Sonus faber Lumina II Whathifi bemutató

Az olasz mesterek megfizethető, gyönyörű munkája.

A Sonus faber Lumina II több figyelemre méltó tulajdonsággal rendelkezik. Fényűző bőr borítás, többrétegű fa előlap és a gyártóra jellemző luxus érzés annak ellenére, hogy ez az állványos egyike a legolcsóbb belépési pontoknak a rájuk jellemző különleges világba. Ám a leginkább figyelemre méltó tulajdonsága szinte alig látható a hátlapon. Egy apró felirat a bemenet csatlakozások felett: Made in Italy.

Fontos dolog, hogy nem Olaszországban tervezett, és Kínában gyártott, mint nagyon sok európai gyártó belépő kategóriás hangfala. A Luminák ott épülnek a legnagyobb modellek mellett Vicenza városában, ahol a Sonus faber központja található.

Nemrég megvásárolták a De Santi fafeldolgozó üzemet amely San Martino di Lupari Padua városában található, és idestova 25 éve működött együtt a Sonus-sal. Most ők végzik nekik a famunkákat. Új CNC gépet vásároltak, és festő részleget alakítottak ki, hogy növelhessék a gyártási kapacitást, és csökkenthessék a várakozási időtartamot. Nagy valószínűséggel ez az oka annak, hogy a Sonus faber versenyképes áron tud olaszországi gyártással hangfalakat előállítani

A megjelenés:

A Sonus faber Lumina II első látásra beletartozik a Feleség Elfogadás Faktor magasabb osztályába, mert nem csak szép, de kompakt méretű. Bőr bevonat az MDF kabinet felső és oldalsó részén, enyhén szögletes sarkok, és fa előlap hangsúlyozza a minőségi természetes anyagok felhasználását. A sarkos kialakítás építése természetesen olcsóbb, és ügyesen használták a bőrt az enyhe ívek kialakításához. A front panel rétegelt lemez dió, és wenge borításban pompáznak, amit vízszintes juhar csíkozás hangsúlyoz, a hangsugárzók körül vékony ezüst színű csík rajzolja meg a formát. A Lumina II rendelhető fekete előlappal is, ha sötétített mozi teremben akarja például háttér sugárzónak használni.

Sonus faber Lumina II Whathifi grill nelkul

Akik normál nappaliban állítják fel őket, érdemes figyelembe venni a gyártó ajánlását, hogy napfénytől és hőforrásoktól távol helyezzék el. Első pillantásra zárt doboznak tűnik, de nem az, csak ügyesen van rejtve a kicsatoló nyílás a front panelen. Ez könnyebbé teszi az elhelyezést és a pozícionálást. A gyártó ajánlása szerint nem csak gyönyörűek, de bárhol elhelyezhetők, és kiváló teljesítményre képesek.

Szóval a kicsatoló nyílás az alsó műanyag bázisba van beépítve, és tényleg alig lehet őket észre venni. A hangszóró készlete a Sonus faber saját fejlesztésű DAD (Damped Apex Dome) magas sugárzót – amit a magasabb Sonetto szériában is használnak – tartalmazza. A Kurtmueller kézzel készült 29 mm-es selyem dóm membránja viszko-elasztikus terelő lemezzel van körbevéve. A mélyközép 150 mm-es cellulózpép membránja természetes szálakkal van megerősítve. A kosár design a Sonus faberUltra-Free Compression Basket” amely az ígéretek szerint ultra dinamikus előadás módra képes széles linearitás mellett.

A hang:

A Lumina II bekötése és beállítása semmi gondot nem okozhat. Két kiváló minőségű csatlakozást talál a hátlapon, amelyhez kettős kábelezés, vagy akár kettős erősítés is csatlakoztatható.

Sonus faber Lumina II Whathifi hatlap

A mellékelt idegen nyelvű kézikönyv egy pillanatra megzavarhatja a kezdőket, mivel a tartalomjegyzékben szerepel a tripla kábelezés, és hármas erősítés mód is, mint fejezetcím. Szerencsére nem találtunk erre vonatkozó ábrákat a leírásban, de nincs kizárva, hogy későbbi modellekben lehetőség lesz rá. Maradjunk tehát annyiban, hogy a Lumina II a „tri” módokat nem támogatja.

A Lumina szériából akár multi csatornás rendszert is építhet, a palettán talál álló és center sugárzót is, amit a gyártó Gravis aktív mélysugárzóival egészíthet ki. A Lumina II állványost úgy tervezték, hogy akár sztereó hangrendszerben is megállja a helyét, és mi ilyen beállításban hallgattuk meg.

Szóló hárfa muzsikával kezdtük, mert éppen egy magas minőségű SACD lejátszó volt bekötve a rendszerünkbe, és így végre használhattuk az SACD gyűjteményünket. Anne-Sophie Bertrand kiváló felvétele a Katzenberger Music gondozásában jelent meg. Hallgatásához olyan rendszerre van szükség, ami a gyors tranziensek megjelenítésére képes, különben elvész a varázs. Kis hangerőn kezdtük az Albéniz hallgatását, de úgy nem volt az igazi. Aztán növeltük a hangerőt, és Fauré Impromptu pour la Harpe című szerzeményén a Lumina II megnyílt. Csodálatosan közvetítette a húrok pendülését, és Bertrand technikáját. Szóval kimondható, hogy a kanadai Classé erősítővel hajtva nagyobb hangerőn szintet ugrik a bemutató.

Mike Garson jazz felvétele (Reference Recordings 1990) jól demonstrálja a Lumina II erősségeit. Nagyon élveztük Bill Mintz pergő dobjainak és cintányérjainak megszólaltatás módját a Without Self című számban. Részlet gazdag, és jól követte a dob ütések dinamikájának változását. Garson zongora játéka megmutatta a korlátokat. A mély tónus, a vastag húrokon gyorsan – talán túlságosan gyorsan – cseng le kisebb hangerőn. Hangosabban hallgatva a lecsengés javul, extrém hangerősségen pedig megtapasztalható a valós korlátja.

Miközben a magas tartománya általában folyékony és édes egy Sonus faber hangfalnak, ez nem teljesen igaz a Lumina II-re. Ennek erőssége inkább a magas és közép tartomány kiváló integrálásában rejlik, ami még éppen eleget ad ebből a zenei élvezethez

Sonus faber Lumina II Whathifi raccsal

A Duran Duran Falling című új kiadásában is Mike Garson zongorajátéka hallható. Itt kevésbé frenetikus, és nem hajlik jazz-be, inkább balladát mesél, ahogy Le Bon-t kíséri. Az énekhang krémes, és élénk, a basszus belépő határozott, annak ellenére, hogy az alsóbb regisztereken csökkent a hangerősség.

A Sonus faber Lumina II basszus átvitele lassan csökken, így a mélytartomány akár 30 Hz-ig hallható marad, de csak 110 Hz körül éri el a teljes erejét. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy aki a rock zene alatti szilárd basszusra vágyik, azok számára nem a legjobb választás.

Eric Clapton 2007-es San Diego-ban adott koncert felvétele a gitár minden apró rezdülését és a nyújtások hangját is megadták, de Willie Weeks munkája kissé háttérbe szorult. Ugyanúgy Placebo Surround By Spies számában az elektromos basszusgitár alsó G és Eb húrja csak nagyobb méretű hangfalon hallgatva jelennek meg megfelelő hangerővel.

Természetesen van arra módja, hogy a Lumina II hangját mélysugárzóval támogatással hallgassa, de ebben az esetben igen pontosan kell a vágási frekvenciát beállítani. Hogy elég gyorsan tudja követni ezt a fürge hangot.

Értékelés:

Egy blog hozzászólás szerint a Sonus faber már túlzásba viszi a névadás magyarázatát. A Lumina latinul fényt jelent, ugyanakkor élet és energia forrást is. A gyártó viszont három szótagra bontja, amelyben a LU a luxust, a MI a minimalista formatervezést, a NA pedig a természetes hangzást jelenti. A természetesség egyébként jól jellemzi a Lumina II nyílt részlet gazdag hangzás világát, amelyen keresztül a Sonus faber széles közönséghez szeretne eljutni. Végül is ez a hangfal sikeres és megfizethető módja annak, hogy egy Sonus faber-rel kösse össze az életét. Téved akkor, ha azt hiszi, hogy sok kompromisszumot kell kötnie az alacsony költségvetés miatt. A híres olasz cég stílusából és a minőségéből is eleget csepegtetett le a magasabb osztályból ahhoz, hogy a Sonus faber Lumina II jó választás legyen. Az pedig lenyűgöző teljesítmény, hogy mindezt olaszországi gyártással érték el.

Rövid értékelés az eredeti nyelven:

Sonus faber Lumina II Whathifi ertekeles

Írta: Jez Ford

  1. Január 28.

Forrás és képek: What Hi-Fi/Sonus faber

Műszaki adatok: Sonus faber Lumina II