Sonus faber Olympica Nova III bemutató Positive Feedback

Sonus faber Olympica Nova III bemutató Positive Feedback

Több mint egy évtizede hallgatom a Sonus faber hangfalakat a különböző Észak- Amerikában megrendezett Hi-Fi kiállításokon. Minden alkalommal meglepett, hogy milyen jól szóltak. Többször elgondolkodtam azon, hogy milyen lehet a hangzás egy megfelelő környezetben? Tudni kell ugyanis, hogy a kiállításokon a körülmények mindennek nevezhetők, csak ideálisnak nem. A látogatók zajonganak, a hangfalak meghajtásához használt erősítők nem a legjobbak, a hangszóró kábelek nem válogatott darabok, ráadásul az elhelyezés sem teszi lehetővé, hogy kihozza a hangfalban rejlő potenciált. Most végre eljött az idő, hogy bemutatót írhassak egy Sonus faberről, amit a dedikált hallgató szobámban pontosan beállítva hallgathatok meg.

A fentiek természetesen az összes csúcskategóriás audió komponensre vonatkoznak, amiket a kiállításokon látni és hallgatni lehet. Véleményem szerint különösen igaz erre a modern technológiákat tartalmazó hangfalra. A Sonus faber által használt anyagok minősége, és a hibátlan kézi összeszerelés mester darabjai többet érdemelnek egy kiállításnál.

A hallgató szobám 90 %-ban a föld alá van süllyesztve, tömör betonpadlóval és oldal falakkal, így mentes a környezeti vibrációtól. A stratégiailag fontos helyeken akusztikai panelek és diffúzorok vannak elhelyezve. Ezen túl az eltelt 36 év során különféle komponensek számtalan kombinációját kipróbálva állítottam össze a saját referenciámat, amely nem csak modern, de egymással szinergiában is van. Olyan hallgatási élményt nyújt, amelyre az audiofil ismerőseim azt mondják, hogy „halálosan jó”.

Néhány hónappal ezelőtt Dr. David W. Robinson a Positive Feedback főszerkesztője felkínálta a lehetőséget, hogy bemutatót írhatok a Sonus faber Olympica Nova III-ról. Kapva kaptam az alkalmon.

 

A hangfalak raklapon érkeztek, két nagy nehéz dobozban. Túl nehezek voltak ahhoz, hogy a szállító fiúval behozzuk a lakásba, ezért a garázsba tette le. Évekkel ez előtt a fiam segített mindig a kicsomagolásban, és a hangfal hallgató szobámba való cipelésében. Ám jelenleg Ő a Kanadai Királyi Légierőnél egy távoli bázison dolgozik, ezért a lányom, és a feleségem segített.

A hangfalak együtt érkeztek az Eames székemmel, amire több mint egy évtizede vágytam. Ebben a bemutatóban tehát két régi vágyam is teljesült. Közös bennük a részletek finom kidolgozása, az igényes fémmunka, a hajlított fa és a bőr.

 

A kicsomagolás élmény volt. A pontos kidolgozás és az odafigyelés nem csak a hangfalra, de a tartozékokra is kiterjed. Magas minőségű anyagok, amelyek pontos méretekkel készültek, hogy végül bombabiztos egységet alkothassanak összeszerelés után egy szemet gyönyörködtető hangfalban.

Kellemes meglepetés volt a tüskék beszerelése és beállítása. Szilárd mechanizmus, nyilvánvaló, hogy sokat gondolkodtak rajta, hogy a telepítés és a szintezés egyszerű legyen. Minimális erőkifejtést igényel csak a művelet annak ellenére, hogy a hangfal nehéz.

 

Mulatságosnak találtam, hogy a telepítés során a legnagyobb problémát a húrok okozták, ugyanis nem új darabot kaptam, hanem egy másik tesztelő pilótától érkeztek a hangfalak, és a vékony rugalmas szálak össze voltak gubancolódva. Ám miután a lányom türelmesen kibogozta őket, ezeket is egyszerű volt feltenni. A hagyományos porvédőkkel ellentétben a Nova III két fém keret közé kifeszített rugalmas húrokat kapott. Ezek ugyan mechanikusan nem sok védelmet biztosítanak a hiperaktív gyermek kezek ellen, de akusztikusan nem befolyásolják a teljesítményt.

Tapasztalataim szerint ettől eltekintve bármely másik védő rács hatással van a hangzásra, és mindig le kellett vennem a kritikus hallgatáskor. Ez az innovatív megoldás viszont semmiféle hatással nincs a hangra, ezért úgy döntöttem, hogy fent hagyom rajta. A bónusz vele kapcsolatosan az, hogy nagyot dob a hangfal megjelenésén.

Mivel a hangfal már nem volt új, nem kellett bejáratnom őket. Néhány napig azért mentek, mielőtt a kritikus meghallgatásukra sort kerítettem. Legalább volt egy kis időm utána nézni a felhasznált anyagoknak, és az építésük folyamatának.

A Sonus faber 2013-ban mutatta be az Olympica szériát, és teljesen házon belül fejlesztett technológiákkal ruházta fel a hangfalakat. 2019-ben aztán a teljes kínálatot frissítették, így a sorozat már három álló, két center és egy állványosra bővült. A 13500 dolláros Nova III-nak tehát van egy kisebb és egy nagyobb álló testvére. Három-utas négy hangszóróból álló kialakítást kapott. Az eredeti Olympica különleges lant formáját megtartották. Ennek előnye az, hogy mivel nincs párhuzamos belső oldalpár, az állóhullám kialakulásának esélye sincs. A kabinet kialakítását a Sonus Stealth Ultraflex-nek nevezi Para-aperiodikus szellőzés rendszerrel. A bemutatóban szereplő darab dió színű volt, de elérhető wenge és fekete színekben. A wenge nagyszerű azok számára, akik a sötétebb színű hangfalakat kedvelik. A dió pedig elegáns világos árnyalat.

A hátlapon teljes magasságban végig fut a kicsatoló alumínium szerelvény. Nem középen van elhelyezve, ezért a szoba akusztikus tulajdonságainak figyelembe vételével befelé, vagy kifelé lehet őket fordítani. A szekrény nyolc rétegű falemezből áll, amelyet melegen formáznak és préselnek a kívánt alakra. Az alsó és felső CNC megmunkálású alumínium keretek fogják össze a kabinetet. Ez a kialakítás forma figyelemre méltóan csökkenti a rezonanciákat.

 

A driver készlet. 28 mm-es selyem dóm neodímium mágnessel a magas sugárzó. A cég exkluzív Damped Apex Dome technológiáját tartalmazza. Az alumínium terelő kereten kívül helyi csillapítást alkalmaz a kúp tetején. A középsugárzó 150 mm-es, és membránja szokatlan felületű. A cellulóz pépbe kapok és kenaf rostokat kevernek, és levegőn szárítják. Ez a gyártó szerint jobb csillapítást és kedvezőbb rezonancia csökkentést eredményez. A membránt örvényáram mentes csévetest mozgatja. A magas, és a közép egy bőr bevonatú terelő lemezre van rögzítve. Ez hozzátesz a Nova III elegáns megjelenéséhez, de a Sonus szerint a hang reprodukcióra is pozitív tonális hatása van. A két darab 180 mm-es mélysugárzó párhuzamosan van kötve. a membrán anyaguk két cellulóz pép rétegét egy szintetikus habréteg fogja össze szendvics szerkezetbe. A gyártó célja ezzel az alacsony tömeg és a nagy merevség elérése volt.

A keresztezési frekvenciák 250 Hz-en, és 2500 Hz-en vannak. Jantzen induktivitásokat és kapacitásokat használtak az építésekor. Elasztomer lapokkal választják el a keresztváltó paneleket a kabinet vibrációtól. A Paracross topológia félig és teljesen szimmetrikus elrendezésű áramkörei több finom részlet megjelenítését teszi lehetővé, ami javítja a színpad fókuszt, és a sötét háttér ábrázolást

A Nova III vastag alsó alumínium bázisa a súlypontot lefelé tolja, és széles alátámasztással stabil elhelyezést biztosít. Az állítható magasságú lábak egyenetlen padlóhoz is beállíthatók.

A meghallgatást a Poem of Chinese Drums című számmal kezdtem Yim Hok-Man, Master of Chinese Percussion című lemezéről. Ez egy igazi hangfal kínzó felvétel, relatív nagy hangerejű, és szó szerint ütős hangokkal, ami azonnal megmutatja, ha a hangfal torzít. Komolyan meglepett, hogy a Nova milyen jól viselte a szónikus támadást. A hatalmas dobokat nagy méretben, természetes módon, és tényleg varázslatosan szólaltatta meg. A dobütések megremegtették a székemet. Mindegyiknek megvolt a beütés éle, és a hangja, emellett időben lecsengett, nem mázolódott szét. Ezt a fajta pontosságot csak dupla, vagy háromszoros árú hangfalak esetében tapasztaltam eddig.

A színpad ábrázolás szélessége dicséretes, ám leginkább a mélység ábrázolása keltette fel a figyelmemet. A Supertramp Crime of the Century albumáról a School című számban a hangszerek messze a hangfalak mögött szólaltak meg.

A Nova III az eltűnés művésze. A legtöbb jó minőségű felvételen nem érzékelhető a jelenlétük, csak a hangszerek szólalnak meg mindenfelől a térben, mintha nem is belőlük származna a hang. Olyan szinten űzi ezt, ami összemérhető az általam hallott legjobb tervezésű állványosokkal.

Chick Corea zongora futamai mellett említhetném még Ahmed Jamal, és Bob James művészi játékát, amelyen a billentések és a lecsengések kiválók. Mark Knopfler és Carlos Santana riffjei is nagyon tetszettek. Louis Armstrong legendás trombitája pedig úgy jelent meg a szobában, hogy szinte tapintható. Egy tény, a Nova III tiszta közép és magas tartománya tonálisan tökéletes bemutatót tartott a hangszer ábrázolásból, ami olyan finom, mint a baba popsija.

Még a komplex zenei anyagokon, ahol sok hangszer játszik, érzékelni lehet a hangszerek közötti teret. A színpad ábrázolás sziklaszilárdan áll, nem csak közepes, de nagyobb hangerősségen is. A hangfal mindvégig megőrzi a pontosságát, a nyugalmát, nem erőlködik.

Abrakrezgető hangerőre kellett tekernem a szabályzót ahhoz, hogy a Nova III tömörítést, vagy torzítást produkáljon. A fülsiketítő hangerősségen kezdte csak elveszíteni a kiegyenlített átvitelét, és nyugalmát, és itt kezdték csak átvenni a magas hangok az uralmat.

A Trió című albumon Linda Ronstadt, Dolly Parton és Emmylou Harris mutatják be legendás vokális tehetségüket. Varázslatos harmóniában tudnak énekelni, csak tudni kell őket bemutatni. A Nova III a dívák minden pompáját presztízs értékkel prezentálta. Könnyedén tudtam őket azonosítani, ha kell egyesével tudtam a hangjukra koncentrálni, és élvezni a zenei varázslatot, amit létrehoznak.

Greg Brown mély karcos hangja a Freak Flag albumon nagyon jól állt a hangfalnak. Nem csak a teljes texturát mutatta be, de felfedte Brown hangjának gyengéd oldalát, sőt néhány muzsikában még a szomorúságát is. Ebben az árkategóriában nem igen találni más hangfalat, ami ilyen jól ábrázol érzelmeket.

Volt már alkalmam meghallgatni néhány olyan hangfalat is, amelyeknek hat számjegyű volt az ára, és ezek között is találtam olyat, amely kissé elmossa, vagy beárnyékolja a lágyabb hangokat. A Nova III nagyon ügyesen nem hagyja, hogy ez megtörténjen. Finom és árnyalt részleteket képes megmutatni még az erőteljes, domináns hangok mellett is. Ezek a hatások exponenciálisan emelik a zenehallgatás élményét, és segítik a művész érzelmeinek tolmácsolását.

A bemutató megírása során egyetlen muzsika, amin nem tudok csak szuperlatívuszokat említeni, Patricia Barber Ode to Billy Joe című száma a Café Blue lemezről. A dalban csettintenek kézzel. Ha erősen figyelem ennek a csettintésnek a hangját, mintha kicsit fémesen szólalna meg. Ám erre az apró részletre tényleg erősen oda kell figyelni, hogy észrevehető legyen, és a mértéke nem zavaró.

A zenei gyűjteményem több mint negyed millió felvételt tartalmaz, és a Roon-nak, meg persze a Nucleus Plus hardvernek köszönhetően bármelyikhez könnyedén hozzáférek. A legtöbb hangfalnak megvan a zenei stílusa, amit a legjobban prezentál. A Nova III nem ilyen. A gyűjteményem szinte bármelyik stílusát úgy tálalja, hogy teljesen megfelel az audiofil elvárásaimnak.

Correnteza, Ana Caram-tól a Chesky felvételén The Ultimate Demonstration Disc lemezéről olyan, mint egy pillangó szárny lebbentése. A spektrum másik végén a Keith Don’t Go című Nils Lofgren szám a Live albumról olyan, mint a dominanciáért küzdő kosok szarvának csattanása.

A Nova III mélyei a legtöbb audiofilt tökéletesen ki tudják elégíteni, ám aki például orgona zenét kedvel, vagy nagy szobában hallgatja, megfontolhatja a mélysugárzó támogatást. A szub kiválasztásakor viszont legyen szempont a gyorsaság, hogy lépést tudjon tartani a Nova bemutatójával.

Én kipróbáltam őket egy pár JL Audio F112 mélynyomóval, és jól táncoltak együtt. Érdekes módon nem a mélyhangok mennyisége lett több, hanem a tekintély. Ezt nem a fülével hallja az ember, hanem a csontjaiban érzi.

A Nova III meghálálja, ha a felszerelés többi tagjának minősége is kiváló. Meghallgattam Ars-Sonum Filarmonia, Ayre V3, és a Pass Labs XA100.8 erősítőkkel is. A Pass Labs monoblokkjaival sikerült belőlük a teljes potenciált kihoznom. Ugyanígy kipróbáltam többféle hangszóró kábellel. Végül a Cardas Clear Beyond volt az, amit a bemutatóban használtam, ezzel tudta a Nova megmutatni a teljes ragyogását.

A Nova III van annyira feltáró, hogy Alan Parsons, David Chesky, Tommy LiPuma, és Cookie Marenco kiváló felvételeit, és művészetét jobban tudjam értékelni. A felvételek minőségbeli különbségei is tetten érhetők a bemutatóban. Emellett a hangfalak megalkuvást nem ismerő módon, őszintén szólaltatták meg a hibákat is.

Azonnal nyilvánvalóvá tette, hogy KD Lang Ingenue albuma sokkal jobb felvétel, mint az Invincible Summer című albuma, ami az előbbihez képest kemény, éles módon szólalt meg.

Ahogy azt már a bemutató elején is említettem, az én fülemnek a Sonus faber hangfalai mindig is tetszettek még a kiállításokon is, ahol a környezet cseppet sem ideális. Azt is megtapasztaltam, hogy tényleg sokkal jobbat lehet belőlük kihozni, ha a hallgató szobában jó akusztikus környezetbe helyezve, hozzájuk illő elektronikával hajtják meg őket.

Több audiofil barátomnak van tízezer dollár körüli hangfala. Szerintük ez az a határ, ameddig érdemes elmenni, mert felette az árkülönbség sokkal nagyobb, mint az, amennyivel javul a bemutató minősége. Véleményem szerint a Nova III kivételt képez, mert 13.500 dolláros áron lényegesen jobb, mint bármely tízezer dolláros, amit eddig meghallgattam. Tovább megyek… Vetekszik a 25 ezer dolláros hangfalak bemutatójával, sőt néhány szempontból legyőzi azokat. Ha tehát a tízezres határban gondolkodik hangfal vásárláskor, érdemes egy kicsit a költségvetést bővíteni, – természetesen, ha van rá módja, – és esélyt adni a Nova III-nak egy meghallgatással. Tudom, hogy hálás lesz nekem az ötletért.

Műszaki adatok:

Írta: Malcolm Gomes

2021. 12. 29

Forrás:[https://positive-feedback.com]