Nemrég hazánkba látogatott Antoine Furbur az Audio Research képviseletében, hogy frissítse a hazai kereskedők tudását, megismerje a magyar piac jelenlegi helyzetét és persze szakítson egy órát a sajtóra is, egy rövid prezentáció és egy kis kötetlen beszélgetés erejéig.
A prezentáció előtt, egy rövid bemutatkozás után, máris egy érdekes kérdés került terítékre. Antoine elmondta, az európai piacra jellemző, hogy olyanok vásárolják az Audio Research termékeit, akiknek nagyon határozott elképzeléseik vannak a zene reprodukcióról, akik maguk is elkötelezett zenerajongók. Nos, ez így volna természetes, nem igaz? Azt, hogy ez miért az öreg kontinens sajátossága, hogy máshol ez másként működik-e, az előadás után persze még megkérdeztük, hiszen ez minimum azt sejteti, hogy egyes régiókban az Audio Research presztízs márkaként is működik.
No de, most nem ebben mélyedtünk el, hanem az Audio Research termékek sajátosságaiban, mint például abban, hogy az erősítők évtizedek óta, nagyjából ugyanúgy néznek ki. Nos, tudjuk, hogy a Mercedes vagy a Rolls Royce autói is sajátos dizájnelemek sokaságát hordozzák, már évtizedek óta. Egy erősítő gyártónak azonban valamivel könnyebb dolga van, ha szeretné megőrizni külső jellegzetességeit. Itt nincs szélcsatorna és töréstesztek. Itt szinte csak a belső tartalom fejlődik, az is aránylag lassan. Persze, ettől még vannak újítások. A legújabb modellek műszerablaka például ugyanolyan karcálló üvegből készült, mint a telefonok kijelzője. Ez egyúttal az amerikai gyártó készülékeinek egyetlen kínai alkatrésze is. Ezt az üveget nem gyártják elfogadható áron sem az USA-ban sem Európában. (Alighanem a szigorú környezetvédelmi szabályozás miatt.) Viszont maguk az elektronikák mind az USA-ban készülnek, az Audio Research saját, 5000 négyzetméteres épületében. Az alkatrészkészlet persze már sokkal vegyesebb. Az elektroncsöveket 16 éve egy orosz gyártó szállítja, az új típusokban a kábelezés egy része japán gyárból érkezik, a kondenzátorokat minden egyes modellhez egyedileg választják ki. A megfelelő alkatrészek felkutatása és beszerzése fontos része egy-egy széria fejlesztésének.
Ha már szó esett a fejlődésről, az Audio Research tipikus termékciklusa 5 éves. Vagyis ilyen időközönként állnak elő egy-egy erősítő vagy más elektronika frissebb, újabb változatával. Ezen belül is, egy adott típus fejlesztése nagyjából 2 év munkát kíván. Bár megesik, hogy egyetlen alkatrészcsoport kiválasztása, önmagában is hosszú folyamat. Így volt ez a Reference 6 tervezése során, amikor Warren Gehl, aki mellesleg már negyven éve az Audio Research csapatának tagja, másfél éves válogatás eredményeként választotta ki az új csatoló kondenzátorokat. Ennyi idő kellett, hogy eldőljön, mely gyártó mely terméke kerül beépítésre. No és tegyük hozzá itt is, hogy a megérkező szállítmányokat is mind ellenőrzik, válogatják. Vagyis, még a legjobbnak ítélt alkatrészből is csak a legjobb példányok kerülnek beszerelésre.
Talán már korábban is írtunk róla, de nem árt megismételni, mert fontos tulajdonsága az Audio Research termékeinek,hogy lényegében a teljes alkatrészkészletük válogatott. Nem csak olyan értelemben, hogy megfelelt-e vagy sem. Hasonlóan a párba válogatáshoz, a gyártó a saját belső mérései alapján készletezi a komponenseket, hogy egy-egy termékbe csak a lehető leginkább hasonló csövek, ellenállások és egyéb elemek kerüljenek be. Majd a gyártás során, az adott csőkészlethez hangolják hozzá az erősítőt. Ráadásul az összeszerelés minden lépését, minden egyes beszerelt alkatrészt naplóznak. Így ha pár év zenehallgatás elteltével szükség volna egy pár új csőre, vagy bármely más alkatrészre, akkor a gyárból pontosan az adott példányba illőt tudnak küldeni. Ez az, amit az eBay-ről rendelt alkatrészekkel nem lehet megoldani. Mert adott erősítő adott, a gyártó által nyilvántartott paraméterű csőkészlethez lett finomhangolva. Ez még akkor is komoly érv a gyári csövek mellett, ha azzal nem is számolunk, hogy a cég jelentős összegeket fizet azért, hogy a beszállítóitól csak a legjobban sikerült alkatrészeket vegye meg. Elvégre az első minőségi válogatás sok alkatrész esetében már a gyárban megtörténik. Míg esetleg a specifikációknak kevésbé megfelelő (az AR elvárásainak egyáltalán nem megfelelő) maradék alkatrészek gyakran felkerülnek az eBay-re. Nem egyszer, megtévesztő ígéretekkel. Persze nem rosszak ezek sem, csak épp nem annyira jók. S bár a típusszámuk megegyezik, de semmiképp nem azonos minőségűek, s ezzel együtt, nem azonos hangzásúak, mint azok, amiket az Audio Research kínál.
A jelenség persze cseppet sem egyedi. Hasonlóval találkozhatunk az autóiparban is, ahol néha a gyári beszállító által gyártott, de nem „gyári márkázott” alkatrész is lehet gyengébb minőségű. Ezen sorok írója, ezt már saját bőrén megtapasztalta lengőkarokkal és féktárcsákkal is.
Tegyük hozzá, hogy a gyárban még a trafókat is mérik, válogatják és osztályozzák. Nem csak az illesztő trafókat, de a tápegység alkatrészeit is. Egyszóval őrületes gyártási fegyelem és alaposság kell ahhoz, hogy a cég termékei úgy szóljanak, ahogyan azt a rajongók elvárják.
A prezentáció részeként persze szó esett arról, hogy a csapat mennyire állandó. Arról, hogy van, aki már 40 éve a cég alkalmazottja, akad, aki 30 éve a szerviz osztályon dolgozik. Nyilván jóleső érzéssel tölti el a zenerajongót, ha azt hallja, hogy van még olyan márka, ami nem csak egy név, hanem tényleg élő hagyományokkal rendelkező, szinte családként működő vállalkozás. Ám létezik ennek praktikus oldala is. Például akkor, amikor egy tulajdonos beküldi az öreg, több mint 20 éves erősítőjét egy felújításra. Ezt a munkát ugyanis olyan ember végzi, aki ott volt a termék gyártásának és fejlesztésének idején is. A raktárból bármikor hozhat egy bontatlan, eredeti előlapot, a karcos helyett. A csöveket pedig pontosan ugyanolyanra cserélhetik, amilyenek annak idején is belekerültek. Az eredmény pedig egy közel újszerű erősítő lesz. Tökéletes, akár napi használatra, akár gyűjtői darabnak.
Újdonságok
Természetesen szó esett az új termékekről is, így a Foundation sorozatról, amit az európai igényekre reagálva fejlesztettek ki. Ezek némileg egyszerűbb, kevesebb komponensből álló szerkezet kapnak, de változatlanul hűek maradnak az Audio Research alapelveihez és természetesen kivétel nélkül Minneapolisban készülnek. A család hamarosan egy erősítővel bővül, amiben egy új csőtípus is bemutatkozik. Ez szokatlan módon, fekete felületű lesz, aminek oka az üveg belső felületét borító grafit bevonat. Bár az újítás részleteiben nem merültünk el a bemutató idején, az ilyenkor szokásos ígéretek elhangzottak. Vagyis jobb hangzást, kisebb zajt, nagyobb hatékonyságot várhatunk. Persze a puding próbája az evés, így mindaddig, amíg nem hallottuk a Foundation család új erősítőjét, addig nem érdemes annak a minőségéről elmélkedni. Talán csak arról, hogy ezeket a csöveket is az orosz, katonai megrendeléseket is kiszolgáló Tungsol gyártja.
A beszélgetésünk végén egy kicsit visszakanyarodtunk a prezentáció elején említett, európai vásárlókra jellemző zeneszeretetre és tudatosságra. Megkérdeztük, hogy vajon ez azt jelenti, hogy az amerikai piacon nagyobb jelentősége van-e a márka ismertségének és tekinthető-e egyfajta presztízsterméknek? Antoine Furbur elmondta, hogy az Audio Research termékeit ugyan mindenhol a vérbeli zenerajongók választják, de az Egyesült Államokban kicsit más a vásárlás menete. A szokásos, akár hónapokig elhúzódó meghallgatások és összehasonlítások mellett az év végén, adózás utáni megmaradt jövedelmük adja sokaknak az utolsó impulzust a vásárláshoz. Büszkén költik amerikai dollárjaikat egy nagyra becsült amerikai gyártó termékére.
A piacok közötti különbség azonban nem csak a vásárlás módjában mutatkozik meg, hanem a zenerajongók ízlésében is. Éppen ezért, a Reference sorozat egyes darabjai kaphatóak lesznek fekete színben is, legalábbis Oroszország, Ausztria, Szlovákia és Magyarország márkaképviseleteiben. Ez egy olyan gyártó esetében, amelyről még a cikkünk elején elmondtuk, hogy az elmúlt négy évtizedben alig változtattak a készülékeik megjelenésén, igenis nagy dolog. Ahogyan az is, hogy az amúgy évtizedeken át az elektrotechnikai műszerekre emlékeztető előlapok után, egy éve olyan, formatervezett előlapok kerülnek az új modellekre, amik egy csepp európai dizájnt csempésznek, a még így is karakteres készülékek megjelenésébe.
Mit tudtunk meg az Audio Research-ről?
Nos, a cég nem sokat változott az elmúlt évek során és ez jó. Különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a McIntosch Group része. A cégcsoport, ami nem is olyan régen még a Fine Sounds Group nevet viselte, szép ütemben növekszik. Ennek szép példája a Sonus faber kínálata, ami a magas kategóriához mérten, tényleg nagyon gyorsan bővül újabb és újabb típusokkal. Az Audio Research-nek azonban nem kell minden áron lépést tartania a többiekkel. A cégcsoport vezetősége nagyon jól tudja, hogy hosszú távon sokkal többet ér, ha a márka szigorúan ragaszkodik a szokásaihoz, az új emberek roppant hosszú betanítási ciklusához, a rendkívül akkurátus munkához. Persze, érkeznek új típusok és új fejlesztések, de ezekről majd apránként, a hírek és tesztek között fogunk beszámolni.