/
/
Audio Alchemy DDP-1/PS-5, DPA-1, DPA1M
2017. 01. 19.

Audio Alchemy DDP-1/PS-5, DPA-1, DPA1M

A 2013-ban újjáalakult Audio Alchemy csapat egy valóban modern, ízléses kialakítású és naprakész választékkal rukkolt elő, amelyben a DA konverter immár előfokkal és fejhallgató erősítővel egybeépítve jelent meg, opcióként készült hozzá egy külső tápegység, és digitális sztereó/monoblokk végerősítők, hogy meg is tudjon szólalni.

audio-alchemy_ddp-1_with_ps-5_front

A DDP-1 midi méretű, lekerekített oldallapos ízléses alumínium házikójában lényegében négy külön részegység kapott helyet; előerősítő, DAC, digitális processzor és fejhallgató erősítő. Külsőleg a készülék a belvilággal harmonizálva, meglehetősen modern benyomást kelt, kapunk egy mindentudó kijelzőt számtalan információval és egy átlátható menürendszert, a DDP-1 kezelése azonban örvendetes módon így is abszolúte áttekinthető. Az egyetlen problémát számomra a túlságosan is diszkrét színű előlapi feliratok jelentették, amelyeket kizárólag egyfajta szögből, adott fényviszonyok mellett és jó közelről lehet valamelyest kisilabizálni, még szerencse, hogy van távvezérlő és nincs sok kezelőszerv, így a tulajdonos hamar meg tudja jegyezni, melyik-melyik.

A DDP-1 hét bejárattal (USB, AES/EBU XLR, 2× koax RCA, 2×optikai, I2S) rendelkező digitális szekciója csatornánként egy-egy 32 /216 PCM/DSD64 (2,82 MHz) AKM DAC-ot tartalmaz, a kifinomult processzorok által működtetett előfok pedig a kiváló hangminőség mellett nagyfokú rugalmasságot is biztosít. Például a felhasználó négyféle kimenti szűrőből választhatja ki a neki leginkább megfelelőt és beállíthatja a kimenet felbontását is, így azt is, hogy legyen-e felkonvertálás, vagy sem. A gyártó által szabadalmaztatott DAC chip konfiguráció drámai mértékben csökkenti a zajszintet, ráadásként a 16 bites jeleknek 24 bit szintű dinamika tartományt, a 24 biteseknek pedig 32 bitesnek megfelelőt biztosít, ami egy újabb „magic” az audio alkimistáktól. A többfokozatú fáziszárt hurok (PLL) áramkör pikoszekundumos szintre csökkenti jittert, amitől a hang lágyabbá és analógosabbá válik.
Az analóggá alakított jeleket az előfok analóg szekciójában kiváló paraméterekkel rendelkező diszkrét FET meghajtók és kimenti fokozatok veszik kezelésbe, a hangerőszabályzást kifinomult és precíz Alps potméter végzi. Amikor a hangerőt a távvezérlőről szabályozzuk, a fejlett több processzoros rendszernek köszönhetően az optikai szenzor pontosan irányítja a gomb mozgását. A korábbiakban már felsorolt digitális bemenetek mellett kapunk még kettő line RCA analóg bemenetet, a kimeneti oldal pedig egy-egy RCA és szimmetrikus XLR analóg kimenetből, valamint egy 3,5 mm-es fejhallgató aljzatból áll.

audio-alchemy_ddp-1_back

A készülékhez ideális upgrade lehetőségként a gyárilag mellékelt tápegységet kiváltó szimmetrikus felépítésű PS-5 külső tápot lehet megvásárolni, amelyben külön ágak vannak az analóg és a digitális/vezérlő áramkörök számára, emellett jóval kifinomultabb szűrés, a nagy tárolókapacitású kondenzátoroknak köszönhetően pedig a dinamika szintje is növekedhet. A DDP-1 hátoldalán található USB porton keresztül a későbbiekben a készülék firmware frissítése bármikor gond nélkül megoldható a szakkereskedők segítsége nélkül is.

A gyártó választékéban kétféle végfok található, a DPA-1 sztereó és a DPA-1M monoblokk változatok. A sztereó verzió előfokkal azonos méretű és kialakítású házikóban lakó végerősítő tulajdonképpen egy A-osztályú bemeneti egység és egy D-osztályú digitális végfok kombinációja, amelyben az első gondoskodik a kellemes, analógos hangzásról, a második pedig az erőről, a dinamikáról és a nagy teljesítményről. A nagyon komoly erősítőkben található bemeneti fokozatokat idéző A-osztályú egység félig toroid transzformátor által táplált diszkrét FET-ekből épül fel, rövid jel-utakkal és kiváló minőségű alkatrészekkel a legtisztább analóg karakter elérése érdekében. A hozzá párosuló 80%-os hatékonyságú D-osztályú végfok minimális hőt termel, ezért a készüléket terjedelmes hűtőfelületek nélkül tudták kialakítani és a midi méretű egység szinte hidegen működve biztosít csatornánként 8 Ohmon 125 W teljesítményt. A DPA-1 hátulján RCA és szimmetrikus XLR bemeneteket, 3,5 mm-es trigger aljzatot, valamint egy szett hangsugárzó terminált találunk.

audio-alchemy_dpa-1

A végerősítő azonos kinézettel rendelkező monoblokk verziója DPA-1M jelöléssel került forgalomba. A 8 Ohmon 325 W teljesítményű készülék ugyanarra a D-osztályú kapcsolástechnikára épül a Bruno Putzeys által tervezett különleges Hypex UcD modul kimeneti fokozattal. Az erősítő hátulján RCA és szimmetrikus XLR bemeneteket és egy szett hangsugárzó kimenetet helyeztek el.

Nem igazán emlékszem már, hogy milyen karakterrel rendelkeztek a ’90-es évek híres és sikeres Audio Alchemy DA konverterei, de ez most már nem is igazán lényeges, sokkal fontosabb az, hogyan muzsikálnak a gyártó újjászületését reprezentáló készülékek. A bemutatkozások elolvasása és a gyártó kitűzött irányvonalának megismerése után nagyjából már van egy elképzelésem arról, hogy mire számítsak, és mivel ők a politikusoktól eltérően nem üres ígéretekkel traktáltak, lényegében azt tapasztaltam, amit vártam. Analóg bemenetről használva a DDP-1/DPA-1 duót nyílt, tiszta, de egy cseppet sem steril és dinamikus hangok szólalnak meg, kiváló ritmustartással és sok részlettel. Műfajtól függetlenül nagyot tetszik a készülék nyílt és kitárulkozó karaktere, amire előszeretettel szokták alkalmazni az „ablakot nyit a zenére”vagy az „elhúznak egy függönyt” szerű és hasonló jellemzéseket, amelyek jól leírják a mostani helyzetet is. A különféle hangszerek, szólamok illetve akusztikus zenéknél a különböző hangszercsoportok vagy sorok tökéletesen elkülönülnek egymástól, miközben természetesen érezhetően együvé tartoznak, és szerves egészet alkotnak. A hangszínek világosak és kellemesek, a mesterségességnek még a leghalványabb gyanúja is elkerüli őket. A szett tálalásában minden olyan egyértelműnek és magától értetődőnek tűnik, nincsen semmi a hallgató és a zene között, melynek kifejezetten spontán hangulata van, ami nekem nagyon tetszik, mivel többek között kiváló jelenlétérzetet is biztosít. A hangok könnyedén és lazán áramlanak a hangszórókból, még a testes és erőteljes alsó végek sem befolyásolják ezt a hatást, pedig a muzsikák mindvégig szilárd lábakon állnak. A tranziens átvitel ugyancsak kitűnő, a zenékben sokféle textúra fedezhető fel, a tekintélyes basszus pedig még nagyobb kivezérléseken sem válik keménnyé. Az olyan erőteljes megszólalású hangszereket, mint például a basszusgitár, vagy a lábdob, a készülékek egyszerre karakteresen és barátságos tónusban ábrázolják, ügyesen megtalálva azt a módot és arányt, amivel elérhetik az ideális verziót. A sztereó erősítőt a monoblokk verzióra cserélve hasonló karakterű hangzást tapasztalok némi dinamika többlettel és még inkább érezhető határozottsággal és belső energiával. Feltekerve a hangerőt egyértelműen érződik a teljesítmény tartalékok nagyobb mennyisége, a hangok csak úgy áramlanak a hangszórókból, az érzés pedig kicsit ahhoz hasonló, amikor az ember rálép egy nagyteljesítményű autó gázpedáljára, ami zavaró motorhangok nélkül szélsebesen gyorsulni kezd.

audio-alchemy_dpa-1_back_

Digitális bemenetre váltva, lévén, hogy a beépített DAC az előfok stratégiai eleme és egyben a gyártó talán legfőbb szakterülete, még inkább kiteljesedik a szett tudománya és teljes mértékben megvalósul az a hangkép, amit Madnick és csapata megálmodott. Többek között az is rögvest bebizonyosodik, hogy a dinamika szintekre vonatkozó ígéretek sem csupán üres szólamok voltak, ugyanis saját konverterét használva a szett még erőteljesebben, frissebben, és úgyszólván fáradhatatlanul szólal meg. A közvetlenség és a spontaneitás természetesen ugyanúgy megmarad, csak éppen a hang most még gyorsabb, nyíltabb és átláthatóbb, egyértelműen bebizonyítva, hogy egy kiváló DAC-kal állunk szemben. A nyíltság révén tökéletes bepillantást nyerek a különféle akusztikus hangszerek megszólalásának bonyolult szövetébe, de ugyanígy például a nívós elektronikus muzsikák is meglepően sokszínűen és analitikusan tárulnak elém. A tranziensek átvitele szintén kiváló, csakúgy, mint a transzparencia és a színvilág, ráadásként a digitális bemenetek használata esetén még a négyféle szűrőállással is eljátszadozhatunk, kiválasztva közülünk az ízlésünknek legmegfelelőbbet. Végighallgatva mind a négyet, nekem úgy tűnt, az első három inkább a dinamikát és az erőteljességet forszírozza, míg a negyedik egy kicsi plusz lágyságot és finomságot is csempészett a hangba, ezért ennél maradtam, mint Tuskó Hopkins a konyaknál. Érdekes szolgáltatásként az upgrade funkció is be, illetve kikapcsolható, ami újabb érdekes kísérletezgetésekre nyújt lehetőséget a kellőképpen érdeklődő és motivált felhasználók számára. Mivel mindkét verziónak egyaránt megvan a maga rajongótábora, cseppet sem meglepő, hogy az eredmény sok tekintetben szubjektív és akár zenénként vagy felvételenként is eltérhet. Nekem például úgy tűnt, hogy felkonvertálás esetén a színpad némileg messzebbre kerül, mintha a koncerten egy hátsóbb sorban ülnék, és ezzel együtt a közvetlenség érzete is csökken. A dolog megítélése valahol viszont már megint egy szubjektív kategória, mert kinek így tetszik jobban, kinek pedig úgy. Cserében azonban nő az információk mennyisége és a felbontás, a hangszínek egy picivel simábbá válnak, a lecsengések pedig hosszabbak és még valóságosabbak lesznek, hogy csak a legfőbb felfedezéseimet emeljem ki.

audio-alchemy_ps-5_upgrade-power-suply-1

A következő jelentős, bár sajnos nem olcsó fejlesztési lehetőség a szett esetében az előfok gyári tápjának a speciális PS-5 tápegységre való kicserélése. Mivel már nagyon sok komoly tápjavító eszközt hallottam, egyáltalán nem lepődök meg a fejlődés mértékén, merthogy a PS-5 beiktatása elég komoly javulást eredményez az alapból is kiváló hangásban. A nagyon jó dinamika még jobb lesz, és ezzel együtt még pontosabb az időzítés, valamint a ritmustartás, de emellett nő a hang mélysége, a felbontása és a levegő mennyisége is. Hosszabban hallgatva újabb és újabb pozitívumokra és apró nüanszokra figyelek fel, a változás azonban már egy rövid meghallgatás során is bőven van annyira hangsúlyos, hogy a vásárló fülébe betegye azt a bizonyos bogarat, még ha előzőleg esetleg nem is kalkulált volna az opcionális táppal.

A korábbi AA készülékekhez képest sajnos már egy másik ár-ligában játszó DDP-1/DPA-1 vagy DDP-1/DPA-1M szettek klasszikus elő/végerősítőként értelmezve is egy nagyon jó alternatívák a maguk tiszta, nyílt, dinamikus és közvetlen megszólalásával, valamint nem utolsósorban ízléses megjelenésükkel, azonban az „i”-re azt a bizonyos pontot a DAC teszi fel, mert az előfok digitális része annyira jó, hogy megkockáztatom, még önmagában is megéri a készülék komplett árát. Megszólalásának átláthatósága, tisztasága, felbontása, dinamikája és magától értetődő természetessége abszolút a felső osztályok kvalitásait idézi, az erősítőrésze pedig már csak azért is kiváló, mert mindez természetesen nem tudna így megszólalni nélküle. A teljesen azonos karakterű sztereó és a mono végfokok között egy minimális dinamikai különbséget leszámítva a legnagyobb eltérés a monoblokk változat lényegesen nagyobb teljesítménye, ezért megvásárlása főleg azoknak ajánlott, kik azt ki tudják és akarják használni.
Végül a kiegészítő PS-5 külső táp egyáltalán nem csak egy öncélú, felesleges érvágás, hanem egy komoly és előremutató auditív fejlődés, amire azonnal vagy ha egyből nem megy, később mindenképpen érdemes még áldozni az erősítő szett mellé.

Forrás:[www.hifipiac.hu]

hírek & tesztek

AUDIOPHILE TANÁCSADÓ

JANCSA ATTILA

Ma már hazánkban is egyre többen adnak arra, hogy szépség és kifinomult elegancia tegye teljessé életüket. Kevesen tudják azonban, hogy ez a tökéletesség az otthoni zenehallgatás világában is elérhető. Az Audiophyl Kft. küldetése, hogy változtasson ezen és megnyissa az utat a valódi minőség irányába.

Több száz terméket felölelő audio-vizuális portfóliónkat úgy állítottuk össze, hogy az maradéktalanul kiszolgálja a csúcsminőségű, prémium termékek vásárlóit.