Bevezetés:
Az Audio Research céget William Johnson alapította 1970-ben, azaz több, mint fél évszázaddal ezelőtt. A cég egyike az audió ipar nagy úttörőinek. Az évtizedek alatt sok minden változott az életükben, egyetlen kivétellel, ez pedig a magas minőség, amiből soha nem engedtek.
Az Audio Research LS28 előerősítő az egyik legjobb bizonyíték. Sztereó elektroncsöves berendezés, amely két pár 6H30P kettős triódát használ u.n. Pure Class A osztályú munkapont beállításban. A klasszikus stílusú design nincs híján a modern funkcióknak, mert a bemenetek tetszés szerint átnevezhetők, elektroncső üzemidő számlálója van, invert funkció választható, és akár mono módra is kapcsolható. A 6H30P egy viszonylag új csőtípus, amit Oroszországban gyártanak. Igen jófajta kettős trióda, amiből az LS28 négyet tartalmaz.
A design:
A front panelen két nagy forgató gomb uralja a megjelenést. A bal oldali a bemenet választó, a jobb oldali a hangerő. Közöttük hat nyomógomb található, be/kikapcsolás, menü, Enter (a menüben van rá szükség), mono/sztereó átkapcsolás, Invert (fázisfordítás), és csendesítés sorrendben. A hordfülek jelentősen megkönnyítik az állványba való behelyezést, és amolyan ipari megjelenést kölcsönöznek. Fluorescent vákuum csöves zöld kijelzés mutatja az aktuális status beállításokat
Az LS28 négy darab 6H30P kettős triódát használ a jel útban. Ez csatornánként négy darab trióda fokozatot jelent, mindegyik A-osztályú munkapont beállításban üzemel, és nem használtak negatív visszacsatolást. És ebben rejlik a hangjának egyik titka.
Az LS28 csőkészletét külön szállítják, amit a használat előtt be kell építeni.
A csövek V1-V4 jelöléssel feliratozva vannak, és ugyanezeket a jelöléseket meg lehet találni az alaplap foglalatok mellett. Nem lehet elhibázni.
Óvatosan be kell dugdosni a csöveket a foglalatokba. A gyakorlatlanok is jól fognak boldogulni, mert csak egy módon lehet őket a helyükre tenni. A gumi gyűrűket dampernek nevezik, ezek segítenek a mikrofónia jelenség csillapításában. A mikrofónia azt jelenti, hogy az elektroncsövekre hatással van a környezet vibrációja, amit például a Hi-Fi rendszer hangfalai állítanak elő. Az üveg búra rezgésbe jön, és ez megrezgeti a belső alkatrészeket, ilyen módon a hangzásban is jelen lesz a vibráció, mert a cső elektromos jelekké alakítja azokat. Ezeket a vibrációkat szünteti meg a kettős gumigyűrű, így javítva a hangminőséget.
A hátlapon szimmetrikus elrendezésben négy XLR és négy RCA bemenet található. Három XLR és három RCA kimenete van. Két MAIN jelzésű hangerő szabályzott, és egy RECORD jelzésű szabályozatlan. Az RS232 soros porthoz külső vezérlő egység csatlakoztatható.
A beállítások:
Az LS28 bekapcsolásakor a csöveknek először be kell melegedni, addig a kimenet csendesítve van. A bemelegedés után a MUTE gomb megnyomásával fel kell oldania a csendesítést. A folyamat kb. 45 másodpercig tart. A bal oldali gomb elforgatásával választhatja ki a forrást, a jobb oldalival a hangerőt szabályozza.
A MENU gomb megnyomásával több hasznos beállítást is elvégezhet. Csatornák közötti balansz, kijelző fényerősség, monó használat mód, jel fázisfordítás, és üzemóra számláló érhető el a menüben. Ez utóbbi különösen praktikus, mert a 6H30P szerviz élettartama 4000 üzemóra, ezt követően javasolt kicserélni. Lehetősége van a bemenetek átnevezésére, ez is hasznos, a forrás egyértelmű azonosítása könnyebb általa. A menüben aktiválható még a Pass-through funkció, ami akkor kell, ha surround processzort is tartalmaz a rendszere, így mozizni is lehet vele. A távvezérlője elegáns, egy alumínium darabból kialakított egység, és az LS28 minden funkciója vezérelhető vele.
A rendszer:
Az Audio Research LS28 az Oppo BDP-105 univerzális lejátszóról kapta a jeleket, és egy Balanced Audio Technology VK-500 végfokhoz csatlakoztattam. A végfok pedig egy pár Magnepan 20.7 Planar szélessávú hangfalat hajtott meg. A kábelezés Mogami, Wireworld, Narrow Audio és Raven Audio. XLR szimmetrikus be és kimeneteket használtam a bemutató során.
Nagy rajongója vagyok a barokk klasszikus muzsikáknak, aminek egyik legnevesebb képviselője Bach. A Brandenburg Concertos szerzeményét számtalan nagyzenekar és karmester dolgozta már fel. Egyik kiváló minőségű feldolgozása az Academy of St Martin zenekartól származik Neville Marriner (Philips B00005LKE) vezényletével. A legismertebb talán a Concerto No.1 in F, 1, Allegro, de személyes kedvencem a Concerto No. 3 in G, 3, Allegro, mivel ez sokkal lendületesebb.
Az album nem tartalmaz hatalmas dinamikus részleteket, talán ezért szeretem annyira, mert pihenéshez, kikapcsolódáshoz kiváló. A tisztaság, és a részletek viszont fontos elemei a darabnak, és ebben az LS28 remekelt. Biztos vagyok abban, hogy ez az A-osztálynak köszönhető. Csak emlékeztető az A-osztályú munkapontról. Itt az erősítő folyamatosan üzemel és áramot folyat magán még jel nélkül is. A termelődött hőt el kell vezetni, ami elvileg veszteség, de higgyék el, megéri a pazarlás, mert a hang csodálatos.
Julian Bream Baroque Guitar
A gitárzene kiváló teszt a tranziens hangokra. Figyelni kell, ahogy a gitár pendül, a húr rezeg, és a pendítés erőssége is számít. Mindent egybevetve nagy élvezettel hallgattam a Baroque Guitar (Sony Classical B000003F1J) lemezt. Az elején még próbáltam elemezni a hallottakat, de kis idő után azon kaptam magam, hogy csak hallgatom, és hátradőlve élvezem. Az album kiváló, és tökéletes párosítás ezzel az előerősítővel.
Buddy Rich, The New One
Buddy Rich, The New One (Pacific Jazz B009Z1W6L6) című albuma talán az egyik legjobb gyűjteménye. Az Away We Go című első szám egyszerűen fantasztikus. Csodálatos a dinamika, olyannyira, hogy rendszeresen ezt a felvételt használom a bemutatóim során. A trombita szólótól kezdve Buddy dobszólójáig a szerzemény végén, ebben minden benne van. Az Explosive című szám hallgatásakor a villanyszámlám biztos, hogy az egekbe szökött, de ezt nem lehet halkan hallgatni. Az LS28 ismét remekelt a jazz zenekar bemutatója során.
Átvittem az előerősítőt egy másik szobámba is, hogy ráköthessem a lemezjátszómra. (VPI-HR-X Sumiko Blackbird hangszedővel). Itt Pass Labs Xs Phono előerősítőt, és Pass Labs Xs 300 végfokot, valamint MartinLogan CLX szélessávú elektrosztatikus hangfalat tartalmazó rendszerbe kötöttem be.
Jimmy Smith, Back at the Chicken Shack
Jimmy Smith annakidején jazz orgonista volt. ezen az albumon (Blue Note 4117, UPC 753088411779) jól tetten érhető a kimagasló tehetsége. Hammond B3 orgonán és Leslie hangfalakon játszik. A hangosításhoz használt hangfalban a driverek elforgatásával csodálatos vibráló hangzás, és igazi háromdimenziós hatás érhető el. Az LS28 a különleges hangzás a harmonikus tartalom teljes gazdagságával együtt szólaltatta meg, ami kimagasló élménnyé tette a hallgatást.
Bach, Concerto in D Minor
Ugyan Bach igen távol áll a jazz zenétől, de ugyanúgy szeretem. A Concerto in D Minor (Decca 028948322527) Vladimir Ashkenazy közreműködésével, David Zinman vezényli a London Symphony Orchestra nagyzenekarát kiváló példa erre. A felvétel közel hatvan éves, de hatalmas siker. Lemezjátszó gyártók mesélték nekem, hogy az előző évhez képest most megduplázódott az eladásuk. Javaslom ezt az albumot minden kezdőnek. Az LS28 tisztán, gazdag részletekkel szólaltatta meg.
Bill Evans, At the Montreux Jazz Festival
Bill Evans egy ismert jazz zongorista. Az At the Montreux Jazz Festival (Analog Productions – Verve 753088876219) lemezén Eddie Gomez játszik nagybőgőn, és Jack DeJohnette dobol vele. A csodálatos zenei anyag elnyerte az 1969 Grammy for Best Jazz Instrumental Album díjat is. Az eredeti mester szalagról újra kevert felvételen szépen elkülönül Evans zongorája a kísérettől. Az Embraceable You című szerzeményben az LS28 olyan gazdag tonalitást és tranzienseket produkált, ami csak elvárható egy igazi High-End előerősítőtől.
Értékelés:
Az Audio Research LS28 egy kiváló előerősítő. Gyönyörűen van megépítve, a hangja pedig olyan meleg, amit csak az elektroncsövek adhatnak. Fenntartások nélkül, nagyon ajánlom.
Az értékelés angolul:
Írta: John E. Johnson
- május 29.
Forrás: Hometheater Hi-Fi Secrets
Műszaki adatok: Audio Research LS28 előerősítő
Folytatás: A bemutató részletes mérési eredményei a második részben