Aurender ACS100 bemutató Soundex
Aurender ACS100 Örök életű CD
Napjaink legpraktikusabb és legkényelmesebb eszköze a zenehallgatásra a streamer, vagy hálózati lejátszó. Még azok is, akik a hangminőségre összpontosítanak, régen rájöttek arra, hogy néhány streaming szolgáltatás van olyan jó, mint a CD lemez, ráadásul az online felvételek mennyisége bármely zenerajongót boldoggá tehet. Akad olyan, aki másról álmodik? Elég egyetlen forrás a rendszerbe, amit az internethez csatlakoztat, és indulhat a lejátszás.
De mindig vannak vonakodó és unalmas emberek, akik ebben a lehetőségben is megtalálják az akadályt, ami lehetetlenné teszi az alkalmazását. Még ennek a cikknek a szerzője is találta magát hasonló szerepben. Például amikor kiderült, hogy kedvenc zenekarom kiadványa későn, ráadásul újra szerkesztett verzióban jelent meg a streaming szolgáltatónál. Ennek hangzása jelentősen eltért az első kiadás meleg hangjától, és hangulatától. Sőt, szembe kell nézni azzal a ténnyel is, hogy a keresett album, vagy előadó egyszerűen nem szerepel az online katalógusokban.
Aki gyakran ütközik bele ebbe, az egyáltalán nem akarja a CD lejátszót internetre cserélni. Ezzel viszont csorbát szenved a rendszer minimalizmusa, és egyszerű használat módja. A meglévő CD gyűjtemény számítógéppel való otthoni szerverre történő bemásolása macerás, régen elfeledett módszernek tűnhet. Speciális hardvert, szoftvert kell használni, ráadásul rengeteg ideig tart. Az ilyen helyzetekre is van optimális megoldás. A piacon egyre több megfelelő minőségű kombinált eszköz található. És az Aurender ACS 100 pont ilyen.
Az Aurender azon kevés cégek egyike, amely képes volt látszólag összeférhetetlen funkciókat kínáló egységeket egy fedél alá hozni. Sikeresen ötvöztek egy fájl tároló szervert, és egy csúcs kategóriás digitális lejátszót. Ez azonban csak úgy volt lehetséges, ha a két funkciót időben elválasztják egymástól, és egyszerre soha nem működnek. A zene lejátszás pillanatában a szerver, amely potenciális interferencia forrás lenne, teljesen leáll, és alvó módban várakozik. Ez még akkor is megtörténik, ha az Aurender memóriájából szól a muzsika. A varázslat abban rejlik, hogy az adatot először átmásolja a készülék egy alacsony zajú SSD-re. Amikor pedig a zene nem szól, a szerver rész bármilyen fájlkezeléshez elérhető, pont úgy, mint egy hagyományos otthoni NAS. Néhány Aurender típus még ennél is tovább megy. A szerver és a lejátszás funkciókon túl CD beolvasásra is képes. Ezek közül egy az ACS 100. Ez a funkció is a többi folyamattól elkülönítve használható, és mivel a gyártó rendkívül komolyan veszi a minőség kérdését, ez kizárja azt, hogy nem megfelelő módon lehessen alkalmazni. Például a beépített TEAC mechanikával csak a lemezeket lehet beolvasni a memóriába, közvetlen módon nem lehet lejátszásra használni, mivel ez zavart vihetne be a rendszerbe. Egyszóval itt is a tökéletességre törekedtek.
Az ACS 100 a legfiatalabb azon három Aurender modell közül, amelyek képesek a lemez beolvasásra. Kompakt méret, amely a fele szélességű, mint egy normál komponens. A kis mérete tényleg lehetővé teszi a minimalista rendszer kialakítását, mert még egy IKEA polcon is kényelmesen elfér. A kis mérete ellenére viszont két darab SATA 2,5 inches meghajtó befogadására képes. Ha nem használja a RAID tükrözést a két HDD vagy SSD tároló között, akár 8 TB tárhelyet alkalmazhat, ami rengeteg zenét jelent.
A front panelen a gyártónál szokásosnak nevezhető módon itt is csak négy funkció gomb található, igaz nem négyszögben, hanem függőleges elrendezésben. A megváltozott elrendezés mód magyarázata a praktikus használhatóságra vezethető vissza. Mivel a gombok több funkciót vezérelnek, amit a kijelző jelenít meg, egyszerűen nem lehetnek másként.
Nincs semmi megalkuvás az anyaghasználatban, és a felépítésben. Az egység esztétikus, látszik rajta az átgondolt tervezés. Minden sima, szimmetrikus. Nincsenek éles részek, hézagok, vagy bármi más, ami hanyagságot mutatna. Egy biztos, az Aurender készülékek kidolgozására nem lehet semmi panasz.
A CD lemez beolvasás módja is olyan, ami tökéletesen ki van dolgozva. Biztos vagyok abban, hogy olvasóim egy része még emlékszik azokra a napokra, amikor Plextor vagy Teac optikai meghajtókkal végezte a beolvasást a számítógép segítségével. Maga a beolvasás folyamata volt a legfontosabb lépés az egészben, hiszen pontosan kalibrált hardver és szoftver kellett ahhoz, hogy kevés legyen a hiba. A meta adatok vadászata aztán rengeteg ideig tartott, hiszen akkoriban még nem volt internet. Egyszóval a CD lemez beolvasása komoly rituális tánc volt, amit tamburinnal a kézben minden alkalommal el kellett járni.
Az Aurender ACS 100 készülékek tulajdonosai számára ez csak régi tündérmese, amolyan audiofil történelem. Egyszerűen azért, mert itt elegendő a lemezt a betöltő nyílásba tolni, és a készülék minden mást elvégez. Azonosítja a lemezt, letölti a neveket, a dalcímet, a lemezborítót, és automatikusan könyvtárba rendezi az adatokat.
Egyetlen dolog amit kézzel kell végezni, az alap beállítás. Meg kell határozni például, hogy FLAC, AIFF vagy WAV formátum legyen a fájl, miként kezelje a rendszer a duplikálást, és kiadja-e a készülék a lemezt beolvasás után. Mikor ezeket meghatározta, a folyamat a továbbiakban teljesen automatikus. A rippelés végén a tulajdonos műveleteket is végezhet a fájlokkal. Kimásolhatja például USB memóriára, vagy áttöltheti a hálózathoz csatlakoztatott másik készülékre. Ha az internetről letöltött meta adatok nem pontosak, vagy hiányosak, manuálisan szerkesztheti azokat az ACS Manager alkalmazással.
Emellett az ACS 100 készüléken elől és hátul is USB 3.0 port található, amelyeken külső meghajtókról másolhat korlátok nélkül. Ha a CD gyűjtemény több száz, vagy több ezer lemezből áll, akkor külső meghajtóval is dolgozhat. Ezeket az Acronova építi. A Nimbie Autoloader nevű készülék például 100 CD lemezzel tölthető fel, amelyek beolvasását az automatikusan elvégzi.
A vezérlés olyan fontos kérdés, amire az Aurender mérnökei nagy gondot fordítottak. Javasolják az iPad használatát, mert erre írták az Aurender Conductor legteljesebb és leg funkcionálisabb változatát. Létezik Android verzió is, ám az kevésbé funkcionális, kevesebb alternatívát kínál a vezérlésre.
A Conductor megjelenés formája a kijelzőn elsőre olyan, mint egy űrhajó műszerfala. Hatalmas mennyiségű információt jelenít meg, és értelmezni kell, hogy mihez kezdhet velük. Az algoritmusok azonban gyorsan megtanulhatók, és a korábban feleslegesnek vélt információk is értelmet nyernek. A képernyő megjelenítés hatékonysága feleslegessé teszi a rengeteg fület és ablakot. Minden ami kell a szemem előtt van, a kiegészítő adatok pedig három-négy érintéssel elérhetők. A Tidal és a Qubuz integrálva van az alkalmazásba, nincs szükség utólagos telepítésre. A lejátszási listák létrehozására a streaming szolgáltatók teljes kínálata mellett a fedélzeti memória és a hálózathoz csatolt külső tárolók adatai is használhatók. Többféle szempont szerint kereshet, és a keresés bármelyik média táron alkalmazható. Ilyen módon a felhasználó egy olyan listát hozhat létre, amelyen csak az általa választott kiadványok szerepelnek.
Az Aurender ACS100 rendszerbe integrálásának egyetlen módja a hátlapon található USB Audio Class 2.0 interfész. Erre a célra külön port található, amelynek csatlakozóját az Amphenol gyártja professzionális minőségben. Ez legyen a kimenet, minden másra pedig a további USB 3.0 portok használhatók. Lényeg, hogy ne cserélje fel őket. Az USB 2.0 interfész PCM jeleket tud továbbítani 32 bit 768 kHz-ig, és támogatja a natív DSD512 formátumot. A modern szabványokat kielégíti, sőt marad tartalék is.
Az analóg kimenetek, és az SPDIF hiánya nem akadálya, hogy a rendszert minimalista módon építse fel. Ha kis méretű eszközöket szeretne, ajánlom a Mytek Brooklyn komponenseket. Ezek felhasználásával igen kompakt rendszer építhető, amely kiváló hangzásra képes hangfalakkal, vagy fejhallgatón keresztül is. Ha nem lényeg a kis méret, napjainkban sok integrált erősítő, sőt aktív hangfal is kínál USB bemenetet, bár ez még annyira nem elterjedt.
Egy rendszerben a hangfal és az erősítő nem kérdéses, hogy befolyásolja a hangminőséget, de mi a helyzet a streaminggel? Néhány dolgot tisztázni kell a hálózat lejátszással kapcsolatosan, hiszen egy szokásos otthoni NAS is képes kiadni a zenét a külső USB DAC felé. Ám ebben az esetben a digitális jeltovábbítás módja aligha nevezhető audiofilnek.
Az optimalizált USB interfész, a szerver lejátszás letiltása és a beépített veszteségmentes HiRes szoftvere mellett az Aurender ACS100 további szűrőket alkalmaz, hogy kiküszöbölje a tápegység és az Ethernet port zaját valamint az interferenciákat. A tápegysége szuper kondenzátorokat használ, amelyek kiküszöbölik a feszültség ingadozásokat, sőt áramkimaradás esetén szünetmentes tápegységként funkcionálnak. Áramszünet esetén a készülék képes adatvesztés nélkül leállni, és kikapcsolni a meghajtókat. A hangzás teljesítményét befolyásoló technológiák és áramköri megoldások túl vannak méretezve. Az Aurender ACS 100 fő hardvere egy négymagos Intel N4200 processzor, amelyet 8 GB RAM támogat. Ez kiküszöböli az időbeli késéseket úgy a lejátszásban, mint a streaming során. Nem utolsó sorban egy erős hardver kihatással van a fájlok közötti navigáció sebességére is.
A digitális jeltovábbítás hangra gyakorolt hatása egyszerre sok és kevés. Ha helyesen működik, onnantól már más komponensek felelősek a hangzásért. Egyébként még a kábelek hatását is könnyebb meghatározni és megérteni, mint a digitális jelfolyam szerepét. Ha a továbbítás során jelentős a késleltetési idő, a digitális jelfolyam felesleges átalakuláson megy át, és a dekóder nem képes belőle tiszta hangot előállítani. Ugyan ez a helyzet az interferenciákkal. Jitter torzítást okoznak, és ha ez már meghallatszik egy rendszerben, ott bizony azonnali korszerűsítésre van szükség. Pontosan ezt tapasztalhatja, ha először laptopon vagy asztali számítógépen keresztül hallgat fájlokat, majd ugyanezeket megszólaltatja az ACS 100-on keresztül. A felbontás észrevehetően nagyobb lesz, a színpad nő, az élő hangok természetesebbé válnak. Markus Miller basszusgitárja hirtelen tisztán, dinamikusabban kezd el szólni. Anna Netrebko éneke egyértelműen a színpadra kerül, a Kraftwerk analóg szintetizátorai pedig a mechanikus hangzás és a melegség kombinációját öltik magukra. Nem lesz könnyű még egy ilyen mértékű előrelépést tennie, ha ezen is túl szeretne haladni. Az ACS 100 árának duplájáért lehet még finomítani a minőségen. Ezek a változások azonban már ennyire nem lesznek feltűnők. Az ábrázolt kép tisztul, a magas tartomány természetesebb, és több lesz a levegő a színpadon. Ám az a HŰHA hatás, amit az ACS 100 kontra számítógép váltás eredményezett, már valószínűleg el fog maradni.
Összefoglalom, hogy mit is jelenthet az Aurender ACS 100 jövőbeli alkalmazása. Az mindenki számára egyértelmű lehet, hogy igen kényelmes és okos lehetőség arra, hogy a CD gyűjteményét örök életűvé tegye. Ugyanakkor bármely otthoni rendszerben alkalmazható mint műsorforrás. Más Aurender készülékekkel egy rendszerbe építhető, emellett harmadik fél hálózati lejátszói szerverként tudják azonosítani, így multi room rendszer építhető vele. Digitális futóműként ugyanilyen jól alkalmazható. Nem csak tiszta digitális jeleket képes szállítani, de lehetőséget ad arra, hogy a gyűjteményét tetszés szerint rendezze, és lejátszhassa. A rengeteg választható funkciója miatt akár az otthoni rendszer egyetlen műsorforrásának szerepét is el tudja látni. Egyetlen utolsó, de fontos megjegyzésem maradt. A funkciók egyszerre nem alkalmazhatók, hiszen ez a működésének legfontosabb alapelve, és a minőségének egyik titka.
Műszaki adatok:
Írta: Maxim Naumov
2020.09.02
Forrás:[https://soundex.ru]