Aurender A10 hálózati lejátszó
Az A10 értékes és figyelemre méltó készülék. Egy kiváló szerver, streamer és zenelejátszó, beépített digitális-analóg konverterrel, analóg előerősítővel teljesen komplett digitális műsorforrás. A ma ismert teljes codek repertoár és az MQA fájlok kibontására is alkalmas dekóder és előerősítő gazdag, organikus hangzással rendelkezik. Mindez megfejelve 4 TB belső merevlemez-meghajtóval, 120 GB-os szilárdtest-meghajtó-gyorsítótárral és az Aurender Conductor vezérlés applikációval, „egydobozos” megoldás azok számára, akik CD-lejátszókat cserélnek le, vagy az új formátumban a komoly teljesítmény mellé az egyszerűséget keresik.
Úgy gondoljuk, hogy ezzel a bevezetővel olvasóinknak, de magunknak is kedvet csináltunk a készülékkel való közelebbi megismerkedéshez.
Az A10 az Aurender gyártási sorában az első többfunkciós modell, az egyetlen amelyik teljes rack-méretű. Kivitelezését tekintve kissé formabontó a hifi szabvány-világban. A szilárd alumínium ház szinte robbanthatatlan egységében azt sugallja, hogy ez a berendezés tönkretehetetlen. Az előlapon be- és kikapcsolón kívül négy funkcióváltó és egy hangerő-szabályzó található. Egy 3 col átmérőjű Amoled kijelző tájékoztat a beállításokról és a játszott műsorok paramétereiről. A kijelzőn lejátszáskor az album borító képe, a bitmélység és a mintavételi sebesség, valamint a fájl formátuma (pl.: flac, wav. vagy MQA) jelennek meg. A teljesen szimmetrikus elektronikus felépítés egyik záloga a dupla tápegység, ami esetünkben kettős mono lineáris energia ellátó fokozatot jelent. Négy különálló toroid-transzformátor táplálja a szerver rendszert, a digitális egységet és a kettős DAC-ot valamint az analóg fokozatot. A lineáris tápegység ultra alacsony zajszintű. A teljes árnyékolás megakadályozza a zaj továbbítását az érzékeny DAC-hoz és a több elektronikai részegységhez.
A diszkrét áramköri elemekből felépített, integrált, iker-mono DAC-egységet John Kim és Justin Jang tervezték. Az alkalmazott új-generációs AK4490 chip a cég zászlóshajója, ma a legnépszerűbb alkatrész az igényes készülékek konstruálása esetén, akár 32bit/768 kHz mintavétel feldolgozásra is képes. Az Asahi Kasei Microdevices Corporation AKM 4490 2-csatornás chipje diszkrét elemekből épített és szimmetrikus duál-mono konfiguráció. A chip öt 32 bites digitális szűrővel rendelkezik, akár PCM 768 kHz vagy DSD 11,2 MHz DSD maximális felbontásig fogadja az adatokat. A DoP protokoll jelenleg csak a DSD64 és a DSD128 (5.6448MHz) feldolgozására képes, de a közeljövőben elérhető a frissítés. Az SPDIF optikai bemeneten max. 24bit/192kHz a feldolgozás. (az optikai bemenetről érkező feldolgozott jelek csak az analóg kimenetre irányítottak) Ezenkívül magas minőségben dekódolja az MQA fájlokat.
Egy FPGA-alapú precíziós órajelgenerátor magas színvonalú zajcsökkentéssel 100fs jitter csökkentéssel biztosítja a digitális audio adatátvitelt és elhanyagolható szintre minimalizálja a zavarokat. A belső adattárolás 4 TB merevlemez-meghajtója egy Seagate-meghajtó, míg a gyorsítótárból történő lejátszás 120 GB-os szilárdtest-meghajtón keresztül valósul meg. A beépített, 4 TB kapacitású merevlemez, szilárdtest alapú gyorsítótárral rendelkezik. Ha a kiválasztott dal vagy album már tárolva van a szilárdtest alapú meghajtóba, a merevlemez „aludni” fog, így minimalizálja a merevlemez kopását. Ez a dupla rendszer (a HDD-n tárolt zene készenlétben van az SSD-n való lejátszás céljából) teljes mértékben kiküszöböli a forgó lemezek, mozgó fejek és motorok által okozott elektromos és akusztikus zajt. Mivel a teljes készülék végig szimmetrikus áramkörökből áll egyáltalán nem elhanyagolható az analóg fokozat és a hozzá illő szimmetrikus (XLR) és aszimmetrikus (RCA) vonal kimenet minősége sem. A dedikált USB Audio Class 2.0 interfész ultra alacsony zajszintű áramkörrel felszerelt, megkülönböztetetten zajmentes jel-továbbításra tervezték, és a külső elektronikus zavaroktól jól védett. Az Aurender A 10 a legjobb hangzást akkor produkálja, ha a zenei fájlokat saját, belső tárolóján tartjuk és onnan nyerjük ki. Az Aurender platform ugyanakkor képes NAS-on vagy a külső USB-merevlemezen tárolt tartalmak zökkenőmentes integrálására is. Az Aurender A10 a DSD (DSF, DFF), WAV, FLAC, AIFF, ALAC, M4A, APE és más fájlok való kompatibilitás mellett teljes MQA Decoder technológiát tartalmaz, amely lehetővé teszi az MQA audio-fájlok és -folyamok lejátszását, az eredeti felvételre hasonlító, lehető legjobb hangminőség biztosítása mellett.
Az MQA egy díjnyertes brit technológia, amely magas minőségű hangzást biztosít. Egy Master MQA fájl lehetővé teszi, hogy – más kódolás-módoknál jóval kisebb sávszélesség igénnyel – a forrás fájllal megegyező minőség legyen elérhető. Az Aurender Conductor alkalmazás jelzi, ha az MQA vagy az MQA Studio tartalom kerül lejátszásra. Az MQA logó melletti zöld vagy kék pont jelzi, hogy az egység dekódolja és lejátssza az MQA folyamot vagy fájlt, és jelzi a származását, a hang megegyezik a forrásanyag hangjával. A kék pont azt jelzi, hogy a készülék olyan MQA Studio fájlt játszik le, amelyet vagy a művész/producer vagy a szerzői jog tulajdonosa igazol. Az A10 előlapja szöveges kijelzőket is használ az MQA lejátszás és a lejátszott fájl vagy stream megfelelő mintavételi sebességének megjelenítéséhez. (Az MQA és a Sound Wave Device az MQA Limited bejegyzett védjegyei 2016-óta.)
…”Az MQA hangzásra csak 15% -kal jobb, nagyobb felbontású és szélesebb spektrumú, mint egy Cd-lemezen”… – nyilatkozta Bob Stuart az MQA atyamestere. (Nos, próbáljam én ezek után hirdetni a Cd-lemezek felsőbbrendűségét?! Pedig léteznek kiváló SACD, XRCD, HDCD, 24 karátos aranyfüsttel bevont UHQR és SHM CD japán és amerikai kiadások – a szerk.)
Az Aurender A10 készülék sokrétű funkció-vezérléssel kombinált és emellett lépésérzékeny hangerő-szabályzós applikációval rendelkezik. De, szabályozhatjuk a hangerőt a távirányítóval vagy az előlapon lévő forgatógombbal. A menüben az összes beállításhoz és funkcióhoz könnyen hozzáférhetünk. Az Aurender Conductor App egy iPad táblagépet vagy android alapú tabletet sokoldalú felhasználói felületté tesz, kiterjedt funkciókkal rendelkezik, amelyek révén a nagy felbontású zene gyűjtemény kezelése, megtekintése átlátható és hozzáférhetősége kellő gyorsaságú. A helyi internet kapcsolaton keresztül az Aurender alkalmazás hozzáférést biztosít egy távoli műszaki támogatáshoz, amit a cég mérnökei állandóan fejlesztenek és automatikusan letölthető. Gyors probléma-felismerés és a javítás az interneten keresztül biztosított, hatalmas mennyiségű alapvető támogatási információ érhető el online. A sok információval rendelkező, logikusnak tűnő menü szerkezettel rendelkező kezelőfelület használata egy kis figyelemmel megtanulható, rutinszerűvé válik.
Az Aurender rendszer szoftvere szabályos időközönként frissített, amelyből az utolsó V 4(5).18.125 és 1.4.125 számú minden Aurener készülékhez használható, 2019 október 31.-én lett kiadva. A készülék az átlagosnál jobb kompatibilitást biztosít külső DAC-egységekkel. lejátszáskor sima átmenetet biztosít DSD-ről nem DSD tartalomra a különböző mintavételezések között is zavarmentes átmenetet biztosít.
Meghallgatás
Általánosan megfogalmazva az Aurender A10 zenei szerver és lejátszó hangzása együttálló, zavartalan, magabiztos. A digitális zavaroktól mentes hangzást a legjobban a „folyékony” jelzővel illethetjük. Emellett kellően szellős, több hangszeres helyet bemutató színpad képpel rendelkezik. A zenei anyagok gyors váltása lehetővé teszi az egyes műsorszámok felvétel technikájának megkülönböztetését. Ez a sebesség már hasznossá válik a tengernyi hangfájl közötti eligazodásban. (ami nem üti meg a mértéket azt töröljük!) A vezérlő alkalmazás felhasználói felületén a mindenkori adatsebesség kijelzésre kerül. A nagy felbontású fájlok (általában 2-3000 kb/s és felette) valódi hangszer-hanggal, jó dinamikával, átlátható színpad képpel, egyszóval: muzikálisan kerülnek a kimenetre. Innentől csak a nem hozzá illő rendszer-komponensek, „lagymatag” hangú erősítők és „visítozó” hangsugárzók ronthatnak az eredményen. Szerencsére nem birtokolunk rossz hangrendszereket, így a következő tapasztalatokat tesszük közzé.
Egy kamarazenei felvétel, Giuseppe Tartini szonáta gyűjteménye a The Palladian Ensemble előadásában, (24bit/88.2kHz felbontás, 2383 kb/s bitsebesség) elkápráztatott. Megállapítható, hogy a kamara játékosok egymás szólamának átvitelekor energiák helyváltoztatásának is tanúja lehetünk. A kellemesen lágy, él nélküli mesterhegedű hangok és a jól elkülönülő brácsa és cselló, a cseppet sem zavaró csembaló átlényegülést hoz a két hangsugárzó közötti térbe. Odafigyeléssel nyugtázható a zenészek, a mű játszása közbeni, átélése és a szólóhangszer valamint az együttes játék közötti hangenergiák különbözősége.
A nagyzenekari művek esetén – és itt újrahallgattuk a kedvenc (etalonértékű) Carmen Suite felvételünket – a teljes hangszerelésű, több mint száz tagú, zenekar hangzásában felfedezhető hatások lenyűgöztek. Bizet operája teljes terjedelmében is remekmű, kivonatos/átiratos formában még a klasszikus zenét nehéznek gondoló hallgatókat is elvarázsolja. A Royal Opera House Orchestra előadása Alexander Gibson vezényletével kiváló felvétel. A 24bit/96kHz felbontású és 2580 kb/s bit-sebességgel meglévő fájl kibontása gyors és megbízható, hangjai beleköthetetlenek. Az 1960-ban készült, az RCA Victor kiadó Living Stereo sorozatában megjelent felvétel (természetesen analóg master) digitalizálásakor a hangmérnökök mindent elkövettek, hogy az eredeti analóg alapanyag és a zenei élvezet a legcsekélyebb mértékben se sérüljön. Csodálatos lendület, mélyreható érzelmekkel fűtött előadásmód, az összes hangszer tutti-ja és azok szólam-csoportjainak felelgetős megszólalásakor az ember átértékeli a digitális megvalósításról eddig alkotott képét. Igen ám, de a jó felvételek megszerzéséhez ugyanannyi, esetek többségében, talán több pénz is kell, mint a hagyományos hanglemezek és CD (SACD) lemezek megvételekor. Az internetről történő kalóz letöltés nem hozza meg az eredményt!
A közel mikrofonozott hangszerek és énekesek, legyenek azok pop, rock vagy a ma divatos elektronikus zenék enyhén szólva „elnagyolt” felvételeiről játszva, természetüknél fogva is kevésbé mutatják a különbségeket. Mármint az egyes felvételi helyszínek, a hangmérnökök egyéni munkája, vagy a felvételi eszközök sokrétűsége közötti különbségeket. Az mindenképpen szerencsés, hogy az A10 analóg kimeneti szekciójának elért magas minősége elfeledteti a hibákra való koncentrálást, a zenerajongó könnyen átbillen a zenei élvezetekbe, kellemes képekre asszociálva, ellazulva hallgatózik tovább.
Konklúzió
Az Aurender A10 kialakításának és különösen sokrétű „tudományának” és minőségnek köszönhetően vonzó termék a tudatos audiofilek számára. Mindenképpen értékelni kell a kiváló tápegységet, az órajel-rendszerét és a digitális zajok kezelését. A kialakított tároló kapacitást és a lejátszási metodikát logikusan összekapcsolva a többi jellemzővel, igencsak komoly készüléket kapunk. A legfontosabb, és ami a konkurens készülékektől megkülönbözteti, hogy az A10 több formátumban, több platformon keresztül közvetíti a muzsikát. Ajánljuk az összes zenei műfaj kipróbálását élükön az akusztikus hangszerekkel előadott klasszikus, kamara, jazz és audiofil felvételeket, a mai kiváló munkák letöltését és meghallgatását.
Az Aurender A10 a digitális zenelejátszás tárgyköréből egy kívánni való, izgalmas világot mutat be, felesleges perifériák és hozzájuk csatolt kábelek nélkül, bármelyik tesztpilótának igazi meglepetéssel szolgál.
Pro
+ + magas igényű konstrukció
+ + minden ismert formátum lejátszása
+ + belső tárhely és SSD-ből történő lejátszás
+ + végre nem a jellegzetes digitális hangzás
Kontra
– szokatlan applikációs kezelőfelület
Műszaki adatok:
Forrás:[www.hangzasvilag.hu]