Cambridge Audio történelmi érdekességek

Cambridge tortenelem kezdokep

A több mint 50 éves múlttal rendelkező „Brit Hangerőmű”, a Cambridge Audio érdekes történelmet tudhat maga mögött. A What Hi-Fi tisztelgő cikke alapján egy tucat terméken keresztül megismerheti minden idők legjobb Cambridge Audio készülékeit, és komolyan meglepődhet azon, hogy milyen sok, mára már természetesnek vett, ám a maga korában lázadónak minősülő technológia kifejlesztése fűződik a nevükhöz. Azt a forrás cikk írója is megjegyzi, hogy önkényesen válogatott a sok kiváló berendezés közül, ennél jóval többet adtak a világnak. Történelmi sétára hívjuk, de megígérjük, hogy a száraz tények felsorolásánál sokkal izgalmasabb lesz.

Az 1960-as években, még mielőtt Cambridge városának a Silicon Fen nevet adományozta volna a világ, a kis helyi Egyetem mágnesként vonzotta a technológia fejlesztésével foglalkozó mérnököket és tudósokat. 1960 óta kb. 5000 High-Tech vállalkozást alapítottak a térségben, amelyek közül napjainkban is mintegy 1400 üzemel. Azóta a Cambridge Egyetem 31 kollégiumra, és kutatási parkra bővülve a világ egyik legnagyobb egyetemévé vált. A korabeli oktatás nem állt meg a technológiák tanításánál, üzleti alkalmazásokat is megismerhettek a hallgatók. Ebben az igencsak ösztönző környezetben fiatal diplomások kis csoportja úgy döntött, hogy R&D jellegű vállalkozást alapít Camridge Consultants néven. 1968-ban aztán megalakult egy alosztály, a Cambridge Audio. A kis csoport vezetője Gordon Edge professzor volt, aki kutatási feladatként kapta, a Great British Sound Hi-Fi hangzásvilág otthonokba való eljuttatásának kidolgozását.

Akkoriban a brit együttesek és stúdiók világszinten a legismertebbek voltak, és a Cambridge Audio ezt a jellegzetes hangzás világot szerette volna mindenkihez eljuttatni. Ez a törekvés egyébként a mai napig tart. A cég a minimalista formaterveiről híres, a funkciónak és a formának a filozófiájuk szerint szoros kapcsolatban kell állni, mellőzve minden felesleges cicomát. Ez a filozófia a belépő kategóriától a High-End készülékekig tetten érhető náluk. Mindig nagyon gyorsan tudtak reagálni a piac meg a vásárlók aktuális igényeire, és rendkívül fogékonyak maradtak az új technológiákra. Lássuk a teljesség igénye nélkül, történelmi sorrendben néhány ikonjukat, és a hozzájuk kapcsolódó érdekes kiegészítő információkat.

Cambridge Audio P40 erősítő, 1968

Cambridge tortenelem 1

Sok más történelmi múlttal rendelkező céghez hasonlóan a Cambridge Audio is egy erősítővel alapozta meg a hírnevét, ami minden Hi-Fi rendszer meghatározó része. A P40 integrált erősítőt Gordon Edge, és Peter Lee tervezte. A nagyszerűsége az egyszerűségében nyilvánult meg, mindössze néhány tranzisztoros fokozatot alkalmaztak. Ami igazán különlegessé teszi, a toroid trafó. A P40 volt az első erősítő a világon, amibe toroid trafót használtak. Az akkor forradalminak, sőt lázadónak tekinthető technológiáért elég volt a szomszédba menni, hiszen egy helyi vállalkozás gyártotta szintén Cambridge városában. Jelentős kockázatot vállaltak vele, de fényesen bevált az ötlet, hiszen a toroid trafók azóta a High-End készülékek standard tápegységeinek lelkei. A cég egyébként azóta is minden erősítőjében toroid trafókat használ a legkisebbtől a legnagyobbig. A kínálatukat viszonylag gyorsan fejlesztették a P50 és P60 modellekkel, amelyek úgy teljesítményben, mint az eladások tekintetében meghaladták az elsőt, de mindegyiknek a P40 elegáns fa oldalpanelje, és a merész tervezési elvei alapozták meg a piaci érdeklődést.

Cambridge Audio C75 előerősítő és A75 végfok, 1984

cambridge tortenelem 2

A C75, A75 kombo volt az első a Cambridge erősítők új generációja közül, amely két egységből állt. Az ötlet lényege az volt, hogy külön válasszák az érzékeny kis jelszintű bemeneti áramköröket a jelentős mennyiségű zajt termelő végfoktól, így jobb hangzás teljesítményt sikerült elérni. Természetesen ez a készülék sem maradt technológiai nyalánkság nélkül. A C75 előerősítőben egy új, úgynevezett szegmentált equalizációs áramkör üzemelt a lemezjátszó előerősítő részben. Ez egyfajta passzív EQ volt, mivel az aktív RIAA áramkörökkel ellentétben ez a teljes frekvencia tartományon – sőt az akkoriban lehetséges átvitelnél jóval magasabb értékig konzisztens maradt. Ugyanakkor hajlamos volt a dinamika tartomány csökkentésére, és a zaj interferenciára, de Curtis rengeteg próbálkozás és kísérletezés után meg tudta oldani a problémát, és remek hangzást sikerült elérnie. Az A75 megtartotta a gyártó védjegyének számító toroid transzformátort, de minden végfokhoz tápegységet építettek bele, ami tényleg lenyűgöző hangminőséget biztosított. A C75-A75 kombo gyártási költsége, és ezáltal a fogyasztói ára is magas volt, de az alkalmazott technológiák miatt szerepelnie kell a felsorolásban, mint minden idők egyik legjobb Cambridge Audio erősítője.

Cambridge Audio CD1, 1985

cambridge tortenelem 3

Amikor kiadták a CD1 készüléküket, ez volt a piacon az egyetlen CD lejátszó, ami két különálló egységet tartalmazott. A felső a CD mechanikát és a tápegységet, az alsó pedig a DAC modult tartalmazta. Nem kellett hozzá sok idő, hogy egy harmadik egységgel egészítsék ki, amely a lemez olvasási hibákat minimalizálta. A digitális analóg konverter csatornánként három darab 14 bites áramkört használt, ami -120 dB jel/zaj viszonyt biztosított. A maga korában ez űrkorszaknak számított. A transzport egységet árnyékolták és tömeget növeltek rajta ólomlemezzel, emellett külön tápegységek voltak a digitális és az analóg részek számára, amit mára szintén átvettek a High-End szektor gyártói.

A CD1 további különleges tulajdonsága a lejátszási szűrőkben nyilvánult meg. Akkoriban a különböző stúdiók egymástól eltérő szűrőket alkalmaztak a mesterszalagok CD-re digitalizálása során, és nem volt egységes szabvány. A Cambridge Audio felismerte, hogy az eredeti hanganyaghoz leginkább hűnek csak úgy maradhatnak, ha többféle szűrésmódot építenek be a lejátszójukba. Meg sem álltak kilenc féle opcióig, mivel ennél kevesebb nem fedte volna le az igényeket. Sajnos ez az ötlet jelentősen megnövelte a gyártási költségeket, ezért a CD1 egy kisebb vagyonba, egészen pontosan 1500 Fontba került. Ez a drágább korabeli lejátszók árának dupláját jelentette. Ez szerencsére nem jelentett akadályt minden zene rajongó számára, és rendkívül népszerűvé tette a készüléket a CD gyártók, valamint a High-End elkötelezett hívei körében.

Cambridge Audio A1 erősítő, 1995

cambridge tortenelem 4

Miután 1994-ben a céget megvásárolta James Johnson-Flint és Julian Richer, az A1 integrált erősítő volt az első modell. Felvették Mike Creek-et, a csodálatos tervezőt, és azzal bízták meg, hogy egy hónapon belül tegye gyárthatóvá és szállíthatóvá az erősítőt. A 80 fontos árcédula megfizethető volt akkoriban is, és széles körben ismertséget hozott a márkanév számára. Később megjelent egy prémium verzió, továbbfejlesztett áramköri megoldásokkal, és nagyobb toroiddal, ám a különbség mindössze 20 Font volt. Az A1 mindenben megtartotta a Cambridge Audio eredeti filozófiáját, de a minőség új kategóriáját állította fel a belépő kategóriában. Nem kellett hozzá sok idő, hogy ez váljon a legkelendőbb termékükké.

Cambridge Audio DacMagic 1, 1996

cambridge tortenelem 5

A DacMagic 1 volt az utolsóeredeti generációs DAC készülék. Elképesztően mutatott a mindössze 150 Fontos árkategóriában, és egyben kitaposta az utat az önálló DAC egységek előtt. Új szintre emelte a kategória funkcionalitását, és hangminőségét. Mindezt úgy sikerült elérniük, hogy a gyártást átvitték Kínába (csak napjainkban Kína, akkoriban még Hong Kong nem tartozott oda – fordító megjegyzése). John Westlake tervező elektronikai cukorkaboltnak minősítette, hiszen csúcskategóriás megoldások kerülhettek bele anélkül, hogy megfizethetetlenné vált volna. A DacMagic három toroid trafóval büszkélkedhetett, amelyek 19 független tápegység részt láttak el energiával, emellett BNC bemeneteket és kimeneteket, valamint aranyozott XLR szimmetrikus kimenetet is kínált. A hangja kiváló, közvetlen, részlet gazdag, és számtalan nála sokkal drágább DAC-ot maga mögé utasított. Olyan készülékekkel állta az összehasonlítást, amik akkoriban 1000 Fontba kerültek. Ebben az évben ítélte oda a What Hi-Fi az első kategória díját egy Cambridge Audio készüléknek.

Cambridge Audio CD4SE, 1998

cambridge tortenelem 6

A gyártók által kiadott frissített modellek esetén kétféle érzés töltheti el a vásárlót. Az egyik az, hogy húztak rá néhány új csíkot a dekorációra, de amúgy minden maradt a régi, és ez nem vet rá jó fényt. A másik pedig az, hogy messze túlszárnyalja az előd modellt. Ez utóbbi volt igaz a CD4SE esetében. Speciális kiadásnak szánták az utódját, de teljes átalakítás lett a vége. Az áramköri megoldásokat egyszerűsítették, a jel utat rövidítették, a transzport funkciókat átdolgozták, és a mérnökök még néhány más újítást is beépítettek. A Cambridge Audio volt az első gyártó, aki duál Crystal DAC egységet épített be, amely 20 bites túlmintavételezésre volt képes. Ez növelte a dinamikát, és csökkentette a torzítást. Rendkívül zenei volt a hangja. Az általa képviselt minőség teljesen új szintre emelte a 200 fontos árkategória normáit.

Cambridge Audio Azur 640A, 2003

cambridge tortenelem 7

A Cambridge Audio megfizethető árkategóriás, jó hang iránti elkötelezettségét az Azur sorozat testesíti meg. A kiváló 640A integrált erősítőre a What Hi-Fi gondolkodás nélkül adta meg az öt csillagot 2003-ban. A bemutatóban úgy jellemezték, hogy elég jó ahhoz, hogy félelmet keltsen a magasabb kategóriában, mivel pontosan ezt tette. Élénk dinamika, csiszolt hangzás, tele folyékonysággal, és semmi jele az árkategóriájára jellemző tömörítésnek. 65 wattos csatornánkénti teljesítménnyel, kiváló áramköri megoldásaival és építési minőségével olyan részlet gazdagságot mutatott, ami univerzálissá tette, és nagyon megkülönböztette a riválisaitól.

Cambridge Audio Aero 5.1 hangfal rendszer, 2013

cambridge tortenelem 8

Az Aero 5.1 hangfal termékcsalád bemutatásával a Cambridge Audio kiterjesztette a kiváló ár-érték arányú termék kínálatát. Komoly alternatívát jelentettek az akkoriban kategória egyed uralkodó vagy KEF, vagy Monitor Audio választás mellett. A riválisokkal ellentétben a Cambridge teljesen mást kínált, a BMR (Balanced Mode Radiator) technológiát. A BMR hangsugárzók az alacsonyabb frekvenciákon úgy működnek, mint a normál membrános társaik, míg a magasabb frekvenciákat a sík membránjuk felületén áthaladó vibrációval állítják elő. Ez a technológia lehetővé tette azt, hogy egyetlen driver széles átviteli tartományt állítson elő, nem kellett magas sugárzó. Ez egyben azt is jelentette, hogy a magas hang terítés képessége közel 180 fokos, így a hangfalak kevésbé érzékenyek az elhelyezésre. Az eredmény egy összefüggő hangzáskép, tagolt, ütős előadás móddal. Talán nem meglepő, hogy az Aero 5.1 hangfal család 2013-ban, és 2014-ben is elnyerte a What Hi-Fi kategória díját.

Cambridge Audio CXN hálózati zenelejátszó, 2015

Cambridge tortenelem 9

A Cambridge Audio a hagyományos Hi-Fi márkák közül szinte azonnal felkarolta a digitális muzsikát azzal, hogy a streamer funkciót beépítették az alap kategóriás eszközeikbe is. A 2010-es években az NP30 volt az első, azt követte a Stream Magic 6, majd a Stream Magic 6 V2. Mindegyik elnyerte a What Hi-Fi díjat. Aztán 2016-ban alapvető igény mutatkozott a gyorsabb kapcsolatra, és az előfizetéses szolgáltatások igénybe vételének lehetőségére. A Cambridge Audio válasza erre az igényre a 700 fontba kerülő CXN első generációja volt. Hangzatos sikert értek el vele, fantasztikus hangja volt. A teljes színes kijelző az album képekhez, a harmadik fél által biztosított szolgáltatások, és a 24 bit 192 kHz-ig való támogatás (amit a készülék 384 kHz-re felkeverés után alakított analóggá) a CXN jövőálló megoldásnak tűnt azokban a gyorsan változó időkben. Mindenki összerezzent a What Hi-Fi szerkesztőségében, amikor megjelent a CXN V2, de megkönnyebbülten tapasztalták, hogy az előd modell szeretett hangja nem változott, mindössze a digitális részt aktualizálták, és gyorsabbá tették. Meg is kapta az őt megillető öt csillagot ugyanúgy, mint az előd modell.

Cambridge Audio Melomania 1, 2019

cambridge tortenelem 10

Mintegy kísérletképpen belemerültek a fülhallgató piacba is, egy vezetékes, majd később egy vezeték nélküli modellel 2019-ben, ez volt a Melomania 1. A típus „zenebolond” elnevezése egy minimalista kialakítású hallójárati egység megtervezésében csúcsosodott ki. Jóval az árkategóriát meghaladó hangzásra képesek. Sok más rivális márka csengés bongását és nádi hegedűjét mellőzve a Cambridge Audio az alapokra összpontosított. Az akku élettartama és a kapcsolat stabilitása mellett a hangzás élmény voltak a legfőbb szempontok. A Melomania 1 is ötcsillagos termék. Nagyszerű kezdet egy újonc számára, ami szakértelemmel segít érvényesülni az okos központú világunkban.

Cambridge Audio CXA81, 2019

cambridge tortenelem 11

A listán szereplő többi termékhez hasonlóan a CXA81 is csak felújításnak indult, végül teljes megújulássá fajult. Fogták a négycsillagos előd modellt, és kicserélték a műveleti IC-ket, néhány helyen a kondenzátorokat, a DAC chipet, és újrahangolták a bemutatóját. Az USB bemenetét képessé tették a 384 kHz 32 bites jelek fogadására, bele építették a Bluetooth receivert, amivel zöld út vezetett a What Hi-Fi díjhoz 2020-ban.

Egy dolog hiányzik csak az erősítőből, ez pedig a hangszín szabályzás lehetősége. Az előd modell tartalmazta a funkciót, az utódból kihagyták. Ezzel ugyan elvették a lehetőséget a hangzás egyéni stílusban való korrigálására, de Dominic Baker műszaki igazgató azt mondta erre, hogy a hangszín szabályzó a kazettás időkben szolgált arra, hogy a szegényes átvitelen lehessen vele javítani. Napjainkban már kiváló minőségű digitális források, és CD lemezek vannak, amik nem igénylik ezt, hagyjuk meg olyannak a zenét, amilyennek a stúdióban kikeverték. A CXA81 nagyot robbant a piacon, sok riválist maga mögé utasít az erőteljes dinamikus és elképesztően részlet gazdag hangjával.

Cambridge Audio Edge A, 2019

cambridge tortenelem 12

 

Mikor elérkezett az 50 éves fennállás ünnepe, a Cambridge Audio piacra dobta az Edge szériát. A név tisztelgés Gordon Edge alapítójuk előtt, és három éves fejlesztés időszak előzte meg a bemutatást. Egy kicsit tovább fejlesztették az eredeti P40 erősítő toroid trafós megoldását úgy, hogy kettőt építettek bele ellentétes irányú tekercseléssel, és mechanikusan egymásra téve azokat. Ilyen módon a toroidok egymás szórt mágneses terét kioltva szinte zajmentes környezetet teremtenek a házon belül. A jel utakat lerövidítették, ami tovább javította a hangminőséget. Végül pedig kivették az összes csatoló kondenzátort a jel útból, és DC csatolást alkalmaztak. Az eredmény egy olyan meggyőző hang lett, ami öt csillagos minősítést érdemelt. 4500 fontos árcímkéjével az Edge A prémium ár és prémium hangminőség kategóriába emelkedett, ami kiváló kitörési kísérlet a büdzsé kategóriából, hogy ismét a High-End-be emelje ezt a méltán elismert márkanevet.

Forrás: What Hi-Fi 2021 március 24. Mary Stone cikke

 

Kedves Vendégeink!

2024.03.30-án, Szombaton, kizárólag előzetes bejelentkezés esetén tartunk nyitva!

Nyitás: 2024.04.02.

 Megértésüket köszönjük!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánunk!