső, míg a Moonstone és az Amethyst finomabb 0,5 mm-es alumínium tűszárral épül, ami jobban követi a barázdát.

Az egyes modellek jól meg különböztethetők a tűház színéről, amely a tű formáját és a tűszár anyagát jelzi.

Egy elliptikus tű kétféle rádiusszal rendelkezik. A front rádiusza szélesebb, mint az oldalsó. Ez lehetővé teszi, hogy a tű pontosabban a barázda közepén maradjon, mint a kúpos forma, ezen túl a keskenyebb oldal rádiusz pontosabb magas hang követést tesz lehetővé. A kúpos formával összehasonlítva az elliptikus nagyobb felületen fekszik fel a barázda oldal falára, és a mélyebben bele is ül abba. Az elliptikus tű ennek köszönhetően sokkal pontosabban követi a barázda modulációt, ami szélesebb frekvencia átvitelt, jobb fázis viszonyt eredményez főleg a belső barázdák olvasásakor.

A Line Contact tűforma egy optimális megoldás arra, hogy a nagyfrekvenciás részletek minimális kopással legyenek kiolvashatók. A függőleges érintkezési felülete még az elliptikus tűnél is hosszabb. A Line Contact tű alacsony torzítás mellett alacsony lemezkopást is biztosít. Ám a nagyobb nyomkövetés felülete miatt a Line Contact forma több zajt szed fel az erősen kopott lemezeken.

A ragasztott, vagy illesztett tűhegy esetében gyémánt csúcsot ragasztanak fel a fém szárra, ami a tűszár furatába van beragasztva. Noha a gyártása olcsóbb, ez a felépítés mód megnöveli a csúcs teljes tömegét, ami befolyásolja a tranziens reakciót például egy Nude jelzésű tűhöz képest, amely esetében a tű és a szár egy gyémánt darabból van megformázva. A Nude előállítása drágább, de kisebb tömegük miatt pontosabban követik a barázda modulációt, emellett tartósabbak.

Mivel kevés vinilfil zenerajongónak van olyan lemezjátszója, amely VTA karmagasság beállítást biztosít, a Sumiko úgy tervezte az Oyster szériát, hogy kiváló teljesítményt nyújtson eltérő dőlésszögek széles skáláján.

A furcsa elnevezéseiket nézve eltűnődtem, hogy jelentenek-e valamit? Kettőt hegyekről, kettőt pedig drágakövekről neveztek el. Az Amethyst drágakő, amely a kvarc ibolya vagy lila színű változata. Tűzgyöngynek is nevezik, szenvedélyt és az elme serkentését vagy megnyugtatását tulajdonítják hatásaként. A Moonstone gyöngyház fehér féldrágakő, amely alkáli földpát. A női energiákat táplálja, intuíciót és álmokat serkent. Az Olympia a görög Peloponnészoszi félsziget híres hegye, ahol az Istenek éltek. A görög mitológia fontos helyszíne, itt alapította meg Zeusz az olimpiai játékokat. A Rainier is hegy, amit ismernek Tahoma, vagy Tacoma néven is. Nagy aktív vulkán Cascadiában, az Egyesült Államok északnyugati részén. Ez az USA legmagasabb vulkáni csúcsa, hatalmas gleccser rendszerrel, és barlangokkal. A neveknek nincs sok közük az osztrigához, vélhetően azért választották ezeket, hogy távoli egzotikus helyeket idézzenek fel velük.

A leírások és az asszociációk, valamint az osztrigák fizikai megjelenésének vizsgálata bizonyos előrejelzéseket vethet fel a jellemükről és a teljesítményükről, de a végső próbatétel mindig a meghallgatás. Ideje tehát abbahagyni a beszédet, és rátérni arra, mire is képesek a zene reprodukciója során. Mint sok mindent az életemben, ezt is alulról kezdem, és felfelé haladok. Elsőként a Rainiert szereltem be, majd a tűt lecseréltem az Olympiára, és a Moonstone-ra. Végül pedig az Amethystet szereltem be. Mindegyik könnyen ment a tartozék szerszámokkal. Különösen tetszett az egész testet fedő tűvédő, amely kényelmesebb és biztonságosabb, mint a kis méretek. Felhelyezni is könnyebb, mikor az ember az érzékeny tű körül tevékenykedik.

A hangszedőket The Wand 14-4 lemezjátszómj Wand Plus karjába szereltem be, és Richard Mak AnalogMagik Cartridge Setup szoftverével és teszt lemezeivel ellenőriztem a beállításokat. A Wand Plus kar rendkívül jó partnernek bizonyult. A frissített Oyster termékcsalád új teret teremtett a zenehallgatásomnak, és megfigyelhettem a hangszedők teljesítménye közötti különbségeket.

A Rainier teljesen elfogadható hangzásképet mutatott, bár a színpad ábrázolás módja kicsit lapos. Ennek ellenére kompetens előadó, nem tudom bántani, hiszen ez a legifjabb Oyster. Hangja olyan, mint egy belépő szintű patron, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy egyértelműen jobb, mint az én régi Pearl hangszedőm (a pontos hangzáskép felidézése a hosszú eltelt idő miatt kétséges). Nem minden esetben tudott elbűvölni, de végül is ez egy olcsó hangszedő.

Az Olympia basszusa mélyebb, a hangzás természetesebb, kevésbé válogatós, mint a Rainier. A hang sima, és világos, a lemez zaja a háttérben kevésbé észlelhető. A színpad ábrázolás nagy, és tömör.

A Moonstone egyértelműen jobb előadó, mint az Olympia, sokkal több részletet szállít, gazdag, kiegyensúlyozott. Tiszta, teljes sztereó képében a háttérzaj jól csillapított. Összességében ütősebb és simább, abba sem akartam hagyni a lemezek hallgatását.

Az Amethyst még több részletet hozott, kiváló valósághű képalkotással, megfelelő súlyozással, dinamikával és ragyogással. Könyörtelen a lemez felületi zajával. A hang ütős, mély tömör basszussal, még a Level 42 World Machine című számán is koherens maradt.

A benyomásaimat új állapotú hangszedőkről írtam le, amiket én vettem elő a dobozból elsőként, és mindössze néhány órán át járattam őket. Meggyőződésem, hogy a tűk teljes betörése után a hangjuk jelentősen javulni fog, és végül mindegyik megszolgálja az árát. Az Oyster széria végig hallgatása jól demonstrálta, hogy milyen sokat befolyásol a tűszár és a tű forma a hangszedő teljesítményén. Vásárlás előtt ezeket a dolgokat is mindenképpen figyelembe kell vennie, hiszen a magasabb ár egyértelműen jobb teljesítményt jelent.

Úgy gondolok erre a mozgó mágneses sorozatra, mint amiben fellelhető a tehetséges inas, a szakképzett beosztott, és a mester is. Határozott előrelépés tapasztalható a nyomkövetés képességek terén, folyamatosan jobb a felbontás, a térábrázolás, illetve a dinamika, ahogy felfelé haladunk a ranglétrán.

Szem előtt tartva, hogy a Rainier, az Olympia, a Moonstone olcsó hangszedők, de ennek ellenére lenyűgöztek a teljesítményükkel és karakterükkel, mindegyik hallgatását élveztem. A Rainierről a Moonstone hangzásvilágáig az ugrás kedvező áron megtörténhet. Persze elhomályosítja őket az Amethyst ragyogása, de zászlóshajóként ez legyen természetes. A Sumiko nagyot alkotott velük, mindenképpen erősen ajánlott vételek, nekem tetszett a hangjuk. Nyugodtan választhatja közülük azt, amelyik megfelel a költségvetésének.

És mi a helyzet a nevekkel? A Rainier, az Olympia, a Moonstone, és az Amethyst csak néhány a kínálatból. Olyan sokféle Sumiko modell várna még meghallgatásra!

Értékelés az árak figyelembe vételével:

Műszaki adatok:

Írta: Richard Varey

2020 április 4

Forrás:[https://witchdoctor.co.nz]

Tisztelt Látogató!

 

A mai napon technikai okok miatt Szalonunk 17:00-kor bezár!

Nyitás, holnap 10:00-kor.

 

Megértésüket köszönjük.

 

Audiophile Szalon Csapata