Sonus faber Serafino G2 bemutató Soundstageaustralia

Te jó ég! Ezek voltak az első szavaim, amikor megláttam. Ösztönös reakciómat a Sonus faber Serafino G2 szépsége váltotta ki. Lenyűgözők, gyönyörűek, vonzzák a pillantást. Santo Serafino hegedű mester is azt mondaná rá, hogy ez aztán a hangszer. A Serafino legújabb generációja tökéletesen arányos, remek felépítésű, és nagyon stílusos. A Homage kínálat utolsó előtti tagja, aminek csúcsán az Amati G5 foglal helyet.

Ám Santo Serafino biztosan megkérdezné azt is, hogy az ő hegedűihez hasonló szépsége vajon ugyanolyan ellenállhatatlan hangzással is párosul? Elmesélem a Serafino G2 történetét…

Ha meg kellene neveznem egy gyártót, aki szemrevaló hangfalaival csábítja zenehallgatásra az audiofil tábort, akkor a Sonus faber jut elsőként eszembe. Természetesen vannak más szép hangfalakat építő cégek főleg Olaszországban, de ha a stílus és az esztétika kiválóságáról beszélünk, nem sok más jöhet szóba. A Franco Serblin által az 1980-as években alapított cég mára vitathatatlanul a legsikeresebb a High-End piacon. A belépő kategóriás modellek is csinosak, de kínálnak terméket a mindent elsöprő árkategóriában is. A Sonus faber tervezői ügyesen ötvözik a lenyűgöző desing megoldásokat a kiváló hangzással.

Ki tudja elfelejteni az Electa Amator vagy az ikonikus Extrema csábító formáit? Ez utóbbi talán a legszebb állványos, amit valaha építettek. Mindkettő kivételes egyéniség, ami megdobogtatta a szívemet.

Napjainkra, többszöri tulajdonos váltás után a cég az egyik legsikeresebb, és leg befolyásosabb vállalkozássá nőtte ki magát a High-End szektorban. Egyébként sokféle márkanév van, amit szívesen tudok ajánlani, de senki sem vitathatja el a Sonus faber audió iparban játszott meghatározó szerepét. Mára a kínálat rendkívül széles, a vezeték nélküli, és életstílus hangfalaktól a beépíthető verzióig mindent kínálnak, sőt az autóiparba is bekopogtattak (Maserati).

A Serafino G2 a Homage sorozat tagja, amelyben minden modell tisztelgés valamelyik olasz hegedű készítő mester előtt. A letisztult esztétikája a cég formatervező részlegét vezető Livio Cucuzza és csapatának munkája, a kapcsolódó fejlesztések pedig a velük dolgozó mérnök csapatot dicsérik. Korábban videó interjút készítettem Cucuzza úrral, amit a !Talks Australia sorozat részeként lehet a honlapunkon megtekinteni (soundstageaustralia.com) A főtervező sok érdekes ötletet és elképzelést osztott meg velünk a G2-ről és magáról a Sonus faberről. Biztosan nagyon elfoglaltak voltak, mert az összes drivert újra tervezték, és finom módosításokat eszközöltek a megjelenésben is. Ha az új Serafino és az Amati egymás mellett lenne, nagyon oda kéne figyelnie a különbségek észrevételéhez, de ettől függetlenül vannak közöttük különbségek, amik eltérővé teszik őket. Elsőként a hangsugárzó készletet mutatom be.

A Serafino G2 egy 3,5-utas rendszer, négy driverrel. A magas sugárzója ugyan az a DAD Arrow Point 28 mm-es lágy dóm mint amit az Amati G5-ben is használtak. A dóm csúcsa csillapítva van, hogy jobban kezelje a sáv szélén fellépő torzításokat, és javítsa a linearitást.

A nyíl hegyét egy áthidaló tartja a kupola csúcsán.

A 150 mm-es közép új neodímium mágnes motort, és gomba alakú fáziskúpot kapott. Ez egyenletes frekvencia menetet biztosít, miközben optimalizálja a levegő áramlást. Nem lebecsülendő szerepe az, hogy a középtartományt kontrollált módon juttassa el a hallgatási pozícióba.

A mérnökök előre látó módon törődtek azzal is, hogy a Phase Plug ne tudjon visszaverődést okozni, ezért a kritikus részekre puha elnyelő anyagot ragasztottak. A figyelmük a legapróbb részletre is kiterjedt. A fáziskúp felső részét a gyártó logo díszíti.

A mélytartományról két 180 mm-es driver gondoskodik. A lengő cséve, és a kosár is új, nem beszélve a felfüggesztésről, amelyek nagyobb basszus teljesítményt nyújtanak. A gyártó Stealth Ultraflex-nek nevezi a kicsatoló rendszerét. A nyílásokat a hátsó rész extrudált alumínium eleme tartalmazza, ami egyben a kabinet stabilitását is javítja.

A keresztváltót kézzel építik, és egyedi gyártású válogatott alkatrészeket tartalmaz a zaj csökkentése és a teljesítmény javítása érdekében. Cucuzza úr a videó beszélgetésben kifejtette, hogy a keresztváltó fázis koherenciáját kulcsfontosságú szempontnak tartja, ami meghatározó a Serafino G2 hangzás teljesítményében tonalitás és a tér ábrázolás tekintetében.

Egyéb specifikációk a törésponti frekvencia értékek. 200 Hz, 250 Hz, és 2,4 kHz-re állították be, és a frekvencia átvitelét 30 Hz – 35 kHz között határozták meg. A névleges impedancia 4 ohm, a javasolt erősítő teljesítmény 50-300 W, az érzékenység pedig 90 dB.

Az új Homage sorozat jelentős újítása az InTono. A szekrény belső részében elhelyezett kamra, ami csökkenti az akusztikus nyomást a burkolaton belül, így javítja a közép tartomány tiszta leképezését. A kabinet alaposan merevített, és a forma is gátolja az állóhullámok kialakulását. Vizuálisan lebilincselő, és nagyon munkaigényes. 9 réteg természetes fa furnért hajlítanak formára, amit egy több lépcsős csiszolás, festés és polírozás követ. A fényes felület hibátlan. A színválaszték wenge, grafit, és vörös. A vizsgálati minta wenge színű, és gyönyörű volt.

A kivitelezés során a részletekre is odafigyelnek. A kabinet tetején lévő Sf betűk a lakkréteg alá kerültek, és tökéletesen sima a felület, amikor az ujjamat végighúzom rajta. Nincs apró hullám, vagy mélyedés, teljesen sima.

Elegáns megoldás, és közvetlen hangzás befolyásoló tényező a lábazat, és a tüske rendszer. A tüskék két részből állnak, és csillapító anyagot tartalmaznak. Szintén említést érdemelnek a bemenet csatlakozások. Függőleges elrendezésben vannak, és szabad kézzel is kényelmesen meghúzhatók villa csatlakozókon. A tartozék csomagban tisztítószert és kendőt kap a hangfal ápolásához.

Ha jól emlékszem, a Sonus faber volt az első, aki az iparág leg átlátszóbb hangszóró rácsát bevezette. Vizuálisan a hegedű húrokra hajaz, és nincs nagy hatással a hangra. Pont megfelelő. Azóta más gyártók is használták az egyszerűsége és a szépsége miatt. A húrok feszesen és párhuzamosan futnak végig a front panel előtt, és gyönyörűen fokozzák a vizuális élményt. A felhelyezés odafigyelést igényel, mert vigyázni kell, hogy meg ne sérüljön a panel. Ennek ellenére én személy szerint imádom őket.

Felmerül a kérdés, hogy tudott a tervező csapat ennyi mélytartományt kicsikarni egy közepes méretű dobozból? Hiszen csak két darab 180 mm-es mélye van! Azt tudni kell, hogy a Gryphon Audio Antileon EVO nem szűkmarkú a mélyekkel, de akkor is elképesztő.

Szerencsésnek mondhatom magam, mert külön hallgató szobával rendelkezek, ahol basszus csapdák és elnyelő panelek vannak elhelyezve. A hátsó falon terelő lapokat is használok (lásd kezdőkép – Fordító megjegyzése). A padlótól plafonig futó ablakok előtt függönyt használok. Annak ellenére, hogy nem tökéletes, és vannak veszteségek, a helyiség semleges, feszes mélyek ábrázolását teszi lehetővé.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Serafino G2 kiváló mélytartománya nem a helyiség által hozzáadott érték, hanem a hangfal sajátossága. Ez egy jó szoba, amiben a legtöbb hangfal megmutathatja a képességeit. Összehasonlítva más típusokkal ebben az árkategóriában, a Serafino feljebb emelte a szintet a hasonló méretű riválisokkal szemben.

A zsigerekre ható mélyeket Cucuzza úr szerint az új meghajtók, az átlagosnál mélyebb kabinet, és a Stealt Ultraflex kombinációja állítja elő. Már harmadszorra említem a mélytartomány ábrázolás módját, mert nagyon tetszik. Igazi mélyek döngés, és dögösség nélkül. A basszus szépen kapcsolódik a közép tartományhoz, tele finom részletekkel, és enyhe közép basszus kiemeléssel.

Fink Sort Of Revolution albumáról a See It All című szám fantasztikus basszus aláfestést mutat. Feszes, gyors, és az ütős hangszer is szépen elkülönül Fink hangjától, és a tisztán szóló többi hangszertől. Körülbelül 2:24-nél cintányér ütések rövid sorozata hallható, ami rendkívül valósághű módon szólalt meg. Jó csipogója van, el kell ismerni. A Q&A című számban a közönség tapsok csodálatos jelenlét érzetet adnak. Igen, úgy vélem úgy a magas, mint a közép sugárzó méltó párja a mélyeknek.

Egyébként a Serafino G2 kifejezett erőssége a spektrum teljes szélességében megtapasztalható jelenlét érzet. Laura Marling I Speak Mert I Can albumának What He Wrote című számán a hangfal jól ábrázolja a melankolikus hangulatot, és Marling finom énekhangját. A gitár szépen elkülönül a vokáltól, a tonalitás pontos. Ez egy jó minőségű felvétel, ami lehetővé teszi a zenei mondanivalóba való bele merülést. A kiváló mix és a megható dalszöveg hallgatása közben elfelejtem a rendszert, és csak a zene marad.

Sara Bareilles Amidst The Chaos Miss Simone (Bonus Version) című száma egy tehetséges énekesnő előadása, aki intim megnyilvánulásaival fejezi ki a mondani valót. A hangfal kiváló felbontással mutatja be az intonációt az ének és a zenekar – különösen a basszus – között. Barilles éles fókuszban jelenik meg a hangfalak között valósághű módon. A szája nem két méter széles, csak akkora, mint a valóságban.

Amikor fusion jazz stílusra váltottam bizsergető élvezetben volt részem. Aki olvassa az értékeléseimet tudja, hogy nagyon kedvelem a The Aristocrats együttest. Ezek a srácok aztán tudnak játszani! Indítsa el a Bad Asteroid (We’ll Do It Live! Alvas Showroom San Pedro California), vagy a Three On The Floor (Jazz Pistol Live) című számokat, és bízzon bennem. Ha kedveli ezt a műfajt szédületes tempóban, rengeteg részletben, és a hangfal muzikalitásában lesz része. A dob dübörög és feszes, a gitárok tiszták és lendületesek, az elektronikus basszus pedig szépen vezeti a ritmust. Ha minden úgy összeáll, mint a Serafino G2 bemutatójában, mi mást kérhetnék még?

Mivel a Serafino G2 tisztelgés a neves hegedű készítő előtt, nem kérdés, hogy elindítottam a Deutsche Grammophon Sibelius: Violin Concerto and Beethoven: Romances for Violin felvételét, amiben Pinchas Zuckerman közreműködik, és Daniel Barenboim vezényli a London Philharmonic Orchestra zenekart. A kiváló közép és magas sugárzó páros ismét édes, de részletekben nagyon gazdag bemutatót tartott a hangszer húrokról, és a gyantáról. Zuckerman technikája, játékának kifejező árnyaltsága jól érzékelhető. A színpad óriási, de arányos, és a hangszer csoportok elhelyezkedése pontos. Igen, a Serafino kiváló tér ábrázolásra képes.

Kötelességemnek éreztem elindítani Dvořák’s Symphony № 8 in G, Opus 88 a Houston Symphony felvételét, ahol nagybátyám, Sergiu Comissiona vezényli a zenekart. Az Allegro con Brio hallgatása közben úgy éreztem, mintha a zenekar vagy 20 méterre lenne a hallgatási pozíciómtól, messze a hátsó fal mögött. Ahogy a muzsika halkul és dagad, úgy követi a hangfal is a kompozíciót. Még akkor sem keményedik fel a hang, amikor a hangerőt a zenészek a maximumig fokozzák. A Qobuz jelfolyam eszembe juttatta azt a néhány alkalmat, mikor személyesen találkozhattam vele, amikor átjött Ausztráliába, hogy a Sydney Symphony zenekart vezényelje.

A Sonus faber nemrég ünnepelte a 40 éves fennállását. Az évforduló tiszteletére Münchenben a 2023-as High End Show kiállításon mutatták be a Stradivari G2 hangfalat. A 40 éves történelmüket végignézve kronológiai sorrendben feltárulnak a csúcskategóriás audió ipar legjobb és talán legszebb alkotásai.

A Sonus faber Homage sorozata híres hegedűkészítők előtti tisztelgés. Ezekkel a hangszerekkel manapság csak a világ legjobb művészei játszanak, akik isteni szépséggel ajándékozzák meg a zene szerelmeseit. Igen, a Serafino G2 is képes kifejezni ezt a szépséget, miközben tovább viszi a hagyományokat.

Írta: Edgar Kramer

2023 November 1.

Forrás és képek: Soundstage Australia és Sonus faber

Műszaki adatok: Sonus faber Serafino G2