Elac Vela FS409 bemutató Soundex
Elac Vela FS409 a pontos német számítás
A német Elac csaknem 100 éves történelme során hatalmas mennyiségű tapasztalatot szerzett az iparban. A fogyasztói audió piacot 1945 óta szolgálja ki, ekkor mutatták be az első saját rádiójukat. Az eltelt idő alatt az Elac jelentősen kibővítette a termék palettáját, és megvetette a lábát a csúcskategóriában is.
A bemutatóban szereplő álló hangfal az Elac Vela FS409, amelyet az Audiomania, a gyártó orosz importőre bocsátott rendelkezésünkre.
A hangfal nagyon stílusos. Rendelhető fehér, fekete vagy fényes dió színben. A porvédő rácsok külön rendelhetők. Az FS409 a népszerű 400-as sorozat továbbfejlesztett verziója. A fejlesztés nem csak a megjelenés módosításáról szólt, minden kozmetikai beavatkozásnak német alapossággal kiszámított hatása is van a hangra.A kabinet hátrafelé dőlése nem pusztán stíluselem. A gyártó így minimalizálja a hangtartományok közötti időbeli eltéréseket. Ez egy lehetséges mód az átvitel egyenletessé tételének a több-utas hangfalak esetén. Az elegánsan ívelt előlap pedig a visszaverődő hanghullámok interferenciáját csökkenti.
Az FS409 bázisa szilárd alumínium, amely tüskéken áll. Jelentős súlya a súlypontot lefelé tolja, de egyben szolgálja a fókuszált basszus átvitelt is. A kicsatoló nyílás alul hátul látható a bemenet csatlakozók alatt.
A hangszóró készlet minden tagja külön említést érdemel. A JET 5 magas sugárzó felső határfrekvenciája 50 kHz, ami jelentősen felülmúlja az emberi hallást. Feleslegesnek tűnhet, de azt mutatja, hogy az átvitel felfelé igencsak magabiztos lesz. Az új hullámterelő optimalizálása során odafigyeltek arra, hogy sztereó, és házimozi rendszerben is jól teljesítsen.
A közép és mélysugárzók kristály felületét a nagy energiájú hangok pontos továbbítására tervezték. Alumínium és cellulóz szendvics szerkezet, amit a saját szabadalmaztatott AS-XR technológiájukkal gyártanak. Előnyük, hogy nagyon széles az átviteli tartományuk.
Most pedig lássuk, hogyan muzsikál együtt a fent felsorolt összes technológia. Úgy döntöttem, hogy először a „kőszívű” tranzisztoros Mark Levinson 5805 (125W csatornánként, AB osztályban) erősítővel hallgatom meg. Már az első hangok megszólalásakor feltűnt a magasabb frekvenciák áttekinthető ábrázolás módja. A felső közép és a magas átvitel nagyon kiegyensúlyozott.
Vivaldi Giuliano Carmignola Concerto in G minor RV331 Deutsche Grammophon 2006 dinamikus szerzeménye gazdag és színes. Megerősítette bennem, hogy a mikro dinamika, a húr pendülés, és a részetek ábrázolásában semmi nem hiányzik. A második és a harmadik tételben a hegedűk és a csembaló játéka jól nyomon követhető. Ez a fajta áttekinthető ábrázolás mód meghálálja a jó minőségű forrás anyagot.
A 409 magas sugárzója fent helyezkedik el, ezért ügyeljen arra, hogy magas széket válasszon a hallgatáshoz, hogy fülmagasságba kerüljenek. Ha a magasság jó, a jutalom a maximális pontosságú vizuális kép ábrázolás lesz.
A közép mély tartomány ábrázolás módja nem tökéletes. A. Piazzola szerzeményein (A. Piazzola, Fuga Libera, 2006), de a rock műfajban is jót tenne még egy kis sűrűség. A metál balladák (Legend Rock Ballads vol 2) viszont nagyon jól állnak neki. A Vela FS409-hez egyértelműen közelebb állnak a klasszikus, mint a szigorú stílusú zenék. A klasszikus művekben viszont teljesen megnyílik.
A hangfalak egyik legjobb tesztelés módja az énekhang. Itt a kiegyenlített tonalitást, a taps élénkségét tapasztaltam, és ez megelégedésre adott okot. A mélytartomány mennyisége a szoba méretéhez kell, hogy igazodjon. Az Audiomania 15-ös számú bemutató terme közel 100 négyzetméteres, igen nagy nehézséget okoz minden hangfalnak. A karcsú Vela is küzdött vele, de a fizika végül legyőzte. Ezzel együtt a hallgatási pozícióban még éppen elegendő mélyet tudott produkálni ahhoz, hogy ne legyen igazi hiányérzetem. Ekkora méretű helyiségben már esetleg a kettős erősítés (amikor a mélysugárzókat külön végfok hajtja meg) és egy fázis inverter válhat szükségessé.
Mikor az Elachoz az Octave V70 SE elektroncsöves erősítőt (6550 pentóda, 70 W 4 ohm) csatlakoztattam, megjelent az élénkség, fokozódott az áttekinthetőség, és a semlegesség. Általános érzésem az, hogy a hang lágyabb lett, és olyan dolgok jelentek meg a hang ábrázolásban, amik eddig nem voltak jelen.
A makro dinamika teszteléséhez a fúvós hangszer együttes tökéletes (jó választás lehet a Russian Federal Border Guard Service 200-2002 felvétel gyűjteménye). A basszus a tranzisztoros erősítéshez képest érdekes módon nem csökkent, ahogy vártam, csak más lett. Az artikuláció érezhetően javult, a dobok felszabadultan peregtek, és együtt lélegeztek a zenével. A rézfúvós zenekar hallgatása nagyon szórakoztató, élveztem, ahogy a távolban menetelnek a katonák
Mi az, amit kiemelnék vele kapcsolatban?
Az Elac Vela FS409 hangzás világának különlegessége az érzelmek közvetítése, és a könnyed kellemes tonalitás.
A következő felvételeket javaslom; Nessun Dorma Best of The Tree Tenors, Decca 1990, D. Oistrakh hegedő játéka (Ciacona in G minor, Tommaso Antonio Vitali, Melody 1950), Swan Lake ahol a nagyzenekart E. Svetlanov vezényli (Melody 1987), Mozart zongora és nagyzenekari művei (Artur Rubinstein Mozart Piano Concertos 20,21, RCA 1962).
Indítsa el a lejátszást, hagyja magát elvarázsolni a muzsika csillogásával, és feledkezzen meg a hangrendszerről.
A hallgató rendszer további elemei:
CD lejátszó: Cambridge Audio Azur 851C
DAC: Triumion RME ADI2
Erősítők: Mark Levinson 5805, Octave V70 SE
Kábelezés: Analysis-Plus Oval 12, Nordost Heimdall, Nordost Blue Heaven
Műszaki adatok:
Írta: Vyacheslav
2020. 07. 27
Forrás:[https://soundex.ru/en]