Olympica Nova II bemutató Whathifi 1. rész

Olympica Nova II bemutató Whathifi

A Sonus faber szokatlan felépítésű kabinetet használt az Olympica Nova II hangfal építésekor. A tervezők általában kétféle általános és jól ismert design közül választanak. Az egyik a zárt, a másik pedig a bass-reflex. Az olasz cég viszont az aperiodikus felépítés egy szokatlan verzióját használta, amelyet ők „Para-aperiodikus” rendszernek neveznek.

Az Olympica Nova a régóta futó Olympica sorozatot váltotta le. Annak ellenére, hogy több technológia közös bennük, vannak jelentős különbségek is, amelyek igencsak indokolttá teszik a Nova elnevezést. Egyes országokban Új Olympica a széria neve, de mi maradjunk meg a gyártó által adott Olympica Nova névnél.

A felépítés:

Mivel az Olympica Nova II egyik legfontosabb design eleme a para-aperiodikus kabinet rendszer, elsőként ezt mutatom be. A működés teljes megértéshez szükségesnek látom, hogy tisztázzuk a másik két általánosan használt hangfal doboz működési elvét.

A zárt hangfal szekrények működési elve egyszerűbb, könnyen érthető. A teljesen zárt rendszerből nem lép ki, és nem megy be levegő. Ez azt jelenti, hogy amikor a basszus hangsugárzó membránja hátrafelé mozdul, az üregben a levegő nyomása megnő, amikor kifelé mozdul, a belső légnyomás csökken.

A kabinet mérete (és a hangolt üregben lévő levegő mennyisége – fordító megjegyzése) mint egy rugó, kontrollálja a membrán mozgását. Ezt akusztikus felfüggesztésnek is nevezik. A nagyobb méretű kabinetek, amelyekben a levegőmennyiség túl sok ahhoz, hogy csillapítani tudjon az üreg, végtelen felületűnek, vagy felfüggesztés nélkülinek szokás nevezni.

A bass-reflex rendszer ürege nem zárt. Nyílás vagy nyílások vannak rajta, amit portnak, vagy kicsatoló nyílásnak neveznek. Ebben az elrendezésben a hátrafelé mozduló membrán levegőt tol ki a nyíláson, amikor pedig előre mozdul, levegőt szív be. Ez vezet el az aperiodikus kabinet tervezési elvéhez. Lényegében végtelen felület annak ellenére, hogy nyílás van rajta, de az úgy van kialakítva, hogy megakadályozza az akusztikus rövidzárat. Rosszindulatú, vagy vicces elnevezésként szivárgó doboznak is szokták nevezni.

Ha az ötlet furcsán hangzik, hogy csak azért tegyen valaki nyílást egy zárt dobozra, hogy ezzel blokkolja a hangot, képzelje el, mekkora furcsaság volt akkor, amikor Edward (Ted) Jordan (1929-2016) híres angol hangfal tervező elsőként alkalmazta ezt a technológiát az általa alapított E. J. Jordan Designs cég modelljeiben. Jordan igazi úttörő volt, aki teljesen elutasította kora tervezési elveit. Kedvenc mondása az volt, hogy „nem követi a többi birkát”. Ez egyébként más ötleteiben is megnyilvánult. Úttörő szerepe volt például a fém membrános hangsugárzók kifejlesztésében is. Ezeket a titán és ötvözet fólia drivereket még akkoriban építette, amikor a Goodmans-nál dolgozott, és minden más hangszóró gyártó a papírt alkalmazta membrán anyagnak. Jordan fejlesztette ki elsőként az aperiodikus rendszert, amely nagyobb basszus kiterjesztésre volt képes, lágyabb frekvencia menettel, és alacsonyabb torzítással, jóval kisebb kabinet méretben. Ezt elsőként a Goodmans Axium 150 MKII hangfalban mutatta be, amelyet Acoustic Resistance Unit (vagy ARU) technológiának nevezett. Itt alkalmazta elsőként a szivárgó levegő (vagy szellőztetés) elvet a gyakorlatban. A technológia neve és annak rövidítése azért nem terjedt el széles körben az audió iparban, mert a Goodmans bejegyzett márkaneve volt. Napjainkban a szellőztetés, az ellenállás és szivárgás szinonimái vannak elsősorban jelen, mint ellenálló port, akusztikus ellenállás, és hasonlók. Amint az várható volt, a többi cég is Jordan és a Goodmans nyomdokaiba lépett, és saját elnevezéssel dobták piacra ehhez hasonló rendszereiket. A Dynaudio Variovent, a Scanspeak Resistance Vent, hogy csak két ismertebbet említsek.

Napjaink gyakorlatával rendelkező, műszaki vénával gondolkodó zenehallgatók joggal gondolhatják, hogy az aperiodikus rendszer ugyanazokat az előnyöket biztosítja, mint a „transmission line” technológia (ebben a rezonancia többszörözésével akusztikusan erősítik fel a mélytartományt). Akad viszont egy jelentős különbség a különböző szellőztetés elvet használó rendszerek között, mégpedig a szűrés. A transmission line szűrés meredeksége 12 dB/oktáv a rezonancia frekvencia alatt, az aperiodikus 18 dB/oktáv, a napjainkban legelterjedtebb bass-reflex pedig 24 dB/oktáv.

Az, hogy a Sonus faber Para-aperiodikusnak nevezi a kabinet kialakítását, arra utalhat, hogy jobban, vagy kevésbé „szivárog”, mint a hagyományos aperiodikus. Amikor hallgattam, bennem azt a benyomást keltette, mintha erősebben lenne szellőztetve, szinte a bass-reflex rendszert megközelítő szűrés módja miatt.

A Sonus faber Stealth Ultraflex-ként jegyezte be a rendszerét, ami az Olympica Nova II esetében az aljától a tetejéig végig húzódó alumínium extrudált profilt jelenti. Hasonlít egy hűtőbordára, a sok hullámos felület miatt. Ebben láthatók a nyílások, amelyeken a levegőt áramoltatják.

A portok nem a kabinet közepén találhatók, hanem egymásnak tükörképei. A gyártó azt mondja, hogy így lehetőséget ad a tulajdonosnak a hangzáskép kialakítására azáltal, hogy befelé, vagy kifelé mutató módon helyezi el a hangfalakat. El lehet tehát vele játszani, hogy melyik beállítás mód adja a legjobb eredményt a hallgató szobában.

A fotókon jól látható, hogy a Nova II három-utas design. A mélysugárzó Sonus faber W18XTR2-08, amely utal a névleges 180 mm membrán átmérőre. Ez kicsit megtévesztő, mert a teljes átmérőt jelenti a kosár széléig, az pedig nagyobb az átlagnál. Maga a membrán 118 mm, ami a Thiele/Small paraméterek szerint 133 köbcenti SD azaz 130 mm valójában.

Mivel a Sonus faber középsugárzójával kapcsolatosan a gyártó nagyon hangsúlyozza, hogy házon belül épül, ezért feltételezem, hogy a csak mély membránja a „Made in Italy”, a mágnes motor, és a kosár külső beszállítótól származik. Utána néztem kicsit a szintetikus habbal összeragasztott cellulóz rétegekből álló membránnak. Hasonló technológiát alkalmaz a Bowers az Aerofoil, és a Focal a W szériájában a merevség eléréséhez.

A 150 mm-es közép típusa 15XTR2-04, és a Sonus teljesen magának építi, házon belül. A névleges átmérő 150 mm, amelyből a membrán 100 mm, és levegőn szárított sajtolás nélküli, amely természetes Kapok és Kenaf rostokkal van megerősítve. Mivel nem préselik a száradás alatt, a vastagsága nem egyenletes, ami jól hangsúlyozza, hogy kis szériában, kézi munkával készül. A gyártó úgy fogalmaz, hogy ez a driver garantálja a természetes hangzás módot, az áttekinthetőséget, és a részlet gazdag ábrázolást. A kúp fém, amelyen az Sf logo és a „Handcrafted in Italy” felirat tovább erősíti a látványt.

Ha bárki elgondolkodik azon, hogy mi lehet például a Kenaf, azok számára érdekes információ, hogy ezt a Hibiscus Cannabis nevű növényből állítják elő, amit talán felesleges bővebben bemutatni. Igen érdekes hozzávaló. A Kapok pedig egy finom szálú rostos anyag, hasonlít a gyapothoz. A Ceiba Pentadra nevű fa magjait veszi körbe.

A középsugárzó lengő tekercs anyaga alumínium, réz bevonattal. Ez a kombináció alacsony tömeget, és jó vezető képességet biztosít.

Az Olympica Nova II magas sugárzója H28 XTR3 DAD, lágy dóm. A típusban szereplő 28-as szám a 28 mm átmérőre utal, a DAD pedig a Damped Apex Dome mozaik szó. Mit jelent a csillapított dóm? Amikor egy lágy dóm membrán kifelé mozdul el, a kupola legfelső része (amelyet a Sonus apex-nek nevez), „behorpad” a légnyomás miatt. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a membrán nem csak lineáris mozgást végez, hanem ellentétes fázisú kioltás is jelen van, ami nem kívánatos letörést okoz az átvitelben.

Sok gyártó úgy kerüli el ezt a jelenséget, hogy kemény dóm membránt alkalmaz. Ez rendszerint valamilyen fém, vagy kerámia, esetleg berillium, vagy gyémánt. Ám ezek a kemény anyagok is rendelkeznek hátránnyal. Szinte mindegyik küzd valamilyen rezonancia jelenséggel, amitől a hangzás fémessé válhat.

A közép és magas sugárzó egy közös, bőr bevonatú front panelre van felszerelve. A panel formája minden Olympica Nova hangfalban megegyezik. A Nova I, Nova II, Nova III és a Nova V-ben is megtalálható, sőt, a két Centerben, és a háttér sugárzónak tervezett Nova WI-ben is jelen van. Miért hagyták ki a Nova IV-et? Úgy sejtem, nem kell sokáig várnunk a hiányzó láncszemre, hogy a széria feltöltődjön.

A három-utas Nova II névleges törésponti frekvenciái a 250 Hz és a 2,5 kHz. A keresztváltót egyrétegű nyomtatott áramköri lapra építették fel. Légmagos és ferrit magos tekercsek vannak beépítve úgy, hogy egymásra merőleges elrendezésben ne zavarják szórt mágneses terükkel a másikat. Kiváló minőségű ellenállások, és egyedi gyártású Sonus faber kondenzátorok találhatók benne, amelyet a brit Clarity Cap gyárt nekik.

A Sonus faber azt mondja, hogy a keresztezési frekvenciák vágási meredekségének eléréséhez a Paracross elrendezést alkalmazza, amely szerintük érzéketlenné teszi a keresztváltót a rádiófrekvenciás interferenciákra. További előny, hogy a váltási ponton javul az átmenet, és csökken a zajszint. Mikor rákérdeztem, azt mondták, hogy ez eltér a hagyományos keresztváltóktól abban, hogy egy kondenzátorral áthidalják a drivert, azaz a negatív oldallal is megosztják a sönt induktivitás mínusz pontját.

A beillesztett képeken szerintem jól látható, hogy az Olympica Nova II doboza sem hagyományos, szinte háromszögletű, és íves. A görbületeket ugyanazzal a technológiával érik el, mint amit a modern fa jachtok építése során használnak. Több réteg vékony fa lapot ragasztanak össze, és formáznak meg. A jachtokhoz hasonlóan itt is belső bordák beépítésével érik el a megfelelő merevséget, és csökkentik a rezonanciát.

A kabinet alját és tetejét öntött alumínium lemezek zárják le. Alul található a négy támasztó láb. A lábak a szekrényen kívülre nyúlnak, amik stabilabbá teszik az alátámasztást. A lábak jól illeszkednek a Nova csodálatos esztétikájához, de majd meg kell győződnöm arról, hogy a hangzás támogatásában is ilyen jól végzik-e a munkájukat.

A dupla bemenetű hangszóró terminálok nyilvánvalóan egyedi gyártmányok, és a szekrény keskeny hátsó része miatt a függőleges elrendezés az egyetlen járható út. A leszorító csavar formát elnézve először azt hittem, hogy könnyű lesz őket meghúzni. Ez valóban igaz, ha villás, vagy érvég zárós hangszóró kábelt használ. ám a csupasz vezeték alá szorítását meglehetősen nehéznek találtam. Ennek fényében azt javaslom, hogy személyes kedvencemet, a banán dugós kábel véget használja, az a leg egyszerűbb.

Sok Sonus faber hangfalhoz hasonlóan a Novának sincsen klasszikus értelemben vett hangszóró védő rácsa, ez jól látható a képeken. Ami nem látszik a képeken, hogy a sok vékony anyag valójában szövet szálakkal burkolt gumi, amit az alján és tetején lévő hajlított fém rúd tart kifeszítve. Megjelenésében tökéletes, de valójában nem tölti be a hagyományos rács szerepét. Nem védi meg a fizikai behatásoktól (itt a kíváncsi gyermek ujjakra, és kisállat karmokra gondolok), a portól, és az ultraibolya sugaraktól. Ám ellentétben a hagyományos rácsokkal, ezeket nem kell levenni zenehallgatáskor, mert semmi módon nem befolyásolják a hangzást.

Az Olympica Nova II egy álló hangfal, amely 1037 mm magas, és eléggé nehéz is, a 30 kilót meghaladó súlya miatt. Bár a támasztó lábak 360×423 mm-es helyet foglalnak el, és növelik a stabilitást, azért fel lehet borítani, ha például önfeledten játszó kisgyermek szalad neki.

Kétféle valódi fa kivitel közül választhat, dió és wenge színben. A dió a világosabb, a wenge pedig a sötétebb, napjainkban igen divatos. A wenge név valószínűleg nem annyira ismert, de ez a Millettia laurentii fa anyaga, amit korábban afrikai rózsafának is neveztek. Gyakorlatilag bármelyiket választja, a megjelenés mindkét esetben elképesztően jó. A szép bútordarab elnevezést általában lebecsmérlő jelzőként szokták alkalmazni a Hi-Fi hangfalakra, ám ebben az esetben más értelmet nyer. Ezek a hangfalak csodálatos kivitelűek, hibátlan kézimunkával készültek, ahol a legapróbb részlet is ki van dolgozva. A szó legjobb értelmében szép bútordarabok.

Folytatás: A meghallgatás

Írta: Australian Hi-Fi

2020 június 01

Forrás:[https://www.whathifi.com]

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!