Az Audio Research LS28 csöves előerősítő a gyártó Foundation sorozatának tagja. A széria megfizethető berendezéseket kínál. A PH9 lemezjátszó előerősítő, a DAC9 analóg konverter, és a VT80SE végfok is tagja a sorozatnak, hogy csak azokat említsem, amik már jártak a Soundstagehifi hallgató szobáiban.
A Foundation széria minden tagja stílusos megjelenésű, és hasonlít a Reference árban jóval magasabb készülékeire. Megőriztek néhány design elemet, ami a régi Audio Research készülékeken váltak jellegzetessé. Ilyen például az LS1 előlap fogója, ami elsőként 1989-ben díszítette a készülékeiket. Az LS28 forgató gombjai eltérnek a hagyományostól, mert kerek, és nagyobb méretűek. A külső rész fekete, a belső fémszínű, igazi kihívás ilyet csinálni, de megéri, mert gyönyörű. Az előerősítő a gomb elrendezésében is hasonlít a régi előd modellre, de természetesen aktualizált funkciókkal. A vákuumcsöves kijelző, ami lekerekített fekete betét alatt működik, igényes és elegáns megjelenést biztosít. Véleményem szerint nincs az a purista, aki nem tartja rettenetesen elegánsnak bármelyik Audio Research készüléket.
Mivel én birtokolom az LS26, és LS27 készülékeket is, igen kíváncsi vagyok, mivel nyújt többet ezeknél az LS28. A hátlap bemenet kínálata szembetűnő különbséget mutat. Az előd modellekhez hasonlóan ez is több RCA és XLR csatlakozást kínál be és kimenetként, de a régi darabokon külön be kellett állítgatni, hogy melyiket akartam használni. Az LS28 nyolc bemenetet kínál, de nem kell állítgatnom, mindenből van bőven elég. Három készlet kimenete két MAIN, és egy RECORD készletből áll RCA és XLR csatlakozókkal. A bemeneti impedancia 100 kiloohm az XLR, és 50 kiloohm az RCA aljzatokon. A kimeneti impedancia 600 ohm az XLR és 300 ohm az RCA aljzatokon. A javasolt terhelés 20 kiloohm 2000pF a kimeneteken, ami felveti, hogy nem minden félvezetős végfokkal lesz kompatibilis. Ilyen lehet például a JL Audio mélysugárzóm beépített erősítője.
Az LS28 mérete 19×6,5×13,7 inch, a súlya 15,9 font. A belső elrendezés fotón látszik, hogy az egyik felét a tápegység, a másik felét pedig az audio áramkörök foglalják el. Az előd modellhez képest négy darab 6H30 végzi az erősítést (az LS27-ben egy pár volt). Az áramkör design itt is hibrid, JFET és elektroncső kombinációja. Az LS28 trafója nagyobb, és több a szűrőkondenzátor. A hangerő szabályzás a korábbi 103 lépésről 104-re módosult, és a gyártó ígérete szerint javítani tudtak a hangminőségen.
Üzembe helyezés:
Először is elolvastam a kezelési útmutatót, ami nagy betűkkel van nyomtatva – gondoltak volna a korosodó készüléktulajdonosokra? Lépésről lépésre le van benne írva az üzembe helyezés. A fedőlap lecsavarozása után csak a sorszámozott csöveket kell a megfelelő aljzatokba behelyezni, és kész. Még csavarhúzót is kaptam hozzá, hogy ne kelljen keresgélnem a sajátom. A csomagban voltak extra csavarok, ha elejtené valamelyiket. Az Audio Research tájékoztatása szerint a csőkészlet várható élettartama 4000 üzemóra, amit a beépített számlálóval könnyű követni. Sovtek és Electro-Harmonix 6N30 csöveket be lehet szerezni más forrásból is, de én személy szerint a gyártótól szeretem rendelni őket még akkor is, ha drágább. Az Audio Research ugyanis nagyon szigorú válogatást és minőség ellenőrzést végez, ezért az eredmény mindig garantált.
Az LS28-at beemeltem az állványba, és a tartozék hálózati kábelét közvetlenül a fali aljzatba csatlakoztattam. A tartozék hálózati kábel egészen jó hangú, ráadásul az Audio Research kifejezetten arra kéri a tesztelőket, hogy mindig ezekkel értékeljék a készülékeiket. Miért? Mert ha mindenki a saját tuning hálózati kábelét használná, soha nem lehetne egyforma hangról beszélni. Ugyanez igaz az elektroncsövekkel, meg a táp kondicionálókkal kapcsolatosan is. Ha a csöveket más típusra cserélném, vagy más hálózati kábelt használnék, a hang is változna, ami meghamisítaná az értékelést.
A végfokomat High Fidelity Cables CT-1 RCA kábelekkel csatlakoztattam. A DAC-ot Audience Au24SX XLR kábellel, a mélysugárzót pedig CablePro Freedom RCA-val. Az előlap kijelzésről egyértelműen le tudom olvasni a beállításokat, még a hallgatási pozíciómból is. Kb. 3 méterre ülök tőle, ezért a nagy számjegy kijelzés a hangerő beállításról remek tájékoztatás. A távvezérlővel bármelyik bemenet közvetlenül elérhető. A fém egység semmi mással össze nem téveszthető darab.
Az Audio Research 600 órás bejáratást javasol, ami 25 napot jelent éjjel-nappal használva. Az első 175 óra látványos változásokat hoz, utána alig észrevehető a módosulás. Mindig kapok üzeneteket arra vonatkozóan, hogy milyen felesleges dolog a bejáratás, de higgyék el, nem az. Ráadásul a gyártó kérését a berendezések értékelése során illik betartani, bármilyen macerásnak is tűnik.
Az LS28 újdonsága az elődmodellekhez képest az automatikus kikapcsolás. Gyári beállításban ez két óra. Ez nagy előny egy kávéfőző esetében, de én azonnal kikapcsoltam a funkciót. Persze lehet hosszabb időtartamot is beállítani a menüben, ha valakinek ez az igénye. A bemeneteket át lehet nevezni a könnyebb azonosítás érdekében.
A forrásom egy Toshiba Satellite laptop, amelyen a JRiver Media Center fut, és az analóg konverziót egy Audio Research DAC9 végzi. Aki nem a helyes sorrendben kapcsolja ki a rendszerét, az járhat úgy, hogy nagyot koppannak a hangfalai az előerősítő kikapcsolásakor. Nos, ez az Audio Research LS28 esetében nem fog előfordulni, mert automatikusan némít kikapcsoláskor. Ez klassz dolog. Az is praktikus, hogy bekapcsoláskor a hangerő nullára áll, így a bekapcsolási tranziens sem hallható a rendszerben. A némítás feloldása előtt már beállíthatja a hangerőt, amit szeretne használni, ha olyan türelmetlen típus, mint én. 45 másodperc rengetegnek tud tűnni a zenehallgatásra való várakozás közben.
A hang:
A próbaként rákötött Mytek HiFi Brooklyn DAC MQA jogosultsága és az LS28 hangminősége kiváló lehetőséget teremtett az összehasonlítás elvégzésére. Az MQA fájlok kevésbé éles hangzást nyújtottak általánosságban. Persze eltérések vannak, de jó játék a formátumok összehasonlítása.
Az Oslo String Quartet Schubert String Quartet No.14 in d, D.810, “Death and the Maiden” The Schubert Connection (DSD128/DFF, 2L) például elég agresszív módon, digitális ízzel szólal meg a saját gyűjteményemből, míg a Tidal MQA verziója hosszabban hallgatható.
Az Audio Research DAC9 csak DSD128-ig kezel formátumokat, de ez nem tartott vissza az egyik kedvenc felvételem meghallgatásától. “Folia Rodrigo Martinez,” La Folia 1490-1701 Jordi Savall és együttese tolmácsolásában (16/44.1 AIFF, Alia Vox) csodálatos részletességgel kapta meg a kezdő löketet. A harangok a legtöbb rendszerben összemosódnak, de az LS28 megmutatta a különbségeket. A basszus ábrázolás is kiváló, a részletek bemutatása mellett. A Savall viola da gamba egy kedvelt reneszánsz és barokk csellóhoz hasonló hangszer, amit az előerősítő megdöbbentő pontossággal szólaltatott meg. Szépen ívelt át a hangja az ütő hangszerek felett. Az ütő hangszerek gyakran süllyednek homályba ezen a felvételen, de az LS28 ezt nem engedte. A csúcsok egyértelműen jelennek meg ott, ahol azokra szükség van. Eddig ez volt az életemben valaha hallott legjobb Folia Rodrigo Martinez bemutatás mód.
Minden hangzás értékelésnek kell női énekhangot tartalmaznia. Ehhez nagy kedvencemet, Shelby Lynne Just a Little Lovin (DSD64/DSF, Lost Highway/Analogue Productions) választottam. A címadó dalban a kezdő basszus szó szerint megrázza a termet, de ez így része az előadásnak. A basszusgitár erőteljes alapot ad nem csak ehhez a számhoz, de az egész albumhoz. A hangszereket olyan finom részletekkel és valósághű módon szólaltatja meg a rendszer, hogy nagyon tetszett. Lynne hangjának érzelmi töltete és textúrája csodálatos. 2’45” körül a dobos finoman megütögeti a cintányért, ami tökéletesen hallható volt az LS28 tolmácsolásában.
Ezt követően az instrumentális muzsika következett. Alex de Grassi gitározik a “Shenandoah,” Special Event 19 (DSD64/DFF, Blue Coast) című számban. A DSD felvételek guruja Cookie Marenco keverte a felvételt. Az LS28 Grassi játékának minden mikro dinamikus részletét valósághű módon jelenítette meg. Van benne egy szokatlan drón effekt, ami hátborzongató. A felvétel inkább a húrok tónus ábrázolását helyezi előtérbe, és nem a gitártestet, ennek ellenére az előerősítő ezt is jól ragadta meg. Ez az egyik legjobb gitár felvétel a gyűjteményemben, és az LS28 szépen dallamosan fejezte ki a mondanivalót.
Allegri Miserere zenei kíséret nélküli énekhangra alapuló mű. Tallis Scholars készítette a Palestrina (24/96 FLAC, Gimell 41) felvételt. Az elrendezés egyszerű. A fő kórus elől van a színpadon, a szóló énekes középen, és van egy második, kisebb kórus csoport valamivel a fő csoport mögött. Az LS28 hatalmas színpadon gyönyörű képben jelenített meg mindent. A visszaverődések a felvételi környezetet pontosan ábrázolják. Ha nagyon odafigyelek, még az egyes énekesekre is tudok figyelni. Elképesztő.
Hogyan foglalhatnám össze a fenti tapasztalatokat? Úgy vélem az Audio Research LS28 pontossága csodálatos, a képalkotás nyílt. Minden amit lejátszottam rajta harmonikus valóságot mutatott. Nem voltak túlzások, csak zenei pontosság. Az átvitel mindkét vége messzire ér, ezért a basszus különösen tetszett. Volt benne lendület és részlet is, és szépen integrálódott a közép tartományba. Negatív tapasztalatok? Minden hibátlanul működött, miután kikapcsoltam az automatikus készenlét funkciót. Talán egy nagyobb betűtípus a bemenet kijelzésen könnyíthetné a használatot, de ez csak civódás a részemről.
Összehasonlítás:
Mi lehetne jobb összehasonlítás alap az LS28 értékeléséhez, mint az LS27 előd modell? Ez volt a gyártó hagyományos stílusának utolsó darabja ovális gombokkal, és kisebb kijelzővel. Az LS27 is tartalmaz JFET áramköröket, de nem rendelkezik az LS28 négy csöve által biztosított nagyobb transz konduktivitással. Az összehasonlítás kihívás volt, mert mindkettő az Audio Research sajátos hangzás világa, amit személy szerint nagyon kedvelek. Azért vannak eltérések. Itt van elsőként a távvezérlő. Az LS27 műanyag távirányítójához képest az új verzió fémháza jelentős előrelépés (csak viccelek)
Folia Rodrigo Martinez felvétele az LS27-en keresztül kevésbé organikus, kissé mechanikus jellegű. A mélytartomány jó, de az LS28 messzebbre megy le, és több a részlet. A magas tartomány simább az új modellen. Az ütős hangszerek hangja mellett a térben kevesebb a zaj, jobb együttfutás mellett.
Alex de Grassi gitár játékán a különbségek nem voltak szembeötlők, mindkettő nagyon jól teljesített, meggyőző részleteket mutatva.
Amikor elektroncsöves eszközöket kezdtem értékelni, néhány modellen jól hallható volt a csövek jellegzetes búgása, vagy sziszegése. Napjainkra ez a jelenség már a múlté. A modern csöves cuccok csaknem olyan csendessé váltak, mint a félvezetősök. A zajtartalom inkább attól függ, hogy hány eszközt kötök össze. És így jutottunk el a fekete háttér fogalmához, ami a halk részletek ábrázolásához nélkülözhetetlen. Nos, ebben a tekintetben mindkét előerősítő kiváló, csak direkt AB összehasonlítással lehet apró különbségeket felfedezni. Az LS27 még mindig kiváló előerősítő annak ellenére, hogy az LS28 túlszárnyalja néhány dologban. Az utód több részlet bemutatására képes, és szebben ábrázolja a színpadot, több levegővel. A bemutatás módja is természetesebb, nyugodtabb az egyértelmű familiáris hangzásvilág ellenére.
Értékelés:
Amikor az Audio Research LS26-ról váltottam LS27-re, a hangzás javulása viszonylag szerény volt. Valami hasonlóra készültem az LS27 és LS28 esetében is, de tévedtem. A több részlet, a tágasabb színpad, és az alacsonyabb zajszint mellett számomra fontos funkciók megjelenése is az LS28 felé billentették a mérleget. Ezek mellett ott van a megjelenés. Mennyire számít? Én, amikor pénzt költök a fejlesztésre fontosnak tartom, hogy büszke lehessek az új szerzeményem kinézetére.
Tisztában vagyok azzal, hogy a legtöbb audiofil számára van egy határ, ahol a drágább berendezés megvásárlása nem jelent arányosan több megtérülést a hallgatási élményben. Teljesen biztos vagyok abban, hogy Texas állam átlagos zenerajongói (humdiger-ek) soha nem fogják megtapasztalni egy Audio Research Reference 6, vagy egy Reference 10 előerősítő képességeit. Számukra is, mint nekem, az LS28 a még megfizethető alternatíva. Ha ez belefér a költségkeretébe, erősen javaslom, hogy hallgassa meg, mert nem tartom kizártnak, hogy legalább annyira tetszeni fog majd, mint nekem.
Írta: Vade Forrester
Forrás és képek: Soundstahehifi
Műszak adatok: Audio Research LS28