Aurender W20SE bemutató Resistor

Aurender W20SE bemutató Resistor

Hálózati lejátszók. Merevlemezt, CPU processzort és RAM memóriát tartalmaznak megfelelő számítástechnikai háttérrel, ha nagyon le szeretném egyszerűsíteni. Ennek ellenére azt kell, hogy mondjam, vannak hálózati lejátszók, és vannak A Hálózati Lejátszók, valahogy úgy, mint ahogy vannak kamerák, és van a Leica.

Az Aurender a hálózati szervereit 2011 óta fejleszti, és ennyi idő elegendő volt számukra, hogy vezető szerepre törjenek az iparágban. A W20SE mutatja, hogy aktuálisan hol tartanak a fejlesztésben. Az előd modell W20 hét évvel ezelőtt, 2019-ben mutatkozott be, mint caching zenei szerver zászlóshajó. A W20SE-ben nincs beépített DAC, nem rippel CD lemezeket, és nem kínál vezeték nélküli összeköttetés lehetőségeket. Ehelyett Ultra-Fi hangzást ígér. Nyugodtan nevezhető olyan terméknek, amely nem kímélve a költségeket csak a hangzás minél tökéletesebb optimalizálás módját tűzte ki célul. Csúcsminőségű anyagok, és technológiák, amelyek mindegyike a számítógép audió minőségét emeli az aktuálisan elérhető maximális teljesítményre.

A W20SE az audió anyagokat a felhőből, vagy a helyi hálózathoz csatlakoztatott NAS-ról, esetleg a 4 TB fedélzeti memóriából lejátszva kiadja a digitális kimenetein. Teszi mindezt a lehető legjobb minőségben. A háttérzaj minimalizálása érdekében sokféle dolgot kell figyelembe venni. Megfelelő alkatrész kiválasztás, hatékony árnyékolás, amely úgy az elektromágneses (EMI), mint a rádiófrekvenciás (RFI) zavarok távoltartását célozza, de mindezek mellett a hálózati feszültség zavarjeleit is ki kell szűrni. Az EMI és RFI az analóg jelek esetében sem egyszerű dolog, de különösen nehéz a digitális jeleken megvalósítani, hiszen itt nincs úgynevezett talppont. Nélkülözhetetlen tehát, hogy a mérnökök figyelme kiterjedjen minden apró részletre, és lehetőség szerint semmi ne szennyezze a kimeneti jeleket.

A W20SE hátlapján digitális csatlakozások széles palettája található

Különleges akkumulátor/tápegység kombináció alkalmazásával az Aurender teljesen eltávolította a hálózati zavarjeleket a szonikus képletből. A gyártó megfogalmazása szerint két LiFePO4 akkumulátor felváltva való töltésének és alkalmazásának köszönhetően a háttérzaj drámai mértékben csökkent. Amellett, hogy ez a technológia teljesen leválasztja az audió áramköröket a tápegység zajáról, csökkenti a jitter torzítást is. A harmadik akku csomag szünetmentes tápellátást biztosít a belső áramköröknek. Mindez nem elegendő, mert a CPU, az SSD, és a kijelzés áramkörein egymástól teljesen független tápellátást alkalmaztak.

Fokozza az EMI és RFI védelmet a belső kábelezés, a jel utak rövidítése, és az, hogy az egyes egységek külön rekeszekben vannak elhelyezve a vastag alumínium ötvözet házban. A két beépített SSD 4 TB kapacitása mellett külön 1 TB SSD caching memóriából történik a lejátszás (az előd modellben 2x6TB merevlemez, és 240 GB caching SSD memória volt). A W20SE az u.n. FPGA bázisú teljesen zárt digitális hurok rendszert alkalmazza OCXO hő stabilizált órajel generátorral. Ez az elrendezés messze pontosabb mint a mint minden más hardver bázisú kalkulációs rendszer, amelyekben a CPU függetlenül, párhozamos kalkulációval végzi a műveleteket.

Az Aurender Conductor alkalmazás kiváló kezelhetőséggel, intuitív keresési szolgáltatás módokkal tényleg könnyűvé teszi a használatot.

Többféle SPDIF kimenet teszi lehetővé a W20SE akár stúdió szintű alkalmazását is, emellett képes felskálázni a 44,1 kHz vagy 48 kHz PCM jeleket megválaszthatóan 352.8 vagy 384 kHz-ig. Új lehetőség az, hogy kettős kábelezéssel is ki lehet csatolni a digitális hangjeleket, ha a DAC fel van erre készítve. A normál felhasználók számára AES/EBU, koaxiális, BNC koaxiális, vagy Toslink optikai kimenetek állnak rendelkezésre, ha felskálázást nem akarnak alkalmazni, a megnövelt mintavételezés frekvenciás jeleket pedig leválasztott USB Audio 2.0 kimeneten vehet ki a készülékből. A duplán szigetelt Ethernet mellett két további USB port található még a hátlapon, amelyek be és kimenetként is működhetnek. Ebben a bemutatóban én csak az USB kimenetet használtam.

A digitális muzsika kedvelőinek, de bárki más számára is lényeges, hogy mennyire egyszerű, vagy nem egyszerű egy készülék használatba vétele. A tapasztalataim azt mutatják, hogy általában egy streaming hardver beállítása bizony problémát okozhat egy számítástechnikában járatlan ember számára. Rosszabb esetben odáig fajulhat a dolog, hogy hálózati mérnöki alapismeretek szükségeltetnek. A telepítés módját és kezelhetőségének egyszerűségét az határozza meg, mennyire átgondolt a szoftver és hardver kommunikáció. A CD lejátszótól eltérően az adatfolyam továbbító egységek nem érik be a hálózati kábel, és az összekötő kábel bekötésével, a móka csak akkor kezdődik.

Más gyártók készülékeihez képest az Aurender beállítása nem okozott fejfájást. Az Ethernet csatlakozás egyszerű, a Conductor alkalmazáson keresztül pedig a helyi fájlok, vagy a Tidal, Qobuz és Spotify beállítása is könnyen ment. A gyártó más modelljeivel ellentétben a W20SE előre telepített MQA Core dekóderrel van ellátva. Ez lehetővé teszi azt, hogy az MQA kicsomagolást elvégezze a készülék, és 88,2 kHz vagy 96 kHz mintavételezéssel adja ki a jeleket a nem MQA képes DAC felé. Ha pedig valami nagyon nem sikerül, használhatja a távsegítséget a Help menüben, és a mérnökök megoldják a problémáját. Nekem a W20SE üzembe helyezése, és a Tidal regisztrációja kb. 15 percet vett igénybe úgy, hogy nem kapkodtam vele.

A W20 előd modell egy Totaldac D1-Direct egységgel hónapokig együtt üzemelt a rendszeremben, mielőtt a szervert a W20SE-re cseréltem volna, ezért különleges összehasonlításra nyílt lehetőség, hogy miben más az újdonság. A hangzásbeli változások figyelemre méltók. A zajszint tovább csökkent, mélyebb betekintést ad a zenébe, a színpad térbeli elhelyezése határozottabb, a hangszerek közötti tér nagyobb, és a bemutató levegősebb. Az elkövetkezendő hallgatási órák során ezek a jegyek meghatározónak bizonyultak. Fokozódott az árnyékolás finomsága, a tempó közvetlenebb, a lendület jobb. A textura határozottan javult, a nagyobb stabilitás pedig különösen az elektronikus zenék és az énekesek hangjának ábrázolásában jobb bemutatás módot eredményezett.

A bemutató során a következő rendszert használtam: Aurender W20SE, Totaldac D1-Direct, Audio Note Oto Phono SE Signature integrált erősítő, Audio Note AN-E/SPe HE hangfalak. A hálózati kábelek és a hangfal kábel Audio Note Lexus/ISIS sorozat, kivéve a Totaldac hálózati kábelét, amely a TelluriumQ típus volt. A digitális komponenseket Shindo Mr.T hálózati kondicionálóhoz csatlakoztattam. Ez természetesen nem befolyásolta a W20SE hangját, mivel az gyakorlatilag a beépített akkumulátorokról üzemel. Linn Klimax DSM és Audio Note CD4 párosítást használtam a W20SE és Totaldac kombináció hangjának összehasonlítása során. Az általános különbség dióhéjban a következő. A Klimax több súllyal mutatta az alsó regisztert, de kevésbé volt áttekinthető a felső regiszterben. A zeneiség, a textura, a dinamika tekintetében nagyjából megegyezett a két rendszer, a mérleg attól függően billent erre, vagy arra, hogy éppen milyen forrás anyagot játszottam le.

Elsőként Paul Simon hathúros gitárját hallgattam meg a laza hangvételű Armistice Day című szerzeményben. Az album Paul Simon címen 1972-ben jelent meg (TIDAL, FLAC, 16 bit / 44,1 kHz), két évvel azután, hogy külön vált Garfunkeltől. A W20 mesterien ábrázolja a gitár testét a színpadon. Jól érzékelhető ahogy Simon ujjbegye különböző erővel szorítja le a húrokat, és erős a jelenlét érzet. A W20SE révén a bemutató tovább javult. A jelenlét érzet tapintható, texturáltabb, dinamikusabb, még lazább a hangulat. Jól érzékelhető a több levegő, és a sötétebb háttér.

Jonathan Meiburg (Shearwater), Emily Cross és Dan Duszynski (Cross Record) összeálltak egy Loma nevű trióba, és 2018-ban kiadtak egy közös albumot. Két év munka gyümölcse volt az elektronikus beütésű hangszerrel kombinált entrópikus ritmusú Don’t Shy Away (TIDAL, MQA 24-bit/44.1kHz). A W20/D1 duó a hangzásteret előrébb helyezte. A térből, a sötétbe burkolózó horizontból Cross vokálja szépen kiemelkedik. A W20SE határozottabban mutatta a méretet, javult a fókusz, és a mélység. A megnövelt felbontásának köszönhetően a W20SE mélyebb betekintést engedett a zenébe, jobban megmutatta az elektronikus csicsergést, és az ütős hangszer lecsengését. Valahogy bensőségesebben tálalta az album hangulatát.

John Coltrane általában bonyolultan játszik, és a Crescent című (TIDAL, MQA 24-bit / 96kHz) lemezén igazán megmutatja, hogy mire képes a szaxofonjával. Az 1964-es kvartettben McCoy Tyner zongorázik, Elvin Jones dobol, és Jimmy Garrison szolgáltatja a basszus aláfestést. A Lonnie’s Lament számban Coltrane hangszerének fa hangja is tökéletes, Tyner zongora pedál kezelése is érzékelhető, emellett Garrison húr lefogása is jól hallható, különösen a közel három perces szólóban. Amellett, hogy a W20 rengeteg részletet mutatott, az SE még ennél is tovább ment az ábrázolásban. Jones dobjának bőr hangja abszolút érzékelhető a mix 11 percének 46 másodperce körül. Az SE jobban mutatja a dinamikát, és a pergést.

Az a baj a bemutatók megírásával, hogy rengeteg időt kell töltenem azzal, hogy mit mutat, vagy mit nem mutat meg az adott eszköz, emellett mi hiányzik, esetleg mit ad hozzá a zenéhez. A W20SE és a D1-Direct kombója olyan zenei bemutatóval szolgált, ami minden esetben feledtette velem a kötelezettségemet (ide most jöhetne valami legmagasabb szintű audiofil ajánlás, ha eszembe jutna – legyen szíves, és képzelje ide).

A kritikus hallgatás időtartama alatt alig vártam a munka befejezését, hogy végre a lehető legtöbb féle albumot hallgathassak meg, amikor nem a részletekre, hanem végre a zene mondanivalójára és hangulatára figyelhetek. Azt azért tisztázni kell, hogy a CD lejátszókkal ellentétben a W20SE önmagában nem képes kimagasló teljesítményre, mindenképpen kell hozzá egy jó DAC. Hogy úgy mondjam, ez a berendezés csak a hallható hang fele, a másik felét egy a pszicho-akusztikus részleteket is előásni képes analóg konverter fogja hozzátenni. A zenei szándékok megértése odafigyelést igényel, amelynek kiváló forrása lesz a W20SE, ám ezt a digitális jel út szerves részének kell tekinteni, amelynek célja a számítógépes referencia hangzás lehetőségének megteremtése. Úgy gondoljon rá, mint az eszköz, amely a bináris adatokat olyan felbontással szemlélteti, ami minden kétséget kizáró minőségű.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://resistormag.com]

Írta: Rafe Arnott

2021 Január 31