Az olasz mesterek megfizethető, gyönyörű munkája.
A Sonus faber Lumina II több figyelemre méltó tulajdonsággal rendelkezik. Fényűző bőr borítás, többrétegű fa előlap és a gyártóra jellemző luxus érzés annak ellenére, hogy ez az állványos egyike a legolcsóbb belépési pontoknak a rájuk jellemző különleges világba. Ám a leginkább figyelemre méltó tulajdonsága szinte alig látható a hátlapon. Egy apró felirat a bemenet csatlakozások felett: Made in Italy.
Fontos dolog, hogy nem Olaszországban tervezett, és Kínában gyártott, mint nagyon sok európai gyártó belépő kategóriás hangfala. A Luminák ott épülnek a legnagyobb modellek mellett Vicenza városában, ahol a Sonus faber központja található.
Nemrég megvásárolták a De Santi fafeldolgozó üzemet amely San Martino di Lupari Padua városában található, és idestova 25 éve működött együtt a Sonus-sal. Most ők végzik nekik a famunkákat. Új CNC gépet vásároltak, és festő részleget alakítottak ki, hogy növelhessék a gyártási kapacitást, és csökkenthessék a várakozási időtartamot. Nagy valószínűséggel ez az oka annak, hogy a Sonus faber versenyképes áron tud olaszországi gyártással hangfalakat előállítani
A megjelenés:
A Sonus faber Lumina II első látásra beletartozik a Feleség Elfogadás Faktor magasabb osztályába, mert nem csak szép, de kompakt méretű. Bőr bevonat az MDF kabinet felső és oldalsó részén, enyhén szögletes sarkok, és fa előlap hangsúlyozza a minőségi természetes anyagok felhasználását. A sarkos kialakítás építése természetesen olcsóbb, és ügyesen használták a bőrt az enyhe ívek kialakításához. A front panel rétegelt lemez dió, és wenge borításban pompáznak, amit vízszintes juhar csíkozás hangsúlyoz, a hangsugárzók körül vékony ezüst színű csík rajzolja meg a formát. A Lumina II rendelhető fekete előlappal is, ha sötétített mozi teremben akarja például háttér sugárzónak használni.
Akik normál nappaliban állítják fel őket, érdemes figyelembe venni a gyártó ajánlását, hogy napfénytől és hőforrásoktól távol helyezzék el. Első pillantásra zárt doboznak tűnik, de nem az, csak ügyesen van rejtve a kicsatoló nyílás a front panelen. Ez könnyebbé teszi az elhelyezést és a pozícionálást. A gyártó ajánlása szerint nem csak gyönyörűek, de bárhol elhelyezhetők, és kiváló teljesítményre képesek.
Szóval a kicsatoló nyílás az alsó műanyag bázisba van beépítve, és tényleg alig lehet őket észre venni. A hangszóró készlete a Sonus faber saját fejlesztésű DAD (Damped Apex Dome) magas sugárzót – amit a magasabb Sonetto szériában is használnak – tartalmazza. A Kurtmueller kézzel készült 29 mm-es selyem dóm membránja viszko-elasztikus terelő lemezzel van körbevéve. A mélyközép 150 mm-es cellulózpép membránja természetes szálakkal van megerősítve. A kosár design a Sonus faber „Ultra-Free Compression Basket” amely az ígéretek szerint ultra dinamikus előadás módra képes széles linearitás mellett.
A hang:
A Lumina II bekötése és beállítása semmi gondot nem okozhat. Két kiváló minőségű csatlakozást talál a hátlapon, amelyhez kettős kábelezés, vagy akár kettős erősítés is csatlakoztatható.
A mellékelt idegen nyelvű kézikönyv egy pillanatra megzavarhatja a kezdőket, mivel a tartalomjegyzékben szerepel a tripla kábelezés, és hármas erősítés mód is, mint fejezetcím. Szerencsére nem találtunk erre vonatkozó ábrákat a leírásban, de nincs kizárva, hogy későbbi modellekben lehetőség lesz rá. Maradjunk tehát annyiban, hogy a Lumina II a „tri” módokat nem támogatja.
A Lumina szériából akár multi csatornás rendszert is építhet, a palettán talál álló és center sugárzót is, amit a gyártó Gravis aktív mélysugárzóival egészíthet ki. A Lumina II állványost úgy tervezték, hogy akár sztereó hangrendszerben is megállja a helyét, és mi ilyen beállításban hallgattuk meg.
Szóló hárfa muzsikával kezdtük, mert éppen egy magas minőségű SACD lejátszó volt bekötve a rendszerünkbe, és így végre használhattuk az SACD gyűjteményünket. Anne-Sophie Bertrand kiváló felvétele a Katzenberger Music gondozásában jelent meg. Hallgatásához olyan rendszerre van szükség, ami a gyors tranziensek megjelenítésére képes, különben elvész a varázs. Kis hangerőn kezdtük az Albéniz hallgatását, de úgy nem volt az igazi. Aztán növeltük a hangerőt, és Fauré Impromptu pour la Harpe című szerzeményén a Lumina II megnyílt. Csodálatosan közvetítette a húrok pendülését, és Bertrand technikáját. Szóval kimondható, hogy a kanadai Classé erősítővel hajtva nagyobb hangerőn szintet ugrik a bemutató.
Mike Garson jazz felvétele (Reference Recordings 1990) jól demonstrálja a Lumina II erősségeit. Nagyon élveztük Bill Mintz pergő dobjainak és cintányérjainak megszólaltatás módját a Without Self című számban. Részlet gazdag, és jól követte a dob ütések dinamikájának változását. Garson zongora játéka megmutatta a korlátokat. A mély tónus, a vastag húrokon gyorsan – talán túlságosan gyorsan – cseng le kisebb hangerőn. Hangosabban hallgatva a lecsengés javul, extrém hangerősségen pedig megtapasztalható a valós korlátja.
Miközben a magas tartománya általában folyékony és édes egy Sonus faber hangfalnak, ez nem teljesen igaz a Lumina II-re. Ennek erőssége inkább a magas és közép tartomány kiváló integrálásában rejlik, ami még éppen eleget ad ebből a zenei élvezethez
A Duran Duran Falling című új kiadásában is Mike Garson zongorajátéka hallható. Itt kevésbé frenetikus, és nem hajlik jazz-be, inkább balladát mesél, ahogy Le Bon-t kíséri. Az énekhang krémes, és élénk, a basszus belépő határozott, annak ellenére, hogy az alsóbb regisztereken csökkent a hangerősség.
A Sonus faber Lumina II basszus átvitele lassan csökken, így a mélytartomány akár 30 Hz-ig hallható marad, de csak 110 Hz körül éri el a teljes erejét. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy aki a rock zene alatti szilárd basszusra vágyik, azok számára nem a legjobb választás.
Eric Clapton 2007-es San Diego-ban adott koncert felvétele a gitár minden apró rezdülését és a nyújtások hangját is megadták, de Willie Weeks munkája kissé háttérbe szorult. Ugyanúgy Placebo Surround By Spies számában az elektromos basszusgitár alsó G és Eb húrja csak nagyobb méretű hangfalon hallgatva jelennek meg megfelelő hangerővel.
Természetesen van arra módja, hogy a Lumina II hangját mélysugárzóval támogatással hallgassa, de ebben az esetben igen pontosan kell a vágási frekvenciát beállítani. Hogy elég gyorsan tudja követni ezt a fürge hangot.
Értékelés:
Egy blog hozzászólás szerint a Sonus faber már túlzásba viszi a névadás magyarázatát. A Lumina latinul fényt jelent, ugyanakkor élet és energia forrást is. A gyártó viszont három szótagra bontja, amelyben a LU a luxust, a MI a minimalista formatervezést, a NA pedig a természetes hangzást jelenti. A természetesség egyébként jól jellemzi a Lumina II nyílt részlet gazdag hangzás világát, amelyen keresztül a Sonus faber széles közönséghez szeretne eljutni. Végül is ez a hangfal sikeres és megfizethető módja annak, hogy egy Sonus faber-rel kösse össze az életét. Téved akkor, ha azt hiszi, hogy sok kompromisszumot kell kötnie az alacsony költségvetés miatt. A híres olasz cég stílusából és a minőségéből is eleget csepegtetett le a magasabb osztályból ahhoz, hogy a Sonus faber Lumina II jó választás legyen. Az pedig lenyűgöző teljesítmény, hogy mindezt olaszországi gyártással érték el.
Rövid értékelés az eredeti nyelven:
Írta: Jez Ford
- Január 28.
Forrás és képek: What Hi-Fi/Sonus faber
Műszaki adatok: Sonus faber Lumina II