Olympica Nova III bemutató Theabsolutesound

Olympica Nova III Theabsolutesound

Van egy rituálé, ami minden alkalommal megtörténik, ha hangfal érkezik hozzám felülvizsgálatra. Miután kicsomagolom, nagyjából elhelyezem, majd bejáratom a Flim & The BB végtelenített ismétlésével, megkérem a feleségemet, hogy vessen rájuk egy pillantást, és mondja el a véleményét. A 40 év alatt nagyon kevés kedvező ítélet hangzott el részéről. Emlékeim szerint eddig csak a JWM Alyson AML II kemény mangófából épített hangfala, és az Acora Acoustics SRC-1 gránit kabinete tetszett neki. A legtöbbször annyit mond rájuk az ajtóban állva, hogy ezek csak is hangfalak, majd sarkon fordul, és távozik.

A Sonus faber Olympica Nova III esetében más volt a helyzet. Hosszan nézegette őket, majd meglepő kijelentést tett. „Ezeket el tudnám képzelni a nappaliban”. Igazság az, hogy nem sokra mennék azzal, ha átcipelném őket, mert a rendszerem többi eleme nem kapott soha engedélyt a nappaliban való tartózkodásra, így nem is lehetne hallgatni a zenét rajtuk, maradnak tehát a hallgató szobámban. A dicséretet minden esetre tudomásul veszem, és beépítem a végső értékelésbe.

A Sonus faber az Olympica kollekciót 2013-ban mutatta be. Ez volt az első széria, amelyben csak házon belül fejlesztett drivereket építettek. Aztán a teljes sorozatot megújították egy-két éve, innen ered a Nova elnevezés. Három álló, két center, egy állványos, és egy falra függeszthető hangfalat tartalmaz, amikkel multicsatornás rendszer is építhető. 13500 dolláros pár árával a Nova III a padlón álló kínálat középső tagja. 3-utas, négy hangsugárzós rendszer, amely 43 ½ inch magas házat kapott. A gyártó mindig is nagy hangsúlyt helyezett a vizuális megjelenésre, azt mondják magukról, hogy nem hangfalakat, hanem hangszereket építenek a régi olasz iskola szerint. Csakugyan több Sonus faber hangfal viseli a XVI.-XVIII. századbeli híres hegedűkészítők nevét. Cremona, Amati, Guarneri, és Stradivari. A korábbi Olympica hangfalakhoz hasonlóan a Nova III is aszimmetrikus lant alakú kabinetbe van építve, amelyen belül nincs párhuzamosan futó sík felület.

A megjelenés formája nem módosult jelentősen, ám az építés módja igen. A nyolc rétegű fa furnér hajlított kabinetet u.n. Exoskeleton alumínium keret is erősíti a belső merevítések mellett. Ez a technológia eddig csak a magasabb Homage és Reference sorozatokban fordult elő. Ez a fajta technológia rendkívül merev felépítést eredményez, amit az alsó és felső CNC megmunkálású alumínium lapok, és a hátsó összekötők csak fokoznak. Paolo Tezzon aki a Sonus faber akusztikai kutatás és fejlesztés managere úgy fogalmazott, hogy a Nova III fém elemei bilincsként fogják össze a fa elemeket, ami gyakorlatilag rezonancia mentessé teszi azt.

Ahogy korábban említettem, a drivereket a Sonus faber tervezte. Az alkatrészeket neves gyártók szállítják be. A magas sugárzó 28 mm-es selyem dómját a németországi Krefeldben található Dr. Kurt Müller GmbH & Co készíti. A Sonus faber Damped Apex Dome technológiája csökkenti a dóm kupola magas frekvencián bekövetkező fázisproblémáit. A 150 mm-es közép a gyártó büszkesége. Cellulóz pép membrán anyagát kapok és kenaf rostok erősítik, amit levegőn szárítanak. A felülete enyhén érdes, ami jobb csillapítást és egyenletes rezonancia eloszlást ad a felületnek. A két darab 180 mm-es mélysugárzó párhuzamosan van kötve.

Az Olympica Nova III a legtöbb Sonus faber hangfalhoz hasonlóan aperiodikus formaterv, amely a végtelenített front és a bass-reflex design keveréke. Van kicsatoló cső, de ez részben le van fojtva. A gyártó ezt a titokzatos Stealth Ultraflex néven nevezi. A hangfal hátsó részén függőelegesen végigfutó nyílás, amin keresztül a mély és a közép sugárzók kifelé tudnak dolgozni. Úgy van elhelyezve, hogy kétféle beállítás közül lehessen választani. Nálam a nyílások kifelé mutató elrendezése jobb mélyhang ábrázolást mutatott, ami más szobában természetesen lehet ettől eltérő.

A Nova III keresztváltója progresszív meredekségű, a keresztezési frekvenciák 250 és 2500 Hz-en vannak. Jantzen tekercseket, kondenzátorokat tartalmaz, a ClarityCaps partner viszonynak köszönhetően. Két keresztváltó van benne, egyik a magas és közép, a másik pedig a mély tartományra. Külön bemenetekkel csatlakoztathatók a kábelek. A keresztváltók rezgés csillapított elasztomer felfüggesztést kaptak. A keresztváltó a gyártó által Paracross topológiának nevezett elrendezést követi.

Az alsó alumínium bázis négy irányba kiterjesztett tüskéken áll, ami növeli a stabilitást. A tüskék állítható magassága pontos pozícionálást tesz lehetővé.

A Sonus faber egyedi védőrács megoldása több szérián is tetten érhető. Rugalmas gumi szálak, amelyek fém keretek közé vannak kifeszítve. Ez a design elem a hangszer húrokat mintázza. Védelmet nem igazán nyújtanak, és a hangzásba egyáltalán nem szólnak bele, ám rendkívül látványosak. És természetesen ott van még a különleges minőségű bőr, amely a Sonus faber hangfalaknak évek óta luxus érzetet adnak. Vajon ez csak szép dekoráció? Nem – mondja Tezzon. Amellett, hogy a bőr fontos tradicionális design elem, gyakorlati szerepe is van. Leválasztó és csillapító feladatot lát el a magas és közép sugárzók körül, ami jelentős hatással van a hangfal hangjára.

A hangfal beállítása semmiféle nehézséget nem okozott. Gyanítom, hogy a dealer, vagy a másik tesztelő pilóta már bejáratta, mert gyakorlatilag azonnal a legjobbját mutatta nálam. A szobám 15×15 láb alapterületű, a magassága pedig 11-13 láb között változik. A hátsó faltól 21 inchre, 8 lábra egymástól, és 9 láb távolságban a hallgatási pozíciómtól találták meg a végső helyüket. Ahogy korábban is írtam, a kicsatoló nyílások kifelé mutatnak. Így kontrolláltabb volt a mélytartomány. A bemutató során elsősorban a Pass XA 60.8 monoblokkok hajtották, de kipróbáltam a Classé Delta sztereó erősítővel is. Mindkét erősítőt kettős kábelezéssel csatlakoztattam, ahol a kábel a T+A Speaker Hex volt. Csak digitális forrásokat alkalmaztam. Oppo BDP-103, MusiCHi SRV-1, Baetis Reference szerver, és a Tidal volt a forrás. A digitál analóg konverter a T+A DAC 8 DSD volt. Ezt direkt módon csatlakoztattam az erősítőkhöz Transparent Gen V XLR kábelekkel. Ideon 3R MasterTime relockert használtam a MusiCHi és a DAC esetében is. A digitális kábelek Furutech (USB), Revelation Audio Labs (AES/EBU) és Apogee Wyde Eya (koax) voltak.

Két hónapnyi egymás mellett élés után kijelenthetem, hogy az Olympica Nova III volt az egyetlen hangfal, amelynél nem vágytam vissza a saját Magico S3 MK2 hangfalaim hallgatásához. E komolyan meglepett, mert a két hangfal dinamikában, mélyátvitelben, és a hang tömörségében sok felvételen eltérő. A Magico objektív fölénye a nagyon halk és nagyon hangos lejátszás közben megkérdőjelezhetetlen, de minél több big band jazz, pedal-to-metal rock, vagy nagyzenekari művet hallgattam, a Nova III annál jobban belopta magát a szívembe. Ütős és telt beütések a B-52 Party Mix hallgatása során, Olivier Latry Midnight at Notre Dame, vagy a fenségesség érzése Bach, Wagner, Berlioz, és mások műveinél feledtették az árkülönbséget. Komoly kihívások esetén sem érzetem kompromisszumnak a Nova III-at, mert bár a legmélyebb orgonahang zsigerig hatoló rezgése, vagy a koncert érzés mell behorpasztása hiányzik, nem lehet panasz rá. Jót tett neki a nagyobb teljesítményű erősítő (Classé Delta), de a 60 W-os Pass-ok használata mellett sem érezhető, hogy alapvető dolog hiányozna a bemutatóból. (csak a teljesség kedvéért, a szóban forgó Magico hangfalak ára 36.000 Font/pár, nagyon nem egy súlycsoport a Nova III-mal. Fordító megjegyzése)

Úgy gondolom, hogy az Olympica Nova III azért hagy ilyen kevés hiányérzetet, mert a kulcsfontosságú elemek kivételesen jók a bemutatójában. Először is, ezek a hangfalak gyorsak. Majdhogynem elektrosztatikusan gyorsak. Marc-André Hamelin zongorista technikája legendás, ami a Kaleidoscope gyűjtemény 20 miniatűrjében érzékelhető. Etude No. 6: Essercizio per pianoforte (Omaggio a Domenico Scarlatti) nem teljesen humortalan tisztelgés a barokk zeneszerző előtt. A hangjegyek döbbenetes sebességgel repkednek, de nincs elmosódás, túlnyúlás. Mindegyik különbözik az előtte levőtől, és a következőtől. Tetten érhető a Nova azon képessége, hogy miként tárja fel a zenét. Lucinda Williams 1998-.as remekműve a Car Wheels on a Gravel Road akusztikus és elektronikus gitárokat is tartalmaz. A hangszerek természetes könnyedséggel szólalnak meg a felvételben. Ugyanez a könnyed gyorsaság jellemző Timothy Young jazz gitáros játékában, ahogy Wayne Horvitz szólóját kíséri a LTMBBQ Sweeter Than the Day szerzeményben. A fókusz természetesen a zongoristán van, de Young minden apró mozdulata megjelenik a háttérben.

A színpad ábrázolás, és a stabilitás kiváló a nagyzenekari műveken, Haitink/Concertgebouw verziója Shostakovich Symphony No. 15 hallgatása során, és remek élményt nyújt Mahler “Resurrection” Symphony alatt. Az általános koherencia gyakorlatilag megegyezik a koncert teremmel. A Nova III ábrázolás módja valahogy több, mint a részek összessége, és a textúra semlegessége is érzékelhető.

Tessa Lark bemutatkozó albuma a Fantasy. A hegedűművész hatalmas szerencséje az volt, hogy Judith Sherman veterán hangmérnök rögzítette. Vannak közös művek a CD lemezen, mint például a Telemann Fantasias, de megszólal Lark saját szerzeménye az Appalacian Fantasy is. A művész egy 1683-as Stradivarius hegedűn játszik, ami csodálatos élethűséggel szólal meg a Sonus bemutatójában. A húrok finom rezdülése, a hangszer testének rezonanciája, a húr lenyomásának erőssége, mind tökéletesen tetten érhető. A vonósnégyesek, a szóló fúvósok, és a billentyűsök hangja ugyanilyen zenei és természetes. A kamara zene szerelmesei is megtalálják benne a számításukat. Biztos vagyok abban, hogy erre nem minden hangfal képes. Az énekhang is érintetlen természetességben szólal meg rajta.

Sietve leszögezem, hogy a felvételi hibákat, vagy hiányosságokat nem lehet elsimítani a remasterben sem, és a bemutató során sem. A Nova III sem csinál a malac füléből selyemtáskát. Van egy 24 bites 88,2 kHz-es fájlom Linda Ronstadt Greatest Hits albumáról. A vonósok hamisan játszanak, a primitív szintetizátornak hangzó zongora, a dimenziók hiánya, és Ronstadt énekének élessége ezen is kiábrándító dicsőséggel hallatszik. Szerencsére meg sem próbált rajtuk javítgatni. Végül is mi másra vágyhatna egy audiofil, mint a valóságra?

A legtöbb ember számára 13.500 dollár sok pénzt jelent hangfal vásárláskor. Ám nem kell feltétlenül audiofil zenerajongónak lenni ahhoz, hogy a Nova III szépsége, és gyártási minősége felkeltse a figyelmét. Amikor muzsikálni kezd, akkor érti meg a laikus, hogy mit is jelenthet a zenehallgatás, mint hobbi. A Sonus faber Olympica Nova III nem csak gyönyörű, mert a benne rejlő szépség ennél sokkal mélyebb hatást fog kiváltani.

Forrás: theabsolutesound.com

Írta: Andrew Quint

Műszaki adatok: Sonus faber Olympica Nova III