T+A MP2000R MKII univerzális audio-lejátszó

T+A MP2000R MKII univerzális audio-lejátszó

Valljuk be őszintén, a CD-játszás hajnalán ennyire széles lehetőségekről nem is álmodtunk! Első pillantásra a T+A MP2000R MkII csak egy CD-lejátszónak látszik, de az igazi képességei messze túlmutatnak a látottakon. Egy, a legfelső osztály felé kacsingató, univerzális forráseszköz, olyan audio készülék, amely a mai, komplex zenehallgatási igényeknek maximálisan megfelel, egy igazi sokoldalú tehetség. Benne a világ egyik legfejlettebb és legjobb hangzású digitális-analóg átalakítója, persze erről csak akkor szerezhetünk bizonyosságot, ha bekapcsoljuk és meghallgatjuk.

T-A_MP2000R_CD_DAC_és_Hálozati-zene_lejátszó

A T+A MP2000R MKII, a kompromisszumok nélküli referenciaként készült és több mint kétszer drágább MP3000HV „kistestvére”. A két játékos szerkezetileg, a felhasznált alapanyagok tekintetében és elvileg is hasonló. Az MP2000R MKII spártai egyszerűségű, de emellett szép megjelenése egy gyártási sorozat része, vásárolhatunk hozzá egy PA2000R integrált erősítőt, így, mindössze kettő készülékből összeáll egy nem akármilyen T+A hangrendszer. A finom, nemes és friss külső, a „fit’n’finish” kitűnő benyomást kelt. A készülékház szálcsiszolt alumíniumból készült, szépen megmunkált csavarokkal összeszerelve. Az előlapi nyomógombok, az alumíniumból készült navigáló vezérlőtárcsa és a kijelző ellenállhatatlan.

T+A_MP2000MKII_lejatszo

A kivitel, a készülék tetején levõ üvegablakkal együtt, összességében magas fokú megépítettséget mutat, kivételes megmunkálási minőségű.

Ez a T+A MP2000R MKII többforrású lejátszó egy első osztályú CD-mechanizmussal rendelkezik.

A fiók két rozsdamentes acél tolórudakkal csúszik be és ki, miközben maga a lemezforgató tárcsa/segédtál alumíniumból és akrilnitril-butadién-sztirolból (ABS) készül. Ez a mechanika hosszú kísérletek eredménye, simán fut, méltatásra érdemes, még ha tudjuk is, hogy az MP2000R minden porcikája drága. A lemezforgató mechanika és a lemezfiók sokféle csillapítással van ellátva, lebegő felfüggesztésű.

A készülékházban „lakik” még egy nagy teljesítményű digitális FM, FM-HD és DAB+ tuner, meglepő hangreprodukcióval. Egy kiváló minőségű Bluetooth streaming modul a mobileszközökről történő zenehallgatáshoz, valamint a mindannyiunkat felettébb érdeklő streaming zenei-szolgáltatások lehetősége az otthoni LAN és WLAN hálózathoz alkalmazható csatolással.

A csatlakozási lehetőségek széles köre lehetővé teszi a külső berendezések digitális jelének feldolgozását, a beépített digitális-analóg átalakító teljes kihasználását. Van USB Master Mode és HD streaming, valamint digitális csatlakozó kártya külső forrásokhoz. Az MP2000R MKII hátlapja a szokásos csatolók arzenálját kínálja fel, ebből öt digitális bemenet (két koaxiális, két optikai, egy aszinkron USB) csak média, un. „A”-típusú USB-bemeneteket tart készenlétben.

A készülék, erősítés céljára szimmetrikus (XLR) és asszimetrikus (RCA) analóg kimenetekkel van ellátva. Koaxiális digitális kimenetet használhatunk digitális hangrögzítő berendezéseinkhez. A két R2Link kapcsolatot – saját, Ethernet típusú portokat, amelyek lehetővé teszik az MP2000R számára, hogy kommunikálni tudjon más T + A eszközökkel, például a megfelelő PA2000R készülékkel – egyszerű kábelekkel köthetjük össze.

T-A_MP2000R_CD_DAC_és_Hálozati-zene_lejátszó_back

A T+A MP2000R MKII egy egyedülálló D/A átalakítót tartalmaz, felszerelkezve a Texas Instruments (TI) és az Asahi Kasei Microdevices (AKM) által preferált ESS Sabre Reference DAC-chipekkel. A T+A cég mérnökei egy olyan DAC-ot építettek, amely a DSD dekódolási képességeket is magába foglalja. A kutatás-tervezést ott folytatták, ahol más gyártó abbahagyja, nagy hangsúlyt fektetve a pontosságra és a muzikalitásra. Saját tervezésű 1-bites átalakítójuk kifejezetten a DSD kompatibilitás érdekében dedikált, galvanikusan elszigetelt, kettős mono konfiguráció. Támogatja a natív DSD64/128/256/512 jelek feldolgozását. A T+A úgy gondolja, szükség lehet egy kiváló lejátszóra, ha az adott felbontásban lévő gyári hangfelvételek elérhetővé válnak. A PCM jelfeldolgozásért csatornánkénti kettő, 32 bites, Delta Sigma (352,4/384 kbit/s) programozható processzor, négy választható túlmintavételezés algoritmussal rendelkező átalakító felel. Az összesen négy DAC-chip a jelátvitel linearitását növeli és a kvantálási zajt csökkenti, a magas mércénél is 8 dB-el jobb mérési értéket állít elő egyetlen DAC lapkakészlet használatával.

Ezt a különleges PCM DAC-ot egy 56 bites digitális jelfeldolgozó táplálja, amely négy átkapcsolható túlmintavételi algoritmust kínál. Mind a négy szűrő 352,8 kHz-ig dolgozza fel a bejövő jelet, de eltérően. Az első kettő véges impulzus-válaszú (FIR) szűrő, amelyek rendkívül lineáris frekvencia-választ és csillapítást eredményeznek kis mennyiségű elő- és utánazengés esetén. A FIR Long szűrő a klasszikus példa erre, míg a FIR Short szűrő csökkenti az időzítési hibákat a kisebb frekvencia-veszteségek és csillapítás költségén.

T-A_MP2000R_CD_DAC_és_Hálozati-zene_lejátszó_inside

A harmadik és a negyedik szűrő esetében a T + A Bezier szabadalmaztatott matematikai folyamatát használja fel, amely tökéletes fázis- és időzítési válaszokat kínál. A harmadik, Bezier/IIR szűrő, amely végtelen impulzus (IIR) szűrőt tartalmaz, kiküszöböli a hagyományos „brickwall” szűrők által előidézett előcsengést, miközben enyhe, nagyon nagy frekvenciájú lökést ad. A negyedik szűrő sima Bezier, nincs elő- vagy utólagos lecsengés és enyhe nagyfrekvenciás roll-off. A szűrők által okozott különbségek nagyon finomak.

A T+A a nagy felbontású tartalmak használatához új streaming kliens architektúrát készített, amely egy új processzort tartalmaz. Az előd nem, de ez az MkII változat támogatja a Deezer, Tidal és a Qobuz streaming szolgáltatásokat. További funkciókban a UPnP és a DLNA streaming kliens található, amely 32/192-ig (az ALAC kivételével, amelynél csak 24/96-ra korlátozódik) feldolgozza az összes fontosabb formátumot.

Az okos eszközökhöz tervezett kezelő-felület, a TA Control app, nem olyan bonyolult, mint a NASA űrsiklójának műszerfala, ez egy egyszerű, de hasznos és megbízható, szinte teljes körű „funkciókapcsoló”, szabályzó és kezelőfelület.

Meghallgatás

Már a bemelegítés során sokat sokat töprengtem, mit vegyek előre a tesztműsorok sorában. Keith Jarret Standarts Vol.1 című (ECM 1255 811 966-2) lemezére esett a választás. A trió, mert Gary Peacock és Jack DeJonette fergeteges játékkal közreműködik, 1983-as felvétele. Készült a Power Station stúdióban New York-ban. A munkáról csak annyit, hogy két és fél nap alatt vettek fel három albumra való anyagot, …”mindhárom anyag annyira átkozottul jó volt”… mondta – Keith Jarrett egy interjú során. A felvételeket kedvenc hangmérnököm, Jan Erik Kongshaug készítette.
A God Bless the Child című, a lemezen az ötödik szerzemény áldjon meg minden hifi-kedvelőt! A felvétel középpontjában a zongora a dal alapja, lassan, de szándékosan lágyan kezdi a melódiát, majd feszített ütemben egy sokkal kifejezőbb és feszítettebb tetőponttá változtatja. A zongora világossága és ereje a dinamikától és két hang közötti csendtől függően rettegett. Nem csak a zongora hangjának és utózengésének hallatán, de a nagybőgő és a dob-felszerelés felvételen elfoglalt magán-terében hallható a kontúrokkal megrajzolt elhelyezkedés.

A „nagy-zenekari” művek közül Paul Dukas – L’Aprenti Sorcier (a Varázslótanonc) című szimfonikus költeményét választottuk. Ezt a művet minden hangrendszernek megpróbáltatás megszólaltatni. Az Eugene Ormandy vezette The Philadelphia Orchestra hatalmas szimfonikus zenekarának előadását az 1971-es év kiemelkedő előadásai között tartják nyilván, de talán minden zenekar show-darabja. A „nagy-zenekar” különféle szekciói/szólamai remekeltek. Könnyű, felső regiszterekben gazdag kiterjesztésű, kellemetlen élek nélküli gyönyörű leválást eredményezett a hegedűsök szekciója. A rendkívüli ércességgel és hangerővel rendelkező trombiták mindenféle túlzástól mentesen nem harsogták túl a zenekart mégis kifejezővé tették a zenei mondanivalót. A dinamikát az ütősök olyan testesen határozták meg, hogy vártam egy ablaktörést. Röviden, az MP2000R felbontóképessége és a képzet-specifikusság kivételes volt. Ez a DAC nem „szerkeszt”. Minden hangsáv bővérű, mégsem tolakodó megjelenítésre képes, a játékhangulattól függően (a kotta ezt jelöli) bársonyos a középtartomány. Jellemző a lelkesedés, a kiváló ritmus tartás, az élesség és telítettség, a dinamikai kontrasztok, az atmoszferikus megjelenítés.

Eric Clapton lemeze a Rush c. film zenéje egy robbanásveszélyes „pálya”, szörnyen nagy dob-beütésekkel. A csillogó rezek tündöklése, az elementáris energiák és a basszus menetek „kézbesítése” kiváló volt, nem volt késedelem vagy elmosódás, csak erő és annak kiterjesztése. A szóló a hangszínpadon még inkább előremutatónak és elkülönülőnek hangzott. A hangsugárzókból széles-spektrumú, kristálytiszta hang árad, kellően tágas és világos hangszínpad jelenlétének képzetével. A figyelemből nem lehet kihagyni a legapróbb részleteket, mert olyan érzékletes finomságok jelennek meg a hangképben amiknek eddig nem tulajdonítottunk jelentőséget, pedig a felvételen ott voltak. (a részleteket hallottuk eddig is csak nem voltak így felkínálva)
A négyfajta, kapcsolható digitális szűrő közül a harmadik, Bezier/IIR bizonyult a legjobbnak, minden elő- és utóhang nélkül. Elvégre a hangok a valóságban is így tesznek, nincs elő- és utóhangjuk, csak az elhangzás előtti csend kelt izgalmas „rezgést”, de azt a lelkünkben és nem a fülünkben. Az MP2000R MKII specifikációi meggyőzőek, hangzása hatásos.

Konklúzió

Ez egy első osztályú hangeszköz, amely számos kiegészítő funkciót tartalmaz. Mivel a mérnökök ragaszkodtak a digitális jelfeldolgozó rész és az analóg áramkörök közötti teljes elválasztáshoz, lehetővé vált, hogy ultra-modern, nagy sávszélességű analóg kimeneti fokozatot fejlesztettek ki. A T+A MP2000R MKII modern digitális forráseszköz kategóriájában a legmagasabb minőségi színvonalon reprodukál. Építési minősége kiváló, az alumínium bőséges felhasználásával és széles körű szolgáltatáscsomagjával hosszú ideig tart. A dedikált 1 bites DAC, amelyet kifejezetten DSD-lejátszásra terveztek, különösen átgondolt. A legfontosabb azonban az, hogy az MP2000R MKII kiválóan szolgáltatta az erősíteni valót, két hangnyi szünetben kivételesen csendes és feltűnő, miközben a tonalitás reprodukciójában nagyrészt lineáris marad.

A hosszú meghallgatáson bizonyosságot nyert, hogy a cseppet sem veszteségmentes fájlok miatt csak a közép- és a magas-frekvenciák enyhe emelkedése szükséges. A T+A MP2000R MKII egy jó példája annak, hogy érzésre és hangzásra milyennek kell lennie egy modern digitális front-eszköznek.

Be kell vallanunk, hogy az eddigi tesztjeink alapján megszerettük a T+A termékeit. Az MP sorozat – amelyből csak akkor mutatnak be újdonságot – ha az új szintre emeli a szériát, talán legmegérintőbb termékével történő ismerkedésünk során arra a megállapításra jutottunk, hogy Ha szeretné hallani, milyen apró részletek voltak elrejtve a kedvenc felvételeiben az MP2000R hosszú távra partner ebben. Ilyen forráskészülék kell a ma digitális érdeklődésű hifi-emberének!

Pro
+ a stílus és a kivitelezés profizmusa
+ funkcionalitás és használati rugalmasság
+ áramköri topológia szimmetrikus felépítése
+ magas mintavételezési felbontás hangzásminősége

Kontra
egyedi kivitel, csak T+A termékkel párosban mutatós

Forrás:[www.hangzasvilag.hu]

Specifikáció: T+A MP 2000 MKII R Lejátszó