Az üvegrakéta
Az Audio Research a kiváló Reference 80S végfokkal alapozta meg a saját izgalmas új jövőjét.
William Zane (Bill) Johnson 1951-ben Minneapolis városában Electronic Industries néven indított vállalkozást, és mindenféle elektronikát árult. Így kezdődött a hosszú pályafutása. 1968-ban aztán eladta a céget, hogy Audio Research Corporation néven új vállalkozást indíthasson, amely erősítők tervezésével és építésével foglalkozott. Az emelkedő félben lévő vállalkozást a Fine Sounds 2008-ban megvásárolta, amely 2016-tól McIntosh Group néven folytatta tovább a finanszírozást. Aztán 2020 szeptemberében kivásárolták magukat, és újult erővel nekiláttak, hogy tovább folytassák azt, amihez mindig is a legjobban értettek, az elektroncsöves erősítők építését.
Nem változtattak az alapelveiken. Amerikából származik minden részegység, amit nem ők készítenek maguknak. A transzformátorokat harmadik fél szállítja be Észak-Amerikából, és a gyártást szigorú ellenőrzés mellett végzi, mivel ez az alkatrész alapvetően meghatározza egy csöves erősítő hangját. A másik rendkívül fontos dolog, hogy minden szerelési munkát kézzel végeznek a belső kábelezéstől az áramköri lapok beépítéséig.
Azt viszont nem tiltják a hagyományok, hogy modern négyrétegű áramköri lapokat használjanak a készülékek hangjának javítására. A kivásárlás óta egyébként sokkal több részegységet építenek helyben, Minnesotában, sőt néhány régi kolléga is visszatért a céghez.
A legmagasabb erősítő széria legkisebb tagja a Reference 80S. Az valószínűleg mindenki számára világos, hogy szigorúan követi a régi jól bevált hagyományokat, és a front panelen az átlátszó akril GhostMeter műszereket alkalmaz. Ez a design elem elsőként 2018-ban, a Reference 160 M monoblokkban jelent meg, és azonnali sikert aratott. A gyártó természetesen megtartotta a Reference 160S sztereó verzióban is. Az elektroncső készlete megegyezik a nagy testvérekkel, csak kevesebb van benne.
Egy darab 6H30 kettős trióda hajtja meg a két párba válogatott KT150-et. Átkapcsolható trióda, és ultralineár erősítés módba. A négyrétegű áramköri lemez jelentősen javít a hangon, ezért talán nem is kérdés, hogy a korábbi VT80, amely 6H30 és KT120 csövekkel ment, alatta helyezkedik el a hierarchiában. Megtartották viszont az auto bias beállítást, ami követi a csövek öregedését, és sok állítgatástól kíméli meg a gazdáját. A kimeneti trafója is eltér a VT80-tól, emiatt teljesen elmarad az elektroncsöves végfokokra olyannyira jellemző túlnyúló hang.
A nagy testvéreihez hasonlóan az Audio Research Reference 80S is teljesen szimmetrikus felépítésű, mert a gyártó arra esküszik, hogy ez a topológia garantálja a legjobb hangzás teljesítményt a legalacsonyabb torzítás mellett. Olyan zene rajongók számára tervezték, akiknek nincs szükségük a Reference 160 széria nagy teljesítményére, és megelégednek a névleges 80 wattal.
A csatlakozás kínálata megfelelő. A szokáson 4, 8, és 16 ohmos kimeneti csatlakozási pontok felett RCA és XLR szimmetrikus bemeneteket kínál. Van rajta RS232 vezérlő port, és bekapcsolás vezérlő trigger bemenet. Végül, de nem utolsó sorban a hálózati bemenet aljzat mellett kis méretű elektroncső üzemóra számláló található.
A hangminőség:
Mielőtt bekapcsolnánk, csatlakoztatjuk a hangfalakat. Itt felmerül az első kérdés, amelynek megválaszolása egyszerűnek tűnik, de mégsem az. A hangfal impedanciáját figyelembe véve a mi Bowers 800 D3 szerencsés, de akik 4 ohmos hangfallal használnák, ott van egy dolog, amit figyelembe kell venni. Ha trióda módban használja, a 4 ohmos kimeneteken kb. 40 W teljesítmény vehető ki az erősítőből. Ha pedig Ultralineár módot választana a teljesítmény megduplázására, át kell kötnie a hangfalat a 8 ohmos kimenetekre, mert a 4 ohmoson a teljesítmény mindössze kb. 45 wattra nő, míg a 8 ohmos kapcsokon ténylegesen előáll a 80 watt. Hasonló jelenségről számolt be a Hi-Fi News magazin a VT80 sztereó végfokkal kapcsolatban is. A mi Bowers hangfalunk a 8 ohmos kimenetekhez van csatlakoztatva, ahol minden rendben van.
A fokozott teljesítmény jót tett az első teszteléshez használt 24 bit 192 kHz-es hanganyagnak. Wagner Ring Cycle szerzeménye, amit a Duisburger Philharmonic nagyzenekar ad elő Jonathan Darlington venyénylésével. Minden hangszer a hegedűktől kezdve az oboán, a timpanin át a hárfáig tökéletesen elkülönül egymástól gazdag és színes bemutatóban. A színpadkép látvány ami elénk tárult hatalmas, hiszen 105 muzsikusról beszélünk. A csengőhangok meseszépen szólaltak meg. Ha Richter skálán kellene a hatást érzékeltetni, hát alapjainkban rázott meg minket a Reference 80S bombasztikus hangja.
Ám azt mindenki tudja, hogy önmagában az erő nem elegendő, ha a finom részletek elhomályosodnak, az élmény elvész. Boldogan tudatjuk mindenkivel, hogy szó nincs erről! Erre a legjobb példa Chip Taylor és Carrie Rodriguez Tequila Blues című száma. A Let’s Leave This Town LP lejátszásakor pedig az Audio Research új eddig soha nem hallott részleteket tárt fel. A Bowers hangfalak magabiztosan doromboltak a Reference 80S irányítása alatt.
Ügyes próbálkozás az, hogy Taylor öreges, kicsit talán siránkozós hangját egy fiatalos lendületű női énekessel kombinálva duóban adják elő a dalt. A ritmust az ujjak, majd a láb is verni kezdi. Nem világverő a felvétel minősége, de a hangok soha nem keverednek össze. Eddig nagyon jól szerepelt a Reference 80S, de vajon hogy képes pörögni?
Feltekertük a hangerőt a Rush The Spirit of Radio 96 kHz-es remixen, hogy kiderüljön. Az egy slágeres együttes szólógitárosa Alex Lifeson, és a nyitó riffje betölti a színpadot. Aztán Neil Peart dobja is dolgozni kezd. A szekvencer energiája jól érzékelhető. A textúra, a sebesség, a lendület mind nagyon rendben van, és ami a legfontosabb, hogy a Reference 80S hangjában nyoma sincs túlnyúlásnak, vagy lazaságnak, ami az elektroncsöves erősítőkre általában jellemző szokott lenni.
Értékelés:
Az Audio Research Reference 80S kétségtelenül meggyőző. Méretes elefánt a szobában, amit nehéz nem észrevenni. Egy dolgot azonban tisztázni kell, mielőtt tovább megyünk az értékelésben. A 15 ezres árcédulája miatt egyáltalán nem a tipikus Hi-Fi Choice olvasó tábor érdeklődési köre. Szégyelljük kimondani, de ez az erősítő teljesítményével, a kihívásokkal szembeni megfelelőségével, a finom részleteivel mindent magasan megvert akármivel is hasonlítottuk össze. Bárkinek kiváló választás, aki meg tudja fizetni. Aki pedig nem tud ennyi pénzt áldozni a hóbortjára, talán jobb is, ha soha nem tudja meg, mire képes. Igen, ez a végfok legtöbbünk számára csak álom, de micsoda álom! Mindentől függetlenül a hangja alapjaiban rendítette meg azt az általános véleményt, hogy a félvezetős erősítők mára már jobbak, mint az elektroncsövesek.
Az értékelés idegen nyelven:
Forrás: Hi-Fi Choice 2021 június
Műszaki adatok: Audio Research Reference 80S