Cambridge CXR120 – HFP Online Teszt

A Cambridge CX szériájából válogatva eljutottunk a házimozi receiverekig, pontosabban a két tagot számláló kínálat kisebbik modelljéhez. A jelző azonban félreértésre adhat okot, a CXR 120 egyetlen szempontból sem nevezhető kicsinek, sőt…

Ha a Cambridge házimozi receiverekről esik szó, már a hobbi szinten hifizők is tudják, a cég fő törekvése az alapvetően mozis felhasználásra gyártott erősítők minőségi sztereo zenehallgatásra alkalmassá tétele. Ezzel a jellemzővel már a korábbi sorozatok modelljei is kitűntek a tengernyi kínálatból, a CX sorozatban pedig igyekeztek tovább fokozni a hangzás audiofil jellegét. A termetes jószág sztereoban 2×120W teljesítménnyel büszkélkedhet, de ha mind a 7 csatornát megszólaltatjuk, sem esik ez az érték 60W alá. Természetesen a 7 végfok mindegyike egyforma, magyarul nincs dedikált sztereo végfokpár, az összes azonos minőségben készül. Nem hangzik rosszul, ugye? A toroid hálózati trafó 1kW-os teljesítménye pedig a specifikált értékeket műszakilag is alátámasztja. Az áramköri kivitelezés ugyanazt az elvet követi, melyet a CXA60 és CXA80 integrált erősítőknél is sikeresen alkalmaztak, többrétegű NÁK lapok használatával a lehető legrövidebb jelutakat alakították ki, ezzel együtt az alkatrészek számát a minimálisra redukálták. A kevesebb zavar pontosabb, élethűbb hangzást eredményez.

Eddig meglepetést nem okozott a Cambridge, de van itt még „puskapor” bőven. A legfontosabb újdonság a CXN-ben már bemutatott streamer, amely mostantól a receiverekben is megtalálható, tovább erősítve az audio vonalat. A StreamMagic egység kiforrott szoftveres támogatással, stabil működéssel és kiváló hangminőséggel jellemezhető, az erősítővel való párosítás remek ötletnek tűnik. Az összes elterjedt audio formátumot kezeli, a 24bit/192 kHz-es fájlokkal bezárólag, DSD anyagokkal viszont csak a DAC ért szót egyelőre, így külső lejátszó eszközről azokat is hallgathatjuk. Talán nem csak nekem jut eszembe mekkora dobás lett volna megoldani a video fájlok lejátszási lehetőségét is, de így legalább marad további fejlesztési tartalék a készülékben.
Webes tartalmakból csemegézhetünk bőven, a Spotify Connect használatával a népszerű zenei tartalom szolgáltató bődületes mennyiségű, CD minőségű anyagait érhetjük el, az internet rádió pedig adók ezreihez kapcsolódhat. A netkapcsolat lehet vezetékes, vagy vezeték nélküli, a wifi adapter sajnos csak opciós tartozék. Aki a Bluetooth alapú zenelejátszást preferálja, az a BT100 adapter beszerzése után használhatja ezt a funkciót.

A 7.2-es receivernek videós szolgáltatások terén sincs szégyellnivalója, összesen 7 HDMI (ebből egy frontlapi MHL) bemenet várja a csatlakozó források jelét, melyet akár 4k felbontásra felskálázva továbbít a két HDMI kimenetre, melyek közül az 1-es kétirányú kommunikációra képes (ARC).
Multicsatornás használatban a Cirrus Logic DSP processzor felügyeli/kezeli az audio jeleket, számos okos szolgáltatással. Az automatikus, mérőmikrofonos kalibráció ebben az osztályban már kötelező elem, a CXR120-ban szolgáló egység nagyon pontos beállításra képes felhasználói beavatkozás nélkül. Az 5.1-es bemenő jelet – ha igényeljük – automatikusan 7.1-essé alakítja, de képes a sztereo zenét az összes csatornára kiosztani, ami hasznos lehet, mondjuk egy házibuli alkalmával. Mindezt az új, átláthatóbb menüből könnyedén kezelhetjük.
S ha már a kezelésnél tartunk – bár van hagyományos távirányító – az Android és IOS alkalmazás használatát javasolnánk mindenkinek, mert látványos, logikus és jól áttekinthető, a hálózati lejátszó kezeléséhez pedig majdnem elengedhetetlen.
Kivitelre is komoly lett a „kis” Cambridge. Az előző szériák kompaktabb készülékházai után a CXR-ek hatalmasnak és komolyabbnak tűnnek, ez utóbbi az új formatervnek köszönhető. A ránézésre nagy display mögött bekapcsolás után nem látom viszont a CXN szép, színes kijelzőjét, ami kicsit csalódás, de ne legyünk telhetetlenek. Jól olvasható, megfelelő méretű karakterekkel rendelkezik, és ha az appokat használjuk a kezeléshez, tulajdonképpen majdnem felesleges is. Az egységes dizájnhoz idomulva a CXR kijelzőjét is kezelőgombok szegélyezik, a fontosabb funkciókat innét is elérjük, anélkül, hogy a szép szálhúzott fém előlap egységét megbontanánk. Persze van, amit így is muszáj volt oda helyezni, a hálózati kapcsoló, fejhallgató aljzat, USB bemenet és a HDMI/MHL aljzat alul egy sorban, valamint a diszkrét króm csíkkal szegélyezett hangerő potméter forgatógombja inkább dísz, mintsem vizuálisan zavaró elem.

Hátoldalán csatlakozások erdeje sorakozik, ennek felsorolásától eltekintenék, inkább beszéljen helyettem az alábbi – nagyítható – kép. A lényeg, hogy amennyiségre és minőségre sem lehet panasz. Ebben a készülékkategóriában természetesen már nem az az elsődleges kérdés, hogy van-e elegendő basszus és dinamika egy jóféle akciójelenetben, mert bár az is nagyon fontos, megfelelő hangsugárzókkal nagyjából kötelező körnek számít. Amiért egy házi-mozi rajongónak valójában érdemes súlyos összegeket kiadni egy receiverre, az a természetes és valósághű megszólalás, valamint a pontosan felépített 3D tér, na és persze, amint azt a későbbiekben látni fogjuk, a minőségi zenélés. Előbbiekre jó példa többek között a Joker (valójában Wild Card) című film, amiben Jason Statham kőkemény akciójelenetei mellett a hétköznapi hangok és zörejek valóságosságát is feltérképezhetjük. Nagyon élethű például a pakliból kihúzott kártyalapok hangja, a büfé és a kaszinó nyüzsgése, a poharak csörgése és az ajtók becsapódása, a párbeszédek pedig még a kőkemény csonttörő jelenetek sűrűjében is tökéletesen érthetők. A Fekete Vitorlák képben-hangban egyaránt realisztikus jeleneteinél nagyon tetszenek a készülék olyan naturálisan ábrázolt hangjai, mint a fegyverek csörgése, a hajók régi fafedélzetének nyikorgása és recsegése és a súlyos csizmák dobbanása. Az illúzió akkor működik igazán, ha a kényelmes nappalinkban ücsörögve hirtelenjében a világ különböző tájain és korszakaiban találjuk magunkat, és a CXR120 kiválóan hozza ezt az érzést. A Jupiter felemelkedésének szemmel néhol alig követhető, szédítő tempójú akciójelenetei a képekhez harmonikusan illeszkedő hangokkal szólalnak meg, minden száguld és süvít körülöttem, azt sem tudom hova kapjam a fejem. A hang és a látvány szinkronizálása tökéletes, az akciók kellően felkavarók, jól is esik utánuk néhány percnyi nyugalom, amikor lelassíthatunk kicsit.  A különböző filmekhez párosuló zenék nagyon kellemes és barátságos tónusban, ha kell dinamikusan hömpölyögve, ha pedig a téma úgy kívánja, bensőséges, szinte intim hangulatban szólalnak meg, a legtöbbjük még kép nélkül, minőségi auditív élményként is bőven megállná a helyét.

Mindezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a sztereó zenehallgatás során is kiváló minőségű, alapvető jellegében a CXA-80 integrált erősítőére emlékeztető hangzásra számíthatunk tőle. A magasai szellősek, finomak és lágyak, és ugyanolyan könnyedén és fesztelenül áramlanak a hangsugárzókból, mint a frekvenciasáv többi része. Nagyon tetszik ez a magától értetődő, oldott jelleg, ami általában leginkább a komolyabb, high-end, vagy legalábbis afelé hajló készülékek sajátja szokott lenni. A különféle hangszerek plasztikusak, egyszerre könnyedek és kézzelfogható jellegűek, a fúvósokból kiáramló levegőt pedig nagyon jól lehet érezni. A basszus pontos, erőteljes és analógos karakterű, teltsége és energiája tökéletesen jelzi, hogy megfelelő hangsugárzókkal 5.0-ás mozi rendszerben sem fogunk gyomorba vágás nélkül maradni. Klasszikus muzsikákon nyílt, világos és természetes hatású hangszínekkel kényeztet, tágas színpadokat rajzol, ügyesen leképezve a szobához képest óriási koncerthelyszíneket. Noha az AV receivereket általában e téren afféle másodosztályú készülékeknek tartják, a CXR120 Mozart és Vivaldi világában is nagyon szép teljesítményt nyújt. (Azon meg teljesen felesleges vitatkozni, hogy egy integrált erősítő olcsóbban is szól így, mert hát a többi csatornát, a DA konvertereket, a videó illetve más egyéb áramköröket és a számtalan csatlakozót sem adják ingyen.) Könnyedebb műfajokon izgalmas és kulturáltan erőteljes, finomságai dacára a keményebb zenéken is jól odateszi magát, miközben erőlködést egyáltalán nem érezni a hangjában. Alapvetően barátságos karakterét az ütősebb részeknél is megtartja, jól ötvözve a hajtást és a minőségi megszólalást. Megfelelő méretű és kvalitású dobozokkal hatásosan pótolja a szub-woofert, de igény szerint természetesen azt is bele lehet kombinálni a szettbe. Teljesítmény tartalékainak köszönhetően a dinamikai csúcsok valóban ütősen szólalnak meg, a hangja tele van energiával, amivel körültekintőn bánik, és egyetlen pillanatra sem válik könnyűsúlyúvá.

Ahogy a fenti sorokból is érezhető, nem nagyon találni „fogást” a Cambridge CXR 120-as receiverén. Noha ő a kisebbik modell, jellemzőit és szolgáltatásait tekintve a házimozi erősítők felsőbb kategóriájába tartozik, ezt azért az árcédula (599.999,- Ft) sem rejti véka alá. A készülékben megbújó hálózati lejátszó külön megvásárolva már elvinné a büdzsé felét, háromszázért pedig senki sem ad audiofil szemlélettel épített házimozi receivert. Szerencsére a szemlélet hangban is érvényesül, a sztereo hangzás, ha el nem is éri, azért megközelíti a kétcsatornás modellektől hallottakat, évről évre, és egyre jobban.

Specifikáció

Forrás:[wwwhifipiac.hu]

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!