Sonus faber Sonetto V. álló hangsugárzó

Sonus faber Sonetto V. álló hangsugárzó

Avagy az árpozicionálás sikere. A gyártók a világpiac szereplői, és mint akik a pénzből élnek, árgus szemekkel figyelik annak alakulását. Az elmúlt évek piaci mozgásainak tükrében kijelenthetjük, hogy a Sonus faber választéka most árfekvés szempontjából is bővült. A 2013-tól gyártott, népszerű Venere és az Olympica sorozat közé pozicionált Sonetto széria árban is a két csoport közötti helyet foglalja el. A Sonetto hangsugárzókat, mint sok Sonus faber terméket ismét az itáliai hagyományos kultúra ihlette. Ezúttal az irodalomtörténet volt a névadó. A Szonett a legrégebbi olasz költői struktúra. Eredeti jelentése prózai „hangzás/dallam” volt és hagyományosan a zenei előadások kísérésére használták. A Sonetto hangsugárzó sorozat az olasz irodalom legmélyebb gyökereinek nevét viseli.

 

…”Elképzeltünk egy olyan hangsugárzót, amely a leginkább és abszolút módon tükrözi a márkát. A sorozat minden modellje tükrözi, hogy valódi Sonus faber, a márka összes ikonikus elemével, a természetes hangzással, a természetes anyagokkal, a lant-íves alakjával. Az olasz kézműipar remeke, az egész kollekciót Vicenza-ban, Olaszországban, cégünk saját gyárában készítjük, ahol a teljesítmény csak egy része a teljes luxus élményének.”… – nyilatkozta Paolo Tezzon, a Sonus faber, akusztikai kutatás-fejlesztés vezetője.

A Sonetto követi a Sonus faber prémium és High-End szegmensben kialakított receptjét. A viszonylag könnyű, ívelt alakú hangszekrény exkluzív kivitelezésű. A Sonetto hangsugárzó elülső lapja a hangszekrénybe integrálódik, kialakításában tökéletesen illeszkedik szépen ívelt oldalak közé. A Sonetto modell tartalmaz egy kézzel varrott bőr tetőt, dombornyomott Sonus faber logóval. Dió színű, valódi fa-furnér, matt fehér vagy klasszikus zongora-lakk fekete változatban kapható.

Livio Cucuzza, a Sonus faber hangsugárzók arculatának tervezője, vezető designer, ragaszkodott a legnagyobb modellekben jól bevált lant-alakú alapformához. Természetesen különös figyelmet fordított az esztétikára, a vállalat drágább, Reference, Homage Tradition és Olympica sorozatok ipari formatervezési elemeire támaszkodva, amelyek szintén az Ő nevéhez fűződnek. Ez a forma lassan a Sonus faber cég alapvető, elengedhetetlen ismertetőjegye.

A Sonetto V. hangsugárzóba beszerelt hangszóróegységek mind saját fejlesztésűek. A Paracross Topology™ alapján készített keresztváltóhoz kikísérletezett magas-hangszóró méretében és frekvencia átvitelében exkluzív, csillapított Apex dóm (DAD meghajtó 29 mm átmérőjű DKM membránnal, Visco-elasztikus leválasztással) az új hangszekrény belső oldala felé is különböző technikákat tartalmaz. Tartozik hozzá egy piciny méretű, alumínium ötvözet kúp a membrán előtt. Ez a magas-hangszóró a bőséges átfogású közép-hangszóró átfedésében tiszta és pontos hangzást biztosít. A Sonetto V. három-utas modell, ezért a középtartomány leképezése érdekében természetes szállal erősített, levegőn szárított cellulóz keverékéből készült közép-membránt alkalmaznak. A közép hangszóró 150 mm átmérőjű membránja préselés nélkül készül. A membrán anyagába a hagyományos cellulóz pép mellé egyéb természetes anyagokat is kevernek és melegítés nélkül normál idő alatt hagyják a formában megszilárdulni. A kettő darab mély-hangszóró 180 mm-es átmérőjű alumínium ötvözetű membránnal, présel kosárral rendelkezik, rezonancia-mentesített kivitelű. A különösen nagy levegő áramlást biztosító kosár (Ultra-free compression basket) segíti a membrán hátramozdulásából eredő energiákat.

A keresztváltó szintén rezonancia-mentesített, optimalizált amplitúdó/fázis átvitellel és idő korrekcióval áll rendelkezésre. A Paracross Topology™ rendszerű, impedancia kompenzációt alkalmazó váltó a kifejezetten a mély-hangtartományban fejti ki jótékony hatását, hogy ne terhelje túl az erősítőt. A basszusreflex-nyílás az alaplapon került elhelyezésre és a padló felé sugároz, egyenletesebben terítve az energiákat az adott helyiségben. A talapzat fémötvözetből készült és finoman megmunkált kúpokon támaszkodik a talajhoz. Természetesen a padló védelméről fém papucsok (spike shoes) gondoskodnak. A csatlakozásról ródium felületkezeléssel ellátott csatolók gondoskodnak, amelyek csupasz vezetéket, villát (spade) vagy akár banándugót képesek fogadni.

Meghallgatás

A prüccögés, a tuc-tuc és elektronikusan gerjesztett, szintetizált társai valamint a hangjuk-nincs/énekelni-nem-tudó sztárocskák elbújhatnak szégyenükben. Állításainkat arra alapozzuk, hogy ez a gyártó a hangsugárzók karakterének kialakításakor mindig az akusztikus hangszerek hangját tartja mérvadónak. Ebből következik, hogy tesztre valódi akusztikus hangszerek hangját tartalmazó felvételeket használunk, csak ritkább esetekben elektromos hangszerekkel előadott rock-opusokat. A speciális zeneszámok, amelyek segítségével gyorsan megfigyelhetők a mély-hang, a közép és a magas három fő frekvencia tartományának megjelenítése, már a fülünkben vannak, rengeteg összehasonlítási alappal a hangosítás nélküli koncertélmények hangszereinek hangzásából.

A meghallgatott első muzsika Simon & Garfunkel 1966-ban a CBS által kiadott örökbecsűje a Parsley, Sage, Rosemary and Thyme album. A Sony Music Japan kiadású változata (SICP 30033) kiváló minőséget garantál. A gitárjáték és az énekre fektetett hangsúly nagy hozadéka a tisztaság, az énekhangok artikulálása és a kiváló szövegérthetőség. (így lehet angolt tanulni – a szerk.) Az összhatás egy kifinomult és szellős hangzásképpel magával ragadó előadást eredményezett.
Áttérve a Jazz mestereire, Sonny Rollins Saxophone Colossus, a Prestige kiadónál 1956-ban megjelentetett albumának XRCD változata, Rudy van Gelder hangmérnök egyik mestermunkája. A kulturálisan, történelmileg és művészi szempontból is jelentős felvételek szándéka a humorral, szelídséggel fűszerezett szellem és kellem, a szépség muzsikája. Delikvensünk mindezt kompromisszumok nélküli sugározza. Az egyik legnagyobb jazz zenész által diktált lendületet átvéve lábunk ritmusra jár, az interpretáció a hallgatót arra készteti, hogy kitalálja, mi következik. A zene folyama magával ragad.

De, nemcsak a legjobb minőségű hangmérnöki munkákkal tud sziporkázni. Pjotr Iljics Csajkovszkij 1812 című, legismertebb nyitánya, ágyúból kilőtt sortűz, csengő harangjáték és fanfár-finálé színesíti. Nehéz egy hangsugárzónak mindezt egy szimfonikus nagy-zenekar hangzásába belekalkulálni. És mégis sikerül. A Sonus faber Sonetto V hangszórói nagyszerű hangminőséget nyújtanak, óriási átláthatósággal, nagyon jó fókusszal, különösen a középtartomány esetében. A két basszus erőteljes mély-tartomány leképezésére is hajlandó, ami komolyat lő, ha éppen arra van szükség. Nagyon meggyőző. Jól megválasztott erősítő esetén a Sonetto V. hangsugárzó teljes mértékben kézben tartott dinamikát és mély-hangokat sugároz.

Más Sonus faber hangsugárzókkal összehasonlítva, természetszerűleg kisebb a távolság árban a Venere és az Olympica modellek közötti szakaszon, hiszen ez volt a gyártó egyik célja. Hangzásban a Sonetto kevésbé sötét és gazdag hangzású, mint a Sf jóval korábbi modelljei. Az átláthatóság, egy egészséges dózisú részletesség elvezet a muzikalitáshoz. A DAD magas-sugárzó általában nem éles, nem torzít, nem bántóan tolja arcunkba a sértő hangokat. Az újonnan tervezett mély-hangszórók tudják, hogyan énekeljék ki a basszus három oktávját, legyen szó nagybőgőről vagy basszusgitárról. Az élénk dinamika eléréséhez kevesebb helyre van szüksége a szobában, mint az átlagos, hasonló méretű hangsugárzók esetében. A Sonetto V. a 16-20 négyzetméter alapterületű „férfibarlangok” kedvence.

Konklúzió

A Sonus faber Sonetto hangsugárzókat a fogyasztók által jobban megközelíthető ár sávnak rendelték alá, ami a termelési lánc és az ipari tervezés egyszerűsítéséhez vezetett, miközben számos alapvető Sf elemet megtartott. Nyilvánvalóan ezek olyan hangsugárzók, amelyek különböző zenei hangzást és energiát szolgálnak fel – látszólag a rock, a kemény pop és a jazz felől nézve – miközben magukkal hordozzák az elegancia jegyeit. A Sonetto V. álló hangsugárzó nem feltétlenül olyan hallgatási élményt ígér, amelyet csak néhány audiofil tud élvezni.
Míg a korábban megjelent Sonus faber hangsugárzók – a nagy modellek – nagy hangkép-alkotással rendelkeznek és hódítanak, a Sonetto V. karaktere a magas frekvenciák felé egy kissé nyitottabb és ebbe az irányba mozdul el. A Sonetto majdnem egy „olimpiai fény” a hangzásért, azonban nem annyira drága díszítő elemeket vagy hangszekrény kialakítást alkalmaz. A Sonetto V. a jó kedvre derítésről szól, összességében expanzív, erőteljes felállás.
A Sonus faber vezetői tudják, hogy ügyfeleik hajlandóak magasabb árat fizetni az elegáns megjelenésért, a gyönyörű alapanyagokért, a kifinomult kivitelezésért és nem utolsó sorban a hangzásért. A Sonetto egy valódi úriember, aki könnyen szót ért mindenkivel, szórakoztató a társaságban és tovább tudja adni a hangulatot.

Specifikáció:

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]