Cambridge Audio DacMagic 200M bemutató AVForums

Dacmagic 200m avforums kezdokep

Bevezetés:

A Cambridge Audio DacMagic 200M egy különálló több bemenetes DAC, előerősítő és fejhallgató erősítő. Napjainkban ezek általános jellemzők, nagyon sokféle készülék kínálja hasonló árkategóriában ezeket a funkciókat. Ha a 200M-nek nem lenne történelmi háttere, csak egy lenne a sok közül. Ám a DacMagic név már akkor feltűnt a piacon, amikor a digitális audió teljesen más volt, mint napjainkban.

Az eredeti DacMagic volt az első válasz az egy dobozos CD lejátszók interferencia és zaj problémáinak megoldására, és a teljesítmény fokozására. A DiscMagic transport lemez egységgel együtt használva kiváló eredményeket mutatott. A későbbi modellek tovább fejlődtek a jitter torzítás csökkentésével egy akkor innovatívnak számító, optikai bázisú „clock locking” áramkör beépítésével. Aztán az egy dobozos CD lejátszók fejlődésével a DacMagic név egy időre eltűnt a piacról, és csak 2007-ben jelent meg újra. A 740C CD lejátszót dobták ekkor piacra, ami akkoriban forradalminak számító USB bemenetet kínált.

Az idők folyamán a DacMagic név többféle készülék formában is megtalálható volt a Cambridge Audio kínálatában. Napjainkban elsősorban az integrált erősítőkbe beépített digitális bemenetek jelentik a trendet, ezekkel kell a 200M-nek versenyre kelnie. Vajon még mindig a DacMagic jelenti a digitális teljesítmény fokozás módját?

Mint minden esetben, amikor Cambridge Audio termékről írok bemutatót, rövid, de fontos bejelentést kell tennem. 2003 és 2008 között teljes munkaidőben a cégnél dolgoztam. Mivel 2008 régen volt, semmiféle rálátásom, vagy beleszólási jogom nem volt a 200M tervezési folyamatába, ezért a vezetőség alkalmasnak talált, és felkért a bemutató megírására.

Design és általános bemutatás:

Dacmagic 200m avforums front panel

A 200M alap műszaki specifikációi nagyon hasonlítanak a DacMagic Plus előd modellhez, amit 2012-ben mutattak be elsőként. Steve Withers kollégám írt róla bemutatót. A DacMagic már akkor is négy digitális bemenetet (két koaxiális és két optikai, de nem egyidőben), egy USB – B számítógép bemenetet, és Bluetooth bemenetet kínált. A hátlapon egy pár RCA és egy pár XLR kimenete volt, ami fix vagy hangerő szabályzott analóg jelek kiadására szolgált. Az előlapon a fejhallgató kimenet szintén ott volt.

Ha csak ezeket veszem figyelembe, a 200M ugyan ilyen, de mégis más. Ha a Bluetooth lehetőséget nézem, az előd modellben ez külön megvásárolható opció volt. A BT100 70 további Font elköltésére kényszerítette azt, aki vezeték nélküli kapcsolatot kívánt használni. Az utód, ezt beépített modullal, plusz költség nélkül biztosítja. Sajnos az AAC Bluetooth nem támogatott, ami rossz hír lehet az iOS felhasználók számára.

Aztán ott van különbségként a formátum támogatás lista. Napjainkban is bőven elegendő lehetne a 24 bit 192 kHz formátum támogatása, de a piac nagyobb értékekre vágyik. A DacMagic 200 M ezért 24 bit 768 kHz PCM, és DSD512 formátumokat támogat az USB bemenetén. Ez bőségesen elegendő a vapourware nagyfelbontású zenevadászok számára is. És itt van még egy dolog, az MQA. Ez nem egészen nevezhető vapourware dolognak, ám az elkötelezett Tidal felhasználók számára nélkülözhetetlen. A 200M teljes MQA jogosultsággal rendelkezik, ezért nem kell elé szoftveres kicsomagolás támogatás.

Dacmagic 200m avforums hatlap

A hardver ami ezt lehetővé teszi, az új technológia és az átgondolt tervezés gyakorlat ötvözete. Mint több más Cambridge Audio készülék, a 200M is az ESS dekóderre épült. Az ES9028Q2M önmagában is egy igen meggyőző darab, de a gyártó duál mono konfigurációban alkalmazza. Ez a felépítés mód egyrészt csökkenti az áthallást, de egyben a differenciál mód használata kiejti a redundáns zajokat, vagy hibákat. Háromféle szűrésmód áll a felhasználó rendelkezésére a hangzás optimalizálásához.

A hangerősség a forgató gombbal szabályozható. A funkció kikapcsolható úgy, hogy a hangerő és a Filter gombot 5 másodpercig lenyomva tartja, így a kimenet fixre vált. A fejhallgató csatlakoztatásakor a hangerő szabályzó automatikusan visszakapcsolódik, így elkerülhető a meglepetés. A hangerő szabályzás digitálisan történik, és kellemesen lineáris, megfelelően finom léptékű. A véleményem megegyezik azzal, amit Steve kollégám az elődmodellel kapcsolatosan még 2012-ben megjegyzett. Mivel nincs távvezérlő, ha előerősítőként szeretné használni, kartávolságon belül kell tartania a hangerő módosításához.

Jó hír, hogy a DacMagic többi funkciója teljesen kidolgozott. Megértem a máshol megfogalmazott kritikákat miszerint az előlap két sorban elrendezett kijelző fényeit macerás egy pillantással értékelni, hogy megtudja mire készül éppen a beépített DAC. A hangerő beállítás egyértelmű. Az építési minőség az árkategóriának teljesen megfelel. A Cambridge Audio előlap színnek az új készülékei Lunar Grey tónusát választotta. Nem fog nagyon kivirítani sem az ezüst, sem pedig a fekete rendszerekből. Személy szerint nekem tetszenek a fehér LED kijelzések, mert minden fényviszony esetén jól láthatók.

A tesztelés módja:

A Cambridge Audio DacMagic 200M IsoTek EVO 3 Corvushoz lett csatlakoztatva, és USB kábellel kapta a jelet egy Roon Nucleusról. Az optikai bemenetet LG 55B7 TV készülékkel teszteltem. A Bluetooth Oppo Find X2 Neo Android okos telefonnal lett ellenőrizve. A kimenetet Cambridge Audio Edge A integrált erősítőhöz csatlakoztattam XLR kábellel. Az erősítő Focal Kanta No1 és Kudos Cardea C1 hangfalakat hajtott. Néhány tesztet az RCA kimenethez csatlakoztatott Chord Electronics CPM2800MKII erősítővel is végeztem, ami Kudos Titan 505 hangfalakat hajtott. A fejhallgató kimenetet Focal Clear MG fülessel teszteltem. A hanganyagok FLAC, AIFF, DSD, Qobuz, Tidal MQA és TV kísérő hangok voltak.

A hangzás:

Ami miatt a DacMagic és DacMagic Plus készülékek akkora népszerűségnek örvendtek, az érdekes módon nem a csúcsra járatott hardverre vezethető vissza, sokkal inkább a kiváló megvalósításra. Nem a számok hajszolása volt a cél, hanem a hangzás teljesítmény, ami a kiszolgáló áramkörök minőségére, és a részletekre való odafigyelésben nyilvánult meg. Jó hír, hogy a DacMagic 200M ugyanezt a hagyományt folytatja.

Jaguar Jonze Antihero 16/44.1 FLAC lejátszása során kiderült, hogy a 200M nem csak egy doboz, benne némi ESS Sabre chippel. Deena Lynch érzelmekkel teli énekhangja az emberi elemet a középpontba állítja. A Murder című számban tapintható a jelenléte a hangzástér közepén, amit a muzsika körbe ölel. A kezdetekhez képest sokat javult a helyzet, de még mindig elő szokott fordulni, hogy az ESS alapú termékek hangja kicsit felkeményedik. Itt erről szó sincs, igaz nem tudom szívből édesnek leírni a hangját, de azt állíthatom, hogy soha nem volt kemény.

Furcsa módon a 200M dekódolás módja nem egyezik meg az Edge A dekóderével. Ugyanazokat a nagy és dinamikus tálalás módot mutatják, de a DacMagic édesebb mint az integrált erősítő beépített DAC-ja. Nem veszít semmit a lendületből és a kontrolból, pedig ebben az Edge is jó. A 200M basszus átvitele olyan terület, ami más pénztárca barát DAC-ok, mint az iFi ZEN DAC, és a Topping E30 háttérbe szorulnak mögötte. Nem csak alacsonyabbra megy, de több a részlet és a halk részek definíciója is jobb.

Tudom, hogy légy kerül a levesbe, és lekerülök a Cambridge Audio karácsonyi üdvözlő lapok címlistájáról, de mivel van egy DacMagic Plus készülékem, A-B tesztet végeztem vele. 44,1 kHz USB bemeneten keresztül hallgatva időnként jobbnak tűnt a hang az előd modellen keresztül, amiben másfajta DAC chip van (duál Wolfson-fordító megjegyzése). Robert Plant Monkey című száma a Plus előadásában dinamikusabb és ütősebb. Nem tud versenyezni a 200M-mel a tónus gazdagságban, vagy a részletek mennyiségében, de van benne valami közvetlenség, amit az új modell másként csinál. Amikor aztán a mintavételezés frekvencia nő, mondjuk 88,2-re, vagy magasabbra, a 200M egyértelműen átveszi a vezetést, ami sejtésem szerint a Plus jó öreg felkeverés programjára vezethető vissza. Ennek ellenére voltak pillanatok, amikor úgy tűnt, nem teljesen lineáris a jelfeldolgozás módja.

Van viszont egy olyan dolog, amiben a 200M nagyon is meggyőző. A DSD formátum kezelés módja kiváló. Olyan lejátszási listát készítettem, ami kapcsolgatásra kényszeríti a DSD dekódert. Az átkapcsolás teljesen zajmentes nincs késlekedés a natív DSD és más formátumok között. Ez igen meggyőző, mert stabil működést kíván.

Az MQA bemutatás módja nagyon jól van megvalósítva. Ugyanolyan zaj és késleltetés mentes az MQA be és kikapcsolás, ahogy az elvárható – de koránt sem természetes minden készüléken. Mint ahogy az szokássá vált napjainkban, az MQA több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Peter Gabriel Us című száma megvan CD rippelt verzióban, amit összehasonlítottam 24/96 streaming verziókkal. Qobuz (24/96 FLAC) és Tidal (24/96 MQA) felváltva való hallgatása során azt tapasztaltam, hogy a Tidal másként szól. Ez nem a 200M sajátossága, hanem a forrásanyag határozza meg. A választás a hallgatón múlik, a DacMagic mindenre lehetőséget biztosít.

Dacmagic 200m avforums fejhallgato

A beépített fejhallgató erősítő egész jó. Egy Focal Clear MG (1000 font) füles ára többszöröse a DAC-nak, ennek ellenére a 200M nem engedte magát lebecsülni. Elegendő teljesítményt nyújtott a fejhallgatóban egy kellemes hallgatási hangerőre. Persze a maximum környékén a zaj is kicsit több lett, de egy árban hozzá illő, mondjuk legfeljebb 500 fontos általános fejhallgatót tökéletesen ki tud szolgálni. A Bluetooth teljesítménye is megfelelő. Az aptX kapcsolat is stabil marad, egész addig, amíg úgy nem dönt, hogy felsétál az emeletre streaming közben.

Összefoglalás:

A Cambridge Audio DacMagic 200M a szó jó, és kevésbé jó értelmében is képes arra, hogy tovább vigye a megfizethető digitális konverterek egyik legöregebb nevének örökségét. Miközben ezeket a szavakat írom éppen Agnes Obel Aventime című számát hallgatom rajta, és az Edge A Kudos C1 rendszeren keresztül. Annak ellenére, hogy messze a legolcsóbb elem, ezt nem érezteti. A hangzás folyékony, realisztikus, és vonzó. Benne van a Cambridge Audio régóta fennálló hitvallása, amely szerint a technológia inkább az eleje, mint a vége a történet mesélés folyamatának. Ez a kis eszköz minden formátumot jól kezel, amivel csak dolga lehet, és mindegyiken könnyed élvezetes hangzást biztosít.

Belekötni én is csak abba tudok, amibe Steve 2012-ben a DacMagic Plus-ról már megírt. Az előerősítő funkció kicsit feleslegesnek tűnik benne, ha nincs távirányítója. Nem mondom, hogy elképzelhetetlen dolog lenne mondjuk egy Acoustic Energy AE1 aktív hangfalpárral házasítani egyszerű rendszerként, de én túl lusta vagyok ehhez. Fejhallgató erősítőként használva is jól jöhetne a távvezérlés funkció, de lehet, hogy túl válogatós vagyok – annak kell lennem, ez a munkám. A Bluetooth interpretáció kicsit régimódi, de működik.

Hogy melyik funkció a leginkább kívánatos tulajdonsága a Cambridge Audio Dacmagic 200M-nek? Ennek megválaszolását az olvasóra hagyom, sok van neki, bármelyik alapján lehet jó választás. Ha úgy tekint rá, mint vonalszintű DAC másodlagos hangerő szabályzás funkcióval, és figyelembe veszem az árát, akkor ez egy mester darab, amire nyugodtan rá merek mutatni, mint jó választás. A DacMagic név a harmadik évtizedébe lépve még mindig sokat ad a pénzéért, ezért szívből ajánlom.

Értékelés angolul:

Dacmagic 200m avforums ertekeles

Pontozás:

Dacmagic 200m avforums pontozas

Dacmagic 200m avforums pontok

Írta: Ed Selley

2021 május 21

Forrás/képek: AVForums.com

Műszaki adatok: Cambridge Audio DacMagic 200M

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!