Elac Carina FS247.4 bemutató i-fidelity

Elac Carina FS247.4 bemutató i-fidelity

Az influenszer

A Carina széria a gyártó 240-es sorozatának koncepcióját hivatott folytatni, sőt tovább fejleszteni. A cél elérése érdekében az Elac sokkal többet tett, mint bárki gondolná, nem csak új néven illette a régi bevált módszereket, hanem az alapoktól újra tervezte az egészet. Az i-fidelity utána járt, hogy a Carina FS247.4 megfelel-e a magas elvárásoknak.

Tökéletesen megalapozott a kijelentés, hogy nagyon kevés gyártó fejlődött annyit az elmúlt négy évben, mint az Elac. Engedjenek meg egy rövid visszaemlékezést. Kielben mindig is hosszú volt a termékciklus, ráadásul a tervezés szempontjából rendkívül konzervatív elveket vallottak. Nem igazán koncentráltak soha a magas eladási darabszámokat biztosító szegmensre, mivel azok csak részben, vagy egyáltalán nem felelnek meg az audiofil elvárásoknak. Aztán egyszer csak jött egy hirtelen változás. Megjelentek a Discovery elektronikák, a Miracord lemezjátszók újra éledtek, és szerződést kötöttek Andrew Jones-sal, hogy a belépő kategóriás hangfalak piaci szegmensébe tervezzen nekik sorozatokat.

Andrew Jones, akit a tervezési szféra ár-érték arány egyik szakértőjének tartanak, megálmodta a Debut sorozatot, ami rendkívül versenyképesnek bizonyult az 1000 Euro alatti kategóriában. A sikereken felbuzdulva megjelent a Debut 2.0, majd a Debut Reference széria, valamint az Uni-Fi sorozat, ami már szintén a második generációnál tart.

Hogy teljes legyen a kép az Elac száguldásáról, tudni kell, hogy 2016 óta a belépő kategóriákon kívül megjelentek a Concentro, a Navis és a Vela szériák. Érdekes lesz látni, hogy mikor engednek majd a felelősök legalább szusszanásnyi időt maguknak. Talán a Carina széria jelzés értékű lehet, mivel ez a 240-es sorozat negyedik generációja. A kínálatot elnézve várható lehet a 260-as, és 300-as megújítása is. Jelenleg egy a biztos, a 2015-ben bemutatott 240.3 sorozathoz képest a változás jelentős. A Carina egyáltalán nem hasonlít az előd modellekre.

A Carina kabinet kialakítása elegáns vonalvezetésű, a modern elvárásoknak megfelelő a megjelenése. Egymás mellé téve az elődöt és az utódot, nyilvánvaló, hogy a korábbi design bizony igencsak beporosodott. Az Elac hagyott időt a piacnak, hogy megszokja a változást, mert az előd modellek egy ideig elérhetők voltak. Ehhez közrejátszott az is, hogy az újoncok bár kicsit magasabbak árban, de még mindig a célzott legnépszerűbb árkategóriába tartoznak. A régebbi széria két monitort, és két állót tartalmazott a center mellett, a megújult kínálatban egy monitor, és egy álló található – legalábbis egyenlőre. Multi csatornás rendszer kiépítéséhez ha szükséges, együtt alkalmazhatók, mert a hangzás világuk, és a hangszóró készletük hasonló.

Az új sorozat szatén fehér és fekete színben rendelhető. A króm színű vékony díszítő gyűrűk mindkét színben változatlanul jelen vannak. A megjelenés stílusváltása olyan jól sikerült, hogy külön dicséretet érdemel. A változó sugarú membránok a ház színét viselik, és biztos vagyok abban, hogy ezt látva senkinek nem hiányzik a régi megjelenés. Az MDF kabinet trapéz alaprajza nem csak a megjelenést teszi szebbé, hanem mivel nincs belső párhuzamos felületük, az állóhullámok kialakulását is megakadályozzák. Merevítő bordák teszik stabillá a felépítést. A kissé ívelt membrán felületek és a besüllyesztett magas sugárzó is a széles iránykarakterisztikát támogatja. A magas sugárzó az Elac által tovább fejlesztett Air Motion Transformer, amelyet a JET5-tel ellentétben Kínában gyártanak. A Carina magasát Kielben fejlesztették, és speciális hajtogatású membránt tartalmaz.

A rendszer általános bemutatása:

A közép és mélytartomány lesugárzás módja Rolf Janke fejlesztési vezető 1990-es évek közepén kifejlesztett koncepcióját követi. A változó ívű membránoknak erőteljes mágnes motorukkal le kell tudniuk úgy a mély, mint a középtartomány spektrumát sugározni. Mivel mindössze 15 centi áll rendelkezésre, különben elveszne a magas karcsú megjelenés, nagylöketű hangszórók kellenek, amelyek jól szellőznek, és az átlagnál nagyobb a lengő cséve átmérő. Az új membrán alumínium kompozit, és sima a felülete – az Elac itt búcsút intett a sok éve alkalmazott XR technológiától. A 2,5-utas rendszer két mélyközepe 250 Hz-ig együtt dolgozik. Ezen túl csak a felső kap egy lágyan szűrt közép tartományt, és tovább megy 2,5 kHz-ig, ahol a magas sugárzó folytatja.

A két mélyközép külön kamrában dolgozik, amelyet két kivezető nyílás csatol ki. Ahelyett, hogy a normál megoldást választotta volna, Andrew Jones igazán különleges port elrendezést alkalmaz. Az egyik kivezető nyílás a hátlapon található, de a másik lefelé mutat a kabinet alján. Ennek a megoldásnak azt kell szolgálnia, hogy kevésbé legyen érzékeny a hangfal a falhoz közeli beállításra. A 30 négyzetméteres szobámban a fél méteres távolság sem okozott problémát, teljesen kiegyensúlyozott maradt a hangja.

A kabinet alsó részén lévő fém keret egészen a hátlap csatlakozó panel aljáig folytatódik. A padló profil vízszintes, amit erősen rögzítettek a hangfal testhez. A hangfal alsó része enyhén emelkedik hátrafelé. Ennek az a szerepe, hogy az alsó szellőztető nyílásnak nagyobb legyen a helye. A tüskék masszívak és állítható magasságúak. A hegyes végük alá a korongokat tartozékként adják. A masszív bemeneti csatlakozások lehetővé teszik a kettős kábelezés, vagy kettős erősítés mód használatát. A csatlakozási pontokat aranyozott lemezek kötik össze. Ez dicséretes megoldás, de megfontolandó lehet jó minőségű kábelekkel helyettesíteni őket.

A hangzás:

Az FS247.4 nem nevezhető kritikusnak, de azonnal megmutatja a jó és a még jobb közötti különbséget úgy a hangszóró kábelben, mint a vezérlő elektronikában. Mielőtt kritikusan hallgatni kezdtem volna, néhány napig járattam. Jehnny Beth aki többek között a poszt-punk Savages együttes frontembere is volt, To Love Is To Live című szerzeményével kezdtem. Első szólólemezén a francia énekesnő többféle stílust is bemutat az indie-rocktól az elektro-punkon át az avantgarde-pop-ig. Ez utóbbit valószínűleg Flood hozhatta magával, aki korábban a New Order-rel és a Depeche Mode-dal is dolgozott. A hang szinte nyugodt a szisztematikusan kialakított káoszhoz képest. A To Love Is To Live olyan album, ami nagyon különc hangzásvilágával gondolkodtatja el a hallgatót. Az FS247.4-en keresztül jó volt hallgatni, könnyedén követte a folyamatos tempóváltásokat, fenntartotta az áttekinthetőséget, szépen összeillesztette a kirakós darabjait. Nem csökkent a lelkesedése a karakteres mélytartománnyal játszott dalok esetében sem. A Human című felvétel lenyűgözően bizonyítja a robbanékonyságát. A dobok megfelelően rúgnak, a nagybőgő a saját hangján szólal meg, a basszusgitár megkapja a kellő tömörséget. Ugyanakkor rendkívüli pontossággal szólaltatja meg a furcsa stílus felső tartományát is.

Kari Bremmes Spor című szerzeménye számomra örök sláger. Mikor megszólalt a dal első néhány üteme, a gerincemen borzongás futott végig. A jellegzetes ritmust finom visszhanggal játsszák. A szintetizátor futamai ködszerűen terjednek a térben betöltve a szobát. A vokális részeken sem takarékoskodtak a visszhanggal annak ellenére, hogy Kari Brennes hangjának nincs szüksége „támogatásra”. Az FS247.4 ezüst tálcán kínálja a háttér effektekkel együtt, és pontosan fonódik össze a dallammal, meg a visszhangokkal.

A kiterjedt elrendezés pontossága tovább folytatódik Boris Blank munkájának bemutatása során is. A Yello Touch albumon a hang messze túlmutat a hallgatási pozíción. Magával ragadó térélmény 2-csatornán. Itt kiderül néhány újabb hangzásbeli jellegzetesség. A végső benyomást ugyan kicsit enyhíti, de ennek ellenére hiteles a bemutatás mód. A hangsúly a hitelességen van, mivel az FS247.4 sikeres influenszerként az effektek minden varázsát meg tudja jeleníteni a színpad ábrázolásban.

Alexander Chapman Campbell zeneszerző és zongoraművész mesterművet alkotott a tavaly megjelent Contemplations albumán. A dallam ívekben, könnyedén áramlik, ami szépen összehozza az ellentéteket az egyes motívumok között. Az FS247.4 a megfelelő érzékenységgel kezeli ezeket, elkapja a ritmust és a hangsúlyokat, könnyedén követi a mondanivalót. Ugyanakkor a hangszer testet élénken ábrázolja, abszolút fókuszáltsága kimeríthetetlen hangszínpalettát kínál, még a legfinomabb részletek esetében is. Csak gratulálni tudok, a Carina FS247.4 különleges képességeivel valós módon mutatja be ezeket az igényes, légies kompozíciókat.

Mérési eredmények:

Műszeres mérési adatok értékelése:

Az Elac Carina FS247.4 egy rendkívül lineáris átvitelű hangfal, amely a mérési eredmények alapján a „nagyon jó” minősítést kapta. A vízszintes diszperzió a 0/15/30 fokos különbsége +/- 1,4 dB, ami kiváló érték.

Értékelés:

A rokonság vitathatatlan. Ezzel a Carina modellel az Elac a 240-es széria sikeres korszerűsítését mutatta be. Az FS247.4 hibátlan tervezésének köszönhetően nem különösebben érzékeny az elhelyezésre és a szoba akusztikára, szinte igénytelennek nevezhető. Jutalmazza a kiváló minőségű kábeleket és elektronikákat. A közép és magas tartományban a felbontás hatalmas, a mélye kiegyensúlyozott. A karcsú kialakítás ellenére minden szempontból szilárd alapokon nyugszik a hangja, térbeli ábrázolás módja háromdimenziós, és rendkívül levegős. Gratulálunk! A Carina FS247.4 egy igazi audiofil ártipp!

Műszaki adatok:

Forrás:[https://www.i-fidelity.net/]

Írta: Marius Donadello

2020.10.13. (részlet)