Mastersound – Dueventi elektroncsöves erősítő

A zeneirodalom mesteri hangjainak életre keltéséhez az elektrotechnika mestermunkái szükségesek. Az elektroncsöves erősítő kapcsolások közül a Parallel Single Ended, integrált konfigurációban meg is felel ennek a célnak. De még mennyire, hogy megfelel! Az olaszországi székhelyű Mastersound legújabb modelljei közül elsőnek az újragondolt Dueventi erősítőt kapjuk kezünk közé, majd egy későbbi cikkünkben, a mindössze 20 példányban készült jelenlegi csúcsmodellt a 845 SEL-t, is teszteljük. A Dueventi – más néven „2020” – erősítőjükben az iskolapéldát köszönthetjük, de vár ránk egy kis ínyencség is.

 

Hogy mi minden kell egy jó konstrukcióhoz – milyen szakmai felkészültség, milyen alkatrész minőségből lehet mindezt „kihozni” – azt most áttekintjük.

A Mastersound – Dueventi elektroncsöves erősítő a klasszikus sztereó elektronikák tradicionális sikerei alapján, High-End minőségű alkatrészekből és magas felkészültségű környezetben, a team 20 éves történetének tapasztalataira épülve kézi munkával készül. Ez nem azt jelenti, hogy a jó hang érdekében bevetett technikák szinte a legújabbak, de a kivitel letisztult eleganciája, a könnyű beállítás és kezelhetőség szembeötlő, hozzájárul a termék új megítéléséhez. Az előd modelltől eltérő optikai elrendezéssel és az új alkatrészekkel létrehozott kivitel mégis a cégre jellemző, bevált formai jegyeket viseli. Elegáns mégis egyszerű, a jobban tájékozottabbaknak megszokott, Mastersound kivitel vonzza a tekintetet. Egy biztos, minden más márkától könnyen megkülönböztethető. A fekete színű, húzott acélváz kétoldalt valódi, pácolt a fa erezetét jól mutató, ívelt oldallapok szegélyezik. Eloxált betét a készülékház tetején a csövek foglalatának takarására és a hűtést, valamint a forró csövek védelmét szolgáló, más gyártóknál megszokott, rácsos ketrec helyett egy igazán attraktív kivitelű bordás szerkezet került. A Dueventi erősítőben nem használják az ellen-fázisban történő működtetést, inkább a párhuzamos együtemű erősítést alkalmazzák, amellyel viszonylagosan növelni lehet a kimeneti-teljesítményt.

 

Előerősítő fokozatában párba válogatott a meghajtó ECC802, végfokozatában négyesbe válogatott EL34 elektroncső került. A bemenetekről érkező jel erősítésszabályozása automatikus (automatic bias), bármelyik analóg jelforrás jelszintjének értéken tartására. Az áramköri topológia nem tartalmaz negatív visszacsatolást. A High-End alkalmazásra tervezett és készített csövek nagyon megbízhatóak, hosszú élettartamúak.

Az ígért meglepetés a trióda/pentóda üzemmód választó, amellyel nyerünk egy kis teljesítménytartalékot és egy picit változik a hangzás is. A kapcsoló a készülék hátulján található, ez azért van, hogy avatatlanok ne tudják kikapcsolás nélkül végrehajtani az átállási műveletet.

Az EL34 típus 1954-ben jelent meg először. Az erősítők közül a Dynaco Stereo 70 használta, ez a modell teremtette meg népszerűségét. Zenész körökben az EL34-nek tulajdonítják az „angol” hangot és a „Marshall” hangot, szemben a 6L6 alapú „Fender” vagy „amerikai” hanggal.
Az EL34 pentóda belsejében öt elem (anód, katód, vezérlő rács, második rács, szupresszor rács) van, tulajdonképpen +1 rács az anód és a második rács között. Az EL34 bő mértékben harmadik harmonikusokat is termel, ezen javítani lehet, ha a csövet triódának kötjük be. Ezt könnyedén elérhetjük, pl. ha a csövet ultralineár kimenő-transzformátorral látjuk el. A trióda módhoz képest a pentóda mód teltebben, kevésebb részlettel szól, úgy hangzik, mintha együtt-állóbb, tömörebb, inkább blues-os lenne. Tudtommal a mai napig nem létezik egyetlen erősítő elem sem, amelyik a triódánál lineárisabb karakterisztikájú lenne!

Sok mindenben rejlik a Mastersound titok, de talán legjobban a saját fejlesztésű és gyártású alacsony szivárgási áramú/veszteségű, nagy sávszélességű kimenő transzformátorok alkalmazása a legfontosabb. Ez immáron hagyomány a gyártó cégnél. Mindenesetre az így kialakított konfiguráció tudja szavatolni a néhány Hz-től 30 000 Hz-ig tartó, az abszolút egyeneshez közel álló, frekvenciamenetet és az erősítés linearitását. Amire még szükség van az a rövid lefutású, nagy impulzusú jelek torzításmentes energikussága és a zajmentes szünetek megjelenítése. Ettől többet csak az a szakember tud meg, aki szétbontja a készüléket.

Meghallgatás

A meghallgatás előtt 5Hz-től 50kHz-ig terjedő mérőjelekkel borzoltam fel a rendszer és a tesztlaboromban élő mikro-organizmusok kedélyeit. Teljesen új bontatlan csomagolásban megkapva a készülékeket nem is tehettem másként. Úgy öt nap múlva a napi 24 órás járatás után feltettem kedvenc lemezeim közül néhányat, többek között egy-két HDCD felvételt. Kipróbáltam két Van den Hul összekötő-kábelt is a Vertere Pulse-B mellett. Nem vagyok egy kötözködő típus, de nem intézhettem el a dolgot azzal, hogy a játszó játszott az erősítő erősített. Igen is belekötöttem az „élő fába”, már amennyire az ezt engedte.

 

Meghallgattam Camile Saint-Saens: Danse Macabre c. művét, nagy kedvencem (Telarc CD–80189), a ma is felülmúlhatatlan Eric Clapton – Reptile c. albuma, HDCD (Reprise 9362-47966) kiadás, és kettő, a tesztjeimnél elmaradhatatlan „nagymű”, Grieg – Peer Gynt szvit, valamint Giuseppe Verdi – A Trubadúr c. operáját. Számomra mást jelent a tesztlemezekkel és a sorlemezekkel való tesztelés gyakorlata. Rendkívül sok kifejezetten tesztelésre készült lemez van birtokomban, de legalább annyit tudok felállítani a sorlemezek közül kiváló tesztanyagként.
A Mastersound Dueventi erősítőt mindkettő csoportjával meghallgatva az alábbi tapasztalatok adódtak.

Bármelyik zenemű kedvenc részleteit választottam az első hangok gyors, energikus megszólalása előlegezte meg a jó véleményt. Számomra – és remélem minden szenvedélyes zenehallgató így van ezzel – fontos a muzsika bensőséges hangulatteremtő, érzelmeket kiváltó hatása.

Az első „blikkre” hűvösnek sterilnek hatott hangzás változott. Kezdetben nem jött előre az előadás, nem avatott be különösebben a zenei részletekbe. A bemelegedés után jött a hűha!
Fél óra elteltével a hangsugárzókon már „átjön” a zeneszerző szándéka és az előadó hangszeres tudása. Hallani a felvétel körülményeit és a hangszerek minőségét is meg lehet különböztetni. Ez főleg mesterhangszerek és profi előadó művészek felvételeinél fontos, hiszen azért vettük meg a lemezüket, hogy Őket halljuk. A meghallgatás közben én természetesen a hangzáskép kiértékelésével foglalkoztam, de ha nem a munkámmal törődnék, nyugodtan hátradőlve a fotelben élvezném a muzsikát. Kisebb teljesítmény leadásánál „A”-osztályú erősítéshez közeli hangzásélmény.

Az elkülönült hangszerek egymás közötti tempó és hangnemváltásai, amik a játékosság érzetét hivatottak bemutatni, szemléletesek. Kiváló a dinamikai átfogás, a halk és hangos részletek közötti különbség bemutatása. A teljes zenekar sok hangszerének megszólalásakor a „matéria” – több hangszer keltette nagyobb hangzásformátum bemutatása igen jól sikerült. Jól halljuk a hátul játszó zenészeket és énekeseket is, a színpadtér mélységi dimenziója érzékelhető. A ritmusok és az érzelemvilág, a zene apró részleteibe való beavatottság érzését kelti. A kitűnő részletező-képesség az akusztikus hangszerek együttes megszólalásánál is többletélményt adott. Természetesen a HDCD felvételnél betartott minden felvételi szabály precizitása és a bit-többlet valamint a kiváló kábelek használata szignifikánsan mutatta a hangzáskép realitáshoz való közelségét. A feladatot, miszerint be kell hozni a muzsikát a szobába, sikerült végrehajtani.

 

Az egészen lineáris középtartomány és a szépen csengő, telt, kiegyenlített magas hang lesugárzása monitort követel, a frekvenciamenet precízségre emeli együtthangzást. Igazi atmoszféra-teremtő képességgel van megáldva. Fontos ez, mert a hangmérnököt a valóságos terek rögzítésére instruálja – tehát ha, jó a lemez felvétele, akkor hűen tudjuk reprodukálni a zene cselekményét követhető akár a szabadtér, akár a kisebb/nagyobb felvételi helységekre jellemző hangzás.
Abban lehet vitatkozni, hogy elég-e hozzá 88dB érzékenységű hangsugárzó vagy nem elég, inkább legyen 92dB, mindazonáltal a Mastersound – Dueventi állta helyét a fortissimók leképezésében.

A Mastersound – Dueventi elektroncsöves erősítő megmutatta az egy-hangszer sok-hangszer viszonyát és valóban nem éreztünk zavarodottságot az összetettebb együttes megszólaláskor. Az apró részletek megjelenítésén kívül még két erénye van: a nagy térleképezési képessége és a magas-hangtartomány megjelenítése. De ha nem tudnánk, hogy elektroncsöves a berendezésünk, biztosan jobban értékelnénk a csatornák közötti áthallási csillapítás kiváló voltát, hiszen ennek záloga a hangzástér élethű ábrázolása.
Azon vettem észre magam, hogy már nem akarok lemezt cserélni, ott maradtam a fotelben a készülékek előtt, a hangdobozok között. Ez a legnagyobb bizonyosság arra a minőségi kategóriára, amit a Mastersound képvisel.

Konklúzió és ajánlás

A Mastersound termékei a magas igényű zenei reprodukció jegyében születtek. Mivel szinte egymást indikálja a gyártási és a piaci siker, a készülékek több éven keresztül szerepelnek a Mastersound gyártási programjában.

Ez a Dueventi erősítő erősít és nem erőlködik! Öröm, hogy a Mastersound a sztereó technikával ennyire komolyan fogalakozó cég. Minden gyártócégnek vannak nagyon jól sikerült termékei – természetesen minden készülék mindig nem lehet világbajnok – az egyszer jól kitaláltakat nehéz felülmúlni. Amennyiben röviden kellene jellemezni a Mastersound – Dueventi elektroncsöves erősítőt, ez pont ilyen „felülmúlós”.

Ajánlom mindazoknak, akik zenerajongók és mindenképpen a hagyományos értékrend és nem a divat szerint – a kábelezési és elhelyezési szabályokat betartva – kívánják rendszerüket kialakítani. A Dueventi-t szeretném beajánlani minden tervezés előtt álló családi ház külön, e célból kialakításra kerülő zeneszobájába, kivitele és zseniális hangzásbeli tulajdonságai miatt is. Nem mindenképpen nagy alapterületű szobákba, nagy rendszerekhez ajánlott, mert kialakítható vele egy kiváló monitorsugárzós rendszer is.

Zeneiség: 90%
Térleképzés: 85%
Dinamika: 90%
Kivitel: 95%
Szerelés minosége: 95%
Kezelhetoség: 85%
Összesen: 90%

Pro
+ gyors, energikus megszólalás
+ hallani a felvétel körülményeit és a hangszerek minőségét is
+ követhető akár a szabadtér, akár a kisebb/nagyobb felvételi helységekre jellemző atmoszféra

Kontra
a bemeneti választó manuális kapcsolású

 

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció