A dél-koreai HiFi Rose viszonylag új márkanév a High-End világában, de gyorsan ismertté váltak annak köszönhetően, hogy több kategóriát egyesítő termékeket kínálnak. Az első hatalmas elismerést az RS150B hozta el számukra, ami a palettájuk digitális zászlóshajója, és egy dobozba egyesíti a nagy felbontású digitális dekódert, meg a kiterjedt streamer funkciókat. Hatalmas méretű érintő kijelzőjével és az elképesztő mennyiségű funkcióval a piac azonnal a digitális gyártók közé sorolta őket. Válaszul piacra dobták az RA180 integrált erősítőt, ami megjelenésével, és csatornánként akár 400 wattnyi AD-osztályú erősítésével bizonyította a mesterségbeli tudásukat más téren is. Mindenki csak pislogott, aki csak látta, vagy hallotta.
A Future-Fi jellegű RS150B, és a neo-retro RA180 formájukat és világukat tekintve nem is különbözhetnének jobban egymástól, de ha egy rendszerbe kötik őket, az egyik leginkább sokoldalú, félelmetesen szinergikus párost alkotnak. Ketten együtt minden elképzelhető analóg és digitális forrást képesek kezelni, ezen túl, az RA180 gyakorlatilag bármely rákötött hangfalból kihozta a maximumot, amivel csak kipróbáltam.
Amikor az RA180-ról írtam a bemutatót, felmerült bennem a kérdés, hogy miért nem építenek nagy teljesítményű egy dobozos minden-az-egyben készüléket? A kisebb teljesítményt kínáló RS201E mellett bőven elférne a palettán egy nagy teljesítményű streamer és erősítő kombináció is. Végül is a piac igényeit már több gyártó is követte, olyan készülékekkel, mint például a Naim Unity Atom, vagy a Cambridge Audio EVO150.
Mikor visszaküldtem az RA180 és RS150B vizsgálati mintákat, hírt kaptam arról, hogy a HiFi Rose piacra dobta az RS520 nagy teljesítményű All-In-One egységét (ez a bemutató 2022 november végén jelent meg – Fordító megjegyzése). Ez amellett, hogy hálózati streamer, csatornánként 250W (8 ohm) erősítőt is tartalmaz, és jelen van rajta a már ismerős hatalmas érintő kijelző, ami akár a gyártó védjegye is lehetne.
Mivel a fent említett két zászlóshajó minden funkcióját és technológiáját egy készülékbe építve egy méregdrága terméket jelentett volna, a gyártó inkább a kulcsfontosságú technológiák alkalmazásával tervezett egy megfizethető egységet. Az RS520 nem tartalmazza például az RA180 lemezjátszó előerősítőjének mindent elsöprő beállítás lehetőségeit, és az abban alkalmazott 4-csatornás topológiát. Az RS150B egzotikus AES/EBU csatlakozását is kihagyták, valamint feleslegesnek ítélték az XLR analóg kimeneteket, hiszen beépített erősítőt tartalmaz. Az eredmény egy rugalmas eszköz, ami mindent tud, amit az orvos felírt a zenehallgatáshoz, és nem mellesleg az ár érték aránya is kiváló.
A felépítés:
A Rose RS520 első pillantásra HiFi Rose design. Az előlapot 12,6 hüvelykes kijelző uralja, ami 1920×515 felbontású LCD érintő felület. a fedélen négy gomb található, és a ház egy alumínium tömbből lett kialakítva az oldalain hűtőbordákkal, a fedélen pedig szellőző nyílásokkal. Annak ellenére, hogy a beépített erősítők D-osztályban üzemelnek (erről később még szót ejtek), az RS520 működés közben melegszik.
Masszív darab, ami azonnal nyilvánvalóvá válik, amint kiemelem a 8,1 kilós tömegét a dobozból. Nem teljes méret, 356x328x127 mm, ami jól hangzik bárki számára, aki kompakt méretű mindenest keres.
A fedelén lévő négy fizikális gombja gyors elérést biztosít a bekapcsoláshoz, a hangerő szabályzáshoz, és a némításhoz. A hátlapján csatlakozások széles palettája található, ami még arra is lehetőséget ad, hogy a már meglévő egyéb digitális forrásait is csatlakoztatni lehessen.
Található itt optikai és koaxiális bemenet, több USB, és HDMI az okos TV és az ARC használatához. Ezeken túl van itt koaxiális és optikai kimenet is, ha hálózati futóműként kívánja használni külső analóg konverterrel. Egy analóg bemeneten fogadja más forrás, például lemezjátszó jelét, az analóg kimenetéhez pedig aktív mélysugárzó, vagy külső erősítő csatlakoztatható. Nagyon rugalmasan használható be és kimenet készlet.
A 3,5 mm-es trigger be és kimeneteit rendszer bekapcsolás vezérléshez használhatja. A HDMI kimenetén 4K videó streaming anyagokat tud továbbítani a TV felé, míg az ARC HDMI bemenetén a TV hangjelét fogadja, ha mást néz. Az USB bemeneteihez külső tárolót, vagy a dedikált CD lejátszót csatlakoztathatja.
Az Ethernet bemenet nem kérdés, ám van két olyan kiegészítője, ami furcsa. Az egyik a fenti képen is látható nagy méretű WiFi/Bluetooth antenna, a másik pedig egy infravörös vezetékes vevőegység, ami akkor praktikus, ha a hallgatási pozícióból a távvezérlőt akarja használni. Érdekes, hogy ezeket nem építették be a készülékházba, de választási lehetőséget biztosítanak, és nem zavaró a jelenlétük. A tápegység be van építve.
Az érintő kijelző:
Az érintő kijelző funkciókról és az Android alapú operációs később még beszélni fogok, most a vékony keretbe foglalt kijelző megjelenését méltatom. Gyönyörű, igazi Hi-Tech megjelenés, talán az egyik legszebb a piacon. Modern, és minimalista (az RA180-ról ezt nem lehet állítani). Az alap beállításokon kívül az album borítók sőt a lejátszott videó anyagok is megjelenhetnek rajta, ha a TV kimenetet nem aktiválja. Ezen kívül rengeteg órakijelzés verzió választható például kikapcsolt állapotban, vagy VU műszer többféle színben és megjelenési formában, ha éppen zenét hallgat rajta. Az óra kijelzés mellett az aktuális időjárás adatok is láthatók. Ha tetszik, nem kell kikapcsolni a megjelenítést, a látvány megéri.
Ám az RS520-nak csak egy része a szép kijelző, amin keresztül érintésekkel, vagy csúsztatott ujj mozdulatokkal minden beállításhoz és vezérlés módhoz hozzáfér. A menü meglehetősen összetett, de nagyon intuitív a felépítése, érdemes néhány percet rászánnia, hogy megismerje majd a működését. A kezelés mód gyors, ami a négymagos CPU-nak és a 4 GB RAM-nak köszönhető. Azonnal reagál, kiváló a felhasználói élményt nyújt.
A be és kimenet beállítások sematikus megjelenítése szemléletes, és minden része külön konfigurálható. Egy érintéssel aktiválhat vagy kapcsolhat ki be vagy kimenetet, a fogaskerék ikont megérintve pedig a vonatkozó beállításokat végezheti el.
Az 1920×515 felbontású kijelzőjén képes a 4K videó anyagokat is megjeleníteni. Lehet, hogy nem ez az ideális képernyő arány, de a HD zenei videók széles választéka nézhető rajta a RoseTube használatával, és még a TV készüléket sem kell feltétlenül bekapcsolni. Ilyen funkcióval egyetlen más gyártó sem büszkélkedhet.
Aki nem szeretné az érintő kijelző közelségéből vezérelni, rendelkezésére áll egy szép alumínium távirányító. Vezérelhető vele minden alap funkció, sőt a menüben is böngészhet. Ez inkább a régi iskola, ami fizikai távvezérlés lehetőséget biztosít a készülékkel való interakcióhoz. Jópofa, de valószínűleg ritkán fogja majd használni.
A Rose RS520 DAC:
Az ESS zászlóshajójának számító ES9038PRO DAC chipet tartalmazza. Azok, akik a különálló analóg konverterek teljesítményére esküsznek, érdemes kétszer is meggondolniuk a dolgot, mert az RS520 fedélzeti teljesítménye nem könnyen túlszárnyalható. A PCM jeleket 32 bit 768 kHz-ig, az egybites jeleket pedig DSD512-ig képes feldolgozni, amik mellé a Rose diszkrét műveleti erősítőket, és alacsony zajú tápellátást épített be. Gyakorlatilag minden ismert formátumot támogat, beleértve az MQA-t is. Többféle alkalmazás, mint Tidal, Qobuz, Apple Music is telepítve van, ami tökéletes választássá teszi, ha zenei streamingről van szó.
Class AD-osztályú erősítő:
A gallium-nitrit (vagy GaN) alapú félvezetők egyre terjednek a Hi-Fi erősítőkben. Kimondható, hogy a D-osztály népszerűsége és elfogadásának mértéke nőtt az audiofil körökben, és ez nagy mértékben köszönhető az egyre jobb hangnak, és a csökkenő fogyasztásnak. A holtidő drasztikus lecsökkentésének és a különleges áramköri megoldásoknak köszönhetően a HiFi Rose úgy véli, megalkották az aktuálisan legjobb D-osztályú erősítőt. Ők ezt AD-osztálynak nevezik.
Igaz, hogy az RS520 nem rendelkezik az RA180 mindent elsöprő, akár 400 wattnyi teljesítményével (BTL módban) de a beépített 250 watt bővel elegendő lehet a legtöbb hangfal számára. Én legalábbis nagy várakozással tekintettem a meghallgatás elé, mert az RA180-nal kapcsolatos pozitív tapasztalataim ezt diktálták.
Rose OS:
Az RS520 az Android 7.1 testre szabott verzióját alkalmazza, ami zenei hang és videó tartalmak interfész egysége az alkalmazott hardveren keresztül. Elképesztő mennyiségű lehetőséget nyújt zenei anyagok végtelen tárházához való rugalmas hozzáférésre. Nem sorolok fel mindent, mert kevés itt a hely, de néhányat kiragadok. Spotify Connect azok számára, akik okos eszközről küldenének dalokat a rendszerükbe. Roon Ready azok számára, akik komolyabban gondolják, hogy csak a két végletet említsem.
Akinek még ez sem elég, azok négy kis csavart találnak a tartozékok között, amivel SSD tároló beépítésével szerverré fejleszthetik. A DLNA lejátszás természetesen támogatott. A Bluetooth is, igaz csak 4.2 kompatibilitással, de ezt önmagában nem látom hátránynak egy nagy felbontású hálózati lejátszó esetében.
Rose Connect App:
Az RS520 érintő kijelzőjén és távirányítóján kívül ott van még a Rose Connect alkalmazás is, ami átfogó, és könnyen kezelhető felületével messze a legkényelmesebb kezelés mód. Android és iOS készülékekre is letölthető. A tartalmak böngészésének ez a legjobb módja.
Gyakorlatilag duplikált távvezérlő, mert a böngészésen túl a be és kimenetek beállítás módjait és a kijelzés módokat is megválaszthatja vele. Nagyon intuitív, kiváló lehetőség arra, hogy felfedezze a készülék által nyújtott rengeteg lehetőséget.
A meghallgatás:
A sokféle bemeneti forrás miatt millió féle zenehallgatás lehetőséget kínál. Én az analóg bemenetéhez a Rega Planar 2 lemezjátszómat csatlakoztattam egy phono előerősítőn keresztül, egy MacBook számítógépet USB-n keresztül, és a jó öreg CD átvitelt pedig koaxiális kábelen keresztül teszteltem. A Rose RS520 minden forrásról kiválóan szólt, ám mivel ez egy hálózati lejátszónak tervezett berendezés, a legjobb felhasználói élményt ez nyújtotta. Igen, a kényelmet nehezen lehet figyelmen kívül hagyni. Én Roon-on keresztül használtam elsősorban, de a Rose Connect felületén is rengeteg idő töltöttem a hosszú meghallgatás során.
Hangfalként a Dynaudio Evoke 10 állványost csatlakoztattam. Ezek a 6 ohmos 84 dB érzékenységű hangfalak kicsit éhesek, de ha megkapják amire szükségük van, lendületes teljesítményre képesek, méretüket meghazudtoló hanggal. Nem lepett meg, hogy az RS520 végfokának semmi gondot nem jelentett, hogy dalra fakasszák őket a közepes méretű hallgató szobámban. Legtöbb esetben 50 körüli hangerő beállításban hallgattam, de a buli közeli módot is kipróbáltam, úgy 65-ig, mert nem akartam, hogy a szomszédok feljelentsenek.
Tonalitásában emlékeztet az RA180 nagy testvérére, és technikai képességeiben legalább annyira lenyűgöző. D-osztályú erősítőben eddig ez a kettő volt, ami dinamikában és élethű hangzásban legjobban tetszett. Hangja határozottan az élénk oldalon van az AB osztállyal összehasonlítva. Logikus versenytársa a Naim Uniti Atom, ami ehhez képest nagyobb tonális tömeget, és összességében húsosabb hangzást nyújt. Ám az RS520 gyorsabb, jobban birkózik meg a tranziensekkel, és az összetett zenékkel. Jó példa erre a Polyphia Playing God lemezéről a Math Rock című szám. Javaslom még a kiválóan masterelt Remember That You Will Die című számot, amit Qobuz 16/44,1 kHz verzióban választhat ki. Az RS520 segített a hangfalaknak a rétegezett sűrű hangzás teret tűpontos képalkotással megjeleníteni, miközben az időzítés sziklaszilárd maradt, ráadásul az artikuláció még a legbonyolultabb részeken is nagyon jó.
Sault Hiding Moon közép és magas tartománya textúrált, élethű karaktert adott a vonós hangszer ábrázolásnak. A nagybőgő mindig is a legnehezebben megszólaltatható hangszer marad, de az RS520 kiválóan vette az akadályt. A basszus fürge, feszes, de persze ebben az árkategóriában még nem lehet a végsőkig elmenni, amire jó példa Khruangbin Lady and Man című szerzeménye. Az erősítő vasmarokkal fogta a hangfal mélyközép sugárzóját, és nem veszítette el az uralmat felette még nagy hangerőn sem.
Az új fejlesztésű D-osztály hangjában felfedezhető a dinamika jelentős javulása, ami arra bíztatott, hogy az egyedi építésű NCore erősítésre váltsak a korábbi Burson Funk 35 wattorsról. Az RS520 pedig még inkább megerősített abban, hogy a D-osztállyal kapcsolatos sztereotípiák már régen helytelenek. Erre kiváló példa, ahogy a The Mars Volta The Window szerzeményének elképesztő energiáját tolmácsolja. Az RS520 hangja tele van részletekkel, mikro dinamikája kiváló, de az ütős hangszerek lendületével, és a torzított gitárhang ízes ropogásával sincs semmi gondja. Nincs digitális tükröződés, nem ad irritáló felhangot a magas tartománynak, sőt azok egyenesen kifinomultnak nevezhetők.
Záró gondolatok:
A HiFi Rose véghez vitte a látszólag lehetetlent, és úgy az analóg, mint a digitális termékeik legjobb tulajdonságát építette be ebbe a vonzó csomagba. Az RS520 valóban mindenre képes. Ha olyan készülékre vágyik, ami segít a régi és az új stílust felfedezni, nagyszerű partnerre találhat benne. Pillanatok alatt munkára kész (kb. 5 másodperc), és már indíthatja is a lejátszást. Szerintem ártól és műszaki tartalomtól függetlenül az a legjobb választás, ami a zene gyakori hallgatására csábítja a tulajdonost, és erre a Rose RS520 az egyik legjobb példa, amivel eddig találkoztam.
Azok, akik hálózati lejátszóra, kompakt méretű eszközre, jó megjelenésre, és páratlan felhasználói élményre vágynak, az RS520 előkelő helyen kell, hogy szerepeljen a meghallgatás listán.
Írta: Matty Graham
Forrás és képek: Addicted to Audio
Műszaki adatok: Rose RS520