Japán klasszikus – Luxman L-505uX II – AV Magazin

Japán klasszikus – Luxman L-505uX II – AV Magazin

Ritkán találkozunk a jónevű cég készülékeivel, ennek köszönhetően pedig nagyon megörültünk amikor egy L-505uX II sztereó erősítő érkezett hozzánk. A japán gyártó közel 100 éve van a piacon készülékeivel, melyeket a kiemelkedően magas minőség és időtlen design jellemez.
A Luxman a termékeivel szemben a legmagasabb minőségi követelményeket támasztja, így csak a legjobb lehet elég jó. A japán gyártó így termékeivel ott lép piacra, ahol a legtöbb elektronikai cég modellkínálata véget ér. Ennek köszönhetően a Luxman termékek árazása sem a kommersz kategóriába tartozik, de cserébe a cég belépő modelljei is már bőven a high end besorolásba tartoznak.

Megjelenés és szolgáltatások

Az L-505uX II is a gyártó filozófiáját követi és annak ellenére, hogy a cég erősítőinek belépő vonalát erősíti, komoly megjelenéssel rendelkezik. Már a csomagolás is az “atombizos” kategóriába tartozik, a készüléket kicsomagolva pedig egy rendkívül igényes megjelenésű és súlyos erősítő kerül elő. A kinézet egyszerre retró, futurisztikus és időtlen. A halvány ezüstszín, a láthatóan (és érezhetően) vastag alumínium, a deprez műszerek, a szimmetrikusan elrendezett kezelőszervek együttese olyan, mintha az elmúlt 50 év összes dizájnjának legjobb részleteit látnánk egyben. Az L-505uX II modell az 505-ös sorozat 4. generációja, melyet nagyjából 25 éve csiszolgatnak a cég mérnökei. A frontoldal a számos kezelőegységgel és a mutatós műszerekkel erősen retró hatást kelt, de bekapcsolva a műszerek kék világítása azonban leginkább elegánssá teszi.

A készülék előlapja elég zsúfolt, de ettől függetlenül könnyedén el lehet igazodni rajta. A hangerőszabályzó a jobb oldalon, a bemenetválasztó a bal oldalon található, az alsó sorban pedig a phono, a pre-out, a hangszórók beállítását vezérlő gombok, továbbá a mély- és magas tartomány, valamint a balance szabályozását szolgáló forgatható gombok kaptak helyet. A jobb oldalra még egy bekapcsoló és egy “Monitor” gomb, a bal oldalra pedig egy “Line straight” és egy “Seperate” gomb is került a 6.3 mm-es fejhallgató aljzat mellé.

Az L-505uX II egy teljesen analóg modell, amely nem tartalmaz digitális áramköröket és ezáltal bemeneteket sem. A gyártó filozófiája szerint ez az erősítő egyszerűen egy célhardver, amiben nincs helye semmilyen oda nem illő dolognak. Az erősítő felépítése A/B osztályú, maximális teljesítmény 100 W csatornánként 8 Ohmos terhelés mellett. A végfokozat bipoláris tranzisztorokból álló push-pull felépítésű és megkapta a gyártó saját fejlesztésű ODNF (Only Distortion Negative Feedback) elnevezésű áramkörét, ami csökkenti a torzítást, megnöveli a sávszélességet, valamint a kimeneti impedanciát is minimalizálja, ami jó hatással van a teljesítményre. A cég különleges elektronikus vezérlésű LECUA hangerő-szabályzó rendszere is beépítésre került, ami rendkívül finom és pontos hangerőállítást tesz lehetővé és nem okoz hangminőség romlást. Az L-505uX II végerősítője is megújult, a csillapítási tényező a korábbi 180-as értékről 210-re nőtt, valamint a gyártó legújabb „BeeLine” építés módjával készült, amely az audiojeleket a legoptimálisabb, vagyis a legrövidebb útvonalon vezeti. A belső kábelezés sem mindennapi, mivel a Luxman szövött réz árnyékolással ellátott OFC vezetékeket használ, a bemenetválasztó egység pedig a C-900u zászlóshajó modellből származik. Az áramellátásról egy rendkívül precízen szabályozott, méretes transzformátor és 4 darab nagy kapacitású kondenzátor gondoskodik.

A hátoldaon a bemenetek között találunk MM/MC phono lehetőséget, egy szimmetrikus, négy aszimmetrikus bemenetet és egy “Record” feliratú, fix jelű kimenetet. A “Separate Switch” funkcióval a készülék önálló elő- vagy végfokerősítőre bontható, végfokerősítőként pedig akár felső kategóriás AV- rendszerekben is használható. A hangsugárzó csatlakozók igazi minőségi darabok és a szimmetrikus belső felépítésnek megfelelően a hátlap jobb és bal oldalára kerültek. A gyártó filozófiáját és az erősítő teljesen analóg kivitelét erősíti az is, hogy nincs lehetőség mobileszközökről történő vezérlésre, ez csak a hozzá mellékelt távvezérlővel oldható meg, ami a készülékhez méltóan szintén igényesre sikerült.

Meghallgatás

Tesztünket egy teljes hétvégi bejáratás előzte meg, a meghallgatáshoz pedig hétfőn fogtunk hozzá. Forrás készüléknek Marantz triónk CD-lejátszóját (SC11 S1) vettük elő, a hangkeltésért egy pár Sonus faber Sonetto V felelt, a tápkábeleknek egy LightSpeed Ultimate Air és Signature Air modellt fogtunk be, a hangszórókábel szerepét pedig egy Inakustik LS-1204 kapta. A meghallgatáshoz Allan Taylor, Andrea Bocelli, és a Tátrai Band zenéiből válogattunk, majd hozzá is fogtunk tesztalanyunk meghallgatásához.

Már az első hangok megszólalásánál kijelenthetjük, hogy a Luxman weboldalán a leírások nem csak marketing célokat szolgálnak. A hang nyílt és rendkívül semleges, amely nem akar soha többet mutatni annál, mint ami a felvételen van.

A részletek mennyisége szinte elképesztő, a dinamika folyamatosan jelen van amikor az szükséges, de a legjobb az előadásban az a finom kontrolláltság és az a természetes megszólalás, ami minden egyes hangot jellemez. A halk részleteket követő dinamikai váltások, az apró zajok, az énekes lélegzetvétele és a közönség neszezése olyan természetesen vannak jelen, hogy eleinte mindezeket az apróságokat észre sem vesszük, mindössze csak nagyon jó amit hallunk. A részletek csak akkor tűnnek fel igazán, amikor szinte minden percben új apróságokat fedezünk fel sokat hallott zenéinkben.

Andrea Bocelli hangja szenzációs a Luxman tolmácsolásában. A vonósok játéka lendületes, az előadók helye pedig már elképesztően pontos. A koncertterem három dimenzióban van jelen, a színpad pedig valószerűen széles, magas és rendkívül mély.

Allan Taylor előadása kellemes, a zongora hangja természetes, részletes. A hangok a tér minden olyan pontján jelen vannak, ahol lenniük kell, az énekes és a zenészek helye pedig szinte centiméter pontosan megmutatható.

Charlie hangja erőteljes, tiszta, a tér hatalmas, nyitott, a színpad mélysége pedig nagyon jól érzékelhető. A gitár hangja precíz és részletes, de egyben kellemes, a hangszerek pedig összhangban szólalnak meg. Az ének és a zenészek szépen elkülönülnek, az előadást pedig a természetes, nyílt, dinamikus és rendkívül finom jelzőkkel tudjuk a legjobban leírni.

  • Kivitelezés: 5.0
  • Kinézet: 5.0
  • Hang: 5.0
  • Ár/érték: 4.5
  • Összefoglalás: 4.9
  • AV-Magazin: AJÁNLOTT

Egy ideális világban valahogy olyannak képzelnénk el a belépő kategóriát, mint a Luxman szakemberei és nem is igazán szeretnénk innen feljebb lépni egy jó ideig. Az L-505uX II minden olyan dolgot tudott, amit szeretünk a zenehallgatásban és nem hiányzott a telefonos alkalmazás, a Bluetooth vagy a népszerű hálózati funkciók.

Hangja természetes, nyílt, dinamikus, részletező és rendkívül erőteljes. Semleges karakterét minden műfajon meg tudta őrizni és képes lenyűgözni hallgatóságát. Saját képességei mellett a tesztünkön használt Sonus faber Sonetto-kal is jó párost alkotott, de azért egy kategóriával nagyobb modellt még simán el tudtunk volna képzelni mellé az olasz gyártó kínálatából.

Az egyetlen apró negatívum talán az ára, ami nem teszi könnyen elérhetővé, azonban a konkurens gyártók kínálatában sem találunk olcsóbban jobb darabot és hasonlót is csak ritkán. A tesztünkön hallottak alapján a Luxman belépő erősítője egy igazi bakancslistás darab, amit legalább egyszer mindenkinek hallania kell.

Műszaki adatok:

Forrás:[https://av-magazin.hu]