HiFi Rose RS520 bemutató Hificlube

A HiFi Rose RS520 nem csak egy rózsaszál, sokkal inkább egy egész csokornyi. Egy készülékben egyesül az RS150 előerősítő, hálózati lejátszó és DAC funkciója az RA180 AD – osztályú erősítésével. Nem váza, sokkal inkább egy jó hangfalpár szükséges hozzá.

A Hificlube.net olvasóinak a fent említett két készülék nem újdonság, az RS150 elnyerte a 2021 év DAC Streamer AV díját, az RA180 pedig kiválóan szerepelt, és a design díjat vitte el. Mindkettőt biztonsággal megveheti. A jó hír az, hogy az RS520 All-In-One csomag 3669 Dollárért vásárolható meg, ami nincs a fele annak, amit külön-külön kellene értük fizetnie. Az RS520 komoly esélyekkel indul a 2022 év készüléke versenyben a DAC/Streamer/Amp kategóriánkban. (lásd megjegyzés a cikk végén)

Az RS520 azért lehet Best Buy, mert két csúcskategóriás egység technológiáját tartalmazza, sőt egy kicsit többet is. Első pillantásra nem hittem a szememnek, és felhívtam az AJASOM helyi (portugál) disztribútort, hogy nem hibázták-e el az összeget, mivel az RS150+RA180 kombo ára több, mint tízezer Euro. Megnyugtattak, hogy nem hibáztak. Nos, ez jó kiindulás alap az ajánláshoz.

Erős, mint egy tank:

A nagy méretű LCD kijelző szépen van beépítve a masszív alumínium házba. Az oldal panelek megmunkálásán nem látszik, hogy hűtőbordák lennének, és nincsenek látható csavarok. A masszív felső burkolat közel egy centi vastag, ami a kabinetnek jó rezonancia csillapítást ad. Hat nagy hűtő szellőző nyílás van rajta, amin annak ellenére meleg levegő áramlik, hogy D-osztályú erősítő van beépítve. Lézer gravírozott Rose logo díszíti. A súlya 8 kiló, kisebb, mint a Rose RS150, de sokkal több, mint a Naim Uniti Atom (50 W AB-osztály), és a Cambridge Audio EVO150 (150W D-osztály). Az utóbbiak szintén kb 3000 Euro árban lévő versenytársak.

Az érintés élménye:

Az RS 520 négy fizikális gombot tartalmaz a felső részen. Csendesítés, hangerő +/-, és be/kikapcsolás. A hangerő gombokra kicsit lassan reagál, jobb lehetne egy forgató gomb helyette. Jár hozzá egy alumínium távvezérlő is (igazság az, hogy valami nehezebbre, és robosztusabbra számítottam).

 

Ám miután megérintettem az előlapot, vagy az alkalmazás kezelő felületét, már semmi kedvem visszatérni a hagyományos távirányítóhoz. A távvezérlő használatához csatlakoztatnia kell az infravörös vevő egységet a hátlap dedikált bemenetéhez, és úgy kell elhelyezni, hogy jól látható legyen az adó számára.

Újabb külső egység, amit csatlakoztatnia kell, az a Bluetooth/Wi-Fi antenna. A hátlap dedikált USB bemenetéhez kell csatlakoztatni. Az antenna nagyobb a szokásosnál, de vízszintesre is állítható, ha nem túl távolról akarja elérni, így is lehet jó. Hogy fordulhatott elő, hogy nem beépített antennát választottak? Ezt a kérdést lógva hagyom, szó szerint.

HiFi Rose Class AD:

A technológia megegyezik, de az AD erősítő modulok GaN (gallium-nitrit) FET kapcsoló elemeket használnak. Ezek kapcsolási sebessége nagyobb, mint a szilícium társaké, így a holtidő (újraéledési idő –fordító megjegyzése) 1/3-dal való csökkenése nagyobb linearitást eredményez a gyártó szerint.

A Rose RA180 integrált erősítővel összehasonlítva, az 250 W teljesítményt kínál csatornánként, és négy független erősítő modult tartalmaz.

Folytatva az összehasonlítást ezzel a steampunk megjelenésű integrált erősítővel, mindkettő hangja kiváló, de az RA180 400 W a turbóval, az RS520 pedig „csak” 250 W teljesítményre képes 8 ohmon. Személy szerint én soha nem éreztem teljesítmény korlátját. A HiFi Rose AD osztályú erősítése nem csak a teljesítményt, de a hangzás karaktert is meghatározza. A bemutató az A osztály belső kohézióját kínálja, de nem szenved kifehéredett és száraz magas tartomány fertőzéstől, ami a klasszikus D osztály betegség. Talán csak a felső közép hangokban fedezhető fel halvány digitális íz.

A basszus feszes, és testes, a középtartomány tiszta, semleges. Hatalmas előnye, hogy nem termel sok meleget még akkor sem, ha nagyot kell gyorsulni. A karaktere hangerőtől függetlenül állandó marad, ami még a csúcskategóriás berendezéseknél is ritka. Kis hangerő beállításban sűrű, de finom szerkezetet mutat, és a hangerő növelésével sem mutat durva, vagy erőszakos jegyeket. Ez persze függ a csatlakoztatott hangfaltól is, ezért figyelni kell arra, hogy ne hajtsa túl például a kisebb dobozokat vele.

Feltűnt, hogy a belső semlegességét a végerősítés előtt a DAC és a streamer kiterjesztése határozza meg, amit a végfok úgy skáláz fel, hogy közben megőrzi annak helyes bemutatás módját. Az RS520 hallgatása közben lefegyverző könnyedséggel merülhettem bele a stúdió mixek és a koncerttermek hangulatába.

DSD512, PCM 768, és MQA 352,8 kHz tapasztalatok:

A Rose RS520 nem csak papíron, de a valóságban is kezeli a DSD512 formátumot.

USB bemenetről a PCM 768 kHz felbontás ténylegesen elérhető.

Az RS 520 tényleg képes bármilyen digitális tartalmat lejátszani 768 kHz-ig, és DSD512-ig, beleértve az MQA 352,8 kHz-et natív módon. Igen, leellenőriztem, hogy nem csak papíron ígérik. Sok gyártó csak prédikál erről, de végül nem teljesít. Az RS-520 tényleg kompatibilis az összes jól ismert audió és videó kodekkel.

Megjegyzés: Az USB maximális felbontás eléréséhez telepítenie kell a számítógépére a Citech Asio Driver for Windows programot, és megfelelő média lejátszót kell használnia, mint például a JRiver.

Annak érdekében, hogy az RS520 teljes mértékben megfeleljen az ígért specifikációknak, a Rose az ESS csúcskategóriás Sabre ES9038PRO DAC alacsony jitter torzítású konverterét, és a saját fejlesztésű műveleti erősítőit építette be. Régebben a zászlóshajó RS150 AKM AK4499EQ/Velvet Sound chipekkel készült, de a módosítás elkerülhetetlen volt az AKM gyár leégése miatt. Mivel az ESS jobb jitter torzítás értékre képes, én nem bánom a változást.

Az RS 520 Femto órajel generátort alkalmaz. A PCM formátumok felskálázhatók 24 bit 192 kHz-ig, és hétféle digitális szűrésmód választható: Brick Wall, Corrected Minimum Phase Fast Roll-off, Apodizing Fast Roll-off, Minimum Phase Fast and Slow Roll-off, Linear Phase Fast valamint a Slow Roll-off az MQA full kicsomagolás mellett. Válassza azt, amelyik a szívének, vagy fülének kedves. Személy szerint én az Apodizing szűrés módot használtam általában, de jót tett a Slow Roll-Off beállítás is a legtöbb nagy felbontású hanganyagnak. Nincs rá szabály, próbálja ki mindegyiket.

RoseTube:

Koncert felvételeket nem csak hallgathat, de nézhet is vele. Ha hozzám hasonlóan rajongója a koncert felvételeknek, akkor ígérem, hogy remekül fog szórakozni. A 30 centis kijelzőnek ugyan csak a középső része mutatja a felvételt, de ez így jó, különben nagyon szélesre nyúlna a kép. A képminőség egészen elfogadható, persze oldalról éles szögből nem jó nézni, ám ez LCD jellegzetesség. Aki többre vágyik, az csatlakoztassa a TV készüléket a HDMI kimenetéhez, vagy 4K monitorhoz. A RoseTube az Israel Symphony Orchestra szinte teljes felvétel gyűjteményét kínálja kiváló kép és hangminőségben rengeteg más lehetőség mellett.

Spotify, Qobuz, Tidal, és Roon:

Amikor az eredeti RS150-ről írtam az első Rose bemutatómat, a Rose App Android alkalmazása elég sok hiányossággal küzdött. A RoseTube account belépés nyelv például koreai volt. Aztán az évek alatt szépen mindent kijavítottak, és most már angol nyelvű, sőt Portugália is bele került a rádió kínálatba (Magyarországot is belerakattuk – fordító megjegyzése). A címben felsorolt minden szolgáltató elérhető, és Roon végpontként kiválasztható a készülék.

CD rippelés:

A készülék aljába beépíthető SSD tárolóra a számítógépe CD ROM-ját használva bemásolhatja a lemezgyűjteményét. Az én gyűjteményeim külső NAS-on vannak tárolva, ezeket a DLNA használatával tudtam lejátszani. Amikor csak háttér zenét kellett szolgáltatnom az unokáimnak, a Rose RS520 Bluetooth bemenetéhez csatlakoztattam a telefonomat. Neki így is tetszett a hangminőség, annak ellenére, hogy a készülék más módon sokkal többre képes. Napjaink életszagú alkalmazás módja, he értik, mire gondolok.

Front panel kijelzés módok:

Nagyon sokféle színű és stílusú kivezérlés mérőt tud megjeleníteni, amivel emlékeket idézhet. McIntosh vagy akár Technics stílus is választható, sőt az RA180-ra hajazó is benne van a repertoárban. Érdekessége ennek a legutolsónak, hogy nem csak kép, mert a funkció gombok érintéssel vezérelhetők.

Interaktív parametrikus EQ is megjelent, amire nem emlékszem korábbról, biztosan új frissítés. Zenei stílusok, és egyéni hangzás módok közül lehet válogatni. Akik nem akarják használni, azok kikapcsolják.

Órakijelzésből is sokféle választható, de ne feledje az országot beállítani, mert ellenkező esetben az időjárás is pontatlan lesz.

A be és kimenet csatlakozások teljes körű beállításai között elveszhet a gyakorlatlan felhasználó. Úgy sem rossz, ahogy ezeket gyárilag konfigurálták, de egyéni módosításokkal javíthat a hangminőségen.

Amit kihagytak:

Fejhallgató kimenete ugyan nincs, de az egyéni zenehallgatás megvalósítható. Én a Hugo 2 fejhallgató erősítőmet csatlakoztattam az USB kimenetéhez. Az RS520 azonnal felismerte, és megjelenítette a nevét. Innentől már ugyanúgy használhattam a streaming funkciókat, mint korábban. Ez a kimeneti mód viszont csak 96 kHz-ig adja ki a hangjeleket az MQA fájlokon, ha a dekóder beállítást, és nem az Authenticator módot választja. A PCM felskálázást is beállíthatja 192 kHz-ig, illetve natív DSD vagy DoP beállítás is lehetséges DSD128-ig. Kiváló hangminőség érhető el így, a Hugo 2 még soha nem szólt ilyen jól.

Mélysugárzó kimenete nincs, de a Preamp kimeneteit aktiválva szubot lehet hozzá csatlakoztatni.

Az érintő képernyő hátránya:

Mivel a HiFi Rose nem akarta fejhallgató kimenettel, és infravörös vevő egység érzékelővel elcsúfítani a front panelt, más megoldásokat alkalmaztak. A fejhallgatót fent javasolt módon csatlakoztatja, a tartozék érzékelőt pedig a hátlap bemenethez lehet csatlakoztatni, de minek? Az előlapról, és az alkalmazásból minden beállítható.

Az érintő képernyő előnye:

Végtelenségig sorolhatnám az előnyöket, kezdve a háromféle rádió mód választás lehetőségétől a csak innen elérhető beállításokig. Ezért ez utóbbi az egyetlen, amire kitérek. Innem lehet például elvégezni a számítógépes megosztás különböző jelszó és más beállításokat, mert kis ügyeskedéssel, és az SSD beépítésével ez bizony szerver is lehet.

Elképesztő mennyiségű lehetőséget biztosít akkor is, ha kartávolságon belül helyezi el, de az alkalmazással is szinte mindent elér.

A fekete péntek csodája:

A Rose RS520-at elsőként egy pár JBL 4305P aktív hangfalhoz csatlakoztattam. Az előerősítő kimenetet használtam. Másra nincs is szüksége, ha asztali felhasználást akar megvalósítani, és persze van aktív hangfala. A hangminőség igen jó, különösen a Roon, vagy Synology NAS forrásról DLNA kapcsolaton keresztül. Az általa rajzolt sztereó kép kb. 1 méterről is lenyűgözött a korábban javasolt komolyzenei videókon is. Hogy ne csak jót írjak róla, Zubin Mehta tiszteletére rendezett koncert felvétele jól hallhatóan torz.

Az évszázad bűne lenne, ha nem hallgatnám meg a beépített AD-osztályú erősítőt egy pár Sonus faber állványossal, és Supertramp zenékkel. Ahogy ezt megtettem, a Roon felejtőssé vált, és a zene vég nélkül áradt. Ahogy az RS520 folyamatosan egyre jobban bemelegedett, úgy javult a hangja is.

Elérhető High-End:

Mivel Karácsony van, nem tudtam ellenállni, megvettem magamnak ajándékba, hiszen a tesztelő pilóták is emberek. Ahogy azt korábban is említettem, két zászlóshajó egység technológiáját egyesíti magába, kevesebb, mint fél áron. Mindegy, hogy minek nevezzük a dolgot, egyszerűen meg kellett tennem. A legenda szerint, amikor a király rajtakapta Szent Erzsébet portugál királynőt, hogy kenyeret lop a szegények etetéséhez, Ő azt mondta, hogy ezek rózsák, Uram! Így lett a kenyérből rózsa, de ebből nekem is kellett egy falat.

Írta: José Viktor Henriques

  1. December 12.

Forrás és képek: Hificlube.net

Műszaki adatok: Rose RS520

Hogy betartsuk az időrend sorrendiséget, a bemutató megírásakor természetesen még nem lehetett tudni, hogy győztes, vagy csak jelölt lesz az év készüléke címre. Az eltelt idő alatt kiderült, hogy nem csak indult, de meg is nyerte a versenyt.