Elac SUB3030 bemutató

Elac SUB3030 bemutató

Az első mélysugárzóm: Elac SUB3030

Mivel szerény házban élek, a kevésbé feltűnő hangfalakat kedvelem. A hallgató szobám az ebédlő, amelynek magas falai nagy hangot igényelnek. A Spendor Classic ½ hangfalakat kedveltem, de a nagy dán úgy uralta a szoba látványát, mint egy templom a kis falu főterét. A 30 Hz körüli mélyhang átvitellel szerettem volna gazdagítani a hangzást.

Úgy gondoltam, egy mélysugárzóval meg tudnám oldani a dolgot anélkül, hogy álló hangfalakat kellene beállítanom. Emellett kisebb méretű front hangfalakra akartam váltani, amik nem ülnek rá a szobám látképére. Persze felmerült bennem is a kérdés, mint mindenkiben: Lehetséges, hogy a fele méret fél élvezet? Minden esetre egy dolgot megtanultam. Sőt, inkább kettőt.

Íme, itt az első mélysugárzómmal szerzett tapasztalatom. Az első típus amit határozottan elvetettem, a REL Stygian pedig régen szerettem volna. Lehet, hogy a régi technológia okozta, nem tudom. Egy biztos, az automatikus alkalmazás bázisú kezelés mód, amit az Elac SUB3030 kínál, érdekesnek tűnt.

750 fontos árával a SUB3030 közép tájon helyezkedik el a gyártó mélysugárzó palettáján. 12 inches lefelé fordított passzív radiátora van, amelyet a másik 12 inches front panelre szerelt driver hajt meg. A beépített BASH erősítője 500W folyamatos, és 1000W maximális teljesítményre képes. Ez a technológia végül is egy AB osztályú erősítés, amelyet D-osztálynak megfelelő módon szabályoznak. Nagy teljesítményre képes alacsony torzítás mellett, ami az Elac szerint mindkét technológia legjobbját egyesíti magában.

Még éppen elfogadható 17x17x18,2 inch méretű, a súlya 50 lbs. Hamu fekete színű. Rendesen van összerakva, de semmi luxus. A tüskék tartozékok. A fixen rászerelt rács ad neki némi egyéni megjelenést, és mögé tekintve látható a nagy méretű driver. A szobába helyezve nem uralja a látványt, harmóniába került a többi berendezési tárgyammal.

A hátlapon egy pár sztereó RCA bemenet van, amelyet az erősítő Pre Out kimenetéhez csatlakoztattam.

És most jön a csavar. A hátlapon mindössze egy hálózati kábel bemenet és egy szerviz célokra szolgáló USB port található, más semmi. Nincs hangerő szabályzó, nincs törésponti frekvencia beállítás, nincs semmi. A mélysugárzó minden beállítását ugyanis az Elac Sub Control 2.0 telefonos alkalmazással kell elvégezni, Bluetooth kapcsolaton keresztül. Micsoda futurisztikus megoldás! Az, hogy a beállításokat a hallgató székemben ülve tudtam elvégezni, határozottan pluszt jelentett.

Sub Control 2.0:

Az alkalmazás csomag egyszerű hozzáférést ad a mélysugárzó által biztosított beállítás lehetőségekhez. Például a leggyakrabban használt hangerő módosítás során lehetőség van visszatérni a korábbi értékre, ám ez csak egy a tárházból.

Az Auto EQ funkción azonnal megakadt a szemem. A mélysugárzó átvitelét a szobához igazítja, és szuper könnyű használni. Először oda kell tartani a telefont a front driverhez közel, és futtatni kell a sweep jelet. Ugyanezt meg kell ismételni a hallgatási pozícióban. Az alkalmazás összehasonlítja a két mérést, és annak megfelelően állítja be az átvitelt. Okos és gyors megoldás. Tényleg egyszerű.

Ám ez az EQ csak a szobához igazítja a szubot, és nem illeszti be a front hangfal hangzásába. Ehhez meg kell találni a megfelelő törésponti frekvenciát, hangerőt, fázist és pozíciót. Ez további négyféle beállítás, amire nem terjed ki az automatika figyelme. Egy olyan ember számára mint én, higgyék el, ez nem könnyű, hiszen ne feledjék, ez az első mélysugárzóm.

A Phase beállítással 0-360 fok között módosítható a fázis. 20 msec értékig késleltetést is be lehet állítani. Emellett ott van még az ötsávos parametrikus EQ. Próbálkoztam vele, de aztán nem alkalmaztam, mert volt négy másik beállítás mód. Flat amelyik a szoba káros hatásait kiküszöböli. Music amelyik zenéhez van tervezve. A Movies a filmeken +2 dB 50 Hz kiemelést csinált. Night, amely a szomszédokat megóvja a dübörgő mélyektől. Mindet kipróbáltam, végül maradtam a Flat beállításnál némi módosítással.

A rendszerem:

A tesztben a 2300 fontért vásárolt Graham LS6 állványos hangfalat használtam, amelyet később az Elac Debut B6.2-re (kb. 300 font) cseréltem. Egy Cambridge Audio Edge NQ (4500 font) a streamer és az előfok, amelyet egy pár Gold Note PA-10 (1300 font/db) végfokhoz csatlakoztattam. IsoAcoustics Iso-Puck (90 font) gondoskodott a betonlap alátámasztásáról, amit a SUB 3030 alá tettem.

A beállítás:

Nem szépítem, a beállítás szörnyű nehéz volt. Keith Howard a HiFi News munkatársa külön cikket is írt erről. Andrew Jones a SUB 3030 tervezője még egyértelműbb módon fogalmazott:

„…mérések nélkül nagyon nehéz összehangolni a szub és a hangfal együttfutását. Rengeteg a hibalehetőség, ezért sok próbálkozás és szerencse szükséges. Normál esetben a tervező mérnök feladata úgy összehangolni azt, hogy a tartományok szépen illeszkedjenek egymáshoz. Ez nem könnyű. Minden mélysugárzót vásárló ügyfelünknek azt kell mondanunk, hogy az összehangolás az Ő feladata. Önnek is ezt kell mondanom. Mivel tudom, hogy nincs megfelelő műszere és gyakorlata, ezért sok szerencsét kívánok hozzá!…”

Keresztezési pontnak Derek Hughes, a Graham LS6 hangfal tervezője, a legalacsonyabb, 40 Hz-es beállítást javasolta, hogy minimális legyen a 40-60 Hz közötti tartomány átfedés (az LS6 -2dB 45 Hz-en), és ezt Andrew Jones is megerősítette. Magasabb beállítást is kipróbáltam, de igazuk volt.

A SUB3030 ajánlott elhelyezése a sarokban volt. Nálam az működött a legjobban, amikor az oldalfalra állítva, 60 centi távolságra a hátsó faltól állítottam fel, mert így a szub nem uralta a mélytartományt. A hangerő növelésével kompenzáltam a legalacsonyabb tartomány balanszot. Nyilván a 9 dB-es mechanikus nyereséget kellett ilyen módon kompenzálnom.

A fent leírtak csak a mélysugárzó hangerő beállításáról szóltak. Ezt követte aztán a fázis, és a többi paraméter optimalizálása. Négy paraméter, végtelen kombináció. Nem véletlen, hogy sokáig tartott. Talán a hangerő a legérzékenyebb beállítás mód, mert ha túl alacsony, a szub hatása eltűnik, ha pedig túl magas, a mélyek dominánsak lesznek. Természetesen minden felvételen más és más az optimális. Egy biztos, az alkalmazás nagyon leegyszerűsíti a beállításokat. Még az is lehet, hogy túlságosan is, mert azon kaptam magam, hogy állandóan ezt macerálom.

A meghallgatás:

Mika Vainio Konstellaatio Otava. Az alacsony frekvenciák elfogynának a szobában a rásegítés nélkül. Az alkalmazás frekvencia analizátor része megerősíti, hogy 40 Hz-en beszakadás volt a szoba akusztikában, amit az automatika kiválóan kiegyenlített. Ez a tartomány a szub nélkül nem jelenne meg, ezért a muzsika sokat veszítene a hatásából.

Olympic Fanfare Pomp and Pizazz (Cincinnati Pops) volt a következő. Ez Richard E Lord (a REL alapítója) kedvence. Fényes Telarc felvétel, ami alacsonyra lemegy. A SUB3030 vállán nyugszik a teljes nagyzenekar súlya, amely tele van apró részletekkel. Az LS6 mélysugárzó rásegítés nélkül is egész jól boldogult vele, de a szubbal megjött a fenségesség, és az érzelmi mondanivaló.

The King. Templomi orgona, és nem Elvis. Charles Munch Saint Saens Symphony 3. Az alacsony basszusok tárháza. A finálé varázslatos, a szoba nyomás alá került, a 3030-as kitett magáért. Hihetetlen erőt sugárzott. A lassú második tételben a szub csodálatos mélyre ment. A Manchester Bridgewater Hall orgonájának legalacsonyabb hangja 16 Hz, amely 32 inches sípból szólal meg. Inkább érezhető, mint hallható. Az Elac jobban jelenítette meg bárminél, amit eddig hallottam, pedig elvileg mindössze 25 Hz-ig megy le. Csak úgy megjegyzem.

A határok érzékelésekor nem halljuk, inkább csak érezzük a szobában a jelenlétet, esetleg találhatunk „hiányosságot” a 3030-ban. Amikor REL szubbal próbáltam (ez is fent volt a bakancs listámon), a mérés biztosan segített volna, mert a hangerő csökkenés elárnyékol hatásokat.

A zene kiválasztása nagy probléma. A SUB3030 töréspontja 40 Hz-en van, és ez alatt nagyon kevés mélytartalom van a zenében. Egy nagybőgő például 41,5 Hz-ig megy le. Igazság az, hogy amikor az LS6-ot hallgattam, még az is felmerült bennem kérdésként, hogy egyáltalán van-e szükségem szubra?

Aztán amikor a front sugárzót kisebbre cseréltem, és az Elac Debut B6.2 állványosra váltottam, más volt a helyzet. A B6.2 méretben hasonló volt a Grahamhoz, de az ára 329 font, és teljesen más a hangja. Andrew Jones azt javasolta, hogy 45 Hz-re állítsam a töréspontot (alacsonyabbra, mint gondoltam volna). Vajon ez a kombináció partiban lesz a korábbival?

Igen, nagyon is! A B6.2 meggyőző hangot ad nagyon kedvező áron, de a mélytartománya nem olyan, mint az LS6. A SUB3030-ra több munka hárult. A mélysugárzó hatására viszont csodálatosan gazdag lett a teljes hangzás. Nem hiszek a számok varázsában, de mindössze 5 Hz változtatás szédületes hatással járt. Itt nem kérdés, hogy használjak-e mélysugárzót, vagy sem. Ha igen, melyiket?

Utolsó gondolat:

A REL az a fajta mélysugárzó, ami mindenfajta muzsikán érezteti a hatását. Ez rendkívül érdekes volt számomra, mert miért hallható akkor is, amikor nincs mélytartalom? Ennek ellenére határozottan érezhető, még ha csak kis mértékben is.

Más volt a helyzet a SUB3030 esetében. Kerestem a hangját, mert hallani akartam. Csak akkor volt ott, amikor kellett, és nem befolyásolta sem a Graham LS6 sem pedig a Debut B6.2 színpad ábrázolását.

Összefoglalás:

Azt kell mondanom, hogy rengeteget tanultam, de tényleg. Ahogy az Andrew Jones is megmondta, egy mélysugárzó optimális beállítása nem könnyű. A procedúra során viszont felnyílt a szemem. Ez azt jelenti, hogy a kommentek általánosságban a mélysugárzókról szólnak, és nem a SUB3030-ról.

Meglepett az, hogy a kis méretű Graham LS6-nak is szüksége volt szub támogatásra. A Debut B6.2 a SUB3030 segítségével gazdag mélytartományra tett szert. Az nem feltétlenül ár kérdése minden esetben, hogy az olcsóbb hangfalak milyen mélyre mennek le, mivel a régi Bowers 802 hangfalam jól kezeli a 27 Hz-et.

A SUB3030 használatával nagyon sok zenei részlethez juthat kedvező áron, mert a két darab 12 inches felület jelentősen gazdagítja a 25 Hz körüli hangtartományt. Ahogy a szub méretét elnézem ez a hatás tovább fokozható azzal, hogy közelebb teszi a sarokhoz.

Az alkalmazást könnyű kezelni, és az Auto EQ nagy segítség a telepítésben. Ha mindent sikerült jól beállítani, a SUB3030 simán beilleszkedik a rendszer hangjába, és nagyot lendít a hallgatási élményen. Komoly emlékeztető mindenki számára, hogy az utazás közben szerzett tapasztalatok legalább olyan fontosak, mint a cél elérése, és a zenébe, a szoba amiben hallgatja milyen mértékben szól bele. Ez a két legfontosabb dolog, amit mindenkinek meg kell tanulnia. És bizony végig kell menni az úton, hogy kiderüljön.

A SUB3030 véleményem szerint jó választás. Hogy új szonikus szabványt állít-e fel az árkategóriában? Ez az első mélysugárzóm, és sokkal többet nem hallgattam meg semmiféle más árkategóriában, ezért nem tudom. Ám azt biztosan állíthatom, hogy én semmit nem tudtam felhozni ellene.

Műszaki adatok:

Írta: Phil Wright

2021 április 14.