Sonus faber Lumina 1 bemutató Tonepublications

Sonus faber Lumina 1 bemutató Tonepublications

A High-End készülékek tesztelésével együtt jár a sok cipekedés, és a nehéz berendezések emelgetése. Ez így teljesen rendben van, hiszen ez is a munka része. Ezért igencsak meglepődtünk a Fedex futárral együtt a kis doboz megérkezésekor. A környékünkön már vagy 12 éve ugyanaz a futár szállítja a csomagokat, aki ironikus módon szintén zenekedvelő. Rajtunk kívül olvassa még a TAS, a Stereophile, és a HiFi+ cikkeit is, emiatt tisztában szokott lenni a dobozok tartalmával.

Viccesen megkérdezte tőlem, hogy a Sonus faber elfelejtett elküldeni tartozékokat valamelyik nagy hangfalához? Jópofa volt kérdés. Mikor az ember olyan olasz termékről beszélget, mint a Ducati, vagy a Sonus faber, mindig számtalan kapcsolódó történetet hallhat. Nem maradhat ki tehát ebből a bemutatóból sem. A Lumina 1-hez kapcsolódva a legjobb talán az, ahogy a neve keletkezett. LU-luxus, MI-minimalista, és a NA-natutális mozaikszó a széria elnevezése.

A Sonus faber gyártás technológiája az, ami ezeket az apró szépségeket igen elfogadható, 899 dolláros áron gyárthatóvá tette. A front panel szépen kidolgozott, a kabinet többi oldala bőr bevonatú, és ez rengeteg órányi kézimunkát spórol meg a gyártás során. Még az sem lepne meg, ha a nagy hangfalak építéséből visszamaradt leeső anyagokból készítenék. A szögletes formát egyébként tényleg könnyebben lehet gyártani, ami az árakat segít alacsonyan tartani. Ennek ellenére a Lumina igazi olasz kézimunka.

Az apró részletekre való odafigyelés, és a szép kidolgozás igazi Sonus faber termékké teszi a Lumina 1-et. Ez a dolog mindig is meg fogja különböztetni őket a többi gyártótól, akik ebben az árkategóriában versenyeznek. A Lumina széria a bemutató megírásakor három tagból állt. (aztán később még két modellel egészült ki a kínálat)

Előnyt jelent, hogy a magas sugárzók a Sonetto szériában is alkalmazott csipogók, amelyek kiváló felbontásra képesek. A Lumina 1 tehát hasonlít a nagyobb szériához, csak kevesebb mélytartománnyal.

Azzal, hogy a front panelre helyezték a 4 inches mélyközép kicsatoló nyílását, egy kicsit meg lehet hazudtolni a fizikát. Ha közelebb helyezi a Lumina 1-et a hátsó falhoz, némi mély kiemelés érhető el. Nekem például sokkal jobban tetszett a mélytartománya, mint a népszerű LS3/5A riválisé. Ahogy járódott, a nap vége felé már a mélyek hiánya nem is volt olyan szembeötlő, mint amit a műszaki adatok alapján jósolni lehetne.

A mélyátvitel ellenőrzéséhez a Saults I Just Want to Dance felvételét tettem be, és meg kell mondjam, meglepett, hogy mire képesek ezek a csöppségek. A Sonus faber egyébként a Gravis sorozatú aktív mélysugárzókat ajánlja a Lumina 1 mellé. Ilyen éppen nem állt rendelkezésemre, ezért egy REL TZero (599 USD) támogatta a bemutató során. A helyi Sonus kereskedőnél biztos, hogy lehetősége lesz a meghallgatásra. A moduláris felépítés kiváló lehetőséget ad a későbbi fejlesztésekre. Ha a Lumina 1 a rendszer első tagja, később, amikor multicsatornás rendszerré akarja változtatni, a Center C1, illetve a Lumina 3 állókkal megteheti. Ha falba akarja rejteni a hangfalakat, arra a Palladio sorozat a javasolt, de az más történet, amit később mesélek el.

A Lumina 1-et a lehető leghagyományosabb audiofil beállításban hallgatva, a következő módon tudnám jellemezni: nyílt, természetes hangja van. Egy 13×15 láb méretű szobában, közelről hallgatva, egy VAC i170 csöves erősítővel, amelynek forrása egy dCS Vivaldi One volt, meglepett, hogy a hangja sokkal nagyobb volt, mint amire a mérete alapján számítottam. Ne gondolja, hogy ez itt a reklám helye, de a saját referencia hangfalam egy Sonus faber Stradivari Homage. A csöppség is ízig-vérig Sonus faber. A teszt során felhívtam a forgalmazót, hogy meg akarom tartani őket, mert kiváló referencia lesz arra vonatkozóan, hogy mit lehet kihozni egy kompakt rendszerből.

Ebi Soda Duhrenger számában a heves szaxofon futamok betöltötték a hallgató szobát, szélesebben szárnyaltak, mint a hangfal távolság. Nem semmi. Átköltöztettem őket egy nagyobb, 16×26 láb alapterületű szobába. Ekkora méretű helyiséghez már inkább álló hangfal kell, de legalábbis mélysugárzó támogatás.

A Luminák hangja egész jó volt közvetlenül a kicsomagolásuk után is, de a magas sugárzó csak kb. 100 órányi járatás után simult ki igazán. Érdemes rajta minden kis hangfalra vonatkozó általános szabályt betartani. Nagy tömegű állványra helyezze, használjon csillapító anyagot, ami csökkenti a kabinet és az állvány közötti vibrációt, és nagyon ügyeljen a helyes beállításra. A Lumina 1 már képes a szobát feltölteni hanggal egy 20 Watt csatornánkénti erősítőről, de inkább nagyobb teljesítmény javasolt. Mint a legtöbb monitor, ez is a kisebb helyiségekben, viszonylag közelről hallgatva mutatja a legjobbját.

Az állvány magasság meghatározása során arra jutottam, hogy 30 inch a javasolt méret, ezzel emelkednek fülmagasságra a csipogók. Ha 24 inches állványt használ, a hang unalmassá válik, nem fogja tudni rendesen beállítani őket. Ezt érdemes figyelembe vennie akkor is, ha polcra helyezi majd a hangfalakat. Az audiofil jellegű bemutatás módhoz nélkülözhetetlen, hogy a magas sugárzók fülmagasságba kerüljenek. Ha ez nem teljesül, hiába rendelkezik a csipogó széles sugárzási karakterisztikával, nem fogja megkapni a megfelelően pontos részlet ábrázolást.

Ha a Lumina 1-et könyvespolc jellegű elrendezésben kívánja használni, és a források között lemezjátszó is van, meg kell találni a módját, hogy úgy a hangfalakat, mint a lemezjátszót le tudja választani rezonancia csillapítókkal. Például egy 48 inch széles IKEA polc rendszeren (amely tele volt könyvekkel és lemezekkel), PrimaLuna erősítővel és Pro-Ject lemezjátszóval csillapítás nélkül képtelenség elkerülni az alacsony frekvenciás visszacsatolást. Nekem bejött az ISO-Acoustic ISO-130 leválasztás, a jelenség azonnal megszűnt.

A bemutató során többféle erősítővel is meghajtottam a Luminákat, hogy kiderítsem a bennük rejlő potenciált. PrimaLuna EVO100 (30W elektroncsöves), Luxman L-550AXII (20W A-osztályú félvezetős), Sansui AU717 (85W félvezetős) erősítőket alkalmaztam. A hangfal bőven elegendő felbontással rendelkezik ahhoz, hogy megmutassa az erősítők közötti különbségeket, de elég könnyen hajthatók, csak legyen elegendő teljesítmény. Mivel a Sonus kereskedők legtöbbje McIntosh erősítőket is árul, egy MA252 tökéletes kompakt párosítás lehet a prémium hangzáshoz.

Függetlenül attól, hogy milyen erősítőt választ, a Lumina 1 tökéletes módja annak, hogy megkezdje utazását a Sonus faber stílusú hanggal. 2020 év vége felé közeledve ez az utolsó termék, amelynek oda ítéltük a „Kivételes érték” díjunkat.

Műszaki adatok:

Sonus faber Lumina I állványos hangfal

Utószó:

Mikor Livio Cucuzza a Sonus faber tervező csapatának egyik vezetője elolvasta a bemutató szövegét, a következőt vlaszolta: Mi Olaszországban azt mondjuk „Il Buon vino sta nella botte piccola”, ami nagyjából azt

Forrás:[https://www.tonepublications.com]

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!