Rose RS250A bemutató Hifinews

A koreai Citech Group töretlen lendülettel folytatja a HiFi Rose szélesvásznú színes kijelzős kínálatának bővítését. Ezúttal egy korábbi bevált médiaközpont modellt frissítettek. „A” verzió? Korábban már előfordult, hogy a japán AKM gyár 2020-as tűzesete miatt az addig futó RS150 készülékük helyett RS150B néven mutattak be frissített verziót.

A Rose RS250A esetében más a helyzet. Az új modell szívének megválasztásakor a gyártó a familiáris hangzásvilág mellett maradva az eredeti RS250-ben használt ESS9038Q2M konvertert cserélte le az ESS9028PRO chipre nyolc csatornás dupla differenciál konfigurációval. Ez az alkalmazás mód alacsonyabb torzítást és nagyobb dinamikát képes a sztereó DAC egységnek biztosítani. Hozzátettek egy alacsony fázis zajra képes új órajel generátort, javítottak a tápellátáson, és diszkrét műveleti erősítőt építettek be az analóg kimeneti fokozatokba.

Bár az előd modellt 2021-ben már piacra dobták, nekünk még nem volt alkalmunk tesztelni. (sebaj, sokan mások megtették – Fordító megjegyzése. A bemutatókat ide kattintva elolvashatja)

Lássuk hát mi is valójában az RS250A? Aki nem akar árban elmenni a zászlóshajó RS150B-ig, amit nagy teljesítményű hálózati lejátszóként mutatnak be, az választhatja a bemutatóban szereplő komplett Hi-Fi hálózati lejátszót sokkal kedvezőbb összegért.

Elképesztő a ritmus, ahogy a koreai gyártó dobálja piacra az új modelleket. Nem túl régen írtunk bemutatót az RA180 nagyon is különlegesnek nevezhető integrált erősítőről (itt olvashatja a tesztet), és az RS520 streaming erősítőről. Azt csiripelik a madarak, hogy még további újdonságok várhatók.

Milyen az RS 250A funkció kínálata? Hálózati lejátszó. Vagy hálózati lejátszó és DAC, Esetleg Hálózati lejátszó DAC és előerősítő. Ha az alján található előkészítésbe SSD tárolót épít be, akkor hálózati lejátszó DAC és előerősítő meg szerver. Elképesztő a sokoldalúsága. Végül is minden funkciót képes ellátni amellett, hogy USB-A, USB-B, optikai, koaxiális, sőt analóg bemenetet is kínál a hátlapon. USB kimenete, fix vagy szabályozott analóg kimenete is van. Bluetooth, AirPlay, és Wi-Fi. Ha TV-hez akarja csatlakoztatni, HDMI 2.0 kimenete van, amin a 3840×2160 4K felbontású streaming videó anyagokat ki tudja adni. Ha belefárad a TV nézésbe, a videó anyagokat az előlap 8,8 inches érintő kijelzőjén is meg tudja jeleníteni.

A zászlóshajó modellel összehasonlítva, az RS150B AES/EBU, HDMI ARC, és I2S bemeneteinek hiánya talán nem feltűnő, mert a mérete sokkal kompaktabb. 28 centi széles és 8 centi magas. Szépen kidolgozott, igényes felépítés. A kezelő elemekből nem sok van az előlapon, mindössze a bekapcsolás, hangerő és a fejhallgató kimenet van jelen fizikális formában, minden mást az érintő kijelzőn, vagy a tartozék Bluetooth távvezérlőn lehet beállítani. A vezérlő alkalmazása a Rose Connect Premium, ami iOS vagy Android okos eszközökre, illetve a számítógépre is telepíthető.

Az RS250A DSD512 és PCM 768/32bit zenéket is képes hálózatról lejátszani. Nekem a QNAP NAS-on tárolt zenei könyvtáramat úgy sikerült elérnem, hogy a szerver hálózati beállítását SMB1-re csökkentettem, amit az biztonsági okokból nem javasolt. Végül egy harmadik fél által biztosított mConnect (vagy Asset, illetve a MinimServer is jó) volt a megoldás, de a legsimább elérést a Roon biztosította.

Telepített kliensekből az RS250A az Apple Music, Qobuz, Spotify Connect és Tidal full MQA jogosultsággal a kínálata. USB külső tárolóról is lehet tartalmakat lejátszani, ha nem épít bele 4TB SSD egységet az aljába. Ha CD lejátszást vagy rippelést is szeretne, csatlakoztathat hozzá dedikált RSA780 névre hallgató egységet, de más típusokkal is használható a funkció.

Nagyon sokféle hangzás testre szabás mód közül válogathat. Egy rakás digitális szűrőbeállítás mellett mintavételezés átkeverés módok közül mazsolázhat. Én hagytam a gyári beállításokat, hogy mindent úgy csináljon a masina, ahogy a gyártó kitalálta. Mindent kipróbáltam rajta, és minden funkció jól működött, ám a dolgok egyszerűsítése miatt a Roon volt a legkényelmesebb.

A Rose RS250A által elérhető elképesztő zenei arzenálból elsősorban az audiofil igényeket kielégítő hanganyagokról írok, mert válogatós vagyok. A többieknek sokkal több lehetőségük van. Cole Porter Night and Day a 2007-es remaster (Riverside Records RLP-1129) hallgatása közben feltűnt, hogy a lejátszó mélységet ad a basszusnak és a dob ábrázolásnak, annak ellenére, hogy a zongora bemutatás módjába bele tudtam kötni. Mivel úgy csinálta, hogy erre különösebb módon nem hívja fel a figyelmet, élvezni lehet a virtuóz előadást.

Az ELP At The Surgery (X-Ray XRYCD015) csaknem 50 éves megjelenése az ismerten durva hangzásával is elismerést keltett bennem. A Brain Salad Surgery album, bár kissé fütyülős a felvétel módja, a trió összjátékáról szól. Emerson szintetizátora összefonódik Lake feszes basszusával, amit Palmer dobjátéka kontrollált módon egészít ki. Az I was There című számuk felébresztette bennem a nosztalgiát. A 18 perces Pictures At An Exhibition című számukban Palmer csaknem 12 percig szólózik, és nagyon jól csinálja.

Nyugalmasabb vizekre evezve elindítottam a Swedish Chamber Orchestra/Dausgaard Brahms Symphony (BIS1756) felvételét, ami magával ragadott. Az RS250A mindent megmutatott a finomságoktól a zenekar sietségén át a dinamikáig. A zenekar gyorsabb játéka ellenére a hatás inkább lendületes, mint indokolatlan kapkodásnak tűnő.

Könnyű belefeledkezni a zenébe akkor, ha a muzsika dominál, és nem a lejátszó képességei szabják a határt. Igen, az emlékek lehetnek olyanok, hogy a basszus súlyának nagyobbnak kéne lennie, de ezt csak a drágább berendezések tudják teljesíteni, és csak a jól ismert felvételeken veszem észre. Egyébként pedig egy hozzá illó erősítővel – én a Naim referenciámat és a Marantz monoblokkokat is használtam amikor az előerősítő funkciót próbáltam – nagyon jót mutatott magáról.

Méreteit elnézve egy kisebb végfokkal, vagy akár egy aktív hangfallal párosítva vonzó jelenség lehet „lopakodó” rendszerben. Ha még beépít egy 4 TB SSD tárolót is, saját zenei könyvtárként funkcionálhat. Kiváló ötlet lehet megvalósítani.

Függetlenül attól, hogy Roon-nal vagy más alkalmazáson keresztül használja, vagy csak streaming zenét hallgat, a Rose RS250A csoda dolog. Nagyvonalú, és egész részletes a hangzás. Az RS250A jó példa arra, hogy a gyártó miként ötvözi az új technológiákat a piaci igényekkel olyan módon, hogy egy rugalmasan használható berendezéssel töltse be a piaci rést.

A DAC cseréje, a tápegység fejlesztése együttesen jobb ritmikát és tisztaságot eredményezett. Hervé Joulain és Silke Avehaus Essentials című művében a szorosan fókuszált kürt és zongora játékának hallgatásakor ez nyilvánvalóvá válik. (Cobra Records COBRA0086; DSD256). Minkét hangszer kiváló karaktert kap, érzékelhető a felvételi környezet, és a hangulat. Vagy itt van további példaként Natalie Merchant Leave Your Sleep (Nonesuch 522304-2) énekhang ábrázolása, amit népi hangszerek kísérnek.

Ítélet:

A Hifi Rose nagyot alkotott ezzel a kompakt méretű hálózati lejátszó/DAC/előerősítő kombinációval. A Rose Connect alkalmazás hatalmas rugalmasságot ad az RS250A kezelés módjainak. A nagy méretű színes kijelző és a kiváló hang koronázza meg az eszközt. Feltárja a részleteket, valódi betekintést ad mindenféle stílusú zenébe, és magával ragadó érzés hallgatni.

Mérési eredmények:

Amikor a Citech Company az AKM-ről az ESS E9028PRO verzióra váltott az RS250A-ban, egyből hétféle felhasználó által választható digitális szűrés mód opció vált elérhetővé. Tudnia kell viszont, hogy ezek csak akkor választhatók, ha a Maximum sample rate alpont AUTO beállításban van, és a Sample rate disabled. Általánosságban kimondható, hogy a Slow beállítás lágyabb hangotb eredményez, és a HF Roll Off beállítás választása javítja az idő domaint.

A Linear Phase Fast filter beállításban mérve az RS250A 2,28V kimeneti jelszinten 110,4 dB jel/zaj viszony mellett 142 ohm kimeneti impedanciát mutatott. Az alacsony jelszintű linearitás +/- 0,1 dB ami igen jó. 100 dB dinamika tartomány esetén a torzítás 0,002-0,004% 20 Hz – 20 kHzközött. A Fast szűrés módok mindegyikében igen lineáris az átvitel, a Slow beállítások inkább édes jellegű hangzást adnak (-5dB 20 kHz, -7 dB 45 kHz, és -8 dB 90 kHz.

A jitter meglepően alacsony érték, ami a lenti grafikonon látható. Mindössze +/- 6,25 Hz a jitter hiba (vörös) a +/- 500 Hz spektrumon, ami 250 psec eltérésre utal. Általánosságban kimondható, hogy a fokozat saját zaját drámai módon le lehet csökkenteni (fekete) akkor, ha 192 kHz-es átkeverést aktivál.

Egyéb mérési eredmények:

Maximális kimeneti jelszint/impedancia: 2,28V 142 ohm

A-súlyozott jel/zaj viszony: 110,4 dB

Torzítás (1 kHz, 0dBFs/-30 dBFs): 0,0022-0,0014%

Torzítás+zaj (20 kHz, 0dBFs/-30 dBFs): 0,0044-0,008%

Frekvencia átvitel (20 Hz-20kHz, /45/90 kHz): +0,00 – -0,0dB/-0,6 dB, -1,1dB

Digitális jitter (48 kHz,/96 kHz): 240 psec/ 200 psec

Felbontás (re. -100 dBFs/-110 dBFs): 0,1 dB/+/-0,6 dB

Teljesítmény felvétel: 16 W (5 W készenlét)

Méretek: 278x83x231 mm 3,2 kg

Írta: Andrew Everard

Mérések: Paul Miller

2023 március 28

Forrás és képek: Hifinews és Rose

Műszaki adatok: Rose RS250A