/
/
Cambridge Audio CXA81 bemutató Soundstagesimplifi
2023. 02. 23.

Cambridge Audio CXA81 bemutató Soundstagesimplifi

Napjainkban egyre gyakrabban fordul elő, hogy az audió ipar gyártói olyan integrált erősítőket gyártanak, amikben nagy felbontású DAC egységet építenek. Egy ilyen erősítőhöz csak a hangfalat, és a digitális forrást, például egy számítógépet kell csatlakoztatni, és a világ minden zenéje elérhető.

Ám a digitális hangzás folyamatos fejlődését a beépített analóg konvertereknek is követniük kell. Ez a helyzet állt elő a Cambridge Audio CX szériás erősítőkkel is. A korábban éveken át kiváló teljesítményt nyújtó, többszörösen díjnyertes CXA60 és CXA80 sem kerülhette el a sorsát. A gyártó frissítette a népszerű sorozatot, és CXA61, valamint a bemutatóban szereplő CXA81 integrált erősítőkkel rukkolt elő. Mindkét modell nagyobb felbontású DAC-ot kapott, és beépítették a Bluetooth vevőt, ami korábban külön megvásárolható opció volt.

Kívül-belül nézve:

A CXA81 16,9×4,5×14,2 hüvelyk méretű19,1 font súlyú integrált erősítő. Az elődjéhez hasonlóan ugyanúgy AB osztály, amely 80 W 8 ohm, illetve 120 W 4 ohm teljesítményre képes. A toroid trafón külön tekercsek és külön tápegység részek látják el energiával a bal és jobb oldali elektronikákat.

A legnagyobb változások a digitális részben találhatók. A CXA 81 Bluetooth vevője támogatja az aptX HD kodeket is. A CXA80 Wolfson WM8740 DAC egysége 24 bit 192 kHz és DSD64 felbontásra volt képes az USB bemenetről, a CXA81 ESS Sabre ES9016K2M analóg átalakítója már a 32 bit 384 kHz, és a DSD256 formátumokat is támogatja.

A puritán megjelenése nem változott, de a szín, csak a Cambridge Audio Lunar Gray elegáns szürkéje lehet. Teljes funkciós távvezérlője több CX szériás modell kezelésére képes. Külön gombcsoport található rajta a CXN V2 hálózati lejátszó, és a CXC CD futómű vezérlésére.

Az előlap közepén található fekete betét kilenc vezérlő gombot tartalmaz. Négyet az analóg, négyet a digitális bemenetek kiválasztásához, egyet pedig a hangszóró kimenet átkapcsoláshoz. Választható az A, a B, és az A+B hangfal kimenet funkció. 3,5 mm-es fejhallgató kimenet található rajta, ami elnémítja a hangszóró kimeneteket fejhallgató csatlakoztatásakor. A hangerő gomb a jobb oldalon található.

Egy koaxiális, két Toslink digitális bemenete mellett egy USB-B is található. A Bluetooth bemenetet a D4 lenyomva tartásával lehet kiválasztani. A távirányítón direkt bemenetválasztás lehetséges. Analóg bemenet kínálatában egy XLR is szerepel az RCA aljzatok mellett. Szub kimenettel is rendelkezik, de a relatív magas vágási frekvencia miatt magán a szubon is beállításokat kell végezni. A CXA81 RS232 és trigger vezérlést is lehetővé tesz. Minden be és kimenet alulról, de felülről is feliratozott, ami megkönnyíti a csatlakoztatást.

A rendszer:

A meghallgatáshoz Totem Acoustic Sky Tower álló hangfalakhoz csatlakoztattam Audioquest Q2 hangszóró kábelekkel. A Tower 1,3 inches szövet dóm magassal, és 5,75 inches mélyközéppel van építve. Korábban igen kedvező ajánlást kapott a Soundstage magazintól. 7 láb távolságra helyeztem el a hangfalakat egymástól, és a hallgatási pozícióm is 7 lábra volt. a hangfalak a hátsó faltól 16 inch távolságra voltak. A kritikus meghallgatások legnagyobb részében Roon alkalmazást használtam a MacBook Pro gépemen, és az integrált erősítő USB bemenetét használtam. A forrás anyagok Tidal, Qubuz, és a saját zenei könyvtáram voltak.

A meghallgatás:

Minden alkalommal lenyűgözött a CXA81 makro dinamikája, és sebessége. Berlioz Symphonie Fantastique Les Siècles, François-Xavier Roth vezényletével (24-bit/44.1kHz FLAC, Harmonia Mundi/Qobuz) a pianissimo-tól a fortissimo-ig mindig megdobogtatta a szívemet. Az eredetileg 1830-ban bemutatott zeneművet 90 muzsikus adja elő. A történet egy beteljesületlen szerelemről és a túladagolt ópiumról szól. A negyedik felvonás a March to the Scaffold, amelyben a főhős arról álmodik, hogy meggyilkolta a kedvesét, és éppen a kivégzésére vezetik. A tétel ünnepélyes, de könyörtelen felvonulás hangulata, amelyben a rézfúvósok, és az ütős hangszerek interakciói tesznek drámaivá. Hatalmas dobpergés hangzik fel a hangfalakból a végkifejlet hatásának fokozására. A rézfúvósok a fő téma minden ütemére harsogó választ adnak, ami izgalmassá, és rendkívül színessé tette az előadást. Ugyanígy tetszett a CXA81 ábrázolás módja, amelyben jól érzékelhető a nagyzenekar áttekinthető képe, és a textúra. A sebesség, és az artikuláció teljesen megfelelt a francia zenészek közös játékának, ahogy a karmester gyors beintéseit követték.

Ám nem volt minden tökéletes. A vonósok és a rézfúvósok hangja időnként kicsit élesen szólaltak meg. A sűrűbb részeken, a végkifejletben a hang torlódott. De figyelembe véve azt a hatalmas munkát, amit ezzel a két-utas állóval együtt végzett, a CXA81 hangja figyelemre méltó volt.

Madeleine Peyroux Elliott Smith „Between the Bars” című albumáról, Careless Love (16/44.1 ALAC, Rounder). Ennek a szerzeménynek a bemutatásához nincs szükség nagy dinamikára, sokkal inkább finomságra, amit a Cambridge kiválóan adagolt. David Piltch nagybőgős riffjei a bal oldalon, Jay Bellemore pergője középen, Dean Parks akusztikus gitárja a jobb oldalról kísérte Peyroux gyönyörű énekhangját, ideális atmoszférát teremtve a bemutatónak. A dalhoz Larry Goldings régi pumpás orgonával csatlakozik, amire Bellamore karcos, kemény cintányér hangokkal felel. Ezek a zenei kifejezés módok az éterből bukkannak elő. A magas tartomány tranziens hangjai nem kaptak túlzó fényességet, és gyönyörűen csengtek le a térben. Egy hallucinációhoz tudnám hasonlítani, ami cseng egy ideig, mielőtt elsötétül.

1974-es megjelenése óta a Midnight Sugar, a japán Tsuyoshi Yamamoto Trio (DSD64, Three Blind Mice/Impex) audiofil klasszikusává vált. Yamamoto erős billentésekkel játszik különösen a magas oktávokban, ráadásul a felvételeit közelről mikrofonozzák. A kemény stacatto a színpad bal oldaláról, Isoo Fukui nagybőgőjének finom fás rezonanciája középről, Tetsujiro Obara pedig jobbról hallható kiváló artikulációval. A színpad ábrázolás nagy, a művészek fix helyet foglalnak el a képben.

A CXA81 Bluetooth hangzását az LG okos telefonommal próbáltam. A Tidal alkalmazásommal kikerestem nagy kedvencemet a „Riders on the Storm” a Doors’ LA Woman-től (24/96 MQA, Elektra / Tidal ). Morrison hangja rengeteg textúrát kapott. Ez volt a Doors utolsó 1971-es albuma Jim Morrison életében. A kiadása után három hónappal elhunyt. A dalról megjelent bejegyzések szerint Morrison kicsit túlzóra állította a vokált, miközben Ő csak suttogta a dal szövegét, hogy visszhangzó hatást keltsen. Ez enyhe reszelősséget okozott a magánhangzók bevezető élén, amit a normál Bluetooth kapcsolat közben tapasztaltam meg. Amikor a telefonomon engedélyeztem az aptX HD kodeket, jól észrevehető javulást okozott. Morrison hangja testesebbé vált, a suttogása szebben integrálódott, a szándékos visszhang hatás nyilvánvalóbbá vált. A korábban rajzfilmhez hasonlatos ábrázolás mód jelentősen javult, a dalhoz kevert zivatar hang kevésbé tűnt elektronikusnak. John Densmore dobja kielégítő testet öltött, a cintányérok megszűntek zizegni, közelítettek a természeteshez. Ray Manzarek elektronikus zongorája a bal oldalon és Robby Krieger elektromos gitárja jobb oldalon textúrát kapott, több részlettel.

Amikor ugyanezt a számot USB kapcsolaton keresztül a Roon-nal játszottam le számítógépről, a CXA81 más szintre lépett a hangban. A Roon a Tidal MQA első kicsomagolását végrehajtva 24/96 jelcsomagot továbbított az integrált erősítő DAC-ja felé. A tér megnyílt, és három dimenzióssá vált. Az ének rengeteget javult, a dob gyorsabb lett, a pergő ritmusa nyilvánvaló. A gitár és a billentyűs hang természetes lecsengései megjelentek.

Összehasonlítás:

A Hegel H120 hasonló funkciókat kínáló integrált erősítő 75 W teljesítménnyel. Ugyan nincs benne Bluetooth, de Ethernet kapcsolatán keresztül AirPlay lehetséges. A Hegel 3000 dolláros árával, több mint kétszer annyiba kerül, mint a Cambridge. Figyelembe véve a drasztikus árkülönbséget, joggal elvárható, hogy a H120 hangzása jobb lesz. Ez többnyire így is lett, mert a dinamikus beütések és a mikro részlet ábrázolás tényleg jobb, ám a mértéke, és az egyéb hangzás paraméterek miatt azért kérdések merülhetnek fel.

Az összehasonlítás során a MacBook Pro volt a forrás, és az USB bemeneteket használtam. A Symphonie Fantastique March to the Scaffold vonósai és rézfúvósai lágyabbak a H120-on. A zenekar ábrázolás áttekinthetőbb, kicsit több a levegő a hangszerek körül. A dinamikus részeket kevesebb torlódás jellemezte például a végkifejlet során.

A Hegel Madeleine Peyroux hangját hátrébb rendezte, a hangszerek dinamikája jobban integrált. A H120 sem támogatja az MQA-t, de a Roon elvégezte az első kicsomagolást, így 96 kHz lett a mintavételezés. Mindkét erősítő hasonló volt tisztaság és dinamika tekintetében, de a drágább darab kifinomultabb. A mennydörgő hangok kicsit elektronikusan csengenek a CXA81-en, de a csak kevés volt a lendület vesztés.

Mivel a Hegel DAC nem támogatja a DSD formátumot, Yamamoto Midnight Sugar 24/96 PCM lekeveréssel volt csak hallgatható. Annak ellenére, hogy a H120 több testet adott, a CXA81 Fukui nagybőgőjének szebb fás hangot adott. A Hegel hangszín skálája kisebb, kevésbé nyílt a Cambridge Audio-hoz képest. Nincs kizárva, hogy a PCM konverzió során részletek sikkadtak el, de az nyilvánvaló, hogy a CXA81 itt több izgalmat és textúrát adott a zenének.

A fejhallgató kimenet:

A H120 az erősítő kimenetekről osztja le a fejhallgatót, a Cambridge pedig külön fejhallgató erősítővel rendelkezik. HiFiMan Edition X V2 sík mágneses fejhallgatómon keresztül a Hegel hangja lágyabb, de nem olyan dinamikus, mint a CXA81. A zenekari textúrák jobbak a Cambridge kimenetén, alacsonyabb a tömörítés mértéke a nagy hangerejű részeken.

Aztán összehasonlítottam a CXA81 fejhallgató kimenetét egy 600 dolláros iFi iDSD Micro BL fejhallgató-DAC egységgel is. Mindkettőn jól futott a DSD és az MQA is. A Midnight Sugar megszólaltatása közben a CXA erősítője lenyűgöző könnyedséggel ábrázolta Yamamoto erőteljes billentéseit, ám az iFi hosszabb lecsengéseket produkált, finoman behatárolható dinamikával. Azért lássuk be, az iFi ára önmagában a CXA81 fele, és nincs benne drága végfok. Ez az összehasonlítás megerősítette bennem, hogy a Cambridge beépített fejhallgató erősítője több mint elfogadható hangminőséget nyújt.

Következtetés:

Nagyon élveztem a Cambridge Audio CXA81 integrált erősítővel együtt töltött időt. A nagyobb felbontású DAC és a beépített Bluetooth funkció jól sikerült módosítások, és komoly előre lépést jelentenek a népszerű CX sorozat számára. A korábbi széria is sok elismerést és dicséretet szerzett, amit az új sorozat méltó módon folytat. A kritikus meghallgatások során a CXA81 árát meghazudtoló dinamikát mutatott, és olyan részleteket ábrázolt, amik segítettek belemerülni a zenébe. Ez egy vonzó, megfizethető árú integrált erősítő és kiváló DAC kombináció, amit kötelező mindenkinek meghallgatni, aki modern digitális forrásról szeretne muzsikálni egy közepes árkategóriájú rendszerben.

Írta: Gordon Brockhouse

Forrás és képek: Soundstagesimplifi

Műszaki adatok: Cambridge Audio CXA81

hírek & tesztek

AUDIOPHILE TANÁCSADÓ

JANCSA ATTILA

Ma már hazánkban is egyre többen adnak arra, hogy szépség és kifinomult elegancia tegye teljessé életüket. Kevesen tudják azonban, hogy ez a tökéletesség az otthoni zenehallgatás világában is elérhető. Az Audiophyl Kft. küldetése, hogy változtasson ezen és megnyissa az utat a valódi minőség irányába.

Több száz terméket felölelő audio-vizuális portfóliónkat úgy állítottuk össze, hogy az maradéktalanul kiszolgálja a csúcsminőségű, prémium termékek vásárlóit.