McIntosh MA12000 bemutató LB Techreviews

McIntosh MA12000 bemutató LB Techreviews

Selymesen puha, és szilárd, mint az acél.

A McIntosh MA12000 hátfájást okoz, kiüríti a pénztárcáját, de a hangja eufóriát és boldogságot okoz.

Azt hittem, tudom mire vállalkoztam. Először a kemény fizikai munka, mint minden tőlük származó erősítő tesztelése során, majd rövid bejáratás, végül az élvezet. Ezt nagyon jól megtanultam a McIntosh termékek sok éves tesztelése alatt. Ám ezúttal nem voltam mindenre felkészülve.

Közel ötven kilós súlyával az MA12000 mozgatása mindenképpen megfelel a kemény fizikai munkának, de az erősítő hangja eltér a többitől. Leginkább az MA900-től, amely korábban a McIntosh erősítők zászlóshajója volt. Többé viszont már nem az.

Még nagyobb, és még nehezebb, mint az MA 9000, a hangja alapvetően hasonlít hozzá, de kitűnik belőle a hibrid felépítés. Autoformerek, nagy trafók és félvezetős végfok, ebben hasonlók, de itt elektroncsöves az előerősítés.

Nem túl gyakori hogy elektroncsöveket kombinálnak a félvezetővel egy integrált erősítőben, ám az ötlet nem újdonság. A japán Luxman már megtette a 80-as években az LV sorozatával, sőt építettek elektroncsöves CD lejátszót is. A McIntosh ezt élesztette fel az MA 252, majd az MA 352, végül pedig az MA 12000 hibrid sorozatában.

A tesztben szereplő erősítő ugyanezen a hibrid elven működik, de 350 W-os csatornánkénti szörnyeteggel a végén, új DAC modullal, és egy hisztérikusan jó lemezjátszó bemenettel. Összesen 17 bemenete van. Ez a legtöbbünk számára erős túlzás, de rugalmasságból garantáltan senkinek nem lesz hiánya. Miután legalább két ember a helyére tette, és bekapcsolja, azonnal megjelennek a McIntosh ikonikus fényei. A világítás fényereje természetesen változtatható.

Az elektroncsövek:

Az erősítő négy darab 12AX7A csövei a két teljesítmény mérő közötti ablakban láthatók. A készülék front részébe vannak beépítve. A fedélen az erősítő topográfiáját ábrázoló rajzok vannak. Két lemezjátszó bemenete van. Az egyik MM, a másik MC hangszedőhöz, ez viszont csak kettő a tizenhétből. Talál rajta analóg bemenetből hat RCA és két XLR szimmetrikust is.

Az új DAC modul:

Az új DA2 digitális modul már bemutatkozott a C2700 előerősítőben. 32 bites egység, amely a DA1 továbbfejlesztett változata. A DA2 újdonsága a DSD512 támogatás, és a HDMI ARC funkció, ami ki van egészítve a Lip Sync késleltetéssel a kép és hangjelek szinkronizálásához.

A DA2 két koaxiális és két optikai bemenetet kínál 24 bit 192 kHz-es jelekhez, egy USB bemenetet a 32 bites 384 kHz-es jelekhez. Van rajta MCT bemenet speciális DIN csatlakozással, amelyhez a McIntosh SACD lejátszó transzportokat lehet csatlakoztatni.

A DAC támogatja a Roon rendszert. Ez lehetővé teszi, hogy a Roon kliensen keresztül lehessen a Tidal vagy Qobuz zenei kínálatot használni.

Nyolc sávos hangszínszabályzójának 25 Hz és 10 kHz közötti kezelő elemei gyöngysorként helyezkednek el a bemenet választó és a hangerő gomb között. A két forgató gombbal lehet belépni a menüben, ahol a lemezjátszó bemenetek lezárás értékeit, a bemenet átnevezéseket, és más fontos beállítás értéket módosíthatja. Az MC bemeneten 50, 100, 200, 100, vagy 1000 ohm, az MM kapacitás pedig 50-400 pF között állítható.

A front panelen fejhallgató kimenet is található. Felette kis logo hirdeti, hogy ez a McIntosh Headphone Crossfeed Director (HXD), amiről nem kevesebbet ígérnek, mint azt, hogy a fülesben a hang a hangfalakhoz hasonló hallgatási élményt fog nyújtani.

Teljesen szimmetrikus felépítés kimeneti transzformátorokkal:

Az MA9000-hez, vagy az MA7200-hoz hasonlóan az MA12000 is Autoformert használ a végfok kimenetein. Külön kimeneti pontja van a 2, 4, és 8 ohmos hangfalaknak. Ez az elv szokatlan a félvezetős erősítőkön, ám mindennapos az elektroncsöveseken. A McIntosh viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a magas kategóriás erősítői így működjenek. Ez a technológia lehetővé teszi azt, hogy a végfokok érzéketlenek legyenek a hangfalak változó impedanciájára, és az arra visszavezethető káros hangzás rontó jelenségekre.

Bele van építve a McIntosh Sentry Monitor, amely leválasztja a kimeneteket, ha rövidzárlatot vagy túlterhelést érzékel. Ezen felül bele van építve a Power Guard funkció, amely a jelek valós idejű figyelésével a hangfalak károsodását tudja megakadályozni.

Sziklaszilárd, és kifinomult:

Elvileg a zajszint magasabb, ha elektroncsöveket kombinálnak félvezetőkkel – ha összehasonlítom például az MA 9000-el az adatokat. Ám ebből semmit nem vesz észre, még az MC bemeneten sem, olyan csendes, mint a sír. Amit viszont rögtön észrevesz, az őrületes kontrol, ahogy a jeleket a hangfalak felé továbbítja. A nagy JBL 4367 nem nevezhető nagy teherbírásúnak, de megfelelő izom és kontrol szükséges a két darab 15 hüvelykes mélysugárzó feletti kontrolhoz. Az MA 12000 viszont ugyanolyan könnyedén veszi ezt az akadályt, mint például a McIntosh MC312 végfok.

Természetes módon adódik, hogy az MA9000-rel hasonlítsam össze, mert józanul nézve letagadhatatlan a rokonság. A korábbi zászlóshajó egyébként fantasztikusan teljesített. A DAC modulja az első generációs volt, ám ez fejleszthető a DA2-re. A bemenetek száma ugyanennyi, viszont a költség jóval alacsonyabb.

Szóval mit tud az MA 12000, amit az MA 9000 nem? A nagy testvér még jobb kontrollal tartja kezében a hangfalat, ami a basszus bemutatás módjában nyilvánul meg. Nagyobb hangerősségen is kicsit melegebb. A közép kicsit emeltnek tűnik, ám ezzel együtt teljesebb. A húrok érintése és rezdülése például a nagybőgőn szebben árad, mélyebbről hallatszik a pontos színpadképből.

Azt nem állíthatom, hogy az új nagyágyú állva hagyja a régit, mert az erős túlzás lenne. Mint korábban említettem, jól hallhatóan rokonok. Ám a zene bemutatás módjában van valami, ami jobban megragadott. Óvatosan fogalmazok, mert nem tudom, hogy ez egyértelműen az elektroncsöveknek tulajdonítható-e. Az akusztikus gitár, a vonós, az ének, a cintányér, a rézfúvós bemutatás módja ugyanúgy szépen csillog. A zongora viszont tisztább, nagyobb a mélység a színpadon. Leginkább a C2700 és MC312 kombo hangjára emlékeztet, ami kétszer akkora helyet foglal el, és kétszer annyiba is kerül.

Következtetés:

A piac tele van nagy erejű integrált erősítőkkel. Krell FBI, Musical Fidelity M6 si500, Gryphon Diablo 300 mellett itt a McIntosh is. Nem tudom azt mondani, hogy az MA 12000 a legjobb közülük, mert ez ízlés dolga. De a McIntosh rendkívül rugalmas a 17 bemenetével, a DAC, MM, MC funkciójával, és a 350 W csatornánkénti kimeneti teljesítményével. Hatalmas tartalékai miatt jóval több, mint erős, és olyan csodásan muzsikál, hogy még a kemény magos audiofileket is kigyógyítja a folyamatos rendszer frissítés betegségükből.

Műszaki adatok:

Írta Lasse Svendsen

  1. 06. 11

Forrás:[https://www.lbtechreviews.com/]